روش تندخوانی برای کنکور؛ با سرعت نور به رتبه برتر برسید!

روش تندخوانی برای کنکور
مسیر مطالعه

مدت زیادی روی یک صفحه مکث می‌کنی و تا به خودت میای می‌بینی زمان زیادی ازدست‌رفته؟! دنبال روش تندخوانی برای کنکور می‌گردی؟! بعضی روش‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای دارند و به طرز عجیبی شما را به‌جای یک پله، صدها پله جلو می‌اندازند. بدون اغراق بخواهیم بگوییم، اگر روش های تندخوانی را بلد باشید، این تأثیر شگفت‌انگیز را خواهید دید.
ازآنجایی‌که کند خوانی یکی از دشمن‌های اصلی شما برای پیشرفت در کنکور است، می‌خواهیم در این مقاله روش های تندخوانی برای کنکور را به شما بگوییم. با استفاده از روش‌هایی نظیر تمرکز کردن، عدم بازگشت به عقب، توقف یادگیری و… می‌توانید به‌راحتی سرعت درس خواندنتان افزایش دهید.

تمرین تند خوانی چیست؟

ازآنجایی‌که کنکور یک رقابت تمام‌عیار است، کسی که می‌خواهد در این رقابت موفق شود باید کوله‌بار دانش و مهارت‌هایش را روز به روز سنگین‌تر کند. کند خوانی یکی از مهم‌ترین موانعی است که نمی‌گذارد این کوله‌بار را به‌راحتی پر کنید و شما را از رقبایتان حسابی عقب می‌اندازد. آموزش روش تندخوانی برای کنکور یکی از راه‌های مقابله با کندخوانی است که البته راه‌های دیگری هم برای مقابله با آن وجود دارد. ما در این مقاله روش تندخوانی دروس کنکور با بازده 20 برابری را برایتان خواهیم گفت. البته اگر می‌خواهید واقعا با مشکل کندخوانی خداحافظی کنید، مقاله ما درباره 7 راهکار عملی برای مقابله با کندخوانی را بخوانید.

اصلاً تندخوانی چیست؟ تندخوانی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و مهارت‌ها است که به شما کمک می‌کند تا سرعت مطالعه‌ی خود را بدون افت درک مطلب، به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهید. تندخوانان با استفاده از این تکنیک‌ها، می‌توانند مطالب بیشتری را در زمان کمتر مطالعه و درک کنند.

مزایا استفاده از روش تندخوانی برای کنکور

در مسیر پر فراز و نشیب کنکور اینکه بدانید چطور باید درس بخوانید که موفق‌تر از رقبایتان شوید، از نان شب هم واجب‌تر است. در ماراتن کنکور اینکه کوله‌بار مهارت‌هایتان را سنگین‌تر کنید، می‌تواند شما را موفق کند. اگر می‌خواهید بدانید چه مهارت‌هایی برای موفقیت نیاز دارید، مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا به رتبه برتر برسیم؟ را بخوانید.
یکی از مهارت‌هایی که شما را از رقبایتان پیش می‌اندازد، تندخوانی است. تمرین تند خوانی مزایای متعددی برای شما دانش‌آموزان کنکوری دارد، اما برخی از مهم‌ترین مزایای آن عبارت است از:

  1. صرفه‌جویی در وقت:

استفاده از تکنیک تندخوانی به شما کمک می‌کند تا در زمان شما صرفه‌جویی شود. در مدت ‌زمان کوتاه‌تری، بتوانید حجم بیشتری از مطالب را بخوانید و به طبع آن فرصت بیشتری برای تست‌زنی و مرور مطالب داشته باشید.

  1. افزایش انگیزه:

تسلط بر تمرین تند خوانی، اعتمادبه‌نفس شما را در مطالعه برای کنکور افزایش می‌دهد. زمانی که شما اعتمادبه‌نفستان بالا می‌رود، انگیزه چند برابری برای مطالعه پیدا می‌کنید.

  1. تثبیت بهتر مطالب در ذهن شما:

ازآنجایی‌که تندخوانی یک چالش در مسیر مطالعه شما محسوب می‌شود، خودبه‌خود باعث می‌شود مغز شما در سطح بالاتری عمل کند. زمانی که این اتفاق بیوفتد مطالب در حافظه شما بهتر تثبیت‌شده و یادآوری آن برایتان ساده‌تر می‌شود.

  1. خستگی کمتر:

زمانی که شما بتوانید به روش تندخوانی برای کنکور، مسلط شوید؛ حجم بالایی از مطالب را در زمان محدودتری می‌خوانید. این اتفاق باعث می‌شود تا شما از فرایند مطالعه کمتر خسته شوید.

روش تندخوانی دروس کنکور با بازده 20 برابری

برای اینکه بتوانید یک تندخوان حرفه‌ای شوید، باید با تکنیک های تندخوانی آشنا باشید. در این قسمت می‌خواهیم روش‌هایی که از شما یک تندخوان می‌سازد را بیان کنیم.

1. به عقب برنگرد!

یکی از باورهای بسیار غلطی که در مسیر درس خواندن وجود دارد این است که همه فکر می‌کنند با بازگشت به جملات قبلی، می‌توانند در خودشان از مطلب را افزایش دهند. درصورتی‌که با این روش معنا و مفهوم جملات را قاطی می‌کنند و همین امر باعث کند خوانی می‌شود.

اگر قسمتی را متوجه نشدید، به آن برنگردید؛ فقط آن را مارک کنید و بگذرید. زمانی که کل درس را تمام کردید، مجدد سراغ آن قسمت بروید و با تمرکز بیشتری مطالعه کنید.

2. با صدای بلند درس نخوان!

شاید فکر کنید با صدای بلند درس خواندن باعث تفهیم بیشتر مطالب می‌شود، اما کاملاً در اشتباهید! این روش علاوه بر اینکه سرعت مطالعه شما را پایین می‌آورد، باعث می‌شود تمرکزتان هنگام درس خواندن کمتر شود. در زمان مطالعه بهتر است که فقط چشم و مغزتان درگیر باشد.

3. برای هر پارت درسی، محدودیت زمانی بذار

برای اینکه بتوانید تمرین تندخوانی داشته باشید، برای هر پارت درسی یک محدودیت زمانی تعیین کنید. این کار باعث می‌شود تا به ذهنتان القا کنید که تایم کمی دارید و نباید تایم را هدر بدهید.

4. جملات را دنبال کن

با استفاده از انگشت یا مداد خود جملات را دنبال کنید. این کار باعث می‌شود تا چشمان شما متمرکزتر بمانند. زمانی که چشمان شما در محیط پرسه نزنند، کند خوانی کمتر اتفاق می‌افتد.

من از وقتی این تکنیک رو استفاده کردم، سرعت مطالعه‌ام از این رو به اون رو شد. قبل از اینکه این کار رو بکنم مدام تمرکزم بهم میریخت و حواسم پرت می‌شد؛ اما از زمانی که این تکنیک رو استفاده کردم، هم تمرکزم بهتر شد و هم سرعت مطالعه خیلی بالا رفت.

5. متمرکز باش!

خیلی از بچه‌‌ها موقع درس خواندن حواسشان به همه‌چیز به‌جز درس خواندن است. هرچند دقیقه یک بار گوشی‌شان را چک می‌کنند، گوشه کنار کتاب نقاشی می‌کشند یا… همین امر هم باعث می‌شود تا یک پاراگراف را در مدت‌زمان طولانی‌تری مطالعه کنند.

6. کلمه کلمه نخون!

برای اینکه بتوانید روش تندخوانی برای کنکور را برای خودتان پیاده‌سازی کنید، به‌هیچ‌عنوان کلمه کلمه درس نخوانید و سعی کنید یک مبحث را به‌صورت کلی بخوانید. پیشنهاد نوتروفیل به شما این است که ابتدا یک پاراگراف را بخوانید، سپس نکات مهم آن را مشخص کنید و درنهایت حاشیه‌نویسی‌های کوتاه انجام دهید.

سخن پایانی

روش تندخوانی برای کنکور یک مهارت ارزشمند برای دانش‌آموزان است که می‌تواند به آن‌ها در مطالعه سریع‌تر و دقیق‌تر مطالب درسی کمک کند. با تمرین مداوم تکنیک‌ های تندخوانی، می‌توانید سرعت مطالعه خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهید و در کنکور سراسری به موفقیت دست پیدا کنید.

ازآنجاکه کنکور سراسری یک ماراتن است و در این مسیر با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شوید؛ ممکن است مضطرب شوید و نتوانید عملکرد مطلوبی داشته باشید. حضور یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا این مسیر برایتان هموارتر شود. اگر احساس کردید نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید روی کمک نوتروفیل در این زمینه حساب کنید. صفحه مشاوره کنکور را ببینید تا با همه خدمات مشا.ره‌ای ما آشنا شوید.

شما چه راهکاری برای تندخوانی دارید؟ منتظر خواندن سوالات و تجربه‌های شما در قسمت نظرات هستیم.

سؤالات متداول

تندخوانی چیست؟

تندخوانی مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که به شما کمک می‌کند تا سرعت مطالعه‌ی خود را بدون افت درک مطلب، به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهید.

چگونه تندخوان شویم؟

برای اینکه بتوانید یک تندخوان شوید، می‌توانید از مهارت‌هایی نظیر عدم بازگشت به عقب، کلمه کلمه نخواندن، دنبال کردن جملات و غیره استفاده کنید.

مزایای روش تندخوانی برای کنکور چیست؟

ازجمله مزایای تمرین تند خوانی این است که انگیزه‌ و تمرکزتان بیشتر می‌شود، مطالب در ذهنتان بهتر تثبیت‌شده و در وقتتان نیز صرفه‌جویی می‌شود.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها