روش مطالعه هندسه برای کنکور

روش مطالعه هندسه برای کنکور
مسیر مطالعه

هندسه از جمله دروس مهم و تاثیرگذار در کنکور ریاضی است که به طور چشمگیری سبب افزایش تراز داوطلبان می‌شود. دانستن روش مطالعه هندسه برای کنکور و کسب درصد خوب در این درس، می‌تواند سبب سبقت شما از سایر داوطلبان کنکور شود. باید بدانید که بسیاری از داوطلبان کنکور این درس تخصصی را حذف کرده و اصلاً به سراغ مطالعه آن و یا پاسخ دهی به سوالات آن در کنکور نمی‌روند.
بهترین روش مطالعه درس هندسه برای کنکور شامل، مطالعه مباحث کتاب درسی، حل سوالات با سطح متوسط، تست زدن زمان‌دار و پاسخ دهی به سوالات کنکور سال‌های قبل است. ما در این مقاله قصد داریم به شرح روش مطالعه هندسه کنکور بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز مشتاقید تا با پاسخ دهی به سوالات هندسه، تراز خود در کنکور را افزایش دهید، با ما همراه باشید.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

هندسه، کلید موفقیت در کنکور ریاضی

با توجه به افزایش ضریب درس ریاضی در کنکور، پاسخ دادن به سوال‌های هندسه نیز به اندازه شیمی و فیزیک اهمیت یافت. اما درس هندسه با دروسی مانند شیمی و فیزیک و حتی حسابان دارای تفاوت‌های اساسی است.

در واقع برای تسلط یافتن بر مباحث هندسه باید قدرت تجسم خوبی داشته و بتوانید مباحث را به صورت سه بعدی و عملی یاد بگیرید. خوشبختانه سوالات هندسه کنکور ریاضی از سال 1398 دچار تغییرات مثبتی شده و اصطلاحاً استاندارتر شده است.
جالب است بدانید که نه تنها هندسه که تعداد زیادی از داوطلبان کنکور، درس ریاضی را نیز سخت و طاقت فرسا می‌دانند. در حالی است که درس ریاضی یکی از دروس بسیار تاثیرگذار در کنکور است. مطالعه درس ریاضی در دو کنکور تجربی و ریاضی تفاوت چندانی نداشته و مهم‌ترین اصل آن استمرار و تمرین و تمرین است. اگر شما نیز درس ریاضی را به عنوان غول بازی قارچ‌خور می‌بینید، حتما مقاله ‌روش مطالعه ریاضی کنکور را مطالعه کنید تا نظرتان در این باره تغییر کند.

انواع مختلف سوالات هندسه، راهنمایی برای موفقیت در کنکور ریاضی

در بین تست‌های درس هندسه در کنکور سال‌های قبل سه نوع از سوالات بیشتر از سایرین به چشم می‎خورند که در ادامه به معرفی این مباحث خواهیم پرداخت.

  1. سوالاتی که با استفاده از خلاقیت ذهنی می‌توان به جواب آن‌ها دست یافت.
  2. سوالاتی که به رسم شکل احتیاج دارند.
  3. سوالاتی که با استفاده از یک فرمول‌ مخصوص خود حل می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین کمک‌های یک مشاور کنکور، معرفی مباحث مهم هر درس به داوطلب است. در واقع، مشاور کنکوری که خود قبلا در سال‌های گذشته از رتبه‌های برتر بوده، به عنوان کسی که خود این مسیر را با موفقیت طی کرده است، بهتر از هرکس دیگر به مباحث تست خیز و یا آسان دروس کنکور تسلط دارد. اگر شما نیز مشتاقید تا در کنکور رتبه خوبی کسب کنید،و به دنبال بهترین مشاور کنکور ریاضی هستید این صفحه لینک شده را از دست ندهید. زیرا در این صفحه بهترین مشاوران کنکور ریاضی معرفی شده‌اند.

نحوه مطالعه هندسه در دوران جمع‎بندی کنکور

توجه داشته باشید، روش و مطالب بیان شده در این بخش تنها مناسب دوران جمع‌بندی است.

  • در دوران جمع‌بندی در برنامه مطالعه هفتگی خود یک تایم مخصوص هندسه پایه دوازدهم و پارت مطالعاتی مخصوص هندسه پایه را قرار دهید.
  • هندسه پایه دوازدهم را از همان ابتدا و فصل اول شروع به مطالعه کرده و هیچ یک از مباحث را حذف نکنید.
  • برای مطالعه هندسه پایه بهتر است در ابتدا فصل‌های یک و دو پایه دهم، سپس فصل‌های یک و سه پایه یازدهم و در نهایت فصل سه پایه دهم و فصل دو پایه یازدهم را مطالعه کنید.

بهترین روش مطالعه هندسه برای کنکور، راهنمای جامع برای موفقیت در آزمون‌

بهترین روش مطالعه هندسه برای کنکور
بهترین روش مطالعه هندسه برای کنکور

بهترین روش مطالعه درس هندسه برای کنکور شامل موارد اشاره شده در زیر است. بهتر است بدانید که این مراحل را باید به ترتیب اشاره شده انجام دهید.

1. روخوانی کردن مطالب کتاب درسی

برای مطالعه درسی مانند هندسه که شامل مطالب حفظی، مفهومی و حل مسئله است، روخوانی کردن متن کتاب درسی به عنوان اولین قدم بسیار مهم است. روخوانی کردن مطالب درسی سبب می‌شود تا یک دید کلی از موضوع هر درس در ذهن داوطلب شکل ‌بگیرد.

2. حل کردن تمرین‌های کتاب درسی

برای تقویت تواناییتان در حل تست‌های هندسه، لازم است که سوالات تشریحی ارائه شده در پایان هر فصل کتاب درسی را جدی گرفته، حل کنید و نکات مهم آن‌ها را خوب یاد بگیرید.

3. حل تست‌های آموزشی

حل کردن تست‌های آموزشی کتاب‌های کمک درسی، سومین کاری است که باید در پروسه یادگیری مباحث هندسه انجام دهید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله مدت زمان حل کردن تست‌ها اهمیت نداشته و هدف آشنایی با انواع تست و روش حل آن‌ها است.

4. افزایش تعداد تست‌ها به صورت تدریجی

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، مهم‌ترین قدم در روش مطالعه هندسه کنکور، حل تمرین و تست بسیار زیاد است. حال برای اینکه از خستگی و زده شدن از درس خواندن جلوگیری کنیم، باید افزایش تعداد تست و ساعت مطالعه به صورت تدریجی انجام شود.

5. حل تست‌های زمان‌دار کنکوری

برای این که بتوانید سر جلسه کنکور به تمامی تست‌های هندسه پاسخ دهید، لازم است که سرعت تست زدن خود را افزایش دهید. آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی سریع، از جمله روش‌هایی که داوطلبان با استفاده از آن، تلاش می‌کنند تا سرعت تست زدن خود را افزایش دهند.
ریاضی نیز مانند هندسه پر از فرمول، اعداد و مباحث پیچیده و مشکل است که داوطلب برای حل این مباحث به خلاقیت نیاز دارد. به همین دلیل است که در اختیار داشتن خلاصه مباحث و فرمول‌های ریاضی به صورت مختصر و مفید به داوطلب کمک می‌کند تا دروان جمع‌بندی این مباحث را به سرعت مرور کند.
ما در خلاصه نویسی ریاضی برای کنکور به نکاتی که باید در زمان خلاصه نویسی درس ریاضی به آن توجه داشته باشید، پرداختیم. اگر شما نیز می‌خواهید با کسب درصد خوب در این درس، شانس قبولی خود را افزایش دهید، این مطلب را از دست ندهید.

مطالعه هندسه، به روش رتبه‌های برتر

مطالعه هندسه، به روش رتبه‌های برتر
مطالعه هندسه، به روش رتبه‌های برتر

در این بخش از مقاله روش مطالعه هندسه برای کنکور، به بررسی روش مطالعه درس هندسه رتبه برترها خواهیم پرداخت.

1. یادگیری اثبات فرمول‌ها به جای حفظ کردن آن‎ها

متاسفانه اکثر دانش‏آموزان در درس هندسه به جای اثبات مسائل پایه، آنها را به دلیل وقت کم و یا سنگینی مطالب حفظ می‌کنند. این در حالی است که هندسه یک درس حفظ کردنی به شمار نمی‌آید. برای مطالعه درست هندسه باید کل اثبات‌ها به صورت مفهومی یاد گرفته و به این ترتیب، به طور کامل به خاطر بسپارید.

2. قدرت تجسم

یکی از بهترین روش‌هایی که عموماً رتبه‌های برتر به عنوان بخشی از روش مطالعاتی خود در درس هندسه از آن استفاده می‌کنند، تجسم هندسه است. در حقیقت، رتبه برترها با افزایش قدرت تجسم خود، باعث می‏شوند تا مراحل حل یک سوال هندسه برای آن‌ها آسان‌تر ‌شود.

3. توجه به کلید واژه‌ها در مطالعه مباحث هندسه

همانطور که اشاره کردیم برای پاسخ به سوالات هندسه باید خلاق باشید. سوالات درس هندسه می‎توانند بسیار سخت و گیج کننده باشند. در این زمان عموماً دانش‏آموزان در انتخاب فرمول سردرگم می‌شوند. بهترین کار برای حل این نوع از سوالات، استفاده از روش کلید واژه‌ها است. در این روش باید در زمان حل تست‌های هر مبحث به کلمات مشترک و لحن بیان تست‌های آن مبحث توجه داشته و حتی نت‌برداری کنید.
ما در مجموعه نوتروفیل شامل یک گروه حرفه‌ای از رتبه برترهای کنکور سال‌های قبل را کنار هم جمع کرده‌ایم که خود این مسیر را با موفقیت طی کردند. گروه نوتروفیل مانند یک خانواده در مسیر تحصیلی همراه و همقدم داوطلب بوده و به وی کمک می‎کنند تا به خواسته و هدفش برسد. به هیچ عنوان سایت نوتروفیل؛ دنیای رایگان اطلاعات کنکوری را از دست ندهید.

معرفی راهکارهای موثر برای تسلط بر مفاهیم و حل مسائل هندسه

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به طور کامل به سوال چگونه درس هندسه را بخوانیم؟ پاسخ دهیم. توجه داشته باشید که مطالعه درس هندسه با استفاده از روش مطالعه هندسه برای کنکور که در این مقاله به آن‎ها پرداخیتم، ساده‌تر از قبل خواهد شد. اگر شما نیز در این مورد سوال یا نظری دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. مشاوران ما حتماً به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

آیا درس هندسه را برای کنکور حذف کنم؟

خیر، شما به عنوان یک داوطلب کنکور ریاضی به هیچ وجه نباید هیچ یک از دروس تخصصی خود را در کنکور حذف کنید.

اهمیت حل تست‌های تالیفی سخت برای درس هندسه چیست؟

برای آن دسته از داوطلبانی که قصد کسب درصد 100 یا نزدیک به آن را در کنکور دارند، بهتر است پس از حل کردن سوالات کنکور، به سراغ حل تست‌های تالیفی سخت بروند. به این ترتیب، در روز کنکور با دیدن یک سوال سخت هول نشده و می‌توانند به آن پاسخ دهند.

سبک سوالات هندسه در امتحان نهایی شامل چه مواردی است؟

حدود 90 درصد سوالات شامل مسئله بوده و پس از آن شامل سوالات درست و غلط و پر کردن جای خالی است.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها