روش مطالعه شیمی رتبه‌ های برتر کنکور

روش مطالعه شیمی
مسیر مطالعه

درس شیمی در گروه آزمایشی تجربی و ریاضی مشترک است. این درس برای بچه‌های ریاضی سومین درس مهم و برای بچه‌های تجربی به‌عنوان دومین درس مهم محسوب می‌شود. اما جالب است بدانید که آمار منتشر شده از کنکور نشان می‌دهد که تعداد کمی از داوطلبان موفق می‌شوند درصد خوبی از آن کسب کنند و دلیل این ناکامی را می‌توان در روش مطالعه دانش‌آموزان جست‌وجو کرد.
از برخی رتبه‌های برتر سال‌های گذشته نیز شنیده شده که در ابتدا با شیمی مشکل داشتند؛ اما به‌مرورزمان توانستند با به‌کارگیری بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور، مسائل و مفاهیم آن را به خوبی در حافظه بلندمدت خود جای دهند و به درصدهای بالا برسند.

شما نیز می‌توانید بعد از مطالعه دقیق این مقاله از نوتروفیل از روش مطالعه شیمی رتبه‌ های برتر آگاه شوید و بفهمید که این دانش‌آموزان برای پیروزی، چه نکاتی را در روند مطالعه شیمی رعایت کرده‌اند.

چرا روش مطالعه شیمی برای کنکور مهم است؟

درس شیمی نه تنها یکی از موارد اصلی است که روی رتبه شما به طور مستقیم تاثیر گذار است، بلکه به‌عنوان یکی از درس‌های تخصصی است که با ضریب 12.46 درصد در سوابق تحصیلی شما تاثیر می‌گذارد و شما مجبورید برای بالا نگه‌داشتن نمره امتحان نهایی خود، این درس را به دقت مطالعه کنید.
از طرفی کتاب شیمی دبیرستان ترکیبی از مباحث حفظی، مفهومی و حل مسئله است که یادگیری آن را نسبت به سایر دروس پیچیده‌تر می‌کند. اما طراحان کنکور، بیش از نیمی از تست‌های کنکور شیمی را از بین مطالب حفظی و مفهومی طرح می‌کنند که با کمی تلاش و ممارست در مطالعه می‌توان به آنها پاسخ داد.
اگر نگاهی به نتایج کنکور سال‌های قبل بکنید حتما از میانگین درصد دانش‌آموزان شگفت‌زده می‌شوید. زیرا بسیاری از آنها نه تنها موفق نشده‌اند درصد خوبی از این درس بگیرند، بلکه با پاسخ اشتباه به درصدهای صفر و حتی منفی رسیده‌اند. مثلا در آمار منتشر شده از کنکور 1400 می‌بینید که از بین 485093 داوطلب در رشته تجربی درصد درس شیمی فقط 5.5 و از بین 126634 داوطلب در رشته ریاضی این عدد به 4.4 درصد رسیده است.

محدوده نمره خام33.3- تا 0.1-صفر یا سفید0.1 تا 5050 تا 9090 تا 99.9100
درصد شیمی رشته تجربیتعداد112695 نفر98266 نفر268608 نفر5493 نفر 31 نفر0 نفر
میانگین نمره درس (درصد)17.9- درصد0 درصد26.75درصد72.2 درصد92.9 درصد0 درصد
میانگین نفرات23.2 درصد20.2 درصد55.3 درصدکمتر از 1 درصد0 درصد
درصد شیمی رشته ریاضیتعداد22171 نفر43120 نفر60706 نفر 636 نفر1 نفر0 نفر
میانگین نمره درس17.8- درصد0 درصد49.1 درصد71.8 درصد92.4 درصد0 درصد
میانگین نفرات17.5 درصد34 درصد23.9 درصدکمتر از 0.5 درصد

پس می‌بینید که حتی اگر فقط به یکی از تست‌های این درس درست پاسخ بدهید باز هم از حدود 60 درصد داوطلبان در هر دو گروه تجربی و ریاضی جلوتر هستید. اما رتبه برتر شدن یک چیز متفاوت است و شما باید حداقل بیشتر از 50 درصد امتیاز این درس را کسب کنید.
پس اگر در هدف‌گذاری خود رشته‌ای را انتخاب کرده‌اید که نیاز به کسب رتبه برتر دارید، به شما توصیه می‌کنیم به کمک مشاوره کنکور تجربی، روش صحیح مطالعه شیمی برای کنکور را یاد بگیرید تا بتوانید از حداکثر توان و انرژی خود در کنکور استفاده کنید.

چیزهایی که قبل از یادگیری روش مطالعه شیمی باید بدانید

بعد از بررسی‌های زیادی که روی عملکرد رتبه‌های برتر داشتم متوجه یک چیز مشترک در بین همه آنها شدم؛ “همه رتبه‌های برتر بر اساس بودجه‌بندی و اهمیت مباحث برنامه‌ریزی می‌کنند.”
به این معنی که با بررسی آزمون‌های گذشته، با سلیقه طراحان کنکور آشنا شده و فصل‌های مهمی که سوال بیشتری از آن در کنکور مطرح می‌شود را شناسایی و زمان بیشتری را صرف آن می‌کردند. پس سعی کردم همه نکاتی که به‌عنوان پیش نیاز برای برنامه‌ریزی درس شیمی نیاز دارید را در یک جدول برایتان خلاصه کنم.

رشتهضریب در کنکورتعداد تستشماره دفترچهزمان مد نظر برای کل درس زمان مد نظر برای هر تستتاثیر هر تست
ریاضی735235 دقیقه60 ثانیه2.85 درصد
تجربی۹35235 دقیقه60 ثانیه2.85 درصد

اگر جزو بچه‌هایی هستید که در قسمت ریاضی این درس ضعف دارید بد نیست به کمک مشاوره کنکور ریاضی، پایه خود را تقویت کنید. به صفحه مشاوره کنکور ریاضی بروید تا به‌طور کامل با خدمات مشاوره‌ای ما آشنا شوید.

بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور

همان‌طور که گفتیم شما برای اینکه رتبه خوبی داشته باشید باید جایی برای خود در بین درصدهای بالای شیمی باز کنید. از آنجایی که تست‌های این درس هم هر سال پیچیده‌تر و مفهومی‌تر می‌شوند، پس مجبورید بیشتر از حد معمول برای آن زمان اختصاص دهید.

در مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا به رتبه برتر برسیم؟ شفاف کردیم که هر درس روش مطالعه خاص خود را دارد و در روش مطالعه شیمی کنکور نظام جدید هم باید به تغییرات و محتوای کتاب اهمیت دهید. زیرا هر 3 کتاب شیمی متوسطه به صورت ترکیبی از مطالب حفظی جات، مفهومی و مسئله هستند. پس شما مجبورید از چند تکنیک مختلف برای تسلط بر این درس کمک بگیرید.

نکته مهمی که در مورد شیمی باید مد نظر قرار دهید این است که بسیاری از تست‌های آن چند جزئی بوده و برای پاسخ به آن مجبورید بخشی از مطالب حفظی را به خاطر آورید تا مفهوم سوال را بهتر درک کرده و بتوانید مسئله را حل کنید.
مثلا در برخی سوالات، طراح شیطنت کرده و واکنش شیمیایی را به شما نمی‌دهد و باید خودتان آن را بنویسید یا اینکه اگر واکنش را در صورت سوال مطرح کند، به صورت موازنه نشده است و حتما باید بر مبحث موازنه تسلط داشته باشید.

از طرف دیگر بر اساس بودجه‌بندی کنکور، تقریبا از هر بخش حداقل 2 تست طراحی شده است که ممکن است از هر قسمتی از کتاب مثل حاشیه‌ها، بیشتر بدانیدها، تمرینات، شکل‌ها، نمودارها و زیرنویس تصاویر و… باشند. پس با این تفاسیر به شما توصیه می‌کنیم هیچ یک از فصل‌ها و قسمت‌های شیمی را حذف نکنید و با تمرکز روی جزئیات، به شیمی مسلط شوید.

بودجه‌بندی کتاب شیمی کنکور

پایه تحصیلینام فصلمیانگین تعداد سوال
شیمی دهمکیهان زادگاه الفبای هستی3
رد پای گازها در زندگی3
آب، آهنگ زندگی2
شیمی یازدهمقدر هدایای زمینی را بدانیم4
در پی غذای سالم4
پوشاک، نیازی پایان ناپذیر6
شیمی دوازدهممولکول‌ها در خدمت تندرستی3
آسایش و رفاه در سایه شیمی4
شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری4
شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر2

روش مطالعه حفظیات شیمی کنکور

بعضی از دانش‌آموزان ریاضی و تجربی می‌گویند که حاضرند روش حل هزار مسئله را یاد بگیرند؛ اما یک خط حفظ نکنند. اما باید بدانید یاد گرفتن حفظیات کتاب شیمی، بهترین روش مطالعه شیمی کنکور است که به شما کمک می‌کند به تست‌های زیادی جواب دهید.
چون هر سال حداقل چند تست که دقیقا مشابه متن کتاب هستند را در کنکور خواهید دید. قسمت‌هایی مثل ویژگی‌های ستون‌های مختلف جدول تناوبی، نظریه دانشمندان، اکتشافات و نکات مربوط به آنها، برخی از واکنش‌های شیمیایی مهم و پرکاربرد، بخشی از موازنه واکنش‌ها و… جزو مواردی هستند که ممکن است از آن سوال طرح شود.
در این مورد کافیست دقیقا مشابه روش مطالعه زیست بارها یک مطلب را مرور کنید تا حفظ شوید. حتما مقاله جامع‌ترین روش مطالعه زیست برای کنکور را بخوانید.

تکنیک‌های زیر به شما در حفظ نکات شیمی کمک می‌کنند:

  • از فلش کارت کمک بگیرید.
  • نکته‌های مهم را های‌لایت کنید و در فواصل زمانی منظم بخوانید.
  • تست‌های متعدد بزنید تا جوانب مختلف مطلب را درک کنید.
  • نکاتی که در تست یا کتاب‌های کمک‌درسی می‌بینید، کنار کتاب حاشیه‌نویسی کنید.
  • از نمودار درختی یا جدول برای دسته‌بندی اطلاعات کمک بگیرید.
  • مرورهای متعددی را در برنامه خود داشته باشید.
  • هم‌زمان با مطالعه خلاصه‌نویسی کنید تا برای مرور، زمان کمی نیاز داشته باشید.
  • از رمزگذاری برای حفظ مطالب کمک بگیرید.

روش مطالعه مفاهیم شیمی کنکور

طراحان سوال کنکور علاقه خاصی به بخش مفاهیم دارند؛ زیرا اوج خلاقیت دانش‌آموز در چنین تست‌هایی نمایان می‌شود. مباحثی مثل اوربیتال‌ها، واکنش‌های تجزیه، جابه‌جایی، ترکیب، ترکیب‌های یونی و… را نه می‌توان دقیقا حفظ کرد و نه راه‌حل فرمولی برای رسیدن به جواب دارند. پس داوطلب زمانی می‌تواند سوال را تجزیه و تحلیل کند که به خوبی آن را درک کرده باشد و با فهم عمیق نسبت به آن به جواب خواهد رسید.
در چنین مواقعی شما فقط یک راه‌حل دارید؛ درست بعد از مطالعه تست بزنید و با زوایای مختلفی که می‌توان از آن سوال طرح کرد آشنا شوید. به‌این‌ترتیب در مرورهای بعدی با دید بهتری به موضوع نگاه می‌کنید.

روش مطالعه مسائل شیمی کنکور

سخت‌ترین بخش تست‌های شیمی کنکور مربوط به مسائل آن است که اغلب داوطلبان را فراری می‌دهد و باعث منفی ‌شدن درصد آنها می‌شود. دست طراح کنکور برای ترکیب و تغییر تست‌های مباحثی مثل استوکیومتری، اسید و باز، ترمودینامیک، الکترولیت، سینتیک و… بیشتر از بقیه موارد باز است. 

برای روبه‌رو شدن با این مشکل، مباحث مرتبط به هم در هر 3 کتاب را باهم مطالعه کنید. درست بعد از مطالعه آن‌قدر باید تست بزنید که با همه سبک سوال آشنا شوید تا وقتی صورت سوال را دیدید سریع روش حل آن را به خاطر بیاورید نه اینکه تازه سر جلسه به این فکر کنید که کدام روش شما را به جواب می‌رساند. 

حتما موقع حل تست‌ها خودتان روی برگه محاسبات را انجام دهید و از ماشین‌حساب دوری کنید. قسمت بزرگی از ضعف داوطلبان در حل مسئله مربوط به بخش محاسبات است. همچنین سعی کنید روش‌های میان‌بر و سریع‌تری که کتاب‌های تست پیشنهاد می‌دهند را یاد بگیرید.چنین نکاتی می‌توانند بخش مهمی از خلاصه نویسی شیمی شما را تشکیل دهند که در دوران جمع‌بندی، مرور کنید.

بهترین کتاب‌های کمک‌درسی برای شیمی کنکور

نکته دیگری که از بررسی روش مطالعه شیمی رتبه‌ های برتر می‌توان متوجه شد، پایه‌گذاری مطالعاتشان روی کتاب ‌درسی است. یعنی همه این افراد قبل از هر چیزی کتاب درسی را مطالعه کردند و به جز به جز آن مسلط شدند و بعد برای تسلط بیشتر و بالا بردن سطحشان سراغ کتاب‌های کمک‌درسی رفتند.
در سال‌های اخیر ناشران فعال در حوزه کنکور، اندازه موهای سرتان کتاب‌های کمک‌درسی و تست چاپ کرده‌اند که اگر بخواهید همه آنها را بسنجید چند سال زمان می‌برد. کارشناسان نوتروفیل با بررسی همه این کتاب‌ها و در نظر گرفتن شرایط مختلف، توصیه می‌کنند که هر داوطلب از کتابی استفاده کند که مناسب سطح وی بوده و همچنین از چند مرجعی دوری کنند.

  1. اگر اول راه هستید می‌توانید از کتاب‌های سال به سال خیلی سبز و کتاب‌های تک جلدی مبتکران برای درک بهتر مطالب و یادگیری عمیق‌تر کمک بگیرید.
  2. کتاب‌های جامع مبتکران برای داوطلبان سال 12هم یا کسانی که وقت زیادی ندارند مفید هستند.
  3. اگر از سال‌های قبل درس‌های خود را به خوبی مطالعه کردید و سطح بالایی دارید می‌توانید کتاب‌های نشر الگو، میکرو طلایی گاج، آی کیو گاج، فار شیمی را تهیه کنید.
  4. موج آزمون گاج و خط ویژه گاج نیز کتاب‌های مناسبی برای دوران جمع‌بندی هستند.

چطور تست شیمی بزنید

اگر دوست دارید جزو صد دانش‌آموزی باشید که درصد درخشانی در شیمی به دست آورده‌اند باید علاوه بر روش مطالعه شیمی، روش تست‌زنی آن را نیز یاد بگیرید.

  • بعد از مطالعه هر مبحث تست‌های آموزشی حل کنید.
  • جواب تک‌تک تست‌ها را از پاسخ‌نامه چک کنید.
  • نکات مربوط به تست‌های مهم، مخصوصا سؤال‌هایی که بلد نبودید را در جزوه خود بنویسید.
  • بعد از تسلط بر مباحث سراغ تست‌های زمان‌دار بروید.
  • برای هر نوبت 35 تست در نظر بگیرید و سعی کنید به مرور در محدودیت زمانی که سر جلسه کنکور دارید نزدیک شوید.
  • بعد از همه تست‌ها به پاسخ‌نامه نگاه کنید نه تک‌به‌تک.
  • ماشین حساب را کنار بگذارید.
  • سعی کنید در هر نوبت تست‌های زمان‌دار، ترکیبی از سوالات آسان، سخت و متوسط را داشته باشید تا دچار درصد کاذب نشوید.
  • تست‌های مهم را به صورت یکجا بنویسید.
  • آزمون‌های سال‌های گذشته را چندین بار حل کنید.
  • آزمون‌های آزمایشی فرصت خوبی برای سنجش شما قبل از کنکور هستند.

چند ساعت در هفته شیمی مطالعه کنید؟

با توجه به ضریب بالایی که این درس مخصوصا برای داوطلبان تجربی دارد، بهتر است تقریبا هر روز درگیر این درس باشید. البته همیشه کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. پس سعی کنید روزی 2 الی 3 ساعت با کیفیت شیمی بخوانید.
این زمان می‌تواند شامل مطالعه جزوه و تماشای ویدئوهای آموزشی باشد یا اینکه صرف تست‌های آموزشی، زمان‌دار و مرور مطالب باشد. دقت کنید به ازای هر مطلب جدیدی که می‌خوانید باید چند جلسه مرور و حل تست برای آن در نظر بگیرید.

صفر تا صد شیمی کنکور با مشاوران نوتروفیل

تست‌های درس شیمی ترکیبی از مطالب حفظی و حل مسئله هستند و حتی اگر در محاسبات ضعف داشته باشید با تسلط بر بخش‌های حفظی و به‌کارگیری بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور، باز هم می‌توانید درصد قابل قبولی از این درس بگیرید.
البته اگر انتظار درصد بالا دارید، روش مطالعه شیمی کمی با سایر دروس فرق دارد و شما مجبورید همه تکنیک‌های یادگیری را برای آن استفاده کنید. پس بهتر است از راهنمایی رتبه‌های برتر سال‌های گذشته که اکنون به‌عنوان مشاور در نوتروفیل فعالیت می‌کنند، بهره برده و به بهترین نحو این مباحث را اولویت‌بندی کنید و تست بزنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

سوالات متداول

کدام مباحث شیمی نیاز به وقت بیشتری دارند؟

مباحثی چون الکتروشیمی، مسائل اسید و باز و استوکیومتری، ترکیبات کووالانسی و مفاهیم مربوط به ساختار لوویس، پیچیده‌تر از بقیه هستند و تست‌های سخت کنکور را به خود اختصاص می‌دهند.

آیا حفظ کردن جدول تناوبی ضروری است؟

پاسخ بسیاری از تست‌های کنکور به طور مستقیم و غیرمستقیم به جایگاه هر عنصر در جدول و عدد اتمی و جرمی ربط دارد. پس با حفظ کردن ستون‌های جدول تناوبی و یادگیری خواص فلزات و نافلزات، عدد اتمی، گروه‌ها و… به تست‌زنی خود سرعت ببخشید.

چند درصد تست‌های کنکور مربوط به حل مسئله هستند؟

حدود 30 الی 35 درصد تست‌های کنکور نیاز به محاسبات و حل مسئله دارند که البته برخی از آنها مشابه تست‌های کنکور سال‌های قبل یا تمرینات کتاب هستند و کسی که روی کتاب درسی تسلط داشته باشد به‌راحتی از عهده آن بر خواهد آمد.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها