روش خلاصه نویسی زمین شناسی برای کنکور

روش خلاصه نویسی زمین شناسی برای کنکور
مسیر مطالعه

چگونه زمین شناسی را برای کنکور خلاصه کنیم؟ این سوالی است که اغلب دانش‌آموزان رشته تجربی از مشاوران کنکور می‌پرسند. انتخاب روش خلاصه نویسی زمین شناسی برای کنکور، در سال‌های اخیر و به دنبال تغییر ضریب این درس، اهمیت ویژه‌ای یافته است. بهترین روش خلاصه‌نویسی، هایلایت نکات مهم، حاشیه‌نویسی، مرور جداول و نقشه‌ها و تکرار تست‌های مهم و نکته‌دار است. مرور زمین شناسی برای کنکور نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا این درس حفظی بوده و مطالب آن فرار است؛ بنابراین برای تثبیت مطالب در ذهن، لازم است با روش‌های مرور و تکرار این درس نیز آشنا باشید. برای مرور زمین‌شناسی، باید خلاصه‌ها، نکات هایلایت‌شده و درسنامه‌ها را مطالعه کنید. البته انتخاب بهترین روش، به زمان شما بستگی دارد؛ به همین دلیل در این مطلب درباره همه روش‌های خلاصه‌نویسی و انتخاب بهترین روش مرور زمین شناسی برای کنکور صحبت می‌کنیم.
در پایان این مقاله، می‌توانید یک برنامه منسجم را برای خلاصه‌برداری و مرور درس زمین‌شناسی کنکور تدوین کنید. با دنبال‌کردن این برنامه، مطمئن خواهید شد که تمام مطالب این درس حفظی را به ذهن می‌سپارید و در کنکور نیز درصد بالایی از آن کسب می‌کنید. اگر برای تنظیم برنامه مرور درس زمین‌شناسی نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه مشاور تحصیلی کنکور تجربی سر بزنید و از رتبه‌های برتر کنکور که در این درس موفق عمل کرده‌اند، مشاوره بگیرید.

۶ روش خلاصه نویسی زمین شناسی

روش خلاصه نویسی زمین شناسی
روش خلاصه نویسی زمین شناسی

اگر به دنبال بهترین روش خلاصه نویسی زمین شناسی هستید، ما به شما امتحان کردن تکنیک‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • هایلایت مفاهیم مهم

در درس زمین‌شناسی، مفاهیم مختلفی مثل دوره‌های زمین‌شناسی، انواع سنگ‌ها، رفتار مواد، پراکندگی عناصر، فرایندهای جغرافیایی و غیره وجود دارد. این مفاهیم، پایه‌ای هستند و حتما باید آن‌ها را یاد بگیرید؛ پس در اولین قدم، مفاهیم کلیدی کتاب زمین‌شناسی را شناسایی کرده و آن‌ها را هایلایت کنید. همچنین مهم‌ترین نکات مربوط به جداول و اشکال کتاب را نیز، در حاشیه آن بنویسید یا هایلایت کنید.

  • شروع یادداشت‌برداری

بعد از پیداکردن نکات مهم، وقت نت‌برداری رسیده است. برای خلاصه‌برداری مطالب، از عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید. نیازی نیست همه متن کتاب و جزوه را دوباره به خلاصه‌ها منتقل کنید؛ بلکه عبارات کلیدی آن‌ها را استخراج کرده و یادداشت کنید.

  • استفاده از شکل، نمودار و نقشه‌ها

برای اینکه خلاصه‌هایتان کارآمدتر شوند، بهتر است در خلال متن، نقشه، نمودار و شکل نیز بگنجانید. این شکل‌ها در حافظه بصری شما می‌نشینند و به یادآوری بهتر مطالب کتاب کمک خواهند کرد.

  • استفاده از ساختارها

ساختارها برای یادآوری بهتر مطالب در خلاصه‌نویسی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ساختارهایی مثل فهرست‌بندی، شماره‌گذاری، نوشتن تیتر و طراحی جدول، به دسته‌بندی بهتر مطالب در ذهنتان کمک می‌کند. جدول‌ها، به‌خصوص برای تمرین مطالبی مثل دوره‌های مختلف زمین‌شناسی، کارایی زیادی دارند.

  • هایلایت نکات مهم تست‌ها

هر تست، یک نکته مهم در دل خود دارد؛ بنابراین از کنار پاسخ تست‌ها، به‌سادگی عبور نکنید. اگر به تست نکته‌داری برخورد کردید، حتما آن را وارد خلاصه‌هایتان کنید.

  • استفاده از کلمات کلیدی و رمزها

برای خلاصه‌بردرای مطالب، لزومی ندارد جملات کامل به کار ببرید. گاهی استفاده از کلمات کلیدی یا رمزگذاری مطالب، به‌خاطرسپاری آن‌ها را راحت‌تر می‌کند.

۶ روش مرور زمین شناسی

روش مرور زمین شناسی
روش مرور زمین شناسی

جهت مرور زمین شناسی برای کنکور، باید به یک سوال مهم پاسخ دهید: آیا زمان کافی در اختیار دارید یا نه؟
اگر زمان کافی در اختیار دارید، برای مطالعه و مرور این درس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مطالعه دوباره کتاب، جزوه و درسنامه‌ها

در اولین مرحله، دوباره مطالب کتاب و جزوه را بخوانید. حین مطالعه، نیازی نیست ریز به ریز مطالب را بخوانید؛ بلکه فقط کافی است به‌صورت روزنامه‌وار، آن‌هارا مرور کنید.
فراموش نکنید که در مرور درس، قرار نیست آن را مثل بار اول مطالعه کنید. در واقع روش مطالعه درس زمین شناسی برای دور اول، با روش مرور این درس کاملا متفاوت است؛ بنابراین اگر هنوز درس را مطالعه نکرده‌اید، ابتدا به صفحه روش مطالعه زمین شناسی بروید تا با روش‌های مطالعه زمین‌شناسی آشنا شوید. بعد از آن به سراغ تکنیک‌های مروری بروید.

  • مطالعه هایلایت‌ها

در دومین مرحله، باید با تمرکز بیشتری نکات هایلایت‌شده و حاشیه‌نویسی‌ها را بخوانید. این نکات، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

  • رسم دوباره شکل‌ها و جدول‌ها

جدول‌ها، شکل‌ها و نمودارها اهمیت زیادی دارند و فرار هم هستند. برای تثبیت بهتر مطالب در ذهنتان، چند بار آن‌ها را برای خودتان ترسیم کنید تا ملکه ذهنتان شوند.

  • مطالعه دوباره تست‌های هایلایت‌شده

در قدم بعد به سراغ تست‌هایی بروید که آن‌ها را هایلایت کرده‌اید. این تست‌های حاوی نکات کنکوری مهمی هستند که مرور دوباره آن‌ها، برای گرفتن درصد خوب ضروری است.
اگر زمان کافی در اختیار ندارید، روش مرور بالا چندان مناسب نیست. برای مرور درس زمین‌شناسی در این شرایط، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مطالعه هایلایت‌ها

در اولین قدم، نکات هایلایت‌شده و حاشیه‌نویسی‌ها را بخوانید. چون زمان کافی در اختیار ندارید، مطالعه دوباره متن کتاب و درسنامه‌ها کار صحیحی نیست.

  • مطالعه تست‌های هایلایت‌شده

در قدم بعدی، تست‌های کنکوری مهم را بخوانید تا نکات آن‌ها برایتان یادآوری شود.
بعد از اینکه مراحل بالا را دنبال کردید، در گام آخر به سراغ خلاصه‌های خود بروید. برای مرور درس زمین‌شناسی بهتر است خلاصه‌های خود را به‌صورت مرتب بخوانید. مشاوران کنکور توصیه می‌کنند برای مرور زمین‌شناسی به طور کامل، روزانه حدود ۱ ساعت و به مدت ۳هفته زمان بگذارید.

بهترین روش خلاصه نویسی که مرور را آسان تر می کند

خلاصه‌نویسی حرفه‌ای،‌ اصول خاص خود را دارد که رعایت آن‌ها، مرور مطالب را در آینده راحت‌تر می‌کند. اگر خلاصه‌هایتان شلوغ یا خیلی مفصل باشند، کارایی خود را از دست می‌دهند. جهت نوشتن بهترین خلاصه‌ها برای درس حفظی مثل زمین‌شناسی، نکات زیر را باید رعایت کنید:

  • قبل از یادگیری کامل، خلاصه‌برداری نکنید

خیلی از دانش‌آموزان همان بار اول مطالعه، شروع به نت‌برداری می‌کنند. این کار اشتباه است، زیرا نکاتی که در دور اول مطالعه مهم‌ هستند، با یادگیری بیشتر در ذهن ملکه می‌شوند. بهتر است قبل از نوشتن آن‌ها در دفتر خلاصه‌ها، آن‌ها را هایلایت کنید.

  • از رنگ‌های مختلف استفاده کنید

برای دسته‌بندی مطالب مهم، از هایلایت‌هایی با رنگ‌های مختلف کمک بگیرید. برای مثال می‌توانید از رنگ سبز برای مشخص کردن مطالب با اهمیت کمتر و از رنگ قرمز برای هایلایت کردن مطالب مهم‌تر یا فرار، کمک بگیرید.

  • خلاصه‌های کم‌اهمیت را حذف کنید

همانطور که گفتیم، با مرور مکرر مطالب، خیلی از مطالب ملکه ذهن می‌شوند و دیگر نیازی به مرور آن‌ها نیست. اگر طی مرور زمین‌شناسی متوجه شدید مطلب کم‌اهمیتی در خلاصه‌هایتان وجود دارد، آن را حذف کنید تا تمرکزتان را به هم نزند.

  • از کاغذهای باکیفیت برای خلاصه‌برداری استفاده کنید

برخی از دانش‌آموزان از کاغذهای پراکنده و صحافی‌نشده برای نوشتن خلاصه‌هایشان استفاده می‌کنند. ولی اگر می‌خواهید خلاصه‌هایتان واقعا به شما در مرور مطالب کمک کنند، آن‌ها را در دفترهای یادداشت کوچک یا کاغذهای مخصوص خلاصه‌نویسی بنویسید. این کار، خطر گم‌شدن مطالب را هم کم می‌کند.

  • از ساختارها، اعداد و رمزگذاری‌ها غافل نشوید

هنگام خلاصه‌برداری، بیشتر از هر چیز به کوتاه‌نویسی مطالب احتیاج دارید. برای کوتاه‌نویسی، می‌توانید از نمودارهای درختی، جداول، علائم اختصاری، کلمات کلیدی یادآور (مثلا بزرگ‌ترین، اولین، بیشترین تاثیر و …) و علامت‌ها (مثلا فلش، ستاره، علامت سوال، مثبت و منفی، علامت تعجب و …) کمک بگیرید. حتی می‌توانید رمزهای ابداعی خود را برای یادآوری بهتر مطالب، استفاده کنید.
به‌طور خلاصه، انتخاب بهترین روش خلاصه نویسی زمین شناسی برای کنکور، در گرفتن درصد بالا از این درس و سایر درس‌های حفظی مشابه بسیار مهم است. نکات گفته‌شده در این بخش را می‌توانید برای سایر دروس حفظی خود، ازجمله زیست‌شناسی نیز به کار بگیرید. (پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با تکنیک‌های اختصاصی خلاصه‌برداری درس زیست، مطلب خلاصه نویسی زیست را هم بخوانید.)

درس زمین شناسی ارزش خواندن و زمان برای خلاصه نویسی را دارد؟

به دنبال تغییرات اخیر کنکور و حذف زیرگروه‌ها، ضریب درس زمین شناسی به طور ثابت ۱ شده است. این تغییرات باعث شده که این درس، برای داوطلبان کنکور تجربی از اهمیت زیادی برخوردار شود. در واقع تا سال‌های قبل، با کسب درصد حتی کم در این درس می‌توانستید از رقبای خود جلو بزنید؛ ولی با وجود این تغییرات، حذف دروس عمومی و ضریب‌دار شدن زمین‌شناسی، کسب درصد بالا در این درس مهم‌تر شده است. زیرا خیلی از داوطلبان سعی می‌کنند زمان بیشتری را برای مطالعه این درس صرف کنند.
در کل مطالعه درس زمین‌شناسی، ارزش صرف زمان را دارد، زیرا فقط یک کتاب دارد و درس حفظی است؛ بنابراین با انتخاب روش خلاصه نویسی زمین شناسی درست و مرور مطالب، می‌توانید از پس پاسخگویی به سوالات آن با بالاترین درصد برآیید.

چند نکته کلیدی برای خلاصه نویسی و مرور زمین شناسی کنکور

مهم‌ترین نکات برای خلاصه‌نویسی و مرور زمین شناسی برای کنکور عبارت‌اند از:

  • قبل از مرور و خلاصه‌نویسی، مطالب درس را با دقت بخوانید و روی آن‌ها مسلط شوید.
  • هایلایت نکات مهم و حاشیه‌نویسی را فراموش نکنید.
  • تست‌های دارای نکات مهم کنکوری را علامت بزنید و آن‌ها را مرور کنید.
  • درس زمین‌شناسی را حذف نکنید.
  • برای یادگیری بهتر، شکل‌ها و نمودارها را چند بار برای خودتان ترسیم کنید.
  • از تمرین سوالات ترکیبی (سوالاتی که از ادغام مطالب دو فصل طرح شده‌اند.) غافل نشوید.
  • هنگام تمرین تست‌ها، خطاهایتان را تحلیل کنید.
  • از علائم اختصاری، ماژیک‌های رنگی، کاغذهای مخصوص نت‌برداری و کلمات کلیدی، برای خلاصه‌برداری کمک بگیرید.

جمع بندی: بهترین روش‌های خلاصه نویسی زمین‌شناسی کنکور

در این مطلب درباره روش خلاصه نویسی زمین شناسی برای کنکور صحبت کردیم. این درس حفظی، برخلاف گذشته در کنکور ضریب دارد، پس نباید آن را حذف کنید. خیلی از داوطلبان سال‌های گذشته، با مرور زمین شناسی برای کنکور به بهترین شکل ممکن، توانسته‌اند از رقبای خود جلو بزنند. پس حتما شما نیز می‌توانید با انتخاب بهترین روش مرور زمین شناسی برای کنکور، درصد خوبی در این درس کسب کنید و تراز خود را بالا ببرید. اگر برای مطالعه مباحث مختلف این درس یا خلاصه‌برداری و مرور سایر درس‌های کنکور تجربی، نیاز به راهنمایی دارید، به سایت نوتروفیل سر بزنید. ما در نوتروفیل محتواهای مختلفی را در قالب پادکست، خبر و مقاله برای راهنمایی شما تهیه کرده‌ایم. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه مشاوران ما، از خدمات مشاوره کنکور تجربی هم بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

کدام فصل‌های درس زمین‌شناسی در کنکور مهم‌تر هستند؟

فصل‌های ۱، ۳ و ۵ حدود ۶۰درصد سوالات کنکور را تشکیل می‌دهند. برای موفقیت در این درس، هیچ فصلی را حذف نکنید، ولی روی این فصول وقت بیشتری بگذارید.

آیا برای مرور زمین‌شناسی کنکور، باید تست جدید بزنیم؟

هنگام مرور، نیازی به تست‌زنی نیست و مرور تست‌های نکته‌دار کافی است؛ ولی اگر زمان کافی در اختیار دارید، می‌توانید تست جدید هم کار کنید.

برای مرور زمین‌شناسی، از چه منبعی تست کار کنیم؟

برای مرور بهتر است سوالات کنکورهای سال‌های قبل را کار کنید. اگر زمان کافی دارید، می‌توانید تست‌های تالیفی نیز بزنید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها