آیا درس خواندن زیاد همیشه موفقیت ‌آمیز است؟ نگاهی دقیق به وسواس مطالعاتی

وسواس مطالعاتی
مسیر مطالعه

همه ما دوست داریم برای کنکور بهترین باشیم، اما آیا واقعا همیشه درس خواندن زیاد ما را به هدفمان می‌رساند یا فقط وسواس مطالعاتی بیش از حد است؟
اگر بخواهیم دقیقا بگوییم وسواس مطالعاتی چیست باید گفت که این مشکل از کمال‌گرایی ما سرچشمه می‌گیرد، جایی که می‌خواهیم همه چیز را کامل یاد بگیریم و به خودمان اجازه اشتباه نمی‌دهیم. این وسواس می‌تواند باعث شود بارها و بارها یک مبحث را تکرار کنیم، بدون اینکه پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشیم. اما باید بدانیم که بخشی از پروسه یادگیری دقیقا از اشتباهاتمان اتفاق می‌افتد، نه از تکرار بی‌پایان مطالب.
بهتر است بدانید حتی رتبه‌های برتر کنکور هم از همان ابتدا همه چیز را یاد نگرفته‌اند و در اولین تلاش همه سوال‌ها را درست جواب ندادند. بنابراین نباید توقع داشته باشیم که بار اول همه چیز را به‌طور کامل درک کنیم. پس شاید بعد از تعریف وسواس مطالعاتی، سوال اصلی این باشد که چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟ برای درمان وسواس مطالعاتی شدید بهتر است روش‌هایمان را تغییر دهیم یا به سراغ تست‌زدن برویم. البته نوشتن فکرهای منفی هم ایده مناسبی است!

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد


اما چطور باید وسواس مطالعاتی را تغییر داد؟
این‌جاست که مشاور کنکور می‌تواند به شما کمک کند. مشاور کنکور حرفه‌ای می‌تواند یک برنامه مطالعه منظم و کارآمد برای شما تدوین کند که نه‌تنها شما را در مسیر یادگیری موثر و هدفمند قرار می‌دهد بلکه باعث می‌شود دیگر سراغ تکرار بی‌پایان نروید.

مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل
مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل

وسواس مطالعاتی چیست؟ وقتی کمال ‌گرایی جلوی یادگیری را می ‌گیرد!

وقتش است که نگاه دقیق‌تری به مفهومی به اسم وسواس مطالعاتی بندازیم. گاهی تکرار بیش از حد یک مبحث یا نگرانی از کامل نبودن مطالب، می‌تواند مانع از پیشرفت واقعی شما شود.
حتما شما هم خیلی در مورد کمال‌گرایی شنیده‌اید! یکی از کارهایی که کمال‌گرایی با شما می‌کند ایجاد وسواس مطالعاتی است. در واقع وسواس مطالعاتی به معنی وسواس در مورد یادگیری کامل مباحث درسی، به‌ویژه در زمان مطالعه اولیه است. اگر شما هم درگیر این مشکل باشید، احتمالا پس‌از مرور مباحث با فرض اینکه آن‌طور که باید مطلب را یاد نگرفته‌اید، دوباره مطلب را مرور می‌کنید.
شاید بپرسید؛ اساسا آیا این کار ضرری دارد؟ شاید حتی ماجرا این‌طور دیده شود که مطالعه دوباره مبحث باعث یادگیری بیشتر می‌شود. اما مسئله اینجاست که پروسه یادگیری فقط با تمرکز روی مطالعه مباحث تکمیل نخواهد شد. شما با حل کردن تمرین‌های درسی و تست‌های آزمایشی می‌توانید هم نقاط ضعفتان و هم تمرکز طراحان سوال روی هر مبحث خاص را پیدا کنید. در واقع همین موضوع باعث درست پیش‌رفتن روند یادگیری می‌شود. جالب است بدانید حتی دانش‌آموزان رتبه برتر هم به‌طور 100 درصدی یادگیری هنگام مطالعه را تجربه نکرده‌اند. پس فکر نکنید تنها هستید.
پس مطالعه تنها کافی نیست! برای رسیدن به نتایج بهتر، باید یاد بگیرید چگونه برای کنکور درس بخوانید که رتبه برتر شوید. با تکنیک‌های صحیح و راهکارهای اصولی، می‌توانید از وسواس مطالعاتی فاصله بگیرید و یادگیری‌تان را بهبود ببخشید. اگر می‌خواهید با تکنیک‌های مؤثر و راهکارهای عملی مطالعه برای کنکور آشنا شوید، حتماً مطلب ما در مورد چگونه برای کنکور درس بخوانیم را مطالعه کنید. با یادگیری این نکات، شما هم می‌توانید به جمع رتبه‌های برتر بپیوندید و به آرزوهایتان نزدیک‌تر شوید!

سه نشانه مهم که نشان می‌ دهد شما درگیر وسواس مطالعاتی هستید!

حالا چطور باید بفهمید آیا شما هم درگیر وسواس مطالعاتی هستید یا نه؟! علائم وسواس مطالعاتی شامل موارد متفاوتی می‌شود. اگر بارها به عقب برمی‌گردید و دوباره یک مبحث را از ابتدا شروع می‌کنید، احتمالاً دچار وسواس هستید. به‌علاوه اگر حتی بعد از مطالعه چندباره یک مطلب همچنان احساس می‌کنید که کامل یاد نگرفته‌اید و افکار ناخواسته‌ای هنگام مطالعه به سراغتان می‌آید؛ باید بدانید دچار این مشکل هستید.
حتما اگر این علائم را داشته‌اید دقت کرده‌اید که چه‌قدر برای یک مبحث، بیش از اندازه زمان گذاشته‌اید؟ می‌دانید اسم این حالت، کندخوانی است و اتفاقا دلایل دیگری غیر از وسواس مطالعاتی هم دارد. اگر می‌خواهید با این دلایل و از همه مهم‌تر راه‌های مقابله با کندخوانی آشنا شوید مطلب ما در مورد کند خوانی به درد شما خواهد خورد.
آیا وسواس مطالعاتی شما را نگران کرده؟ این 4 راهکار را امتحان کنید!
حالا اگر درگیر این موضوع هستید نباید نگران باشید، چون قرار است به شما یاد دهیم چطور می‌توانید این مشکل را برطرف کنید: شما سه راه برای جلوگیری از وسواس مطالعاتی دارید:

  • تغییر روش مطالعه: اگر احساس می‌کنید که مطالب را خوب یاد نگرفته‌اید، به جای مرور دوباره، روش مطالعه‌تان را تغییر دهید. مثلاً از یک منبع دیگر یا ویدیوهای آموزشی استفاده کنید.
  • استفاده از تست‌ها: به جای تمرکز بیش از حد روی درسنامه، بیشتر تست بزنید. تست‌ها به شما کمک می‌کنند تا میزان یادگیری‌تان را بسنجید و ببینید باید برای کدام قسمت بیشتر وقت بگذارید. به‌علاوه تست و تمرین به شما کمک می‌کند با دید طراح سوال آشنا شوید.
  • زمان‌بندی مطالعه: زمان‌های مشخص و محدود برای هر مبحث تعیین کنید و از برنامه‌ریزی واقع‌بینانه استفاده کنید. دقیقا همین عامل یکی از راه‌های افزایش سرعت مطالعه هم هست. در قسمت قبل در مورد کندخوانی صحبت کردیم و گفتیم وسواس مطالعاتی یکی از عوامل کندخوانی است. به نظر طبیعی می‌آید که راه‌حل‌های این موضوع بتواند سرعت مطالعه را افزایش دهد. در کنار این عامل، یعنی زمان‌بندی مطالعه، 8 عامل دیگر هم وجود دارند که به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند سرعت شما را افزایش دهد. اگر می‌خواهید مثل جت درس بخوانید مطلب ما در مورد افزایش سرعت مطالعه را بخوانید.
  • یادداشت‌برداری از افکار مزاحم: هنگام مطالعه، هرگاه افکار مزاحمی به ذهنتان آمد، آن‌ها را در یک برگه یادداشت کنید و بعد از مطالعه آن‌ها را مرور کنید تا بدانید که آیا ارزش فکر کردن داشتند یا خیر.

آیا شما هم دچار وسواس مطالعاتی هستید؟ این عوامل را بررسی کنید!

حالا که در مورد وسواس مطالعاتی اطلاعات لازم را کسب کرده‌اید؛ بیایید ببینیم چه عواملی باعث بروز این مشکل می‌شود.

  • کمال‌گرایی: بیشتر کنکوری‌ها به‌دنبال بهترین نتایج هستند و فکر می‌کنند تنها با مطالعه می‌توانند موفق شوند.
  • ترس از شکست: بسیاری از دانش‌آموزان از ترس اینکه مبحثی را خوب یاد نگرفته‌اند، مطالب را چندین بار تکرار می‌کنند.
  • فشار محیطی: فشارهای والدین، دوستان و مشاوران گاهی باعث می‌شود که دانش‌آموزان احساس کنند که باید بی‌نقص عمل کنند.

وسواس مطالعاتی؛ دشمن پنهان موفقیت در کنکور

در این مطلب از گروه نوتروفیل تلاش کردیم تا موضوع وسواس مطالعاتی را برای شما بازتر کنیم. وسواس مطالعاتی مشکلی است که شاید خیلی از شما درگیر آن باشید. همان‌طور که اشاره کردیم، این وسواس از کمال‌گرایی و ترس از اشتباه نشات می‌گیرد و می‌تواند شما را از مسیر موفقیتتان خارج کند.
باز هم تاکید می‌کنیم که برای موفقیت در کنکور، مطالعه بی‌وقفه کافی نیست و شما باید هوشمندانه مطالعه کنید. این یعنی از اشتباه کردن نترسید چون این اشتباهات قرار است درس‌های مهمی را به شما یاد دهند.
اجازه دهید اشتباهات جزئی از فرآیند یادگیری‌ باشند، تمرکز بیشتری روی تست‌زدن داشته باشید و از تغییر روش‌های مطالعه نترسید. اگر حس کردید دچار وسواس شده‌اید، راه های از بین بردن وسواس مطالعاتی که در بالا اشاره کردیم می‌توانند به شما کمک کنند. شما توانایی شکست دادن وسواس مطالعاتی را دارید، فقط کافیست به خودتان اعتماد کنید و به جای کمال‌گرایی، به پیشرفت تدریجی فکر کنید.

سؤالات متداول

آیا همه بچه‌های کنکوری دچار وسواس مطالعاتی می‌شوند؟

خیر، اما وسواس مطالعاتی به‌ویژه در میان افرادی که درگیر کمال‌گرایی و بهترین نتیجه هستند، رایج‌تر است.

آیا تست‌زدن واقعاً به درمان وسواس مطالعاتی کمک می‌کند؟

بله، تست‌زدن به شما کمک می‌کند که میزان یادگیری‌تان را بدون تکرار بی‌پایان مباحث ارزیابی کنید.

چگونه بفهمم که نیاز به تغییر روش مطالعه دارم؟

اگر بعد از چندین بار مرور یک مبحث، هنوز احساس می‌کنید که مطالب را یاد نگرفته‌اید، احتمالاً وقت آن رسیده که روش مطالعه‌تان را تغییر دهید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها