روش مطالعه PQRST چیست؟

روش مطالعه pqrst
مسیر مطالعه

فراموشی زودهنگام مطالب درسی، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان کنکوری است. شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که پس از پایان مطالعه یک درس، آن را سخت به خاطر بیاورید و به دنبال راه‌حل‌هایی باشید که بازدهی شما از مطالعه را افزایش دهد. اما بهترین روش مطالعه کدام روش است؟ آیا روش مطالعه pqrst می‌تواند در بالا بردن بازدهی شما مؤثر باشد؟

روش‌های سنتی مطالعه، مانند خواندن و هایلایت کردن متن، اغلب ناکارآمد هستند و به‌سرعت از ذهن می‌روند. در مقابل، روش مطالعه pqrst یک رویکرد فعال و گام‌به‌گام است که به شما کمک می‌کند تا مطالب را عمیق‌تر درک کنید، آن‌ها را به خاطر بسپارید و در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید. روش pqrst، پنج مرحله دارد که در این مقاله گام‌به‌گام مراحل آن را باهم مرور خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

انتخاب روش مطالعه با بازدهی بالا

زمانی که شما دوران کنکور را پشت سر می‌گذارید؛ این موضوع که دقیقاً بهترین روش مطالعه برای شما کدام است، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما تبدیل می‌شود. روش‌های مطالعه بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا بازدهی‌تان بالا برود؛ اما اینکه کدام روش را انتخاب کنید کاملاً به سبک شخصیتی خودتان وابسته است.

اگر در ابتدای مسیر کنکور هستید و هنوز نمی‌دانید چطور درس‌هایتان را مطالعه کنید و چقدر برای هرکدام زمان بگذارید، نگران نباشید. ما در مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا به رتبه برتر برسیم؟ به این نگرانی شما پرداخته‌ایم. کافیست این مقاله ما را بخوانید تا از سردرگمی دربیایید.

در ادامه برخی از روش‌های مطالعه برای کنکور برایتان خواهیم گفت اما به‌طور اختصاصی در این مقاله، روش مطالعه pqrst را برایتان شرح می‌دهیم.

تکنیک پومودورو:

اگر مشکل مدیریت زمان دارید، روش پومودورو مناسب شما است؛ زیرا این روش برای درس خواندن در فواصل زمانی معین است. در این روش ۲۰ الی ۲۵ دقیقه درس می‌خوانید و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت می‌کنید. اگر می‌خواهید با این روش به‌طور کامل آشنا شوید و ریزه‌کاری‌های آن را بدانید، حتماً مقاله تکنیک پومودورو؛ گوجه فرنگی‌ای که تمرکزتان را بالا می‌برد! را بخوانید.

استفاده از تکنیک‌های خلاصه نویسی:

خلاصه نویسی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که هر دانش‌آموز کنکوری باید آن را بلد باشد. خلاصه نویسی‌های شما می‌تواند به یکی از بهترین منابع برای مرور جمع‌بندی تبدیل شود. زمانی که صحبت از خلاصه‌نویسی می‌شود، بسیاری از دانش‌آموزان گمان می‌کنند که این روش قرار است تایم بسیار زیادی از آن‌ها بگیرد، اما اصلاً اینگونه نیست! کافی است با تکنیک‌های خلاصه نویسی آشنا باشید. نه‌تنها زمان زیادی از شما نمی‌گیرد؛ بلکه می‌تواند در مدیریت زمان و بازدهی بیشتر نیز به شما کمک کند. اگر می‌خواهید با تکنیک‌ها را یاد بگیرید، مقاله خلاصه نویسی کنکور؛ کلید طلایی موفقیت را حتماً بخوانید.

روش مطالعه PQRST چیست؟

احتمالاً بارها و بارها جمله «انگار هرچی خوندم از یادم رفته» رو تجربه کردید و اعتماد به نفستان پایین آمده و یا حتی شاید از درس‌های حفظی فراری شده‌اید. ما در نوتروفیل به شما توصیه می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده از روش pqrst استفاده کنید تا متوجه تفاوت بازدهی خودتان بشوید. روش PQRST با نام‌های دیگری نظیر pq4r و پس خبا نیز شناخته می‌شود.

روش مطالعه pqrst، علیرغم سادگی آن، به‌طور علمی برای استفاده از فرآیندهای شناختی شما برای تقویت درک و حفظ طولانی‌مدت اطلاعات طراحی‌شده است. با درگیر شدن با مطالب آموزشی به شیوه‌ای چند بعدی، نه‌تنها اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنید، بلکه با آن ارتباط برقرار می‌کنید تا بخشی از پایگاه دانش بلندمدت شما شود. روش pqrst شامل ۵ مرحله است که ادامه آن‌‌ها را شرح می‌دهیم.

مراحل روش مطالعه PQRST

روش مطالعه pqrst شامل ۵ مرحله است که عبارت‌اند از:

مرحله اول؛ مرور اجمالی (Preview):

  • قبل از شروع مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطلب داشته باشید.
  • عناوین، زیر عنوان‌ها، تصاویر، نمودارها و خلاصه‌ها را بررسی کنید.
  • این کار به شما کمک می‌کند تا چشم‌اندازی کلی از موضوع به دست آورید و ذهنتان را برای مطالعه آماده کنید.
  • در این مرحله درک مطلب عمیق از درس مدنظر ما نیست؛ بلکه هدف از مرحله اول روش pqrst، ایجاد سؤال در ذهن شما است.

مرحله دوم؛ سؤال پرسیدن (Question):

  • در حین مطالعه، از خودتان سؤالاتی در مورد مطالب مطرح کنید.
  • این سؤالات می‌توانند بر اساس عناوین، زیر عنوان‌ها، نکات کلیدی یا ابهامات ذهنی شما باشند.
  • طرح پرسش از عناوین اصلی درس، به تمرکز بیشتر، درک عمیق‌تر و حفظ بهتر مطالب کمک می‌کند.

مرحله سوم روش pqrst؛ خواندن (Read):

  • در مرحله سوم روش مطالعه pqrst، باید با دقت و تمرکز کامل، مطلب موردنظر را مطالعه کنید.
  • سعی کنید به نکات کلیدی، اصطلاحات مهم و ایده‌های اصلی توجه کنید.
  • در صورت نیاز، مطالب را علامت‌گذاری یا خلاصه‌نویسی کنید.
  • در این مرحله باید سعی کنید جواب سؤالات مرحله قبل را در ذهنتان روشن کنید.

سعی کن به‌صورت طوطی‌وار درس نخونی؛ چون اینجوری مطالب کمی تو خاطرت می‌مونن!

مرحله چهارم؛ تلقین و تکرار (Self-Recitation):

  • به مرحله چهارم روش pqrst اصطلاحاً «درس پس دادن به خود» نیز می‌گویند.
  • در این مرحله مطالعه دقیق مطالب به همراه جزئیات و نکات را به پایان رسانده‌اید.
  • در مرحله چهارم باید بتوانید نکات مهم و اصلی درس را به زبان خودتان برای خودتان بازگو کنید.
  • می‌توانید این کار را به‌صورت شفاهی یا کتبی انجام دهید.
  • مرحله چهارم روش مطالعه pqrst، یکی از مهم‌ترین مراحل در این روش است که به تثبیت مطالب در حافظه بلندمدت شما کمک می‌کند.

مرحله پنجم؛ آزمون (Test):

  • در پایان مطالعه، از خودتان آزمون بگیرید.
  • خودتان را برای آزمون آماده کنید. می‌توانید از یادداشت‌ها و خلاصه‌هایتان کمک بگیرید و مطالب خوانده‌شده را مرور کنید.
  • آزمون به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و برای رفع نواقصتان تلاش کنید.

مزایا استفاده از روش مطالعه pqrst

بی‌شک استفاده از روش مطالعه pqrst مزایایی برای دانش‌آموزان دارد که با دانستن آن‌ها بهتر می‌توانید از این روش استفاده نمایید. ۳ مورد از مزایای استفاده از روش pqrst عبارت است از:

افزایش تمرکز و توجه:

زمانی که شما تمام ۵ مرحله روش pqrst را انجام دهید، متوجه می‌شوید که تمرکز و توجه شما به‌شدت افزایش‌یافته است. این افزایش تمرکز و توجه به افزایش کیفیت مطالعه شما نیز منجر می‌شود. البته برای اینکه بتوانید مطالعه باکیفیت‌تری داشته باشید، راه‌های بسیاری وجود دارد. دانستن این راه‌ها ازاین‌جهت مهم است که به شما کمک می‌کند، بازدهی بیشتری داشته باشید. اگر می‌خواهید راه‌های افزایش کیفیت مطالعه را بدانید و حسابی پیشرفت کنید، مقاله افزایش کیفیت مطالعه را از دست ندهید.

به خاطر سپاری بهتر مطالب:

تلقین و تکرار مطالب، به تقویت حافظه شما و ثبت مطالب در ذهن بلندمدتتان کمک می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا مطالب درسی را به‌راحتی فراموش نکنید.

تست‌زنی بهتر:

پس از استفاده از روش مطالعه pqrst متوجه می‌شوید که تست‌زنی شما هم بسیار پیشرفت کرده است. دلیل این امر یادگیری عمیق‌تر مطالب درسی است. اگر می‌خواهید حجت را برای خودتان تمام کنید، تکنیک‌های تست‌زنی را نیز یاد بگیرید تا حسابی از رقبایتان پیشی بگیرید. برای اینکه بتوانید تمام تکنیک‌های تست‌زنی مؤثر را یاد بگیرید، حتماً مقاله ما درباره نکات و آموزش تست زنی در کنکور را بخوانید.

تا قبل از آشنایی با این روش از درس‌های حفظی متنفر بودم و اصلا نمی‌تونستم تست‌هاشونو خوب بزنم. زمانی که از روش مطالعه pqrst استفاده کردم، در کمال ناباوری حسابی اوضاع فرق کرد. من نه تنها مطالب درسی رو راحت‌تر به خاطرم می‌سپردم؛ بلکه حتی تست‌‌های اون درس‌هارو خیلی بهتر از قبل می‌زدم.

سخن پایانی

روش مطالعه pqrst یک ابزار قدرتمند برای یادگیری مؤثرتر است. با استفاده از این روش می‌توانید از زمانی که درس می‌خوانید، بیشترین بهره را ببرید و با فراموشی خداحافظی کنید. اگر از این روش در گذشته استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

روش مطالعه PQRST چیست؟

روش pqrst یک روش مطالعه ۵ مرحله‌ای است که به یادگیری عمیق‌تر مطالب کمک می‌کند.

مراحل روش PQRST چیست؟

این روش شامل ۵ مرحله؛ مرور اجمالی، سؤال پرسیدن، خواندن، تلقین و تکرار و آزمون می‌شود.

روش pqrst چه کمکی به دانش‌آموزان می‌کند؟

استفاده از این روش به افزایش انگیزه و توجه، تست‌زنی بهتر و تثبیت مطالب در حافظه بلندمدت کمک می‌کند.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها