چگونه روزی ۱۲ ساعت درس بخوانیم، قدم‌‎‌های کوچک اما موثر

چگونه روزی ۱۲ ساعت درس بخوانیم
مسیر مطالعه

چگونه روزی ۱۲ ساعت درس بخوانیم؟ این سوال تقریباً تمامی داوطلبان کنکور و دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم که تلاش می‌کنند تا به رتبه عالی در کنکور دست یابند، است. آنچه که باید در نظر داشته باشید این است که توان مطالعاتی هر فرد با دیگری متفاوت است. بنابراین به ساعت مطالعه به عنوان یک فاکتور اصلی برای رسیدن به رتبه عالی نگاه نکنید.


آنچه که شما را به موفقیت در کنکور می‌رساند داشتن ساعت مطالعه معقول و کیفیت مطالعه بالا در کنار هم است. بر این اساس، اگر شما نیز قصد افزایش کیفیت و ساعت مطالعه خود را دارید بهتر است به نکات اشاره شده در این مقاله توجه داشته باشید. از جمله عوامل موثر در افزایش ساعت مطالعه عبارتند از:

  • زود از خواب بیدار شوید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • برنامه ریزی را فراموش نکنید.
  • به فعالیت‌های حاشیه‎ای توجه نکنید.
  • تعادل بین مطالعه و استراحت را حفظ کنید.
  • زمان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.
به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد


ما در این مقاله، به طور کامل و جامعه به سوال چجوری روزی ۱۲ ساعت درس بخونم پاسخ خواهیم داد. البته شایان توجه است که شما با مشورت با یک مشاور حاذق می‌توانید به صورت اصولی و کم ریسک ساعت مطالعه خود را افزایش دهید. برای آشنایی با مشاوران حرفه‌ای و رتبه برتر مجموعه نوتروفیل و خدمات این مجموعه به صفحه مرکز مشاوره کنکور مراجعه کنید.

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

چگونه روزی ۱۲ ساعت درس بخوانیم، تقابل استمرار و عجله

سال کنکور در بین اغلب افراد به عنوان یکی از طولانی‌‏ترین سال‌های زندگی هر فرد، معرفی می‌شود. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که برداشتن قدم‌های مستمر، پیوسته و کوچک بسیار موثرتر از قدم‌های گاهی تند و گاهی کند است. 

در حقیقت، افزایش ناگهانی ساعت مطالعه، اگرچه ممکن است برای یک الی دو روز جوابگو باشد، اما پس از چند روز سبب فرسایش داوطلب می‎شود. علاوه بر این، افزایش ناگهانی ساعت مطالعه سبب بروز پدیده مطالعه نوسانی که بسیار آسیب‌ زننده است، می‌شود.


از این رو، ضروری است که در سال کنکور صبوری به خرج داده و به هیچ وجه عجله نکنید. این توصیه را به عنوان اولین پاسخ به سوال چطور روزی دوازده ساعت درس بخوانیم، در نظر داشته و به آن عمل کنید. آنچه که باید در همین ابتدای مسیر افزایش ساعت مطالعه به آن بپردازیم، قوانین اصلی افزایش ساعت مطالعه بر اساس مطالعات روانشناسی است. 


  • مسیر افزایش ساعت مطالعه باید دارای یک ریتم منطقی باشد.
  • به هیچ وجه در ابتدای مسیر به صورت جهشی و یکباره ساعت مطالعه خود را افزایش ندهید. 
  • ساعت مطالعه خود را طی چند روز و با افزودن بازه‌های زمانی کوتاه افزایش دهید.

چجوری روزی ۱۲ ساعت درس بخونم، 6 قدم برای رسیدن به 12 ساعت مطالعه مفید

در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی 6 تا از راهکارهای افزایش ساعت مطالعه تا 12 ساعت بپردازیم.

6 قدم برای رسیدن به 12 ساعت مطالعه مفید
6 قدم برای رسیدن به 12 ساعت مطالعه مفید

زود از خواب بیدار شوید

اولین و مهم‌ترین پاسخ به سوال چطور روزی دوازده ساعت درس بخوانیم، سحرخیزی است. در حقیقت، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بهترین زمان برای شروع مطالعه، ساعات آغازین صبح است. یکی از تکنیک‌های کلیدی که باید پس از بیدار شدن به آن پرداخت، میل کردن یک صبحانه مقوی ولی سبک است. توجه داشته باشید که داوطلبان رتبه برتر ساعت بیداری خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که امکان صرفه به یک صبحانه سالم و مغذی برای آن‎ها ممکن باشد.

داشتن استراحت کافی

یکی از تکنیک‌های حیاتی که باید به عنوان بخشی از پاسخ به سوال چطور روزی ۱۲ ساعت درس بخونم، به آن توجه داشته باشید، اهمیت اختصاص دادن زمان کافی برای استراحت است. به هیچ وجه به استراحت به عنوان یک زمان پرت و از دست رفته نگاه نکنید. 

در واقع زمانی که شما تحت عنوان استراحت در برنامه خود در نظر میگیرید، زمان پر شدن انرژی شما برای ادامه راه و حفظ تمرکز است. آنچه که باید در تایم استراحت به آن توجه داشته باشید، دوری از گوشی و اپلیکیشن‎های فضای مجازی است. بهتر است در این بازه زمانی یک موسیقی آرام گوش داده و فعالیت بدنی داشته باشید. 

اهمیت داشتن یک برنامه مطالعاتی از ابتدای مسیر 

یکی دیگر از نکات کلیدی که باید در بررسی، چگونه ۱۲ ساعت درس بخوانیم، به آن بپردازیم، اهمیت داشتن برنامه‌ریزی دقیق و موثر است. اما برنامه‌ریزی به چه معنا است؟ به طور کلی معنای برنامه ریزی عبارت است از:

  1. تعیین اهداف
  2. تعیین زمان‌بندی مناسب برای هر فعالیت 
  3. استفاده بهینه از وقت 
  4. تعیین زمان‌های برای جبران

از این رو، داوطلبان می‏توانند با داشتن یک برنامه روزانه اصولی و تخصیص بازه‌‎های زمانی‌ مشخص برای مطالعه، استراحت و غیره از روز خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. داشتن یک برنامه دقیق و انعطاف پذیر از همان ابتدای مسیر به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا از هدر رفتن زمان خود جلوگیری کنند. 


اگر به عنوان فردی که به تازگی شروع به مطالعه کنکور کرده‌اید، به عنوان اولین قدم یک برنامه برای خود تعیین کنید.  همچنین در برنامه ریزی بلند پروازی نکرده و به هیچ وجه عجول نباشید. علاوه بر این، اگرچه تکنیک‏‌های اشاره شده در این مقاله برای شما نیز کارآمد خواهند بود، اما بهتر است قبل از هر اقدامی سری به مقاله اافزایش ساعت مطالعه بزنید. شما با کمک تکنیک‎های اشاره شده در مقاله مذکرو می‌توانید ساعت مطالعه خود را به تدریج افزایش دهید.


عدم توجه به فعالیت‌های حاشیه‌ای

حتماً بسیاری از افراد به شما پیشنهاد کردند که در سال کنکور از اخبار و هر موضوع حاشیه‌ای دوری کنید. اما آیا این کار راحت و ممکن است؟

من به عنوان فردی که در سال کنکور اخبار بخش مهمی از روزم را تشکیل می‎داد به شما اطمینان می‌دهم که دوری از اخبار و هر فعالیت‎ حاشیه‏ای دیگر سخت اما ممکن است.


در واقع، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در سال کنکور انجام دهید، شناسایی عوامل حواس پرتی و تایم‎های به اصطلاح پرتی در طول روز است. بنابراین، قبل از هر چیزی از خودتان بپرسید که آیا انجام این کار در این لحظه واقعاً ضروری بوده و به موفقیت شما در کنکور کمک می‌‏کند؟ آیا این اطلاعات فایده‌ای برای مطالعه شما دارند یا خیر؟ پس از شناسایی این عوامل  باید در جهت حذف آن‌ها قدم بردارید.


از این رو، در زمان مطالعه، تلویزیون را خاموش کرده، گوشی را از خود دور کنید و از تمام توان خود برای بهره‌‏مندی از زمان مطالعه‌تان و درک مطلب مورد نظرتان استفاده کنید. وقت شما در این سال ارزشمند است پس هر چیزی که شما از رسیدن به هدفتان دور می‌‏کند را از زندگی روزمره خود حذف کنید.

استفاده از متدهای مطالعاتی جدید

مشاوران و رتبه‌های برتر معتقدند آنچه که بیش از افزایش ساعت مطالعه می‎‌تواند به داوطلبان کمک کند، مطالعه بر اساس تکنیک‌ها و روش‌های اصولی و جدید است. رتبه برترهای سال‌های قبل معتقدند که روش‌های سنتی مطالعه در اغلب موارد ناکارآمد بوده و به‌سرعت از ذهن می‌روند. آن‌ها در حال حاضر روش مطالعاتی pqrst را که یک رویکرد فعال و گام‌ به‌ گام است، پیشنهاد می‎کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به منظور آشنایی با این روش و بهره‎مندی از آن حتماً مقاله روش مطالعه pqrst را مطالعه کنید.

افزایش کیفیت مطالعه از طریق تقسیم زمان به بخش‌های کوچک‌تر

تقسیم زمان مطالعه به بخش‌های کوچک‎تر می‌تواند به افزایش و بهبود فعال بودن ذهن و تمرکز شما در زمان مطالعه یک مطلب کمک کند. به این ترتیب، کیفیت مطالعه شما را نیز افزایش خواهد داد. با تقسیم زمان مطالعه به بخش‌های کوچک‌تر، شما می‌توانید تمرکز خود را بهبود بخشیده و عامل خواس پرتی را کاهش و پس از مدتی به طور کامل از بین ببرید.

افزایش انگیزه و ساعت مطالعه با کمک پنل تخمین رتبه

به عقیده من استفاده از پنل تخمین رتبه یکی دیگر از روش‎های افزایش ساعت مطالعه و بهبود کیفیت مطالعه داوطلبان است. با توجه به اینکه داوطلبان در سال کنکور همواره تلاش می‌‏کنند تا درصد و تراز خود را در تست‎ها و آزمون‏‌های آزمایشی بهبود ببخشند، در نتیجه استفاده از پنل تخمین رتبه بسیار کمک کننده است.

داوطلبان با استفاده از این پنل، متوجه می‌شوند که به صورت حدودی، با درصد به دست آورده در هر درس، چه رشته و دانشگاهی قبول خواهند شد. از این رو، همواره تلاش می‌کنند تا با افزایش ساعت و کیفیت مطالعه خود، درصدهای خود در هر درس را بهتر کنند. 

چطور روزی دوازده ساعت درس بخوانیم، مرز بین موفقیت و خاموش شدن

ما در این مقاله تلاش کردیم تا به معرفی تمامی نکات و تکنیک‌های لازم برای افزایش ساعت مطالعه به 12 ساعت بپردازیم. توجه داشته باشید که داشتن ساعت مطالعه زیاد به هیچ وجه تضمین قابل قبولی برای موفقیت در کنکور به شمار نمی‌آید. 

در واقع آنچه که در سال کنکور به اندازه افزایش زمان مطالعه حائز اهمیت است، ممانعت از خاموش شدن یا به اصطلاح Burn out شدن داوطلب و حفظ انگیزه در وی است. اگر شما نیز در این مورد نظر یا سوالی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

چه عواملی می‌توانند بر افزایش کیفیت مطالعه موثر هستند؟ 

عواملی مانند محیط مطالعه، وجود نور کافی، دمای مناسب، تهویه خوب و عدم وجود سر و صدا، می‌تواند به افزایش کیفیت مطالعه کمک کند.

آیا خواب بعدازظهر تاثیری در کیفیت و افزایش ساعت مطالعه دارد؟

بله. مطالعات نشان داده‌اند که ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خواب بعد از ظهر به عنوان بخشی از بازه استراحت افراد، می‌تواند باعث هوشیاری بیشتر و عملکرد بهتر داوطلبان در اواخر روز شود.


رتبه‎های برتر در طول به طور میانگین در هر روز چند ساعت درس می‎خوانند؟

رتبه‌های برتر همیشه بیان کردند که آنچه که بیش از ساعت مطالعه اهمیت دارد، کیفیت مطالعه است. علاوه بر این، همانطور که بیان کردیم توان مطالعاتی هر فرد متفاوت بوده و نمی‌توان زمان مشخصی را برای این سوال در نظر گرفت. مسلماً هیچ فردی بدون صرف زحمت و تلاش به نتیجه عالی نخواهد رسید. 

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها