۵ روش موثر برای مرور فیزیک کنکور؛ از تئوری تا تست

روش مرور فیزیک کنکور
مسیر مطالعه

فیزیک جزو درس‌های با ضریب بالا در هر دو رشته ریاضی و تجربی است که می‌تواند تراز و رتبه شما را به طرز چشمگیری جابه‌جا کند. اما برای رسیدن به درصد بالا در این درس، باید هر چیزی که خواندید را بارهاوبارها تکرار کنید تا تثبیت شود.
این امر زمانی امکان‌پذیر است که با روش‌های صحیح، مطالعه کنید. به‌علاوه بتوانید با شناخت چندین روش مرور فیزیک کنکور مثل؛ حل کردن مجدد تست‌ها، تصویرسازی، استفاده از شکل و جدول، خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری مجدد و… مطالعات خود را در حافظه بلند مدتتان ذخیره کنید.
البته با توجه به تستی بودن کنکور، شناسایی و عملی کردن این موارد، کار چندان ساده‌ای نیست. از طرفی محدودیت زمان در این دوران به شما اجازه آزمون‌وخطا نمی‌دهد. پس عاقلانه‌ترین کار، مشورت کردن با قبولی‌های سال‌های قبل یا استفاده از تجربه مشاوران است.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

خوشبختانه مشاوران نوتروفیل جزو رتبه‌های برتر هستند که موفق شده‌اند با روش‌های صحیح مطالعه و مرور به موفقیت دست یابند. اگر شما هم جزو داوطلبان تجربی هستید و دوست دارید طعم شیرین موفقیت را بچشید، توصیه می‌کنیم از تجربه این رتبه برترها بهره ببرید. برای این کار کافیست وارد صفحه مشاور کنکور تجربی شوید. ما در نوتروفیل به شما کمک می‌کنیم به رویای رتبه برتر شدن دست بیابید و موفق شوید.

مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل
مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل

اهمیت مرور در یادگیری فیزیک

مرور در یادگیری فیزیک، همانند سایر دروس، نقشی حیاتی و انکارناپذیر دارد. فیزیک درسی مفهومی و مبتنی بر حل مسئله است که برای تسلط بر آن، باید به طور مداوم و منظم مرور داشته باشید.
مرور باعث می‌شود مفاهیم پیچیده فیزیک در ذهن شما به خوبی جا بیفتد و به حافظه بلند مدتتان منتقل شود. به‌این‌ترتیب می‌توانید به تدریج و با مطالعه مطالب جدید، ارتباط بین مفاهیم را بهتر درک کرده و به تسلط برسید.
از طرفی حل مسائل متنوع و مرور راه‌حل‌های آن‌ها، مهارت حل مسئله شما را نیز در فیزیک تقویت می‌کند. البته همه این‌ها به شرطی اتفاق می‌افتد که این درس را از پایه درست مطالعه کرده و یاد گرفته باشید. زیرا روش‌های غلط نه تنها مفید نیستند، بلکه وقت شما را نیز تباه می‌کنند. پس اگر تازه استارت مطالعه کنکوری را زده‌اید، حتما مقاله روش مطالعه فیزیک برای کنکور را بخوانید تا همین ابتدای کار، قدم‌های درستی برداشته باشید. در این مقاله انواع روش‌های مطالعه فعال برای تست و مفاهیم فیزیک را برای هر دو رشته ریاضی و تجربی توضیح داده‌ایم.
در نهایت می‌توانید با یک مطالعه صحیح و منسجم و استمرار در مرور فیزیک کنکور، نقاط ضعف خود را در درک مفاهیم یا حل مسائل شناسایی کرده و به موقع برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

چگونه فیزیک کنکور را مرور کنیم؛ روش ‌های مختلف مرور برای تثبیت مفاهیم فیزیک

به همین دلیل سعی کردم در ادامه بهترین روش‌ها را برایتان توضیح دهم تا شما هم از روشی استفاده کنید که بیشترین کارایی را برایتان دارد:

حل مسئله؛ قلب تپنده فیزیک

هر چه بیشتر مسئله حل کنید، این درس را بهتر یاد می‌گیرید. اما حواستان باشد که حل مسئله در دوران مرور با مطالعه اصلی فرق دارد. زیرا در این مرحله شما تا حدودی بر این درس تسلط دارید.
پس باید به سراغ تست‌هایی که قبلا حل کرده‌اید رفته و در ابتدا مواردی که درست حل کرده بودید را به روش آموزشی دوباره حل کنید.
بعد از چند تست آموزشی، حتما از تست زمان‌دار استفاده و سعی کنید مسائلی که غلط حل کرده بودید را دوباره حل کنید. اگر این بار راه را درست رفتید، می‌توانید از کیفیت مطالعه و مرور خود مطمئن باشید. سعی کنید برای حل هر مسئله از چندین روش مختلف کمک بگیرید تا همه راه‌ها را تجربه کرده و مناسب‌ترین روش را برای خودتان انتخاب کنید.
ساده سازی مفاهیم به کمک جدول و شکل
بسیاری از مفاهیم فیزیک را می‌توان با رسم نمودار و جدول، ساده‌تر درک کرد. اگر در دوران مطالعه از نمودار، جدول، شکل و… استفاده کرده باشید، حالا می‌توانید با سرعت و با یک مطالعه چشمی حجم زیادی از مطالب را مرور کنید.
البته اگر به اندازه کافی زمان دارید بهتر است باز دیگر این نمودارها و جدول‌ها را بررسی کنید و تا جای ممکن، هر کدام را به بخش‌های کوچک‌تر و ساده‌تر دسته‌بندی نمایید. اما اگر وقتتان کم است، توصیه می‌کنیم از کتاب‌های جمع‌بندی کمک بگیرید.
این کتاب‌ها توسط اساتید برتر کنکور تالیف شده‌اند و به بهترین روش مطالب را برای شما دسته‌بندی کرده‌اند. در مقاله بهترین منابع جمع بندی فیزیک تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی و بررسی کردیم. همچنین توضیح دادیم که هر کتاب برای چه سطحی مناسب است و به درد چه داوطلبانی می‌خورد.

ارتباط دادن مفاهیم؛ ایجاد شبکه مفهومی

در دوره مطالعه اولیه به یک دید کلی از این درس رسیده‌اید. پس حالا در کنار مطالعه مجدد سعی کنید، مفاهیم فیزیک را به هم مرتبط و یک شبکه مفهومی برای خود بسازید. بهتر است مفاهیم فیزیک را با مثال‌های روزمره مرتبط کرده و مفاهیم مشابه و متضاد را با هم مقایسه کنید تا بهتر تثبیت شوند.

خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری؛ ساختن جزوات شخصی

درست است که در زمان مطالعه اصلی، نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی کرده‌اید، اما همیشه در زمان مرور به نکات جدیدتر و درک عمیق‌تری می‌رسید که می‌تواند برای خودتان هم جالب باشد. پس با خلاصه‌نویسی مجدد مطالب مهم در حاشیه جزوه، این نکات را در ذهنتان تثبیت کنید.
البته این روش فقط برای درس فیزیک نیست و تقریبا در مورد همه درس‌ها صدق می‌کند. در مقاله چگونه مرور کنیم برای کنکور، به این نکته اشاره کردیم که درس‌های حفظی با این روش به خوبی در ذهن شما جای می‌گیرند و درس‌های محاسباتی نیز در ذهنتان تثبیت می‌شوند.

استفاده از ابزارهای آموزشی

امروزه ابزارهای آموزشی زیادی مثل جعبه لایتنر و فلش کارت‌ها برای مرور مطالب به بازار عرضه شده‌اند که مرور را تبدیل به یک سرگرمی جذاب و هدفمند می‌کنند. البته همیشه و برای همه داوطلبان هم این ابزار مناسب نیست. زیرا برخی داوطلبان در سطح بالایی قرار دارند. مثلا داوطلبان ریاضی پایه محاسباتی قوی‌تری در این درس داشته و ترجیح می‌دهند برای مرور فیزیک کنکور، از جزوه‌ها و کتاب‌های کمک‌درسی سخت‌تری استفاده کنند.

اشتباهات رایج در مرور فیزیک و راهکارهای رفع آن‌ها

همان‌طور که گفتیم مرور منظم و اصولی، کلید موفقیت در درس فیزیک است. اما بسیاری از دانش‌آموزان در حین مرور با مشکلاتی مواجه می‌شوند که ممکن است باعث کاهش بازدهی آن‌ها شود. در این بخش به بررسی برخی از رایج‌ترین اشتباهات در مرور فیزیک و راهکارهای رفع آن‌ها می‌پردازیم:

  • مرور سطحی و خواندن سرسری مطالب بدون درک عمیق مفاهیم برای حل کردن تست‌های مفهومی کنکور مناسب نیست. به‌جای خواندن صرف، با مطالب درگیر شوید. همان‌طور که گفتیم خلاصه‌نویسی، حل مسئله، تدریس به دیگران و استفاده از فلش کارت‌ها از جمله روش‌های مرور فعال هستند.
  • برخی داوطلبان با فاصله زمانی زیادی مرور می‌کنند که باعث فراموشی و طولانی شدن مرور می‌شود. پس مطالب را به صورت کوتاه‌مدت (هر روز) و بلندمدت (هر هفته یا هر ماه) مرور کنید.
  • با توجه به تعداد زیاد فرمول‌ها، اگر به جای درک مفهوم فیزیکی پشت فرمول‌ها آنها را حفظ کنید، به سختی سر جلسه فرمول مناسب را به یاد می‌آورید. پس با مرور مستمر در بازه‌های زمانی کوتاه، هر روز چند مسئله حل کرده و سعی کنید روش‌های مختلف حل مسئله را یاد بگیرید.
  • تکیه بر یک منبع خاص باعث می‌شود با سلیقه‌های مختلف طراحان آشنا نشوید. از کتاب‌های درسی، جزوات اساتید، منابع آنلاین و تست‌های کنکوری برای تمرین استفاده کنید.

با مشاوران نوتروفیل، مناسبترین روش مرور فیزیک کنکور را برای خود انتخاب کنید

جمله معروفی هست که می‌گوید” یادگیری ۱۰۰ درصد نصف کتاب، بهتر از یادگیری ۵۰ درصد همه کتاب است”. بعضی از بچه‌ها طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که کل مباحث فیزیک را مطالعه کنند. درحالی‌که بهتر است نقاط قوت خود را پیدا کرده و بارهاوبارها آن را مرور کنید تا هر سوالی از آن مطرح شد پاسخ دهید. نه اینکه کل کتاب را یک دور بخوانید و نتوانید به یکی از تست‌ها هم پاسخ دهید.
تکرار مطالب و مرور مخصوصا برای درس‌های محاسباتی مثل فیزیک و شیمی بسیار ضروری است. مطالعه مجدد فرمول‌ها و خلاصه‌نویسی‌ها، نکته‌برداری مجدد، جدول و رسم شکل، انتخاب ابزارهای یادگیری و… می‌توانند مرور فیزیک کنکور را برای شما ساده کنند. اما به شرطی که روش مناسب خود را انتخاب کرده باشید.
بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی، از مشاور خود نظر بخواهید. زیرا مشاور با تعیین سطح شما و بررسی نتایج آزمونتان به شما خواهد گفت موثرترین روش مرور برای شما کدام است. اگر به صفحه مشاور کنکور ریاضی مراجعه کنید، با ویژگی این مشاوران آشنا شده و می‌بینید که تخصص،قدرت انتقال تجربه و توانایی شخصی‌سازی برنامه‌های مطالعاتی، جزو ویژگی‌های بارز کارشناسان نوتروفیل است. پس اگر می‌خواهید وقت خود را تلف نکرده و مسیر اشتباه را ادامه ندهید، اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در صفحه وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

سوالات متداول

بهترین زمان مرور مطالب فیزیک کنکور چه زمانی‌ست؟

بهتر است در پایان روز، هر دو روز، آخر هفته و ماهی یکبار مفاهیم و فرمول‌های فیزیک را مرور کنید.

آیا برای مرور فرمول‌ها باید مسائل جدید حل کرد؟

خیر باید با حل مجدد مسائل قبلی، اطلاعات را بازیابی کرد و زمانی که مطمئن شدید یاد گرفتید می‌توانید به سراغ تست‌های جدید بروید.

مرور مفاهیم مهم‌تر است یا مسائل فیزیک؟

با توجه به اینکه از هر دو قسمت سوال طرح می‌شود و حتی برای حل کردن برخی مسائل باید ابتدا مفاهیم را درک کنید، بهتر است روی هر دو به یک اندازه تمرکز کنید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها