ترفندهای جادویی افزایش ساعت مطالعه

افزایش ساعت مطالعه
مسیر مطالعه

کنکور یک غول ترسناک نیست؛ اگر نکاتی را که لازم است بدانید. برای بسیاری از افراد، نقطه آغاز موفقیت در دنیای بزرگسالی وارد شدن به یک دانشگاه خوب و معتبر است. برای ورود به بهترین دانشگاه‌ها باید از سد غولی به اسم کنکور بگذرید. در اینجا می‌خواهیم یکی از مهم‌ترین نکات برای از میان برداشتن این غول را به شما یاد دهیم. شما برای موفقیت در کنکور یا هر آزمونی حتی وقتی وارد دانشگاه موردعلاقه خود شدید هم به تکنیک‌هایی برای افزایش ساعت مطالعه نیاز نیاز دارید.

در دنیای پرسرعت امروز، جایی که عوامل حواس‌پرتی در هر گوشه‌ای در کمین هستند، تلاش برای افزایش پتانسیل مطالعه ما می‌تواند مانند یک چالش غیرقابل‌حل به نظر برسد. بااین‌حال، با استراتژی‌ها و طرز فکر درست، می‌توانید ساعت‌های مطالعه خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید و به موفقیت تحصیلی دست پیدا کنید که قبلاً هرگز نبوده است. این تکنیک‌ها که از برنامه‌ریزی درست و اولویت‌بندی‌کردن تا گذاشتن تایم استراحت و هدف‌گذاری کوتاه‌مدت مختلف هستند، می‌توانند ساعات مطالعه شما را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش دهند. اما چطور هرکدام از این تکنیک‌ها می‌توانند شما در این راه سخت یاری کنند؟ اگر کنجکاوی‌تان تحریک شده است بیایید در ادامه پیچیدگی‌های حداکثر رساندن زمان مطالعه را بررسی کنیم.

چگونه در هنگام مطالعه تمرکز را افزایش دهیم؟

قبل از هر چیز، مهم است که ارزش تکنیک‌های مطالعه کارآمد را بشناسید. روزهایی که ساعت‌ها بی‌خیال کتاب‌های درسی را بررسی می‌کردید، گذشته است. درعوض، شما باید روی استفاده‌ی موثر از روش‌هایی تمرکز کنید که هم کیفیت و هم کمیت را یک‌جا به شما بدهد.
هنگامی‌که به دنبال راه‌هایی برای مطالعه برای ساعات طولانی هستید، تمرکز بسیار مهم است. برای افزایش تمرکز حین مطالعه می‌توانید چند کار ساده انجام دهید. اول از همه باید مطمئن شوید که مکانی آرام برای مطالعه دارید. هرگونه عامل حواس‌پرتی از تلویزیون گرفته تا تلفن همراه خود را خاموش کنید. شبکه‌های اجتماعی بسیار مفید هستند ولی استفاده درست از آن‌ها بسیار حیاتی است.
دوم، برنامه‌ریزی داشته باشید. لطفاً قبل از شروع به مطالعه بدانید می‌خواهید چه کنید. جالب است بدانید این تکنیک‌ها نه‌تنها برای تمرکز مفید هستند بلکه برای افزایش ساعت مطالعه هم کاربردی هستند. استراحت بین زمان‌های مطالعه هم یکی از راه‌های حفظ تمرکز است که باید آن را در نظر بگیرید.

با انرژی مطالعه کن؛ افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی

افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی

در دوران دبیرستان من، معلم فیزیکمان تدریس درس آمادگی دفاعی را هم به‌عهده گرفت. آمادگی دفاعی تقریبا برای هیچ دانش‌آموزی درسی مفرح نیست ولی معلم در روز اول نکته‌ای را گفت که تا امروز هم من آن را آویزه‌ی گوشم کرده‌ام. نکته‌ی جالبی که گفت این بود که شما بالاخره باید این درس را بگذرانید پس انتخاب کنید چطور می‌خواهید این کار را انجام دهید! غر بزنید و با سختی آن را بگذرانید یا بپذیرید و تلاشتان را بکنید. من آن روز انتخاب کردم باوجود عدم علاقه به این درس آن را به‌خوبی بگذرانم. پس از شما هم این سوال را میپرسم؛ می‌خواهید ساعت‌های مطالعه خود را چطور بگذرانید؟ می‌خواهید بیش از 10 ساعت با بی‌حوصلگی درس بخوانید یا می‌خواهید حداقل باحوصله این کار را انجام دهید؟
خب، برای شروع کار آسانی نیست. اما مطمئناً می‌توانید با تمرین‌های خاصی ذهن خود را طوری آموزش دهید که متمرکز بماند و از حواس‌پرتی دور بماند. در اینجا نحوه مطالعه شما برای ساعت های طولانی بدون حواس‌پرتی و بدون خستگی آمده است. ما نمی‌خواهیم شما فقط روزی 10 ساعت مطالعه کنید بلکه می‌خواهیم از این کار لذت هم ببرید.

میانگین ساعت مطالعه را پیدا کنید

اول از همه برای شروع، یک دوره زمانی مشخص را تعیین کنید و در آن میانگین زمان مطالعاتی خود را بدست آورید. میانگین ریاضی را فراموش کنید. بگذارید یک مثال بزنم؛ جدول زیر را ببینید:

روزهای هفتهشنبهیکشنبهدوشنبهسه‌شنبهچهارشنبهپنجشنبهجمعهمیانگین ریاضی ساعت مطالعاتی
ساعت مطالعه دانش‌آموز اول33.545.54.53.544
ساعت مطالعه دانش‌آموز دوم100251364

همانطور که در جدول بالا می‌بینید هر دو دانش‌آموز طبق ریاضیات در هفته گذشته به‌طور میانگین 4 ساعت مطالعه کرده‌اند ولی برای ما، فقط دانش‌آموز اول به‌طور میانگین 4 ساعت مطالعه کرده است و دانش‌آموز دوم بهتر است ابتدا یک روتین مشخص‌تر پیدا کند. می‌پرسید چطور؟ ما به شما می‌گوییم نیاز نیست از روزی 10 ساعت مطالعه شروع کنید تا انرژی‌تان یک‌باره تمام شود بلکه بهتر است از ساعت‌های کمتر شروع کنید. به این می‌گوییم آفت کمال‌گرایی! یا عالی یا هیچ را فراموش کنید و ادامه مطلب را بخوانید. شاید ندانید ولی مقابله با کمال‌گرایی با تکنیک‌هایی امکان‌پذیر است پس اگر شما هم درگیر این مشکل هستید مشاوره کنکور که توسط مشاوران حرفه‌ای انجام می‌شود می‌تواند به شما کمک کند.

کمال‌گرایی بزرگترین دشمن افزایش ساعت مطالعه کنکور

راه های افزایش ساعت مطالعه کنکور

حتی برای افزایش ساعت مطالعه هم لطفا کمال‌گرایی را کنار بگذارید. با تعیین اهداف عملی برای خود شروع کنید. شما می‌خواهید ساعت مطالعه خود را افزایش دهید. اگر هر روز تصمیم بگیرید دو ساعت از روز قبل بیشتر درس بخوانید بیش‌ازحد کمال‌گرایانه است. از اهداف کوچک استفاده کنید. مثلا روزی 15 دقیقه افزایش ساعت مطالعه، هم به شما در حفظ کیفیت مطالعه کمک می‌کند و هم در پایان هفته بیش از 2 ساعت به‌صورت مستمر و باکیفیت از ابتدای هفته بیشتر مطالعه کرده‌اید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان کنکوری این است که باید چقدر برای کنکور درس بخوانم؟ آیا عدد مشخصی وجود دارد؟ اگر این سوالات دغدغه شما هم هست، می‌توانید مطلب ما در این مورد را بخوانید! “برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

اولویت‌بندی یکی از بهترین راه های افزایش ساعت مطالعه کنکور

بهتر است بدانید که باید روی کدام مفاهیم و موضوعات تمرکز بیشتری داشته باشید و در نتیجه آن‌ها را بر این اساس اولویت‌بندی کنید. شما پیش از آغاز هر روز باید بدانید که می‌خواهید چه درسی را به چه شکلی مطالعه کنید. می‌خواهید درسنامه بخوانید یا تست بزنید؟ باید این را از قبل مشخص کنید و بدانید در هر ساعت از روز می‌خواهید به مدت چند ساعت، چه کاری انجام دهید.
بعضی از مشاوران پیشنهاد می‌کنند که مباحثی که سخت‌تر هستند یا شما آن‌ها را دوست ندارید را در ساعات ابتدایی روز قرار دهید ولی یک توصیه دیگر که شاید برایتان جالب‌تر باشد این است که صبح خود را هیجان‌انگیزتر شروع کنید. بعد از روتین صبحگاهی (که بهتر است داشتن آن را جدی بگیرید) می‌توانید روز خود را با مبحثی که دوست دارید آغاز کنید و بعد از اینکه موتورتان روشن شد مباحث سخت را مطالعه کنید. حواستان باشد که مباحث سخت را برای ساعات انتهایی روز نگذارید.

بهترین محیط را برای مطالعه ایجاد کنید

یافتن مکانی آرام برای تمرکز بر مطالعه نیز برای به حداقل رساندن حواس‌پرتی و کسالت ضروری است. بنابراین، ابتدا باید به دنبال مکانی بگردید که برای مدت طولانی در آن راحت باشید و سپس تمام عوامل حواس‌پرتی را خاموش کنید. درست حدس زدید منظورمان موبایل است!

استراحت را جدی بگیرید؛ شما ماشین نیستید!

چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم

بسیاری از مشاوران تایم مطالعه را یک ساعت و نیم در نظر می‌گیرند و شاید این میزان برای شما مناسب باشد. اما باید به نکته‌ای توجه کنید. به‌طور علمی مغز شما بعد از 45 دقیقه کم‌کم تمرکز خود را از دست می‌دهد. پس بهتر است در این حین برای خود استراحت‌هایی 5 دقیقه‌ای در نظر بگیرید. تکنیک پومودورو یا حتی استفاده از ساعت شنی، که راهکار خود من هم هست، در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. به‌یاد داشته باشید که بهتر است در زمان استراحت به سراغ گوشی نروید چون ذهنتان همچنان درگیر پیام‌های آن می‌ماند و دوباره تمرکز کردن دشوار می‌شود.
خوردن، راه‌‍رفتن، ورزش کردن، استراحت به ذهن ازجمله کارهایی است که برای تایم‌های استراحت می‌توانید در نظر بگیرید. هر دو ساعت یک بار یک استراحت یک ربعی داشته باشید و بین صبح و عصر هم بین یک تا دو ساعت استراحت کنید.

کمی سرگرمی به جلسات مطالعه خود اضافه کنید

در مرحله بعد، باید سعی کنید زمان مطالعه خود را با درخواست از یک دوست برای مطالعه با شما یا اضافه کردن موسیقی یا روش‌های یادگیری جذاب، سرگرم‌کننده کنید. مثلا بامی‌توانید بخش مشخصی از زمان مطالعه خود را در نظر بگیرید و با یک دوست برای یک جلسه مطالعه گروهی تماس بگیرید یا از یک برنامه یادگیری برای تکمیل برخی از آموزش‌ها استفاده کنید.

در صورت نیاز چرت بزنید

فیلم‌هایی را که دانشمند قصه، 24 ساعت درگیر مطالعه است را فراموش کنید. یک چرت کوتاه هم تمرکزتان را بهتر می‌کند و هم مغزتان را دوباره شارژ خواهد کرد. می‌توانید کمتر از 30 دقیقه بین زمان مطالعه خود چرت بزنید و همیشه بهتر است این چرت را هر روز در همان زمان انجام دهید زیرا با ریتم خواب شما در طول شبانه‌روز هماهنگ می‌شود.

مطالعه فعال نه منفعل!

بسیاری از ما اغلب ساعت‌های طولانی مطالعه می‌کنیم و از اینکه کیفیت مطالعه‌مان بالا نیست تعجب می‌کنیم. بهترین راه مطالعه فعال است. مطالعه فعال بدین معنی است که مطالب مهم را یادداشت کرده و فلش‌کارت‌هایی از مفاهیم کاربردی درست کنید. شما باید در حین یادگیری هر چیزی درگیر بمانید تا در طول جلسه تمرکزتان بهتر حفظ شود و بتوانید ساعات بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید.

ذهن خود را شاداب نگه دارید!

توصیه کلی این است که قبل از شروع مطالعه، ذهن خود را شاداب کنید. ذهن خسته و پریشان حتی برای یک جلسه مطالعه کوتاه هم مفید نیست به‌علاوه ممکن است منجر به کمبود انگیزه و اهمال‌کاری در طولانی‌مدت شود.

موسیقی آرام‌بخش را هنگام مطالعه پخش کنید!

موسیقی می‌تواند به‌طور شگفت‌انگیزی به شما در تمرکز روی مطالعه کمک کند. وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین زیادی وجود دارند که لیست‌های پخش صوتی رایگان را برای تمرکز بهتر و استرس کمتر ارائه می‌دهند. از موسیقی با صدای بلند دوری کنید، زیرا می‌تواند حواس شما را پرت کند، اگرچه موسیقی دلخواه از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی موسیقی‌های بی‌کلام آرامش‌بخش یا موسیقی طبیعت احتمالا برای افزایش ساعت مطالعه شما کمک‌کننده خواهد بود.

غذای سالم بخور!

معده خالی شما می‌تواند دردسرساز باشد! معده خالی می‌تواند منجر به یک مطالعه بد شود. همچنین اگر عاشق فست‌فود هستید خبر خوبی برایتان نداریم و ممکن است در صورت مصرف زیاد این غذای ناسالم احساس بی‌حالی کنید.

لطفا تنبل نباشید!

ورزش‌ها و سایر فعالیت‌های بدنی که دوست دارید را انجام دهید تا ذهن و بدن خود را متناسب نگه دارید. فعالیت بدنی تأثیر مثبتی بر مغز ما دارد که بیشتر به بهبود تمرکز کمک می‌کند. بهبود تمرکز هم یک راهکار افزایش ساعت مطالعه است. به‌علاوه ورزش و فعالیت بدنی تاثیر مثبتی روی کاهش استرس هم دارد، پس کمی ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

استرس دشمن مطالعه باکیفیت!

گفتن این حرف ساده است. استرس نداشته باشید! ولی باید بدانید داشتن استرس یعنی نداشتن تمرکز و عدم داشتن ساعت مطالعه کافی. ذهن شما در زمانی‌که به مطالعه اختصاص می‌دهید باید از استرس دور باشد. اگر استرس شما بیش‌ازحد و غیرقابل کنترل است می‌توانید از پزشک کمک بگیرید.

انگیزه خود را تقویت کنید!

در حالیکه تنظیم یک برنامه، با استراحت‌های منظم و اطمینان از سلامت جسمانی مهم است، همچنین بسیار اهمیت دارد که هرازگاهی هر زمان که احساس ناراحتی یا بی‌انگیزگی کردید به خودتان انگیزه دهید. چند نقل قول انگیزشی جالب برای فضای مطالعه خود چاپ کنید. هر زمان که احساس ضعف یا بی‌انگیزگی کردید، مدتی را با دوستان خود بگذرانید، فیلم تماشا کنید یا زمان با کیفیتی را به خود اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که تنها زمانی می‌توانید بهتر تمرکز کنید و ساعات مطالعه خود را افزایش دهید که باانگیزه و خوش‌بین باشید، در غیر این صورت، در نهایت چیزهایی را جمع خواهید کرد که هیچ فایده‌ای ندارند.

راه‌های جالب برای مطالعه پیدا کنید

راهکار افزایش ساعت مطالعه

همانطور که برای ساعات طولانی برای مطالعه برنامه‌ریزی می‌کنید، اولین و مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که روش‌های نوآورانه ای را برای یادگیری و به خاطر سپردن موضوعی که مطالعه می‌کنید، کشف کنید. برخی از بهترین راه‌ها برای مطالعه طولانی‌تر عبارتند از:

  • برای یادآوری مفاهیم ضروری، فلش کارت و یادداشت‌های رنگارنگ ایجاد کنید.
  • مفاهیم را از طریق تصاویر بصری مانند فیلم‌ها، تصاویر و غیره بیاموزید.
  • با داستان‌هایی درمورد موضوعاتی که مطالعه می‌کنید، ارتباط پیدا کنید!
  • هر بار که یک موضوع طولانی یا دشوار را کامل می‌کنید، به خودتان جایزه بدهید.
  • اهداف واقع بینانه‌ای داشته باشید که بتوانید به موقع به آنها برسید و بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.
  • موضوعاتی را که آموخته‌اید به دیگری آموزش دهید.

ورزش برای ذهن

در اینجا برخی از بهترین تکنیک‌های علمی برای تمرکز در حین مطالعه آورده شده است:

  • هر روز حداقل 20 دقیقه مدیتیشن کنید
  • یک برنامه مطالعه داشته باشید
  • از موسیقی آرامش‌بخش هنگام مطالعه استفاده کنید
  • تمام فناوری‌هایی که حواس شما را پرت می‌کنند را خاموش کنید
  • یک مکان کامل برای مطالعه آماده کنید
  • پیاده‌روی یا ورزش را فراموش نکنید
  • ذهن خود را طوری آموزش دهید که برای مدت طولانی‌تری تمرکز کند
  • فواصل بین مطالعه خود را برنامه‌ریزی کنید
  • چندکاره نباشید!

تغییرات کوچک؛ پیشرفت‌های بزرگ

در پایان، اگر به دنبال افزایش ساعت مطالعه خود هستید، به یاد داشته باشید که تغییرات کوچک می‌توانند به تحولات بزرگ منجر شوند. این مسیر تحصیلی یک سفر است که به تدریج، با قدم‌های کوچک و پیوسته آغاز می‌شود. از خود سوال کنید که چگونه می‌توانید به طور مستمر انگیزه‌ی خود را حفظ کرده و در کنار هدف‌هایتان پیشرفت کنید. اهمیت قضاوت دقیق در اولویت‌های مطالعه، نقش کلیدی در موفقیت شما دارد. بپرسید، برنامه بگذارید، اقدام کنید و به تدریج به هدفتان برسید. نوتروفیل هم در این راه در کنار شما است.

سوالات متداول

چطور می‌توانم انگیزه‌ام را برای افزایش ساعت مطالعه افزایش دهم؟

برای افزایش انگیزه، اهداف واقعی و متعهدانه تعیین کنید، از برنامه‌ریزی منظم استفاده کنید، با دیگران در مورد اهدافتان صحبت کنید و خودتان را با جوایز کوچک تشویق کنید.

چطور می‌توانم زمان مطالعه‌ام را افزایش دهم؟

اولویت‌بندی اهداف، استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان، تعیین یک برنامه مطالعه ثابت در روز، اجتناب از تاخیر در شروع به مطالعه و ایجاد محیط مطالعه مناسب از راهکارهای موثر برای افزایش زمان مطالعه هستند.

قدم اول برای افزایش ساعت مطالعه چیست؟

شما ابتدا باید میانگین ساعت مطالعه خود را در یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها