تقویت حافظه برای درس خواندن؛ خداحافظی با فراموشی!

تقویت حافظه برای درس خواندن
مسیر مطالعه

نزدیک فصل امتحاناته و نگران فراموشی مطالب هستید؟ دانش‌آموزان همواره در جستجوی راه‌هایی جهت تقویت حافظه برای درس خواندن و افزایش قدرت یادگیری خود هستند. به‌خصوص در ایام امتحانات که نیاز به‌ بخاطر سپردن حجم عظیمی از مطالب، می‌تواند چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا باشد.

خوشبختانه، روش‌های متعددی برای ارتقای حافظه و بهبود عملکرد ذهنی در هنگام مطالعه وجود دارد. در این مقاله، به بررسی برخی از مؤثرترین تکنیک‌های تقویت حافظه برای درس خواندن می‌پردازیم که متداول‌ترین‌ آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پرهیز از هم‌زمانی چند فعالیت باهم
  • مرور و جمع‌بندی
  • کاهش فاصله زمانی بین یادگیری و یادآوری یک مطلب
  • یادگیری با استراحت
  • کاهش اثر تداخل مطالب
  • خوراکی‌هایی برای تقویت حافظه

تکنیک های تقویت حافظه برای درس خواندن

اگر به دنبال تکنیک‌هایی برای تقویت حافظه بلندمدت برای درس خواندن هستید، این بخش از مقاله را از دست ندهید. در اینجا می‌خواهیم ۶ روش برای تقویت حافظه را با شما به اشتراک بگذاریم. پیش از آنکه به سراغ این ۶ روش برویم این را به شما بگوییم که اگر می‌خواهید مطالعه‌ای بدون فراموشی داشته باشید، راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. اگر به دنبال خداحافظی با فراموشی هستید، مقاله چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم را حتماً بخوانید.

۱. چندتا فعالیت را به صورت همزمان انجام ندهید!

به اطلاعات توجه دقیق داشته باشید. بیشتر افرادی که می‌گویند حافظه ما ضعیف است، مشکل حافظه ندارند؛ بلکه در تمرکز کردن مشکل دارند. نباید به‌صورت همزمان چند فعالیت انجام دهید؛ مثلاً نباید همزمان درس بخوانید و شبکه‌های اجتماعی را هم چک کنید. اما چرا؟! وقتی همزمان می‌خواهیم چند موضوع را به حافظه بسپاریم، حاصل آن شکل‌گیری حافظه‌ای ضعیف از موضوع‌های مختلف است.

بنابراین جهت تقویت حافظه برای درس خواندن، سعی کنید صرفاً روی درس خواندن یا آزمون دادن متمرکز باشید.

۲. مرور را دست کم نگیرید

اگر می‌خواهید اثر گذشت زمان را کنترل کنید، مرور را دست‌کم نگیرید! مرور صرفاً تکرار مطالب نیست؛ بلکه پس از هر بار مرور، باید از خودتان بپرسید چه مفهوم جدیدی کاملاً برایتان جا افتاد که در دفعات گذشته کامل یاد نگرفته بودید.

۳. فاصله بین زمان یادگیری و یادآوری یک مطلب را کم کنید

یکی دیگر از روش‌های تقویت حافظه برای درس خواندن، کاهش فاصله زمانی بین یادگیری یک مطلب و یادآوری آن است. بیشترین فراموشی در ساعات نخست پس از یادگیری اتفاق می‌افتد؛ بنابراین بهتر است بین ۶ تا ۷ ساعت پس از یادگیری، مرور داشته باشید. در این صورت مطلب در حافظه بلندمدت شما، رمزگردانی می‌شود.

۴. زمان استراحت برای خودتان در نظر بگیرید

برای تقویت حافظه برای درس خواندن، حتماً تایم استراحت برای خودتان در نظر بگیرید. برای کنترل اثر تداخل از یادگیری با فاصله استفاده کنید. یادگیری جدید مانع یادآوری قبلی می‌شود. یادگیری با فاصله اثر تداخل را کاهش می‌دهد و سبب فعال شدن حافظه بلندمدت می‌شود.

۵. تداخل بین مطالب را کم کنید

زمانی که می‌خواهید یک مطلب را یاد بگیرید، نباید به‌صورت سطحی آن را بخوانید. مثلاً اگر مشغول خواندن درس ادبیات هستید، سعی کنید معانی واژگان و بیت‌ها را به خاطر بسپارید. زمانی که یادگیری شما سطحی نباشد، مطالبی که خواندید باهم تداخل پیدا نمی‌کند.

۶. برنامه غذایی مغذی و خواب کافی داشته باشید

اگر جزو افرادی هستید که به طب سنتی اعتقاد دارید، حتماً می‌دانید که تغذیه و خواب نقش مهمی در تقویت حافظه برای درس خواندن دارد. پژوهش‌های بسیاری اثبات کرده است افرادی که خواب کافی دارند، عملکرد حافظه‌شان بهتر است. بنابراین سعی کنید، بین ۶ تا ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید.

اگر برایتان سؤال است که برای تقویت حافظه برای درس خواندن چه بخوریم؟ باید بگوییم استفاده از غذاهایی که حاوی چربی اشباع‌شده است را در برنامه غذایی‌تان به حداقل برسانید. به‌جای آن سعی کنید از غذاهایی که چربی اشباع‌نشده دارند مانند ماهی و گردو استفاده کنید.

۳ دلیل اصلی فراموشی مطالب

وقتی می‌خواهیم از تقویت حافظه برای درس خواندن صحبت کنیم، باید پیش از هر چیزی دلایل فراموشی مطلب را بدانید. بی‌شک بارها برای شما هم پیش‌آمده که مطلبی را مطالعه کردید، اما پس از مدتی آن را فراموش می‌کنید. فراموشی مطالب دلایل مختلفی دارد که در اینجا به ۳ مورد از دلایل اصلی اشاره می‌کنیم.

۱. گذشت زمان:

تصور کنید یک نقاشی زیبا دارید و می‌خواهید یک هفته آن را جلوی نور آفتاب قرار دهید؛ به نظرتان بعد از یک هفته چه بلایی بر سر نقاشی می‌آید؟ با گذشت هرروز نقاشی کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده و درنهایت هاله بسیار کم‌رنگی از آن باقی می‌ماند. بنابراین گذشت زمان، در فراموشی مطالب بسیار تأثیرگذار است.

۲. تداخل اطلاعات:

دو گروه را تصور کنید که یک گروه در برنامه درسیشان فقط فصل ۱ درس روانشناسی قرار داده شده و گروه دیگر، علاوه بر فصل ۱ باید فصل ۲ را هم بخوانند. اگر بخواهیم از این دو گروه امتحان فصل ۱ را بگیریم، به نظرتان کدام گروه موفق‌تر خواهند شد؟ طبیعتاً گروه اول!

گروهی که استراحت کرده و فقط فصل ۱ را مطالعه کرده‌اند، موفقیت بیشتری خواهند داشت. گروهی که درگیر یادگیری بخش دوم بودند، نسبت به گروه دیگر در امتحان احتمالاً موفقیت کمتری دارند. دلیل آنکه گروه دوم، ضعیف‌تر عمل کردند تداخل اطلاعات است؛ زیرا اثر گذشت زمان برای هردو گروه به یک میزان بوده است.

اگر می‌خواهید نحوه صحیح برنامه‌ریزی درسی را بدانید که دچار این تداخل اطلاعات نشوید، می‌توانید مقالات نوتروفیل را برای برنامه‌ریزی کنکور و امتحانات بخوانید. با خواندن مقالات نوتروفیل، مطمئن باشید می‌توانید یک برنامه اصولی برای خودتان بنویسید.

۳. عدم رمزگردانی:

علی را تصور کنید که دیروز برای خرید وسایل موردنیازش به مغازه لوازم‌تحریر می‌رود. بعد از برگشتن به خانه، برادرش قیمت همه نوشت‌افزارها را می‌پرسد. علی به‌دقت و بدون هیچ خطایی پاسخ می‌دهد. خواهر علی از او درباره رنگ چشم و رنگ پیراهن فروشنده سؤال می‌کند. اما او این بار قادر به پاسخگویی به این سؤال نبود.

دلیل اینکه علی در پاسخ به سؤال درباره رنگ چشم فروشنده موفق نبود، رمزگردانی نکردن آن موضوع بوده است. در واقع بسیاری از فراموشی‌ها در عمل ناشی از کم‌توجهی و نبود رمزگردانی است.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های بچه‌های کنکوری، فراموشی مطالب است. به همین دلیل دانش‌آموزان به دنبال روش‌ های تقویت حافظه برای درس خواندن هستند. با تکنیک های تقویت حافظه برای درس خواندن که در این مقاله برایتان گفتیم، می‌توانید فراموشی مطالب را به تأخیر بیندازید.

البته یادتان باشد سال کنکور، سال پر چالشی است و دانش‌آموزان نگرانی‌های بسیاری را تجربه می‌کنند. در طول این مسیر، بهتر است یک همراه متخصص در کنار شما باشد تا چالش‌های این مسیر را برایتان هموار کند. اگر احساس کردید نیاز به حضور یک متخصص در کنار خود دارید، می‌توانید از مشاوره کنکور نوتروفیل کمک بگیرید.

شما چه راهکاری برای تقویت حافظه برای درس خواندن دارید؟ حتما آنها را با ما و دیگر دوستان نوتروفیلی در میان بگذارید.

سؤالات متداول

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن چیست؟

برای تقویت حافظه برای درس خواندن می‌توانید از روش‌هایی نظیر؛ خوردن خوراکی‌های مفید، در نظر گرفتن تایم استراحت، کاهش تداخل مطالب، مرور و… استفاده کنید.

علت فراموشی مطالب چیست؟

۳ دلیل عمده فراموشی مطلب عبارت است از؛ گذشت زمان، تداخل اطلاعات و عدم رمزگردانی.

چطور می‌توان تمرکز بیشتری هنگام مطالعه داشت؟

یکی از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن، افزایش تمرکز است. برای افزایش تمرکز می‌توانید از انجام هم‌زمان چند فعالیت خودداری کنید.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها