شروع از مهر برای کنکور فایده‌ای ندارد؛ اگر این رازها را ندانی!

شروع از مهر برای کنکور
مسیر مطالعه

مهر شده است و تو کل تابستان را برای مطالعه از دست داده‌ی! فکر می‌کنی دیگه باید قید کنکور را بزنی چون شروع از مهر برای کنکور دیگر فایده‌ای ندارد؟ از این فکرا نکن تا وقتی نوتروفیل اینجاست!
برنامه‌های دوستانت را در مورد شروع از تابستان فراموش کن. فقط کافیست بدانی خیلی از افراد مانند تو، درست مانند شرایط تو، توانسته‌اند در کنکور موفق شوند؛ ولی برخی دیگر نه! چرا؟ چون آن دسته از دانش‌آموزان، که قرار است تو هم بعد از خواندن این مطلب یکی از آن‌ها باشی، راه موفقیت را پیدا کرده‌اند و ما هم امروز می‌خواهیم این نقشه گنج یعنی برنامه شروع از مهر برای کنکور 1404 را در اختیار تو قرار دهیم. آماده هستی؟

  • اولین گام: کلید موفقیت تو، هماهنگ شدن با برنامه آزمون‌ها و کلاس‌های مدرسه است.
  • چه بخوانم؟ در کنار درس‌های تخصصی، حتماً دروس عمومی مهمی مثل ادبیات را فراموش نکن.
  • چطور بخوانم؟ یک برنامه منظم و اصولی بچین و به آن پایبند باش، ولی از استرس و اهداف غیرواقعی دوری کن.
  • روش مطالعه کنکوری: مطالعه‌ هوشمندانه و تست‌زنی در کنار درس خواندن برای مدرسه.
  • چه کاری نکنم؟ ساعت‌های طولانی و بی‌هدف درس نخوان، به‌یاد داشته باش کیفیت مهم‌تر از کمیت است.
به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

حالا آماده‌ای؟ بیایید این رازها را با هم بررسی کنیم.

اما پیش از این رازها شاید بخوای یه میانبر بزنی؟ مشاوره کنکور همون میانبر تو هست. اگر هنوز در مورد نحوه برنامه‌ریزی یا روش مطالعه‌ات سوال داری یا به کمک نیاز داری، مشاوره کنکور دقیقاً همون چیزیه که میخوای. روی لینک مشاوره کنکور کلیک کن تا با طرح‌های مشاوره نوتروفیل، ویژگی‌های مشاوران برتر و روش‌های مشاوره مؤثر آشنا بشی. البته برای هر رشته بهتر است از مشاور کنکور همان رشته استفاده کنید. با کلیک بر روی دکمه‌های زیر مشاوره رشته خود را انتخاب کنید و در آن رابطه اطلاعات لازم را بدست بیاوردید.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل
ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

سه کلید موفقیتی که به آن نیاز دارید

یکی از چالش‌های مهمی که پیش روی بسیاری از دانش‎‌آموزان پایه دوازدهم و حتی یازدهم قرار دارد، هماهنگی بین مدرسه، آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌های کنکور است. اول از همه باید بدانید که شرکت در یک آزمون آزمایشی مطابق با شرایط شما بسیار اهمیت دارد. شما باید این آزمون آزمایشی را براساس سطح سوالات، جامعه آماری و البته هزینه بررسی کنید. توجه داشته باشید که آزمون حضوری بیشتر به شما کمک خواهد کرد.
قطعا یکی از اصلی‌ترین کلیدهای موفقیت شما، تلاش برای هماهنگی بین مدرسه، آزمون آزمایشی و کلاس‌های کنکور است. اما تلاش شما باید معطوف به هماهنگی بیشتر با آزمون‌های آزمایشی باشد. اگر پایه ضعیفی دارید و تابستان هم کار نکرده‌اید، الان باید زمان بیشتری بگذارید تا هم دروس پایه و هم دروس دوازدهم را بخوانید.

آیا نیازی هست درسی را حذف کنم؟

طبق تجربه ما مشاوران، خیر! اصلا استرس نداشته باشید، چراکه به اندازه کافی زمان خواهید داشت تا همه مباحث را مرور کنید. ممکن است به دلیل بودجه‌بندی آزمون آزمایشی مجبور باشید، مبحثی را به‌طور موقت حذف کنید، اما در بازه‌های جبرانی با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید مباحث را مطالعه کنید.

آیا باید مدرسه بروم؟

یکی از مهم‌ترین سوالات دانش‌آموزان کنکوری این است که آیا باید به مدرسه بروم یا نه؟

برای پاسخ به این سوال بیایید به چند سوال دیگر پاسخ دهید:

  • مدل درس خواندن شما چگونه است؟
  • آیا از آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که با خانه ماندن وقتتان را نلف می‌کنید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دهید؟
  • تا چه اندازه وابسته به معلم هستید؟
  • مدرسه شما چه سطحی دارد؟ ضعیف، متوسط یا قوی؟
  • دبیرهای شما در چه سطحی تدریس می‌کنند؟ آیا می‌توانند شما را برای کنکور و امتحانات نهایی آماده کنند؟

به‌طورکل اگر با مدرسه رفتن، یعنی ویژگی‌هایی که مدرسه و از همه مهم‌تر دبیران شما دارند، براساس مدل درس خواندن خودتان می‌توانید با آزمون‌های آزمایشی پیش بروید و برای نهایی هم خودتان را آماده کنید، مدرسه رفتن گزینه مناسب‌تری است، در غیر این صورت می‌توانید به مدرسه نرفتن هم فکر کنید. به یاد داشته باشید زمان ارزشمندترین چیزی است که در اختیار دارید و باید به درستی از آن استفاده کنید. به‌علاوه اشتباهات بعضی از بچه‌ها را تکرار نکنید!

افزایش ساعت مطالعاتی! عامل موفقیت یا عامل شکست!

برای بسیاری از دانش‌‌آموزان، افزایش ساعت مطالعاتی تبدیل به یک باتلاق می‌شود، که در آن فرو می‌روند. بگذارید از شما سوالی بپرسیم؟ آیا شما هم جز آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که از صبح تا ظهر مدرسه هستید و بعد از آن درگیر فیلم و کلاس‌های آموزشی خواهید شد؟
اگر صبح تا شب خود را با مدرسه، کلاس و فیلم آموزشی پر کنید، قرار است کی مرور کنید؟ چه زمانی تست بزنید؟
واقعا تصور می‌کنید بدون مرور و تست‌زدن مطالبی که یاد گرفته‌اید در خاطرتان باقی خواهد ماند!؟ طبق تجربه ما این موضوع امکان‌پذیر نیست. شما با حل نکردن تست، سوال امتحان نهایی و مرور حتی متوجه نخواهید شد که از کدام قسمت مبحث، بیشتر سوال می‌آید. پس حواستان باشد الزاما ساعت مطالعاتی بالا قرار نیست شما را رتبه برتر کند.

اما نکته دیگر!

فیلم آموزشی به‌ویژه در سال‌های اخیر گزینه بسیار مناسبی برای آموزش دروس محسوب می‌شود، اما اگر به این نکته توجه نکنید قرار نیست فیلم دیدن به شما کمک کند. باید مراقب مدل دیدن این فیلم‌های آموزشی باشید. اگر فیلم آموزشی را مانند یک فیلم سینمایی می‌بینید، قرار نیست به شما کمکی کند.
هنگام دیدن فیلم آموزشی باید نت‌برداری کنید و تمرین‌هایی که استاد مطرح می‌کند را پیش از آنکه استاد حل کند، حل کرده باشید. بعد از دیدن هر مبحث هم بهتر است تست‌زدن را جدی بگیرید. دیدن فیلم به این شکل می‌تواند بازدهی شما را افزایش دهد، در غیر این‌صورت شما زمان را از دست داده‌اید!

برنامه شروع از مهر برای کنکور ۱۴۰۴؛ نقشه راه شما

طبق تجربه چندین ساله ما در نوتروفیل، بهترین برنامه برای شما به‌صورت زیر است:

  • از مهر تا امتحانات ترم اول: مرور پایه دهم + نیمسال اول دوازدهم
  • از بهمن تا اوایل فروردین: نیمسال دوم دوازدهم + مرور پایه یازدهم
  • از اردیبهشت تا تیر: مرور و جمع‌بندی

این برنامه را درنظر داشته باشید و حالا ادامه مطلب را بخوانید!

باتوجه به تغییرات ایجاد شده در دروس کنکور مانند حذف دروس عمومی و تاثیر امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم، در ابتدا باید این تغییرات را درنظر داشته باشید. بهترین حالت این است که شما در کنار دروس تخصصی، حداقل یک درس عمومی که بهترینش ادبیات است را پیش ببرید. چرا می‌گوییم ادبیات؟ زیرا هم درس مهمی است، هم ضریب بالایی دارد و هم مباحث بیشتری را شامل می‌شود. در کنار آن می‌توانید زبان را نیز جلو ببرید.
حتما در بخشی از برنامه‌ریزی روزانه، خود باید روی نمونه سوالات نهایی کار کنید. کار روی سوالات نهایی می‌تواند به شما در مرور هم کمک کند.

چقدر مطالعه داشته باشم؟

پیش از اینکه در مورد ساعت مطالعاتی صحبت کنیم، باید بگوییم که نباید یک ساعت مطالعه آرمانی درنظر بگیرید. یک ساعت آرمانی که بیش از توان شما باشد دو حالت دارد. اگر به این ساعت برسید انقدر خسته هستید که نمی‌توانید در روزهای آینده به همین شکل پیش بروید. اگر هم نرسید احتمالا استرس و ناامیدی زیادی را تجربه خواهید کرد. راه‌حل این است که کم‌کم ساعت مطالعه خود را افزایش دهید و یک نکته مهم را از یاد نبرید:
نظم و استمرار مهم‌ترین عامل موفقیت شماست! استمرار در مطالعه را قربانی افزایش ساعت مطالعه نکنید! کیفیت را فدای کمیت نکنید!

چند ساعت درس بخوانید
چند ساعت درس بخوانید

اما پاسخ سوال اصلی! چند ساعت درس بخوانید؟
روزهای شما به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: روزهایی که مدرسه می‌روید و روزهایی که در خانه هستید!
برای بچه‌های دوازدهمی که مدرسه می‌روند، در روزهای مدرسه، حداقل 5 تا 6 ساعت را باید به درس خواندن اختصاص دهند. اگر خیلی ضعیف هستید، اول تلاش کنید خود را به این ساعت برسانید. اگر دانش‌آموز متوسطی هستید این روند را حفظ کنید و کم‌کم ساعت مطالعاتی را افزایش دهید.
در طول روزهای تعطیل بچه‌های متوسط باید 8 ساعت درس بخوانند و بچه‌های ضعیف هم حداقل 7.5 ساعت! این تایم نسبتا زیاد به این دلیل است که شما باید هم با برنامه مدرسه هماهنگ باشید، هم برای آزمون‌های آزمایشی خود را آماده کنید. برنامه مدرسه خصوصا اگر مدرسه خوبی دارید، را دست کم نگیرید چون به شما کمک می‌کند درنهایت آماده‌تر شوید.
اما باز هم یک نکته مهم!
تمام طول روز را به مطالعه دروس مدرسه اختصاص ندهید! حتما تایمی را برای تست زدن درنظر بگیرید. به‌طور معمول بهتر است آخر هفته را برای تکالیف درسی و روزهای هفته را برای تست و مطالعه کنکوری درنظر بگیرید.

راز موفقیت در کنکور

بهترین برنامه شروع از مهر برای کنکور در حال حاضر این است، که برنامه آزمون را جلوی خود بگذارید و سعی کنید یک برنامه استاندارد براساس ویژگی‌های شخصیتی، سطح درسی‌تان و ساعت مطالعه بریزید و به آن عمل کنید. اما آیا کار به همین سادگی است؟ چطور می‌توانید مطمئن شوید که این برنامه، بهترین برنامه ممکن برای شماست؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برنامه‌ریزی‌های زیادی را امتحان کرده‌اید، اما نتیجه دلخواه را نگرفته‌اید.
اگر به‌دنبال یک برنامه‌ریزی دقیق و اثربخش برای کنکور هستید، حتما مطلب جامع ما در مورد نحوه برنامه ریزی برای کنکور را مطالعه کنید. در این مطلب، انواع مختلف برنامه‌ریزی و همچنین روش‌های برنامه‌ریزی رتبه برترها به‌طور کامل بررسی شده است تا بتوانید بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید.

هنوز برای شروع دیر نیست…

در این مطلب از نوتروفیل تلاش کردیم تا برای کسانی که فکر می‌کنند شروع نکردن از تابستان برای کنکور یعنی هیچ شانسی برای موفقیت ندارند یک تغییر ایجاد کنیم. حالا شما می‌دانید که فرصتتان از مهر اصلا اندک نیست و با یک برنامه‌ریزی براساس ساعت مطالعاتی و آزمون‌های آزمایشی می‌توانید تمام دروس را بخوانید. همچنین متوجه شدید که تا چه حد باید برای مدرسه زمان بگذارید و تا چه حد برای تست کنکور. از همه مهم‌تر با اشتباهات دیگران آشنا شدید تا شما دیگر آن را تکرار نکنید. به‌علاوه یاد گرفتید که توجه به چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود بتوانید بهترین برنامه شروع از مهر برای کنکور را بریزید و با آن پیش بروید!

موفقیت شما آرزوی تیم نوتروفیل است!

سوالات متداول

آیا اگر از مهر برای کنکور شروع کنم باید درس یا مبحثی را حذف کنم؟

خیر اصلا احتیاجی نیست و شما زمان کافی خواهید داشت.

چقدر باید مطالعه داشته باشم؟

در روزهایی که مدرسه می‌روید حداقل 5 ساعت و در روزهای تعطیل حداقل 8 ساعت

برای شروع از مهر آیا باید به مدرسه نروم؟

بستگی به عوامل مختلفی مانند کیفیت مدرسه، نحوه درس خواندن خودتان و کیفیت دبیران دارد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها