طلایی‌ترین روش مرور شیمی کنکور چیست؟

روش مرور شیمی کنکور
مسیر مطالعه

درواقع مرور نکردن شیمی مثل رها کردن یک مسابقه در لحظه آخر است. ولی این بار قرار نیست مسابقه را ببازید. ما تو این مطلب میخوایم انواع روش‌ مرور سریع شیمی کنکور، همون‌هایی که رتبه برترها هم اجرا میکنن را به شما بگیم. درواقع در پایان این مطلب قراره جواب این سوال را بدونید، چگونه شیمی را مرور کنیم. برای جواب به این سوال باید دو تا سوال مهم از خودتون بپرسید، کی مرور کنیم و چطور مرور کنیم؟ این جدول را ببینید:

روش‌های مرور شیمیزمان مرور شیمی
مرور تست‌های مارک‌دارپایان هر فصل
طبقه‌بندی مطالبدی ماه
استفاده از تست‌های جمع‌بندی و جامع هر فصلماه آخر کنکور

حالا بیایید در ادامه این موارد را جزئی‌تر بررسی کنیم ولی در ابتدا باید بدانید اهمیت شیمی در رشته ریاضی و تجربی چیست و این درس اساسا چه ویژگی‌هایی دارد.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

همه مواردی که باید در مورد شیمی کنکور بدانید

شیمی یکی از درس‌های تاثیرگذار در رشته ریاضی و تجربی است. اما چرا این درس مهمه؟ آیا این درس برای رشته ریاضی مهم‌تره یا برای رشته تجربی؟ در جدول زیر نکات جالبی را گفتیم:

رشتهرشته ریاضی رشته تجربی
ضریب79
تعداد سوالات3035
مدت زمان پاسخ‌گویی30 دقیقه35 دقیقه
میانگین پاسخهر سوال یک دقیقههر سوال یک دقیقه
ارزش هر سوال2.85 درصد2.33 درصد

همانطور که می‌بینید با اندکی تفاوت، شیمی در رشته تجربی از اهمیت بیشتری برخوردار است و می‌توان گفت بعد از زیست مهم‌ترین درس تخصصی محسوب می‌شود. اما از آنجایی که در رشته ریاضی درس شیمی می‌تواند راحت‌تر موجب بهبود رتبه شما شود لذا این درس برای هر دو رشته اهمیت زیادی دارد. شما کدام رشته هستید؟ ریاضی یا تجربی؟
حالا که این درس در کنکور تجربی اندکی مهم‌تر است و شما هم قصد کرده‌اید یک رشته خوب را قبول شوید، آیا فرقی دارد که برای کدام رشته لازم است روی درس شیمی بیشتر یا کمتر تمرکز کنید؟ اگر می‌خواهید بدانید چطور باید درس شیمی را بخوانید، چه‌قدر باید روی این درس تمرکز کنید و اساسا برای این درس و دیگر دروس چطور باید برنامه‌ریزی کنید باید از یک مشاور تحصیلی کنکور تجربی که خود در سال‌های گذشته از رتبه‌های برتر و در سال‌های آتی به افراد زیادی در این مسیر کمک کرده است، یاری بگیرید.

حالا برسیم به اصل مبحث یعنی روش مرور شیمی برای کنکور!

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

بهترین روش های مرور شیمی برای کنکور

همانطور که می‌دانید ماهیت درس شیمی از مباحث حفظی و مسائل حل‌کردنی تشکیل شده است. در نتیجه مرور این دو مبحث هم روش‌های جداگانه‌ای را می‌طلبد ولی به‌طور کل می‌توانیم مرور مباحث شیمی را به این شکل دسته‌بندی کنیم:

  • مرور مباحث حفظی: شامل مرور کتاب‌های درسی، درسنامه‌ها و حل تست‌های مرتبط.
  • مرور مباحث محاسباتی: شامل حل مسائل نمونه و سپس حل تست‌های جامع.

پیش از اینکه به سراغ درس شیمی برویم حتما می‌دانید که مرور فقط در مورد درس شیمی نیست! در ابتدای مطلب در مورد این صحبت کردیم که مرور نکردن یعنی رها کردن مسابقه‌ای که در حال پیروز شدن در آن هستید. شما که نمی‌خواهید مسیر موفقیت را رها کنید؟ درواقع فقط دانستن روش‌های مرور کنکور شیمی کافی نیستند و باید بدانید مرور برای کنکور در هر رشته‌ای چطور است. برای نصفه رها نکردن مسیر مطلب ما در مورد چگونه مرور کنیم برای کنکور را بخوانید! با خواندن این مطلب یاد می‌گیرید هر درس را چطور مرور کنید و با موفقیت مسیر را تمام کنید.

طبقه بندی مطالب

یکی از بهترین راه‌ها برای مرور مباحث، به ویژه مباحث حفظی طبقه‌بندی کردن آن‌ها است. در این تکنیک شما تمام مطالب مربوط به یک مبحث را در یک قسمت قرار می‌دهید تا مطالب در ذهنتان طبقه‌بندی شود. اگر عادت به خلاصه‌نویسی در مطالعه شیمی دارید بسیار بهتر می‌توانید از تکنیک طبقه‌بندی مطالب برای دسته‌بندی‌کردن آن‌ها استفاده کنید.
درواقع خلاصه‌نویسی و طبقه‌بندی‌کردن مطالب یکی از راه‌های مطالعه شیمی کنکور هم هست. اما در مورد راه‌های مطالعه کنکور برای درس شیمی اطلاع دارید؟ می‌خواهید با این درس غوغا کنید؟ کاری ندارد فقط کافی است روی لینک روش مطالعه شیمی کنکور کلیک کنید.

استفاده از تست‌های مارک دار

یکی از بهترین منابع برای مرور مطالب شیمی، استفاده از تست‌های مارک‌دار است. شما زمانی که برای اولین بار در حال تست‌زدن هستید، در مورد بعضی از تست‌ها مشکل داشته یا به آن‌ها پاسخ نادرست داده‌اید. در این حالت مشاوران به شما توصیه می‌کنند که کنار آن تست‌ها علامت بزنید که به اصطلاح به آن‌ها تست‌های مارک‌دار گفته می‌شود. شما در مرور به روش تست‌های مارک‌دار مطالبی را که در آن مشکل داشته‌اید را دوباره مرور می‌کنید.

مرور به‌وسیله تست‌های تیپ‌بندی‌شده

یکی دیگر از روش‌های مرور به‌وسیله تست‌ها استفاده از تست‌های تیپ‌بندی‌شده است. در این روش شما از هر تیپ سوال یک یا چند نمونه از آن‌ها را حل خواهید کرد. منظور از تیپ یعنی سوالاتی که راه‌حل مشابهی دارند. به ویژه این روش برای مباحثی که با مسائل سروکار دارند بسیار مناسب است.
یکی از بهترین راه‌های مرور مباحث محاسباتی استفاده از تست‌های تیپ‌بندی‌شده است. این تست‌های تیپ‌بندی‌شده البته برای درس‌های محاسباتی دیگری مانند فیزیک هم کاربردی هستند. باوجود شباهت بین درس فیزیک با شیمی، این دو درس تفاوت‌هایی هم باهم دارند.
یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو در اهمیت فیزیک برای رشته تجربی و ریاضی است. اگر رشته ریاضی هستید و می‌خواهید علاوه‌بر یادگرفتن مرور شیمی، نکات کاربردی قبولی در بهترین رشته‌های کنکور ریاضی را بدانید و برایتان سوال است چطور باید برای قبولی در رشته ریاضی برای رشته‌های تاپ برنامه‌ریزی کنید، باید بدانید استفاده از یک مشاوره حرفه‌ای کنکور ریاضی همه آن چیزی است که به آن نیاز دارید. می‌خواهید بدانید راه موفقیتتان چیست؟ روی کدام درس باید تمرکز بیشتری کنید؟ باید از مشاوره کنکور ریاضی در این مسیر کمک بگیرید.

مرور به وسیله تست های جامع

یکی دیگر از راه‌های مرور و جمع‌بندی کنکور استفاده از تست‌های جامع است. عمده منابع کنکور در بازار علاوه‌بر دروس پایه شامل کتب جامع هم می‌شوند. این کتاب‌ها برای جمع‌بندی نهایی ایده مناسبی هستند. علاوه‌بر تست‌های کتاب‌های جامع، یکی دیگر از منابع خوب برای مرور و البته بالا بردن درصدتان، استفاده از منابع درجه دوم است. استفاده از این منابع با درسنامه‌های مختصر ولی پاسخنامه‌های تشریحی و البته تست‌های طبقه‌بندی‌شده می‌توانند یکی از راه‌های بسیار خوب مرور باشند. 

اما کدام کتاب جامع بهتر است؟ ما می‌دانیم یکی از دغدغه‌های شما انتخاب بهترین منابع برای جمع‌بندی شیمی است. علاوه‌بر این، جمع‌بندی شیمی به مواردی مانند سطح درسی شما نیز بستگی دارد. حالا اگر می‌خواهید در مورد تمام این اطلاعات بیشتر بدانید، چطور است به صفحه جمع بندی شیمی کنکور سر بزنید! قول می‌دهیم همه اطلاعاتی که لازم دارید را به‌دست خواهید آورد. 

زمان طلایی مرور شیمی کنکور

در تئوری، مرور کنکور شبیه به مرور شب امتحان است اما در عمل باتوجه به حجم دروس این شکل از مرور ممکن نیست. اینجاست که زمان مرور برای کنکور پررنگ می‌شود. حالا برسیم به شیمی! حجم شیمی زیاد است به‌علاوه نمی‌توان فقط به کتاب درسی اکتفا کرد و تست و نکات مهم درسی هم نقش مهمی دارند.
نحوه مرور شیمی کنکور باید طوری باشد که پیش از کنکور، شما هر چند روز یک بار بتوانید کل کتاب‌ها را مرور کنید. البته در کنار دو ماه قبل از کنکور که یکی از تایم‌های طلایی مرور است، دی ماه و پایان هر فصل کتاب هم زمان مناسبی برای مرور محسوب می‌شود.

مرور شیمی مثل رتبه برترها

در این مطلب تلاش کردیم تا پس از بررسی تفاوت درس شیمی رشته ریاضی با تجربی و اهمیت این درس در هر دو رشته و مرور شیمی کنکور به روش رتبه برتر ها را بررسی کنیم. به‌علاوه در کنار بهترین روش‌های مرور شیمی در مورد زمان مرور هم صحبت کردیم و برای شما مشخص کردیم که چه زمان‌هایی برای مرور مناسب‌تر هستند. همانطور که دیدید در میان بهترین روش‌های مرور کنکور شیمی نقش تست زدن بیش از همه پررنگ‌تر است. درواقع شما با تست زدن درست در زمان جمع‌بندی می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

سوالات متداول

بهترین روش‌های مرور کنکور شیمی شامل چه مواردی می‌شود؟

طبقه‌بندی کردن مطالب، تست‌های تیپ‌بندی‌شده، تست جامع و تست مارک‌دار

بهترین زمان مرور شیمی کنکور چه زمانی است؟

پایان هر فصل، دی ماه و دو ماه مانده به کنکور بهترین زمان مرور شیمی است.

آیا بین مرور مباحث حفظی با مسائل شیمی تفاوت وجود دارد؟

بله. مرور مباحث حفظی شامل مرور کتاب‌های درسی، درسنامه‌ها و حل تست‌های مرتبط است درحالی‌که مرور مباحث محاسباتی شامل حل مسائل نمونه و سپس حل تست‌های جامع خواهد بود.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها