با نصب اپلیکیشن نوتروفیل از 10% تخفیف مشاوره بهره‌مند شوید!

جامع‌ترین روش مطالعه زیست برای کنکور

روش مطالعه زیست برای کنکور
مسیر مطالعه

درس زیست‌شناسی بیشترین سوال و بالاترین ضریب را در کنکور تجربی دارد. و همین موضوع باعث شده این درس برای همه شما اهمیت زیادی داشته باشد. در مورد مهم‌ترین اصل، روش مطالعه زیست برای کنکور، بهتر است این را بدانید؛ هیچ منبع کمک آموزشی که بتوان آن را جایگزین کتاب درسی کرد، وجود ندارد.

مهم‌ترین موضوع در خواندن درس زیست‌شناسی این است که حتما خواندن آن را حداقل دو ساعت در برنامه روزانه خود قرار دهید، این درس را ترکیبی بخوانید و از تست‌های سال های قبل غافل نشوید. باید به این باور برسید، کسانی که توانسته‌اند در کنکور، زیست را با درصد بالایی بزنند ویژگی و تفاوت عجیب غریبی با شما نداشته‌اند؛ این افراد فقط زیست را اصولی خوانده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید روش مطالعه زیست را اصولی بدانید در این مقاله همراه ما باشید.

اصولی‌ترین و بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور

اولین نکته مهم در روش اصولی مطالعه زیست این است که ابتدا نگرش خود را به درس زیست شناسی تغییر دهید. هر چقدر که در ذهن خود از این درس برای خود غول درست کنید، کار خود را سخت‌تر کرده‌اید. باور کنید که شما هم می توانید زیست را قورت دهید. فقط کمی اراده و صبر لازم دارید. اگر به دنبال راهنمایی بیشتری هستید می‌توانید از مشاوره کنکور تجربی نیز استفاده کنید و به این صفحه مراجعه کنید.

  • در ابتدای شروع به خواندن برای کنکور، حتما از کتاب درسی شروع کنید و آن را با هیچ منبعی جایگزین نکنید.
  • از همان شروع کار، یادداشت‌برداری نکنید؛ بلکه بعد از داشتن درک حقيقی از کتاب، نكات مهم را به زبان خودتان و به‌صورت كليدي يادداشت كنيد. در ابتدا زیر مواردی که به نظرتان مهم هستند خط بکشید.
  • اگر زمان کافی برای خواندن دروس کنکور دارید، بهتر است ساعات زیست شناسی را در دو بخش از برنامه روزانه خود قرار دهید. به عنوان مثال؛ صبح زیست پایه دوازدهم و بعدازظهر را برای زیست پایه در نظر بگیرید.
  • گاهی پیش خواهد آمد که خسته شوید و حوصله‌تان سر برود، به هیچ عنوان برای دور شدن از کتاب سراغ تلوزیون یا موبایل خود نروید بلکه مطالب درسی را بلند بلند بخوانید تا ذهن دوباره خود را شارژ کند.
  • بهترین زمان برای مطالعه زیست شناسی اوایل روز می باشد، چون بازدهی و انرژی بیشتری دارید.
  • زیست‌شناسی را گفتار به گفتار بخوانید و حتما بعد از مطالعه هر گفتار، تست مربوط به آن قسمت را بزنید؛ تست‌های آزمونی را بعد از اتمام هر فصل بزنید که در انتهای فصل کتاب کار خود دارید.
  • خواندن پاسخنامه تست ها را به هیچ عنوان فراموش نکنید، در این پاسخنامه‌ها شما می‌توانید با نکات کنکوری بیشتر آشنا شوید.
  • اگر از ویدئو آموزشی استفاده می‌کنید، حتماً پشت میز بنشید و ویدئو را ببینید که انگار در کلاس درس هستید. فقط این نکته را به خاطر بسپارید که ویدئوهای آموزشی و درسنامه‌ها فقط برای یادگیری مطالبی است که در آن اشکال داشته‌اید؛ و منبع اصلی شما نیست.
  • اگر تستی را نتوانستید درست جواب بدهید، به کتاب مراجعه کنید و دوباره آن قسمت را بخوانید و سعی کنید پاسخ سوال را پیدا کنید.
  • کتاب خود را خیلی با هایلایت‌ها شلوغ نکنید. و جواب‌ها را در کتاب تست خود علامت نزنید. حتی اگر از جواب تست مطمئن هستید؛ بهتر است بدانید که تست‌ها را چندین بار باید مرور کنید. تست زدن فقط برای سنجیدن سطح اطلاعات شما از زیست نیست، بلکه به نوعی در آموزش و یادگیری نیز به شما کمک می‌کند.
  • هنگام مرور درس زیست‌شناسی از درسنامه‌های خلاصه‌شده و یا حجیم به شدت خودداری کنید؛ منبع شما برای مرور، باید کتاب درسی باشد. زمانی را که به مرور کردن از روی یادداشت‌های خود اختصاص می‌دهید، نباید جزو ساعات خواندن روزانه شما حساب شود. همچنین برای مرور کردن می‌توانید از آزمون‌های شخصی‌سازی در سایت هم استفاده کنید.
  • همه شما می‌دانید که درصد اکتسابی در این درس تاثیر بسیار زیادی در افزایش تراز و رتبه شما خواهد داشت. پس زمان بیشتری هم برای خواندن کتاب درسی و هم مرور در نظر بگیرید. تنها راه یاد گرفتن درس زیست شناسی مرور و چندین بار خواندن آن است.
  • مباحثی را که در تست‌های کنکورهای سال قبل تکرار شده‌اند را چندین بار مرور کنید تا ملکه ذهن‌تان شود.

من هم مثل شما با این غول آخر نوجوانی سر و کله زده‌ام. روش من هنگام تست زدن این بود که، برای یافتن جواب تست‌هایی که نتوانسته‌ بودم درست بزنم، به پاسخنامه نگاه نمی‌کردم؛ بلکه دوباره همان قسمت را بارها به طور عمیق مطالعه می‌کردم بعد دوباره به همان تست‌ها رجوع می‌کردم. من از هیچ جزوه آموزشی استفاده نکردم و منبع اصلی من کتاب درسی بود.

کارآمدترین تکنیک‌های مطالعه زیست کنکور برای داشتن درصدهای بالا

روش مطالعه زیست

درس‌های تخصصی رشته تجربی در کنکور، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، ریاضی، شیمی‌ و فیزیک هستند. اما باید بدانید که هر کدام از این دروس، روش‌های خاص خود را برای مطالعه دارند. شما نمی‌توانید با روشی که ریاضی می‌خوانید زیست را بخوانید.

  • برای بار اول که کتاب را می‌خوانید آن را روزنامه‌وار بخوانید تا با تمامی‌ مباحث موجود آشنا شوید. قرار نیست همان بار اول همه نکات را به خاطر بسپارید.
  • از عکس و متن موجود در صفحه پیشگفتار فصل‌ها و بخش فعالیت‌ها غافل نشوید. مطالبی که در قسمت آزمایش کنید، نیز آمده‌اند را در لیست مطالعه خود بگنجانید. برای یادگیری بیشتر عکس‌ها، بهتر است آن‌ها را برای خودتان روی کاغذ چندین بار بکشید.
  • اگر قصد قبول شدن در کنکور سراسری را دارید فقط از تست‌های کنکور سراسری استفاده کنید. بعد از تست زدن شما متوجه خواهید شد که زیست‌شناسی را چگونه موازی خط ذهنی طراحان سوال بخوانید.
  • به هنگام تست زدن سعی کنید حتما به همان روش برگزاری جلسه کنکور باشد. گوشی موبایل را از خود دور کنید و زمانی که در کنکور برای شما در نظر گرفته می‌شود را رعایت کنید.
  • در جلسه کنکور، بی‌دقتی‌ را باید کنار بگذارید؛ در تست‌ها به فعل جملات و یا کلمات کلیدی توجه ‌کنید. همچنین به قیدهایی که در جملات کتاب درسی خود دارید، دقت ویژه داشته باشید. به‌عنوان مثال؛ افزایش کلسترول خون ممکن است منجر به بیماری رگ‌ها شود! مفهوم این عبارت این است که در حالت عادی در خون انسان کلسترول وجود دارد و اگر افزایش یابد، ممکن است باعث بیماری شود.
  • به قیدهایی مانند برخی، جزء، اغلب، بعضی، بیشتر و همه دقت کنید.
  • با توجه به حساس بودن نکات درس زیست‌شناسی اگر در جلسه کنکور گزینه‌ای را انتخاب می‌کنید حتما رد شدن گزینه‌های دیگر با دلیل و منطق باشد.

در مطالعه زیست شناسی از روش ترکیبی استفاده کنید. ملخ را در نظر بگیرید؛ غذای این حشره چون گیاه است ممکن است سوال آن با فصل‌های گیاهی زیست‌شناسی ترکیب بشود. و یا با توجه به کیسه‌های معده‌ ملخ و آنزیم‌هایی که ترشح می‌کند، احتمال اینکه تست در این مورد با فصل یک زیست دوازدهم که راجع به پروتئین‌ها و آنزیم‌ها است، ترکیب شود.

شاید مطالب درسی در سه سال گنجانده شده‌اند ولی شما می‌توانید از هر کتاب، مطالبی که در موضوع، مشترک هستند را در کنار هم خلاصه نویسی کنید تا به هنگام ترکیبی خواندن این درس به شما کمک بیشتری بکند. با این کار شما دسته‌بندی خوبی برای مطالعه خواهید داشت.

آنچه که رتبه‌های برتر کنکور از نحوه مطالعه زیست خود گفته‌اند

با سوال از چندین رتبه برتر کنکوری و خواندن روش مطالعه آنها در سایت‌های مختلف این نکات را برای شما جمع آوری کرده‌ام؛ کتاب درســی، برای تمامی‌ این دوستان به عنوان منبع جامع بوده است. درس زیست شناسی هر روز و به طور منظم در برنامه مطالعه آنها قرار داشته‌ است و زیست شناسی را به صورت ترکیبی مطالعه کرده‌اند.

برخی از این دوستان، نکات مهم را در کتاب حاشیه نویسی کرده‌اند و برخی در برگه‌هایی جداگانه یادداشت برداری کرده‌اند. در مورد روش تست زنی نیز بعضی از رتبه برتری‌ها بعد از دو بار خواندن شروع به تست زدن کرده‌اند. و برخی بعد از چندین بار خواندن و پس از تسلط کامل بر مطالب کتاب به تست زدن پرداخته‌اند.

مهمترین نکات کنکوری برای قورت دادن زیست شناسی

نحوه مطالعه زیست، فصل‌های مهم برای کنکور

برخلاف درس ریاضی که فرمول‌های آن را حفظ می‌کنید، در مطالعه زیست شناسی باید مفهومی‌ پیش بروید. منظور از مفهومی‌ خواندن درس زیست این است که آنقدر باید به موضوع تسلط داشته باشید که بتوانید آن را به راحتی و با زبان ساده به شخص دیگری توضیح بدهید.

در زیست پایه دهم از فصل اول سوالی داده نمی‌شود؛ اما برای درک بهتر دیگر فصل‌ها دارای اهمیت می‌باشد. از فصل دوم آن سه تست، فصل سوم دو تست، فصل چهارم پنج تست، فصل پنجم دو تست ترکیبی، فصل ششم سه تست، فصل هفتم دو تست در کنکور مهمان شما خواهند بود.

در زیست پایه یازدهم از فصل تنظیم عصبی سه تست، فصل حواس سه تست، فصل دستگاه حرکتی دو تست، فصل تنظیم شیمیایی یک تست، فصل ایمنی سه تست، فصل تقسیم یاخته یک تست، فصل تولید مثل سه تست، فصل تولید مثل نهاندانگان دو تست، فصل پاسخ گیاهان به محرک‌ها یک تست را در کنکور میزبانی خواهید کرد.

در درس زیست شناسی پایه دوازدهم از فصل مولکول‌های اطلاعاتی دو تست، فصل جریان اطلاعات در یاخته سه تست، فصل انتقال اطلاعات در نسل‌ها سه تست، فصل تغییر در اطلاعات وراثتی دو تست، فصل از ماده به انرژی یک تست، فصل از انرژی به ماده دو تست، فصل فناوری‌های نوین زیستی یک تست، فصل رفتارهای جانوران دو تست در دفترچه سوالات خواهید دید.

فصل‌های مهم برای مطالعه زیست شناسی که نباید از آنها غافل شوید

به طور کلی، فصل‌های زیر از اهمیت بالایی برخوردارند:

  • فصل گوارش و جذب مواد
  • فصل از یاخته تا گیاه
  • فصل تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد
  • فصل تنظیم عصبی
  • فصل حواس
  • فصل ایمنی
  • فصل تولید مثل
  • فصل تولید مثل نهاندانگان
  • فصل انتقال اطلاعات در نسل‌ها
  • فصل از انرژی به ماده

راز و هدف دانستن روش مطالعه زیست شناسی برای کنکور

بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور

اگر در درس زیست شناسی نمی‌توانید به درصد بالایی در کنکور برسید، مطمئن باشید که شما با روش صحیح مطالعه زیست برای کنکور آشنا نیستید. اگر تلاش‌های زیادی برای مطالعه زیست شناسی انجام داده‌اید و هنوز نمی‌توانید به درصد بالایی در این درس برسید این امر ممکن است، انگیزه ی شما را برای مطالعه درس‌های دیگر نیز از بین ببرد. اما نکته مهم این است که اگر تا اینجا در این مقاله همراه ما بوده‌اید، یعنی شما هم انگیزه و هم پشتکار دارید. و اگر از ما می‌پرسید که برای گرفتن نتایج بهتر، چگونه برای کنکور درس بخوانیم؛ به این صفحه مراجعه کنید. تا آنچه را که به دنبال آن بودید را بیابید.

در کنار همه این نکاتی که گفته شد، تغذيه سالم و مناسب را فراموش نکنید. تغذيه صحيح نقش مهمی در سلامتی بدن شما دارد. و ورزش نیز ذهن شما را فعال‌تر و سالم‌تر نگه خواهد داشت. باید با ذهن و بدنی سالم به جنگ غول آخر بروید.

سوالات متداول

آیا یادداشت‌برداری و حاشیه‌نویسی در یادگیری و مطالعه درس زیست شناسی مهم است؟

بله و بهترین تکنیک برای حاشیه نویسی یا یادداشت برداری موثر این است که به‌صورت تیتروار یا نمودارهای درختی باشد.

چرا بهترین منبع برای مطالعه زیست شناسی برای کنکور کتاب است؟

همان‌طور که گفتیم بهترین منبع برای مطالعه زیست شناسی، کتاب درسی است. چون منبع اصلی طرح سوالات از نظر طراحان تست‌های کنکور زیست شناسی است.

مهم ترین نکات روش مطالعه درس زیست شناسی به طور خلاصه چیست؟

بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور شامل، مطالعه اولیه، مرور، تست زنی، یادداشت برداری از نکات مهم، زدن تست ترکیبی، مرور مراحلی است که در روش مطالعه زیست شناسی کنکور باید رعایت شوند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق است که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکنه همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو براتون منتشر کنه.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسمن
یاسمن
7 روز قبل

من سال 1400 کنکور دادم و زیست رو 78 درصد زدم به نظر من روش خواندن زیست نیز باید به گونه‌ای باشد که شما بتوانید اطلاعات را به صورت مفهومی و کامل در بربگیرید تا به تمامی سوالات در کمترین زمان ممکن پاسخ دهید

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
4 روز قبل
پاسخ به  یاسمن

تشکر از شما یاسمن جان
بر خلاف تصور عموم زیست به هیچ وجه یک درس حفظی نیست و باید مفهومی یاد گرفته بشه

به کمک و مشاوره نیاز داری؟!​

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید*
پایه تحصیلی خود را انتخاب کنید*