9 راهکار عملی برای افزایش سرعت مطالعه

افزایش سرعت مطالعه
مسیر مطالعه

در ماراتن کنکور، زمان مانند طلا است. همه دانش‌آموزان به دنبال راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری و انجام کارهای بیشتر در زمان کمتر هستند. یکی از راه‌های مؤثر برای دستیابی به این هدف، افزایش سرعت مطالعه است.

مطالعه سریع مهارتی است که به شما امکان می‌دهد مطالب را سریع‌تر و با درک عمیق‌تر درک کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا در مدت‌زمان کوتاه‌تر مطالب بیشتری را یاد بگیرید و از زمان خود به‌طور مؤثرتر استفاده کنید. اما چگونه سرعت مطالعه را افزایش دهیم؟ در این مقاله به بررسی راه‌ های افزایش سرعت مطالعه خواهیم پرداخت؛ که عبارت‌اند از:

  • تعیین حجم درسی
  • به عقب برنگشتن
  • بدون وسواس مطالعه کردن
  • با صدای بلند درس نخواندن
  • زمان و مکان ثابت برای مطالعه داشتن

افزایش سرعت مطالعه چه فوایدی دارد؟

شاید این سؤال در شما شکل بگیرد که اصلاً سرعت مطالعه‌مون هم زیاد شد، اما چه فایده؟! باید به شما بگوییم که افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات می‌تواند مزایای بسیاری برای شما دانش‌آموزان داشته باشد که در ادامه برخی از مهم‌ترین‌ها را برایتان بیان می‌کنیم.

۱. افزایش ساعت مطالعه

بسیاری از دانش‌آموزان به دنبال این هستند که ساعت مطالعه خود را در طول روز افزایش دهند؛ اما چطور این امر امکان‌پذیر است؟ یکی از راه‌های افزایش ساعت مطالعه، افزایش سرعت مطالعه است. بنابراین اگر سرعت مطالعه شما افزایش پیدا کند، می‌توانید در طول روز ساعت مطالعه بیشتری نیز داشته باشید. البته اگر به دنبال افزایش ساعت مطالعه خود هستید، راه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد. شما دانش‌آموزان می‌توانید با خواندن مقاله افزایش ساعت مطالعه بر روی این روش‌ها مسلط شوید.

۲. یادگیری سریع تر

با افزایش سرعت مطالعه، می‌توانید مطالب بیشتری را در واحد زمان یاد بگیرید. این امر به‌ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویانی که باید در مدت‌زمان کوتاهی حجم زیادی از مطالب را بخوانند و درک کنند، مفید است.

۳. تمرکز بیشتر

مطالعه سریع به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را بر روی متن حفظ کنید و از حواس‌پرتی جلوگیری کنید.

۴. درک عمیق تر مطالب درسی

مطالعات بسیاری نشان داده است که افراد با سرعت مطالعه بالا، درک عمیق‌تری از مطالب دارند و می‌توانند اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارند.

۵. پیشی گرفتن از رقبا

یکی از مهم‌ترین مزایای افزایش سرعت مطالعه کنکور و امتحانات این است که حسابی از رقبای خود پیشی می‌گیرید. شما در یک زمان واحد، مطالب درسی بیشتری را از رقیبتان خواندید و همین امر حسابی شما را پیش می‌اندازد.

راه های افزایش سرعت مطالعه

در پاسخ به این سؤال که چگونه سرعت مطالعه را افزایش دهیم؟ باید بگوییم چندراه متداول برای افزایش سرعت مطالعه وجود دارد که در ادامه مهم‌ترین‌های آن را برایتان بازگو می‌کنیم.

1. حجم درسی را از قبل تعیین کن

اگر بخواهید در یک روز تمام مطالب یک درس را بخوانید، قطعاً شکست می‌خورید. باید هر درس را تقسیم‌بندی کنید. برای هر پارت مطالعاتی خود یک بخش را در نظر بگیرید تا بتوانید با سرعت و کیفیت بیشتری آن را بخوانید.

2. از روش های تندخوانی استفاده کن

طبیعتاً اگر بتوانید از روش‌های تندخوانی استفاده کنید، می‌توانید سرعت مطالعه خودتان را حسابی افزایش دهید. روش‌های تندخوانی بسیاری نظیر PQRST وجود دارد که نمی‌توان تمام آن‌ها را در این مقاله آورد. اگر می‌خواهید با تمام روش‌های تندخوانی آشنا شوید، حتماً مقاله روش تندخوانی برای کنکور را بخوانید.

3. بدون وسواس مطالعه کن

مطالعه وسواسی یکی از دشمن‌های اصلی افزایش سرعت مطالعه است. به‌عنوان یک دانش‌آموز کنکوری، نباید این تصور را داشته باشید که در مطالعه دور اول قرار است تمام مطالب را به‌طور کامل یاد بگیرید. برای یادگیری کامل مطالب، نیاز به زمان دارید یا بهتر است بگوییم در مطالعه دور دوم و سوم احتمالاً می‌توانید روی ۹۰ درصد مطالب مسلط باشید.

4. هرگز به عقب برنگرد

به عقب برگشتن و مطالعه وسواسی خواهر دوقلو هم هستند! زمانی که احساس کردید یک مطلب را متوجه نشدید، به عقب برنگردید و تمام زمان مطالعه خودتان را محدود به همان پارت نکنید. یک علامت کنار آن بخش بزنید و از آن بگذرید. در پایان ساعت مطالعه اگر هنوز زمان باقی‌مانده داشتید، سراغ آن مطلب برگردید. در غیر این صورت مطالعه آن بخش را برای روز دیگری بگذارید.

5. برای خودت محدودیت زمانی بذار

برای مطالعه هر پارت درسی، یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید. نداشتن یک بازه زمانی مشخص برای مطالعه، باعث می‌شود ذهن شما وسواسی شود و سرعت مطالعه‌تان پایین بیاید. این روش نه‌تنها در کنکور به شما کمک می‌کند، بلکه در امتحانات نهایی نیز به شما کمک بسیاری می‌کند.

درس خواندن برای امتحانات نهایی، ممکن است با وسواس بسیاری همراه شود. برای جلوگیری از این وسواس مطالعاتی حتماً برای خودتان محدودیت زمانی تعیین کنید. اگر دوست دارید راز موفقیت در امتحانات نهایی را بدانید، مقاله بهترین روش مطالعه امتحان نهایی را حتماً بخوانید.

مثلاً اگر می‌خوای پارت اول درس ادبیات رو بخونی، متناسب با میزان دشواری درس یک محدودیت زمانی ۶۰ دقیقه‌ای الی ۹۰ دقیقه‌ای تعیین کن.

6. زمان و مکان مشخص برای مطالعه داشته باش

داشتن زمان و مکان مشخص برای مطالعه یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب افزایش سرعت مطالعه می‌شود. مثلاً هرروز بدانید که ساعت ۴ باید درس خواندن را شروع کنید. داشتن یک مکان مشخص هم برای درس خواندن به افزایش تمرکز شما هنگام مطالعه کمک می‌کند.

7. میدان دیدت رو افزایش بده

افزایش میدان دید، یکی دیگر از روش‌های مؤثر در افزایش سرعت مطالعه کنکور و امتحانات است. حالا این موضوع به چه معنا است؟ یعنی کلمه خوانی نکنید؛ زیرا این امر سرعت مطالعه شما را به‌شدت پایین می‌آورد. برای اینکه بتوانید با سرعت بیشتری مطالعه کنید؛ بجای دیدن یک کلمه، یک خط یا یک پاراگراف را در نظر بگیرید.

8. با انگشت خط ببر

از انگشت یا یک خودکار هنگام مطالعه به‌عنوان راهنما استفاده کنید. این امر باعث می‌شود چشمتان بازیگوشی نکند و حواستان پرت نشود.

من زمانی که سال آخر بودم و برای کنکور درس می‌خوندم، موقع مطالعه مدام حواسم پرت میشد و نمی‌دونستم چیکار کنم. مشاورم بهم پیشنهاد داد تا با انگشت خط ببرم. اولش فکر می‌کردم این مسیرم مثل بقیه راه‌ها الکیه! اما چندبار که از این روش استفاده کردم، دیدم نه بابا! کم کم داره اثر میذاره و من دیگه خیلی کمتر حواسم پرت میشه. همین موضوع هم باعث شد سرعت مطالعه‌ام حسابی افزایش پیدا کنه.

9. با صدای بلند درس نخون!

یکی از باورهای عمومی اشتباه این است که فکر می‌کنند اگر بلند درس بخوانند بهتر است. بلند درس خواندن یکی دیگر از دشمن‌های اصلی افزایش سرعت مطالعه به‌حساب می‌آید؛ زیرا باعث افزایش حواس‌پرتی می‌شود.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مطالعه برای کنکور، محدودیت زمانی است. دانش‌آموزانی که بتوانند در یک بازه زمانی معین، مطالب بیشتری را یاد بگیرند؛ برنده این ماراتن خواهند بود. به همین دلیل افزایش سرعت مطالعه یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که دانش‌آموزان کنکوری باید آن را یاد بگیرند.

اگر شما هم کنکوری هستید و نمی‌دانید چطور مطالعه برای کنکور را شروع کنید و یا چطور با چالش‌های این مسیر مواجه شوید؛ مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا به رتبه برتر برسیم؟ را روی سایت نوتروفیل حتماً بخوانید. این مقاله به شما کمک بسیاری برای موفقیت در این ماراتن می‌کند.

آیا شما هم راهکاری برای افزایش سرعت مطالعه دارید؟ حتما آن را در قسمت نظرات با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چگونه سرعت مطالعه را افزایش دهیم؟

برای این امر می‌توانید از راه های افزایش سرعت مطالعه نظیر به عقب برنگشتن، افزایش میدان دید، خط بردن، بدون وسواس مطالعه کردن، درنظر گرفتن محدودیت زمانی و… استفاده کنید.

آیا در دور اول مطالعه بر روی تمام مطالب مسلط می‌شویم؟

خیر، هرگز نباید انتظار داشته باشید که در دور اول مطالعه به ۱۰۰ درصد مطالب مسلط شوید.

افزایش سرعت مطالعه، باعث افزایش ساعت مطالعه هم می‌شود؟

بله، افزایش سرعت مطالعه می‌تواند باعث افزایش ساعت مطالعه شود.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها