با مدیریت استرس کنکور، به رتبه دلخواه خود نزدیک‌تر شوید

مدیریت استرس کنکور
مسیر مطالعه

حتما شما هم زیاد شنیده‌اید برخی داوطلبان مدام از اضطراب و استرس در دوران کنکور و عوارض آن شکایت می‌کنند، یا حتی بعد از جلسه کنکور می‌گویند “چون استرس داشتم، آن‌طور که باید نتوانستم به سوالات پاسخ دهم” یا اینکه ” استرس باعث شد همه چیز از ذهنم بپرد”.
شاید ابتدا کمی تعجب کنید؛ اما اگر روی این مسئله عمیق شویم، می‌بینیم این استرس چندان هم بی‌مورد نیست. زیرا به‌هرحال آینده داوطلب به نتیجه این کنکور بستگی دارد. پس می‌توان انتظار اضطراب برای هر داوطلب را داشت.در این بین چیزی که می‌تواند خطر آفرین باشد، اهمال‌کاری برای کاهش استرس کنکور و در نهایت گسترش آن است.
ما در نوتروفیل برای مدیریت استرس کنکور، روش‌های مختلفی مثل برنامه‌ریزی منعطف، تنظیم ساعت خواب و بیداری، شرکت در آزمون آزمایشی و…را به داوطلبان توصیه می‌کنیم و قدم به قدم تا پایان کنکور در کنار داوطلبان خواهیم بود تا در صورت مشاهده کوچکترین علامتی از استرس، جلوی عوارض آن را بگیریم . پس در ادامه این مقاله از نوتروفیل با ما همراه باشید تا عوامل ایجاد استرس، روش‌های مقابله و عوارض جبران‌ناپذیر آن را با هم بررسی کنیم.

پشت هر تهدید یک فرصت وجود دارد

قبلا در حین مطالعه یک مقاله روان‌شناسی به این مطلب برخورد کردم که انسان در هر صورت در طول زندگی باید با دو احساس دست‌وپنجه نرم کند. احساس بد ناشی از پشیمانی که چرا کاری نکرده را بپذیرد، یا احساس اضطراب ناشی از تلاش برای موفقیت را به جان بخرد.
به عبارت دیگر اگر بخواهید بعدا حسرت نخورید؛ باید از حالت سکون خارج شده و دست به عمل بزنید تا پیشرفت کنید. زمانی که تصمیم می‌گیرید و وارد گود می‌شوید، طبیعی است که احساسات منفی و اضطراب به سراغ شما بیایند. چون به‌هرحال همه ما ترس از شکست داریم. پس می‌توان استرس را به‌عنوان نیروی محرکه‌ای در نظر گرفت که شما را وادار می‌کند از ترس شکست خوردن، وارد عمل شوید.
کنکور نیز دقیقا مشابه همین قضیه است. یا باید قید کنکور را بزنید و بی‌خیال موفقیت شوید. یا اینکه سختی‌های آن را به جان بخرید و با موفقیت به اهداف خود برسید. یکی از سختی‌های بزرگ کنکور، تحمل استرس آن است که البته به لطف همین اضطراب شما مجبور می‌شوید درس بخوانید و در نهایت روی صندلی دانشگاه موردنظرتان بنشینید.

چرا در دوران کنکور دچار استرس می‌شویم؟

بسیاری از داوطلبان با ذهنیت “قبولی در کنکور یا مرگ! ” این دوران را سپری می‌کنند و از کنکور یک غول بی‌شاخ‌ودم در ذهن خود خلق می‌کنند که مبارزه با آن کار چندان ساده‌ای نیست. همه ما می‌دانیم این ذهنیت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ اما به‌هرحال وجود دارد. همین تفکرات باعث شده است که مشاوران درباره این موضوع تحقیقات بیشتری انجام داده و کمی جدی‌تر درباره راه های کنترل استرس کنکور فکر کنند.
اولین نکته‌ای که برای درمان اضطراب کنکور باید به آن توجه کنید، کشف علت ایجاد استرس است. زیرا تا دلیل اصلی اضطراب را ندانید، نمی‌توانید راه‌حل مناسبی برای آن نیز پیدا کنید. به همین دلیل مشاوران نوتروفیل تلاش کردند طی چند سال با بررسی تعداد زیادی از دانش‌آموزان، عوامل اصلی ایجاد استرس را در دوران کنکور شناسایی کرده تا قادر باشند برای پیشگیری و درمان آن اقدامات لازم را برای هر داوطلب انجام دهند. از جمله عواملی که باعث بروز استرس در دوران کنکور می‌شود عبارتند از:

  • احساس می‌کنید به‌اندازه کافی برای کنکور آمادگی ندارید.
  • بیش از حد به کنکور فکر می‌کنید و از جنبه‌های دیگر زندگی غافل شده‌اید.
  • دچار وسواس در مطالعه و تست‌زنی می‌شوید و به دلیل کمال‌گرایی دوست دارید در سریع‌ترین زمان به مطلوب‌ترین نتیجه برسید.
  • اگر به‌اندازه کافی برای مطالعه و مرور زمان اختصاص نداده باشید، مدام روزهای باقی‌مانده را محاسبه خواهید کرد.
  • خانواده و اطرافیان برای موفقیت در کنکور شما را تحت فشار قرار می‌دهند یا با شما همکاری نمی‌کنند.
  • رشته خاصی را در نظر گرفتید که نیاز به تلاش زیادی دارد و رقابت سنگینی را می‌طلبد یا اینکه بیشتر از توانایی شماست.
  • دائما عواقب شکست در کنکور را برای خود تصور می‌کنید.
  • برنامه‌ریزی اصولی ندارید و بر اساس اولویت‌بندی صحیح مطالعه نمی‌کنید.
  • مشغله‌های زندگی باعث افزایش فشار کنکور شده است.
  • خود را درگیر رقابت ناسالم با دیگران کرده‌اید.

13 علامت که نشان دهنده استرس شما در دوران کنکور است

علائم استرس کنکوری ها

شاید با خودتان بگویید من انسان واقع‌بینی هستم و سعی می‌کنم با دیدی منطقی به کنکور نگاه کنم و آن را با موفقیت پشت سر بگذارم. اگر واقعا این‌طور که می‌گویید باشد، خیلی هم عالی است. اما گاهی داوطلبان سعی می‌کنند با فرار از مشکل، آن را انکار کنند. به همین دلیل بد نیست در درجه اول با علائم استرس کنکور آشنا شویم:

  1. تمایل به انزوا و تنهایی و قطع ارتباط با سایرین
  2. احساس سردرگمی دائمی و کلافگی
  3. کاهش چشمگیر سطح انرژی و فعالیت
  4. اختلال در ساعات خواب و بیداری
  5. کج‌خلقی و بداخلاقی
  6. نداشتن انگیزه و به تعویق انداختن کارها
  7. احساس بی‌قراری و فعالیت‌های ناگهانی برای فرار از این شرایط
  8. جویدن ناخن یا کندن پوست لب یا سایر رفتارهای فیزیکی که نشان‌دهنده استرس شما هستند.
  9. سردرد و سنگینی نواحی مختلف سر
  10. گرفتگی ناگهانی عضلات و کرختی
  11. پرخوری یا کم‌اشتهایی یا انواع مشکلات گوارشی
  12. بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون
  13. عرق سرد در کف دست ‌و پا

در این بین نیز داوطلبان زیادی هستند که علائم بالا را به صورت خیلی خفیف بروز می‌دهند؛ اما برای فرار از استرس کنکور، مدام سر خود را با کارهای غیرضروری و بی‌اهمیت گرم می‌کنند تا از مطالعه و درگیر شدن با مسائل کنکور شانه خالی کنند. در چنین شرایطی نقش مشاوره کنکور پررنگ‌تر از قبل می‌شود. زیرا یک مشاور باتجربه از علائم و رفتار داوطلب به راحتی متوجه اضطراب او شده و با توجه به شخصیتش بهترین راه‌حل مقابله با استرس کنکور را پیشنهاد می‌کند.
ما در نوتروفیل خدمات مشاوره خود را طوری اولویت‌بندی کردیم که داوطلب بتواند به راحتی به مشاور خود دسترسی داشته باشد و در صورت بروز کوچکترین مشکلی از یک فرد با تجربه کمک بگیرد. مشاوران ما که همگی جزو رتبه‌های برتر سال‌های گذشته هستند، به خوبی می‌دانند که چگونه استرس کنکور را کنترل کنند و در هر لحظه در کنار شما هستند تا این تجارب را در اختیار شما قرار دهند. اگر کنجکاوید تا در مورد خدمات مشاوره نوتروفیل اطلاعات بیشتری کسب کنید، توصیه میکنیم به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها