با نصب اپلیکیشن نوتروفیل از 10% تخفیف مشاوره بهره‌مند شوید!

تکنیک تست زنی شیمی کنکور

تکنیک تست زنی شیمی کنکور
مسیر مطالعه

شیمی یکی از مهم‌ترین دروس در کنکور دو گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی به شمار می‌آید. بنابراین، آشنایی با روش‌ها و تکنیک تست زنی شیمی کنکور امری بسیار ضروری محسوب می‌شود. در واقع، برای دست‌یابی به یک رتبه خوب لازم است تا دانش‌آموزان رشته ریاضی علاوه بر فیزیک و ریاضی و دانش‌آموزان رشته تجربی علاوه بر زیست، در درس شیمی نیز درصد قابل قبولی را کسب کنند.

برای دست یابی به درصد مورد نیاز در درس شیمی ، آشنایی با تکنیک تست زنی شیمی ضروری است. نکته‌ای که لازم است بدانید این است که درس شیمی در کنکور شامل سوالات حفظی، مسائل و ترکیبی-مفهومی است. به همین دلیل برای پاسخ به این سوالات نیازمند دانستن تکنیک های تست زنی شیمی است.

تکنیک‌های بسیاری وجود دارد اما بهترین این تکنیک‌ها موارد زیر هستند:

  • تکنیک ضربدر و منفی
  • رعایت تکنیک مدیریت زمان
  • تکنیک حذف گزینه
  • اولویت‌ بندی تست‌ها
  • تفکیک کردن مباحث


ما در این مطلب قصد داریم به معرفی تکنیک تست زنی شیمی، تست زنی به روش رتبه‌ها برتر و اهمیت دانستن این تکنیک‌ها بپردازیم.

نکات ضروری در مورد مهارت تست زنی در کنکور

  1. ابتدا با تمام دقت سوال را بخوانید.
  2. از آنجایی که در تست‌های کنکور به صورت عمدی از فعل‌های منفی یا مثبت استفاده می‌شود، در نتیجه به فعل استفاده شده در سوال توجه کنید.
  3. در زمان خواندن سوال و پاسخ تست روی کلمات شرطی، قیدها و استثناها خط بکشید تا در زمان انتخاب پاسخ دچار اشتباه نشوید.
  4. گاهی در سوال از شما انتخاب درست‌ترین گزینه درخواست می‌شود، پس باید بدانید که در این زمان تمامی گزینه‌ها صحیح هستند و تنها یک مورد صحیح‌تر به شمار می‌آید.
  5. در تست‌ها کلمات زائد را جدی بگیرید.
  6. برخی سوالات در واقع دارای دو پاسخ هستند و طراح از شما پاسخ را به ترتیب می‌خواهد، در نتیجه در زمان پاسخ دهی حتما به این مورد دقت کنید.
  7. حتماً شما هم شنیده‌اید که پاسخی که اول در ذهن جرقه می‌زند، همیشه صحیح‌ترین پاسخ است، این موضوع در اغلب موارد کاملاً درست است.
  8. این یکی از تکنیک‌های تست زنی توانایی تشخیص موارد و سوالات ساده از موارد پیچیده و وقت گیر است. با کمک این تکنیک از اتلاف وقت و کم آوردن وقت می‌توان جلوگیری کرد.
  9. برخی از گزینه‎‌های سوالات طولانی هستند، حتماً گزینه‌های طولانی را به درستی و با دقت بخوانید.
  10. در اغلب موارد طراحان سوالات و پاسخ آن‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که بین گزینه‌های صحیح و ها غلط شباهت بسیاری زیادی وجود دارد. بنابراین، دقت کنید تا در این دام نیفتید.

درس شیمی همواره یکی از دروس بسیار مهم و تاثیرگذار در کنکور تجربی بوده است. امروزه نیز با افزایش تعداد سوالات مفهومی و ترکیبی اهمیت این درس و کسب رتبه خوب در آن دو چندان شده است. از جمله کمک‌هایی که یک مشاور کنکور به داوطلبان ارائه می‌کند، آموزش تکنیک‌های مطالعه و البته تست زنی است. در صورتی که شما نیز احتیاج به کمک گرفتن از یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه دارید، می‌توانید به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید.

تکنیک های تست زنی شیمی

با توجه به اینکه سوالات کنکور به سورت تستی طرح می‌شوند، در نتیجه یادگیری و تسلط بر تکنیک های تست زنی شیمی کمک قابل توجهی به داوطلبان برای کسب درصدهای بالا و قبولی در رشته‌های تاپ می‌کند. در ادامه این بخش قصد دارین به معرفی تکنیک های تست زنی شیمی بپردازیم.


1 . رعایت تکنیک ضربدر و منفی

رعایت تکنیک ضربدر و منفی در جلسه کنکور بسیار مهم و تاثیرگذار است. بر اساس این روش داوطلبان باید سوالاتی را که بلد هستند را پاسخ داده، سوالاتی را که مطمئن نیستند و یا مبحث آن را مطالعه نکردند، با علامت منفی و سوال‌هایی که شک دارند را با علامت ضربدر مشخص می‌کنند. به این ترتیب، در صورت داشتن زمان اضافه، به سوالات برگشته و سوالات دارای علامت ضربدر را پاسخ می‌دهند.
درس ریاضی یک از دروس اصلی رشته ریاضی فیزیک و یکی از دروس تاثیرگذار رشته تجربه به شمار می‌آید. بنابراین تسلط بر مباحث این درس و رعایت اصول تست زنی در آن، به طور چشم‌گیری سبب افزایش تراز و کسب رتبه بهتر در کنکور می‌شود. در صورتی که برای شما نیز این سوال ایجاد شده است که چگونه می‌توان درصد بهتری در این درس کسب کرد، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به صفحه ‌بهترین روش تست زنی ریاضی کنکور مراجعه کنید.


2 . رعایت تکنیک مدیریت زمان

تکنیک مدیریت زمان که به تکنیک زمان‌های نقصانی نیز معروف است، به این نکته اشاره دارد که داوطلب برای هر درس زمانی را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که این زمان در اغلب موارد کمتر از زمان تعیین شده است. به این ترتیب داوطلب تلاش می‌کند تا در زمان تعیین شده، ابتدا تمام سوالات را خوانده و به سوال‌های آسان‌تر پاسخ بدهد. در ادامه، در زمان‌های باقی مانده به سوال‌های دارای ضربدر دار برگشته و بر روی آن‌ها وقت خواهد گذاشت.


3 . انجام تکنیک حذف گزینه

تکنیک حذف گزینه، تکنیک اختصاصی دروس خواندنی و مباحث حفظ کردنی به شمار می‌آید. با این تکنیک داوطلبان سعی می‌کنند تا گزینه‌هایی غلط‌ را با کشیدن یک دایره به دور آن حذف کند. در نهایت از طریق حذف گزینه به پاسخ صحیح خواهند رسید. ‌


4 . اولویت‌ بندی تست ها

در تکنیک اولویت بندی تست‌ها، داوطلب تلاش می‌کنند تا در همان ابتدا کار، سوالات، ساده، دشوار و زمان‌بر را مشخص کند. بنابراین در ابتدا به سوالات ساده پاسخ داده و برای پاسخ به سوالات دشوار و زمان‌بر از تکنیک ضربدر و منفی استفاده می‌کنند. به این ترتیب، داوطلبان با اولویت‌ بندی تست‌ها می‌توانند سوالات آسان و متوسط را به راحتی پیدا کرده و به آن‌ها پاسخ دهند.
به اعتقاد بسیاری از افراد قبولی در کنکور ریاضی بسیار راحت‎تر از رشته تجربی است. این در حالی است که در رشته ریاضی نیز برای قبولی در رشته‌ها و دانشگاه‌های تاپ، رقابت جدی و سنگینی وجود دارد. بنابراین کمک گرفتن از یک مشاور دلسوز، متخصص و راهنما بسیار کمک کننده است. در صورتی که شما نیز دوست دارید تا مسیر کنکور را به کمک یک مشاور با تجربه و حاذق با موفقیت طی کنید، می‌توانید به صفحه مشاوره کنکور ریاضی مراجعه کنید.


5 . تفکیک کردن مباحث

یکی از مهم‌ترین تکنیک های تست‌زنی در درس شیمی، این است که داوطلب در زمان مطالعه بر روی هر مبحث به اندازه کافی وقت گذاشته و بر مبحث مسلط شود. بنابراین در زمان پاسخ به سوالات کنکور نیز به راحتی سوالات زمان‌بر را تشخیص می‌دهد.
حتماً می‌دانید که درس شیمی یکی از دروس مهم‌ و تاثیرگذار در رشته تجربی و از جمله دروس سرنوشت ساز در رشته ریاضی است. بنابراین مطالعه اصولی و درست مباحث این درس بسیار مهم است. در صورتی که شما نیز دوست دارید تا نحوه مطالعه این درس و چگونگی تسلط یافتن بر مباحث آن را بیاموزید، می‌توانید به صفحه روش مطالعه شیمی مراجعه کنید.

تکنیک های تست زنی شیمی کنکور، به سبک رتبه برترها

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ های تست زنی شیمی کنکور که رتبه‌های برتر بر آن تاکید دارند،‌ تسلط کامل بر مباحث و مطالب هر یک از فصول این درس است. رتبه‌های برتر معتقدند که داوطلبان برای کسب درصد عالی برای درس شیمی در ابتدا باید به خوبی مطالب را فهمیده باشند و مباحث در ذهن داوطلب به مرحله تثبیت رسیده باشند.
علاوه بر این، رتبه‌های برتر کنکور توصیه می‌کنند تا داوطلبان در زمان خواندن سوال، دور مواردی که در سوال پاسخ آن درخواست می‌کند را دایره بکشند. این نکته برای سوالات چند بخشی بسیار مهم و تاثیرگذار است و سبب می‌شود تا از هیچ بخش سوال چشم پوشی نشود. علاوه بر این، این روش به خصوص برای سوالاتی که شامل حل مسئله هستند، بسیار کمک کننده است.
سال کنکور، سالی مهم و تاثیرگذار در زندگی هر داوطلب است که تا زمان انتخاب رشته و ورود به دانشگاه ادامه می‌یابد. کمک گرفتن از افرادی که این مسیر را با موفقیت پشت‌سر گذاشتن و علاوه بر تجربه دارای دانش تخصصی نیز هستند، امری بسیار کمک کننده به شمار می‌آید. اگر شما نیز احتیاج به کمک و هم‌مسیر دارید، می‌توانید روی نوتروفیل حساب کنید.

چرا یاد گرفتن تکنیک تست زنی شیمی کنکور ضروری است؟

همانطور که میدانید سوالات کنکور تستی هستند و متاسفانه تنها داشتن دانش، برای حل کردن سوالات کافی نیست. سوالات تستی نوع خاصی از طراحی سوال هستند که نه تنها برای حل کردن آن‌ها لازم است تا بر روی مفاهیم و مباحث درسی تسلط داشته باشید. بلکه نکته بسیار مهم در این مورد علاوه بر داشتن دانش، توانایی تشخیص گزینه‌های انحرافی و همچنین سریع بودن در زمان پاسخگویی به سوالات است.

متاسفانه یکی از مشکلات من به عنوان داوطلب کنکور، عدم داشتن دانش در مورد تکنیک‌های تست‌ زنی بود. در حقیقت تسلط من بر روی مفاهیم به حدی بود که می‌توانسم مباحث را تدریس کنم، اما اطلاع نداشتن از تکنیک‌های تست زنی سبب کاهش سرعت من در تست زنی می‌شد.

در نتیجه به عنوان یک فرد با تجربه در این زمینه به شما اطمینان می‌دهم که آشنایی با تکنیک های تست زنی برای داوطلبان کنکور بسیار ضروری است. در ادامه این مبحث قصد داریم تا قبل از بررسی تکنیک تست زنی شیمی کنکور، ابتدا نکات کلی مربوط به مهارت‌های تست زنی را بررسی کنیم.

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به معرفی تکنیک‌های تست زنی برای درس شیمی بپردازیم، تا به این ترتیب به داوطلبان کمک کنیم در روز کنکور بهترین خود را به نمایش بگذارند. در صورتی که شما نیز در این مورد سوال یا اطلاعاتی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. مشاوران ما در اولین فرصت به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

آیا لازم است از چند منبع برای تست‌ زنی درس شیمی استفاده کرد؟

خیر، به اعتقاد بسیاری از مشاوران و رتبه‌های برتر داشتن چند منبع برای تست اصلا مهم نیست. در واقع مهم‌ترین مسئله بررسی سوالات و تست‌ها پس از تسلط کامل بر مباحث کتاب درسی است.

نحوه مطالعه و پاسخگویی به سوالات مفهومی در درس شیمی چگونه است؟

مباحث تحلیلی و مفهومی در درس شیمی شامل مباحث نحوه پر کردن اوربیتال‌ها در آرایش الکترونیکی، واکنش‌های فروپاشی، ترکیب، جابجایی، احتراق و غیره هستند. با این حال باید بدانید که امکان طرح سوال از مباحث به صورت، حفظی، مسئله، نمودار و یا شکل نیز وجود دارد. بنابراین به هیج وجه به این مباحث بی توجه نبوده و حتماً به سوالات مختلف در مورد این مباحث پاسخ دهید.

آیا ساعات مطالعه طولانی و زیاد بر روی تست زنی و کسب درصد بیشتر تاثیر دارد؟

باید بدانید که کمیت در کنار کیفیت اهمیت داشته و این دو مکمل هم به شمار می‌آیند. بنابراین حتی اگر مباحث شیمی کنکور رو به شکلی درست و اصولی بخوانید ولی زمان مطالعه این درس کم باشد، عملاً فایده برای شما نخواهد داشت. زیرا ساعت مطالعه کم نشان دهنده عدم تست زنی کافی است. با این حال ساعات مطالعه زیاد هم بیانگر مطالعه درست و عمیق نیست.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق است که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکنه همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو براتون منتشر کنه.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به کمک و مشاوره نیاز داری؟!​

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید*
پایه تحصیلی خود را انتخاب کنید*