تکنیک های تست زنی زیست و راز‌های پنهان آن

تکنیک های تست زنی زیست
مسیر مطالعه

داوطلبان گرامی! فقط ۱۰ دقیقه تا پایان آزمون وقت دارید، دفترچه شماره ۱ را روی زمین بگذارید و دفترچه۲ را شروع کنید.
یک دفعه به خودتان می‌آیید و می‌بینید چند صفحه دیگر باقی مانده و قرار است این درس سرنوشت ساز را در ۱۰ دقیقه باقی مانده تمام کنید! به نظرتان در این شرایط چه جملاتی به خودتان می‌گویید و چقدر افسوس میخورید؟ که ای کاش درست تست میزدم و مدیریت بهتری داشتم!
خب این یک تلنگری بود برای اینکه از اهمیت مطالبی که در ادامه می‌خواهم بگوییم آگاه شوید و با دقت بیشتری ادامه مطلب را بخوانید.
زیست مهم‌ترین و سرنوشت ساز‌ترین درس رشته تجربی است و همه رتبه برتر‌ها برای کسب درصد بالا در آزمون، تکنیک‌ های تست زنی زیست را اجرا می‌کنند. برای اینکه بتوانید نتیجه خوبی در آزمون‌ کسب کنید، باید با روش‌‌های تست‌زنی برای کنکور آشنا شوید؛ مثلا تست‌ها را پشت سر هم نزنید، ضریبدار کار کنید، زماندار بزنید، نکات تست‌ها را در کتاب درسی یادداشت کنید، دور کلمات مهم صورت سوال خط بکشید، گزینه‌های اضافی را خط بزنید و تایم خود را فدای یک تست نکنید.

انواع تست‌های زیست کنکور

تست مقایسه‌ای، تست چند موردی، تست ترکیبی، تست از شکل کتاب درسی، تست خط به خط و تست جاخالی از انواع تست‌های زیست کنکور هستند که با شناخت آنها و یادگیری راهکار پاسخگویی به آنها می‌توانید به بهترین نتایج برسید.

تکنیک های تست زنی زیست

با یادگیری و بررسی جامع تکنیک های تست زنی زیست می‌توانید آمادگی خود را برای رویارویی با تست‌های کنکور افزایش دهید:

🔸 تعدادش را بشکن و مضربی بزن!

یکی از تکنیک های تست زنی زیست کنکور مضربی زدن تست‌ها است. بعضی مباحث و گفتارهای زیست شناسی تعداد تست خیلی زیادی دارند و نمی‌شود همه آن تست‌ها را در یک پارت جواب داد. بهتر است تست‌ها را مضربی حل کنید تا همه مباحث پوشش داده شوند.

🔸 وقت تنگ است!

یکی از روش های تست زنی برای کنکور، زماندار کار کردن است. برای تسلط بیشتر، تست ها را در کمتر از زمان مشخص شده انجام دهید. این کار باعث میشود ورزیده‌تر شوید و اگر سر جلسه ازمون اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاد، نگران تایم از‌دست رفته‌تان نباشید و بتوانید با سرعت مناسب تست‌ها را جواب دهید.

🔸 تست‌های مهم را مارک دار کن!

تست‌ها را در کتاب خود علامت بزنید. این کار باعث میشود تست‌های تیپ دار را بشناسید و طبقه بندی خوبی از مطالب داشته باشید.

🔸 تحلیل، فرصتی برای تکمیل آموخته‌ها!

تست‌ها را به خوبی و با زمان کافی تجزیه و تحلیل کنید. تحلیل تست و رفع اشکال کردن آنها خیلی مهم است و نباید از اهمیت آن غافل شد. در مقاله جامع‌ترین روش مطالعه زیست برای کنکور، طلایی‌ترین نکات در مورد یک مطالعه اصولی گفته شد.

🔸 نکات ناب را از دل تست بیرون بکش!

ترفند تست زنی زیست شناسی کنکور این است که نکته‌های تست ها را پس از تجزیه و تحلیل مشخص کنید و آنها را در حاشیه کتاب درسی یادداشت کنید. تا در تایم‌هایی که متن کتاب درسی را مرور می‌کنید، این نکات را هم بخوانید و تصویرسازی خوبی از آن صفحه کتاب درسی داشته باشید و هر نکته را در موضوع و صفحه مرتبط با خودش یاد بگیرید.

در مقاله نکات و آموزش تست زنی در کنکور به تمام نکاتی که باید حین تست زدن رعایت کنید پرداخته شده است.

🔸 از ایده‌های طراح تست الگو بگیر!

روش تست زنی زیست رتبه های برتر، الگو گرفتن از تست‌ها است. سعی کنید ذهن طراح را بخوانید و با دقت آن تست را بررسی و تحلیل کنید. بعد از مدتی خودتان متوجه خواهید شد که یک طراح شده اید.

🔸 از تست‌ها دل بکن!

گذشتن از تست‌های دشوار و زمانبر یکی از روش‌های خیلی مهم برای مدیریت زمان آزمون است. یادتان نرود که همه تست ها برای دور اول نیستند و داوطلب باهوش کسی است که این تکنیک را ملکه ذهنش کند و مدام تمرین کند.

🔸 قبل ازمون هدفت را مشخص کن!

هدف گذاری کردن قبل آزمون، بهترین روش تست زنی زیست شناسی کنکور است که به شما کمک می‌کند تا سر ازمون عملکرد بهتری داشته باشید و بتوانید به راحتی از سوالات چالشی رد شوید.

🔸 گزینه‌های اضافی را حذف کن!

تکنیک ساده برای حل تست های زیست حذف گزینه است. بعضی اوقات طراح در صورت سوال شرایطی را می‌گوید که در گزینه‌ها دقیقا خلاف آن آمده مثلا صورت سوال درمورد گیاهان گفته ولی در گزینه سوال در مورد کلسترول صحبت کرده یا درمورد سانتریول صحبت کرده که اینجا باید حواستان باشد که این گزینه‌ها را سریع حذف کنید.

🔸 دور کلمات کلیدی، قیدها و افعال مهم سوال خط بکش!

خط کشیدن زیر کلمات کلیدی صورت سوال و گزینه ها از تکنیک های فوق سریع تست زنی زیست است چون وقتی دوباره برمیگردید فقط کافیست به همان داده‌ها نگاه بیندازید و گزینه‌ها را متناسب با آن‌ها انتخاب کنید.

🔸 زمانت را فدای یک تست نکن!

زمان زیادی را صرف یک تست نکنید و اگر وقتگیر است آن را برای دور دوم بگذارید و دور اول درگیر حل آن نشوید. حواستان باشد که کل آزمون فقط همان یک هست نیست! اگر حتی تا نصفه‌ی سوال رفتید ولی احساس کردید وقتگیر است؛ آن را کنار بگذارید ولی قبل رها کردن، حتما گزینه هایی که رد کرده اید را مشخص کنید تا دوباره برای آن‌ها تایم نگذارید.

🔸 مراقب ایده‌های جدید باش!

گاهی طراح شما را با ترفند‌هایی سوپرایز می‌کند و شما را در دام سوال می اندازد پس همیشه فرض شما شاید درست نباشد و باید کامل سوال را بررسی کنید و تمام حالت‌ها و شرایط ممکن را در نظر بگیرید.

🔸 انتخاب بین خوب و خوب‌تر یا بد و بدتر 

گاهی همه گزینه‌ها را می‌خوانید و فکر می‌کنید همه گزینه‌ها درست هستند یا همه گزینه‌ها را می‌خوانید و می‌بینید همه نادرست هستند؛ ولی صورت سوال از شما فقط یک مورد متفاوت میخواهد! 

اینجاست که باید چشم‌هایتان تیز شود و دنبال خوب‌ترین یا بدترین گزینه باشید. این تکنیک، مهمترین روش تست زنی زیست شناسی کنکور است.

🔸 یا تست را نخوان یا اینکه کامل بخوان!

گاهی طراح یک جمله از کتاب درسی را می‌آورد که کاملا درست است و شما فکر میکنید که همان گزینه جواب است و سریع بدون اینکه بقیه گزینه‌ها را بخوانید یا با دقت بررسی کنید از آنها رد می‌شوید؛ در صورتیکه این یکی از دام های سوال است و طراح اینگونه میخواهد که شما با اطمینان وارد تله سوال شوید. پس لطفا تمام گزینه‌ها را با همان دقت خواندن گزینه اول، بخوانید و سرسری رد نکنید.

🔸 صورت سوال را چند بار نخوان!

چندبار خواندن صورت سوال باعث میشود تا تایم زیادی را فقط صرف خواندن صورت سوال کنید و از سوال‌های دیگر باز بمانید. سعی کنید هر سوال را فقط یکبار بخوانید ولی بادقت! و حتما حین خواندن سوال، کلمات مهم را مشخص کنید تا نیاز نباشد موقع برگشت دوباره کل سوال را بخوانید.

🔸 به خودت اعتماد کن!

قبل از شروع آزمون سعی کنید با گفتن جملات مثبت استرس ها و نگرانی‌های خودتان را کم کنید و به خودتان مسلط شوید. شما تلاش خودتان را کرده‌اید و الان باید سعی کنید آموخته‌های خودتان را روی برگه پیاده کنید ولی این تنها ملاک برای ارزیابی تلاش‌های شما نیست و ارزش زحمات شما خیلی بیشتر از اینهاست پس ذهنتان را درگیر نتیجه فقط یک آزمون نکنید.

چه زمانی بهتر است شروع به تست زنی زیست کنیم؟

بعد از خواندن هر‌ گفتار باید تست‌های آن را کار کنید و سپس به سراغ گفتار بعدی بروید. بهتر است بین پارت مطالعه و پارت تست فاصله باشد تا تست‌هایتان تست کاذب نباشد و شناخت خوبی از عملکرد خود داشته باشید. بعد اتمام هر فصل نیز سعی کنید یک آزمون جامع از آن فصل کار کنید.

سخن پایانی

تسلط بر تکنیک تست زنی زیست، کلیدی برای موفقیت در کنکور سراسری گروه تجربی است. با به‌کارگیری تکنیک‌های مطرح شده در این مقاله و مطالعه فعال و هدفمند، می‌توانید بر تست‌های چالشی این درس مهم غلبه کنید و به رتبه دلخواه خود در کنکور دست یابید. اگر سوال یا ابهامی دارید حتما با ما در میان بگذارید.

فراموش نکنید که موفقیت در کنکور نیازمند تلاش، پشتکار و انگیزه بالایی است. با اعتماد به نفس و باور به توانایی‌هایتان، می‌توانید این مسیر را با موفقیت طی کنید.

سوالات متداول

بهترین تکنیک های تست زنی زیست شناسی کدامند؟

هیچ تکنیک واحدی برای همه دانش آموزان وجود ندارد؛ اما برخی از تکنیک‌های کلی که می‌توانند مفید باشند عبارتند از مطالعه عمیق و فعال به جای حفظ کردن مطالب، حل تست های زیاد، شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و همچنین مدیریت زمان.

در سوالات (مانند و برخلاف) چیکار کنم تا قاطی نکنم؟

همیشه قسمت دوم گزینه را اول چک کنید و بعد از آن به “همانند و یا برخلاف” بپردازید . یعنی در ابتدا همانند یا برخلاف را در نظر بگیرید و ببینید گزینه درست است یا نه و بعد همانند یا برخلاف را چک کنید.

چیکار کنم که سوالات شمارشی رو غلط نزنم؟

برای جواب دادن به این سوالات باید تسلط بالایی در مفاهیم داشته باشید. این تیپ سوالات را برای دور دوم بگذارید تا با استرس کمتری گزینه ها را بررسی کنید و تایم کافی را داشته باشید.

نسیبه رضاییان
نسیبه رضاییان
نسیبه رضائیان هستم دانشجو پزشکی، مشاور و از نویسندگان تیم تولید محتوا نوتروفیل. سالهایی که برای رسیدن به پزشکی تلاش میکردم با چالش های زیادی روبه رو میشدم و دغدغه های زیادی برای کنکورم داشتم. برای همین در کنار مشاوره همزمان کار تولید محتوا هم انجام میدم و کنارتون هستم تا شما هم به هدف های رنگارنگ تون برسین. تا الان محتوا های زیادی برای سایت نوتروفیل نوشتم و پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنین. 😊
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها