روش مطالعه ریاضی برای کنکور؛ قدم به قدم

روش مطالعه ریاضی برای کنکور
مسیر مطالعه

هر زمان که بحث مطالعه و آمادگی برای کنکور پیش می‌آید، ذهن شما به سمت سخت و طاقت‌فرسا بودن مسیر می‌رود. از بخش‌های چالشی این مسیر هم، به روش مطالعه درس ریاضی اشاره می‌کنید. اما آیا واقعا مطالعه‌ ریاضی برای کنکور طاقت‌فرسا است؟ احتمالا شما روش صحیح مطالعه ریاضی برای کنکور را بلد نیستید. بارها نیز از معلم ریاضی خود شنیده‌اید که با روش صحیح مطالعه‌ ریاضی، می‌توانید نمرات خوب کسب کنید. یا مثلا جملاتی مثل “با ریاضی دوست شوید” را زیاد شنیده‌اید. به‌طور کلی، روش مطالعه‌ی ریاضی برای کنکور مراحلی دارد که به‌طور خلاصه به آن اشاره می‌کنیم:

  1. مطالعه‌ی کتاب درسی و تسلط به کتاب، فعالیت‌ها و تمارین
  2. مطالعه‌ی درسنامه‌ی مناسب با سطح خود همراه با حل تست آموزشی
  3. حل تست‌های بیشتر
  4. خلاصه نویسی و نکته برداری
  5. آزمون زدن
  6. رفع‌ اشکال و جمع بندی

با ادامه مقاله همراه ما باشید.

اهمیت درس ریاضی در کنکور چقدر است؟

وقتی بحث رقابت و قبولی در رشته های تاپ مطرح می‌شود، امکان ندارد که به درس ریاضی اشاره نشود. رتبه برتر های تجربی، برای تضمین قبولی خود، روی ریاضی حساب ویژه ای باز می‌کنند. ریاضی نقطه ضعف بسیاری از بچه های تجربی است. این ویژگی باعث شده ریاضی، درس ترازآوری برای بچه های تجربی محسوب شود. پس حتما روش مطالعه‌ ریاضی کنکور تجربی را یاد بگیرید. از ریاضی فرار نکنید. ریاضی پل قبولی شما است. اگر در مسیر کنکور خود با مشکلات زیادی مواجه‌اید و با مطالعه به جواب سوالات خود نرسیده اید، مشاوره کنکور تجربی اینجاست که به شما کمک کند سال کنکور خود را به بهترین نحو پشت سر بگذارید.

اصلا فکر نکنید که از بچه‌های رشته ریاضی غافل شده‌ایم. در انتهای مقاله توصیه‌هایی در زمینه روش مطالعه‌ ریاضی کنکور ریاضی ارائه کرده‌ایم. با مطالعه‌ی این مقاله، دیگر برای مطالعه‌ی ریاضی ترسی نخواهید داشت. ریاضی به جای طاقت‌فرسا بودن، درسی جذاب خواهد شد. فقط مطمئن شوید که تمام مراحل را به دقت انجام داده‌اید.

روش مطالعه ریاضی کنکور تجربی

بسیاری از بچه‌ها ریاضی را می‌خوانند و با مطالب آن کم و بیش آشنا هستند. اما مشکل چیست که از آن نتیجه نمی‌گیرند؟ یا علاقه‌ی خود را از دست می‌دهند؟ آیا تمام کسانی که درصد ریاضی خوبی دارند، به ریاضی علاقه‌ی زیادی دارند؟
حقیقت این است که بخشی از این داستان می‌تواند به علاقه برگردد. اما بخشی دیگر وابسته به هوشمندی و اصولی تلاش کردن است. رتبه برتر ها نیز از این اصول پیروی می‌کنند. عدم علاقه به ریاضی را مانعی برای مطالعه‌ی آن نمی‌بینند. شما نیز برای ایجاد تغییرات، لازم است اصولی و منطقی باشید.

در مسیر کنکور خیلی مهم‌ است که بتوانیم با استفاده از تجربه‌ی افراد دیگر، مسیر را با خطای کمتری پشت سر بگذاریم. اما این مسئله نیز مهم است که نسبت به مسیر آگاه باشیم. مثلا ممکن است روش مطالعه‌ی یک شخص مناسب من نباشد با این حال آن شخص رتبه برتر باشد. اگر اطلاعات شما از مسیر و روش خواندن ریاضی برای کنکور ناقص باشد، بخش زیادی از مسیر را اشتباه طی می‌کنید. برای جلوگیری از اتلاف زمان و اصلاح مسیر خود، مقاله‌ی چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا به رتبه برتر برسیم را مطالعه کنید.

روش صحیح مطالعه ریاضی برای کنکور

حال به روش مطالعه‌ درس ریاضی می‌پردازیم:

اولین قدم؛ آشنایی با کتاب درسی

البته لازم به ذکر است که ارتباط با کتاب درسی باید چیزی فراتر از آشنایی باشد. به هر صورت، قدم اول شما این است که با مطالعه‌ی دقیق و کامل کتاب درسی، به یک فهم اولیه برسید. پس کتاب درسی را بردارید. آن را دقیق مطالعه کنید. سعی کنید مطالب آن را دسته بندی کنید و روی کاغذ بنویسید. تمام فعالیت ها، کار در کلاس ها و تمرین ها را حداقل یک‌بار حل کنید. مطمئن شوید که نکته و مفهوم آن را یاد گرفته اید. حال برگردید به دسته بندی‌ای که ابتدای کار آن را یادداشت کرده‌اید و سعی کنید مطالب مربوط به هر عنوان را را به خود یادآوری کنید.

دومین قدم؛ تکمیل یادگیری با درسنامه‌ی مناسب

حال وقت آن فرا رسیده که مطالعه و یادگیری خود را به فاز بعدی ببرید. درسنامه‌ی مناسب سطح خود را تهیه کنید. آن را کامل مطالعه و تمام مثال های آن را حل کنید. مطمئن شوید که درسنامه یادگیری شما را تکمیل کرده است و پرسش بدون پاسخی از آن ندارید. در نهایت، به سراغ تست های بعد از درسنامه بروید و آن ها را حل کنید. هرچه جلو می‌روید، می‌بینید که قادر به فهم و حل سوالات هستید. بعد از حل هر تست یا سوال حتما پاسخ آن را بررسی کنید. نکات ریز و درشت را یاد بگیرید و ابهامات خود را با پاسخنامه رفع کنید.

  • چرا باید درسنامه‌ی مناسب سطح خود را انتخاب کنیم؟

بگذارید یک مثال برای شما بزنم؛ شما الان قادر به دویدن هستید و معنا و مفهوم آن را درک می‌کنید. اما به نقطه‌ی آغاز فکر کنید. شما هرگز قبل از اینکه راه رفتن را یاد بگیرید، نمی‌توانستید بدوید. بدون ایستادن هم نمی‌توانستید راه بروید. تمام این مراحل سلسله‌وار به هم وابسته‌اند. کنکور هم وابسته به طی کردن اصول خود است. پس اگر شخصی با شرایط صفر هستم، نقطه‌ی آغاز من نقطه‌ی صفر است نه ۸۰! پس نمی‌توانم منابع نقطه‌ی ۸۰ را بخوانم و انتظار نتیجه‌ی خوب داشته باشم. در این شرایط است که پیشرفتی نمی‌بینم و فکر می‌کنم در درس ریاضی استعداد ندارم. در صورتی که من فقط اصولی مطالعه نکرده ‌ام. پس به دنبال منابع مناسب با سطح خودت باش.

سومین قدم؛ تمرین، تمرین، تمرین!

بعد از مطالعه‌ی کتاب درسی و درسنامه، حال وقت آن است که تست های بیشتری بزنید. شما در مرحله‌ی قبل، بعد از مطالعه‌ی درسنامه، حدودا تعدادی تست زده‌اید. اما نیاز است که تست های بیشتری بزنید و تست های خود را تکمیل کنید. تست زدن زیاد، شما را با تیپ تست های مختلف آشنا می‌کند و تسلط شما روی مبحث بالا می‌رود.

  • خلاصه نویسی از ریاضی چگونه است؟

از مهم‌ترین بخش‌های هر مطالعه خلاصه نویسی است. خلاصه نویسی به طبقه‌بندی مطالب کمک می‌کند. برای خلاصه نویسی درس ریاضی، فرمول های اصلی را یکجا بنویسید و نکات پرکاربرد تر و مهم‌تر را به حاشیه کتاب درسی یا جزوه‌ی درسی خود منتقل کنید.

فراموش نکنید که فیزیک و ریاضی دو درس محاسباتی هستند و مهم‌ترین بخش این درس‌ها، همان فرمول‌ها هستند. به همین دلیل عمده‌ی خلاصه نویسی‌، به فرمول‌ها بر می‌گردد. تسلط روی فرمول‌های اصلی کلید موفقیت در این درس‌ها هستند. می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی روش مطالعه فیزیک با صفر تا صد چگونگی مطالعه این درس آشنا شوید. هرچه با آگاهی بیشتر وارد مسیر شوید، مسیر لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر پیش می‌رود.

چهارمین قدم؛ سنجش میزان یادگیری

طبعا تا خود را در شرایط آزمون قرار ندهید دید درستی نسبت به میزان یادگیری و فهم خود ندارید. شاید مطالب را یاد گرفته باشید اما نمی‌دانید کجا ممکن است اشتباه کنید. آزمون زدن، اشتباهات شما را به شما گوشزد می‌کند. حتی می‌توانید بفهمید کدام مطالب را هنوز به خوبی یاد نگرفته‌اید. با فهمیدن اشتباهات خود، آن ها را رفع کنید. سعی کنید مقدار آن را در آزمون های اصلی به حداقل برسانید.

پنجمین قدم؛ قدم پیشرفت!

بله! قدم پیشرفت دقیقا همین‌جاست. بعد از پشت سر گذاشتن تمام مراحل قبلی، حال نیاز است متناسب با آزمون خود، رفع اشکال انجام دهید. ببینید کدام مطالب را به خوبی یاد نگرفته‌اید. از آن ها تست بیشتر بزنید و اشکال خود را رفع کنید. حال دوباره به دسته بندی مراحل اول برگردید و هر عنوانی را که به خوبی مسلط شده‌اید، تیک بزنید. آن‌هایی هم که هنوز اشکال دارید، با یک برنامه‌ریزی مناسب، به تسلط برسانید.

پیشنهاد ویژه: مقاله روش مطالعه شیمی

روش مطالعه ریاضی کنکور ریاضی

روش مطالعه ریاضی کنکور ریاضی تفاوت چندانی با کنکور تجربی ندارند. به طور کلی روش اجرای این ۵ قدم است. فقط میزان مطالب است که تفاوت دارد. در رشته‌ی ریاضی شما این مراحل را باید برای درس‌های هندسه، گسسته، آمار و احتمال، ریاضی ۱ و حسابان‌ها اجرا کنید. مهم‌ترین نکته‌ی مطالعه‌ی ریاضی هم مطالعه‌ی پیش نیازها است؛ این مسئله را فراموش نکنید.

اگر هنوز برای شروع اصولی تردید دارید، توصیه می‌کنیم از یک مشاور خبره‌ی ریاضی کمک بگیرید. می‌توانید به صفحه مشاوره کنکور ریاضی مراجعه کنید تا به کلیه خدمات مشاوره‌ای نوتروفیل برای این رشته آشنا شوید. یک فرد آگاه که خود این مسیر را طی کرده‌، مناسب‌ترین گزینه برای راهنمایی شماست. او، کمک می‌کند که تنش‌ها و فشارهای دوران کنکور کمتر شود و در نهایت به هدف خود برسید.

دلایل عدم پیشرفت در درس ریاضی

من تمام مراحل روش مطالعه درس ریاضی را انجام دادم، اما پیشرفت نکردم. علت چیست؟

اجرای صحیح نکات بالا در کنار طبق پیش نیاز ها پیش رفتن، قطعا موفقیت شما را تضمین می‌کند. حتما منبع مناسب سطح خود را تهیه کنید. حتی ممکن است پایه‌ی شما بسیار ضعیف باشد و نیاز به مطالعه‌ی ریاضی هفتم تا نهم داشته باشید. این ۳ پایه، پایه‌ی ریاضی شما را می‌سازد. در ادامه ترتیب مطالعه‌ی مطالب را آورده‌ایم؛ مطمئن شوید طبق آن پیش رفته‌اید:

ریاضی هفتم تا نهم- توان گویا و عبارت جبری- معادلات ( جامع )- قدرمطلق و جزء صحیح- تابع- مثلثات- حد و پیوستگی- مشتق- کاربرد مشتق

سخن پایانی

خب، تا اینجا به تمام نکات روش صحیح مطالعه ریاضی برای کنکور پرداختیم. با رعایت تک‌تک موارد گفته شده، غیر ممکن است که پیشرفت نکنید. اما قبل از همه‌ی این موارد، مطمئن شوید که آدمی صبور برای این مسیر هستید. چراکه ریاضی درس زود بازده‌ای نیست و نیاز به صبر دارد. باید برای نتیجه‌گیری در آن صبور باشید و ماه‌ها زمان بگذارید.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم در زمان کم، ریاضی کنکور را مطالعه کنم؟

اگر زمان کمی برای مطالعه ریاضی کنکور دارید، باید از منابع مخصوص مطالعه فشرده استفاده کنید. مفاهیم پایه را یاد بگیرید، تست‌های مهم را تمرین و مطالب را جمع‌بندی کنید.

آیا می‌توانم برای درس ریاضی از ویدیوی آموزشی استفاده کنم؟

وابسته به سطح تدریس معلم و شرایط مطالعه‌ی خود، می‌توانید از ویدیو در مرحله ی مطالعه‌ی درسنامه استفاده کنید. اما اگر با درسنامعه خواندن مشکلی ندارید، می‌توانید در مرحله رفع اشکال از ویدیو استفاده کنید.

مطالب را یاد گرفته‌ام، اما در آزمون ها موفق نیستم. علت چیست؟

اگر در زمان خارج از آزمون قادر به حل سوالات هستید، مشکل شما بحث مدیریت آزمون است. با زدن آزمون بیشتر، این مورد را تمرین کنید تا شرایط آزمون شما بهبود یابد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها