با نصب اپلیکیشن نوتروفیل از 10% تخفیف مشاوره بهره‌مند شوید!

۵ روش صحیح مطالعه بدون فراموشی

روش صحیح مطالعه بدون فراموشی
مسیر مطالعه

یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌ها برای دانش‌آموزان این است که مطالبی را که خوانده‌اند در زمان امتحانات یا کنکور به یاد نیاورند و فراموش کنند. مطالعه بدون فراموشی برای بسیاری از دانش‌آموزان تبدیل به یک رؤیا شده است.
فراموشی یکی از فرایندهای طبیعی مغز است که ممکن است برای همه اتفاق بیفتد؛ حتی افرادی که حافظه‌های بسیار قوی دارند. همه ما در طول دوران تحصیل خود با مشکل فراموشی مطالب درسی به‌خصوص در شب‌های نزدیک به امتحان، روبه‌رو بوده‌ایم. با استفاده از راه‌هایی مثل مرورهای دوره‌ای، تکنیک‌های مختلف مثل استفاده از فلش کارت و حتی حل تمرین‌های مرتبط می‌توانیم با این فراموشی تا حدود زیادی مبارزه کنیم. در این مقاله قصد داریم روش صحیح مطالعه بدون فراموشی را همراه شما بررسی کنیم.

اهمیت مشاوره کنکور در یادگیری روش صحیح مطالعه

کنکور سراسری به‌نوعی مهم‌ترین مرحله زندگی هر دانش‌آموزی است؛ زیرا قرار است شما نتیجه تمام تلاش‌هایتان را در یک آزمون بگیرید. برای موفقیت در کنکور سراسری، شما نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مطالعه صحیح دارید.
دانش‌آموزان بسیاری در این مسیر وجود دارند که بسیار درس می‌خوانند اما نمی‌توانند موفق شوند؛ زیرا با روش صحیح مطالعه بدون فراموشی آشنا نیستند. بسیاری از شما دانش‌آموزان در این مسیر، به دنبال یافتن روش‌های صحیح مطالعه هستید تا بتوانید مطالب درسی را به بهترین شکل یاد گرفته و در حافظه‌تان بسپارید.

مشاوره کنکور می‌تواند در این زمینه بسیار مفید و مؤثر باشد. یک مشاور کنکور باتجربه و متخصص، می‌تواند با توجه به شرایط و نیازهای شما، بهترین روش‌های مطالعه را به شما دانش‌آموزان معرفی کند. همچنین، مشاور می‌تواند به دانش‌آموز در برنامه‌ریزی درسی، مدیریت زمان، غلبه بر اضطراب و سایر چالش‌های کنکور کمک کند. برای اطلاع از همه خدمات مشاوره‌ای ما، به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید.

چرا درس‌هایم را فراموش می‌کنم؟

قبل از اینکه به روش‌های صحیح مطالعه بدون فراموشی بپردازیم، لازم است تا با عواملی که سبب فراموشی می‌شوند، آشنا شویم. به‌طورکلی، فراموشی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر اتفاق بیفتد:

1. مطالعه نادرست

اگر مطالب درسی را به‌طور صحیح مطالعه نکنیم، به‌احتمال‌زیاد آن‌ها را به‌سرعت فراموش خواهیم کرد. برای آنکه روش صحیح مطالعه را یاد بگیریم، چندین راه وجود دارد. می‌توانیم از مشاور کنکورمان کمک بگیریم تا روش‌های صحیح مطالعه را به ما آموزش دهد و یا از طریق خواندن مقالات معتبر، این روش را یاد بگیریم.

2. عدم تمرکز

در هنگام مطالعه، باید تمرکز کامل خود را روی مطالب بگذاریم تا به‌طور عمیق‌تر در ذهنمان ثبت شوند. عدم تمرکز یکی مشکلات مهم و متداول در میان دانش‌آموزان کنکوری است. البته حق هم دارید، ذهنتان در حال جنگیدن با استرس‌های مختلف است و طبیعتاً نمی‌توانید به نحو احسن روی مطالب تمرکز کنید. اما باید با استفاده از روش‌های تمرکز هنگام مطالعه، بتوانید این استرس را مهار کنید و روی مطالبی که می‌خوانید متمرکز شوید.

3. خستگی

بی‌شک اگر در هنگام مطالعه خسته باشیم، قدرت یادگیری و تمرکز ما کاهش پیدا می‌کند و مطالب را به‌خوبی یاد نخواهیم گرفت. همچنین احتمالاً مطالبی را که یاد گرفته بودیم، به‌راحتی فراموش خواهیم کرد.

4. عدم مرور و جمع‌بندی

به‌عنوان یک دانش‌آموز کنکوری، هرگز مرور و جمع‌بندی را دست‌کم نگیرید! اگر مطالب را به‌طور مرتب مرور نکنیم، به‌تدریج آن‌ها را فراموش خواهیم کرد.

مطالعه بدون فراموشی چیست؟

روش صحیح مطالعه بدون فراموشی، یک تکنیک درس‌خواندن است. این تکنیک به دانش‌آموزان کنکوری کمک می‌کند تا مطالب و مفاهیم درسی را بهتر یاد بگیرند و دیرتر آن‌ها را فراموش کنند. هدف استفاده از روش یادگیری بدون فراموشی، یادگیری راحت و آسان مطالب درسی و به دنبال آن عدم فراموشی این مطالب در هنگام امتحانات و کنکور است. در ادامه ۵ روش مطالعه بدون فراموشی را برایتان توضیح خواهیم داد.

مشاوره رایگان!

با پر کردن فرم زیر مشاوران ما به زودی با شما تماس می‌گیرند.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

آشنایی با ۵ روش صحیح مطالعه بدون فراموشی

یادگیری روش صحیح مطالعه برای جلوگیری از فراموشی مطالبی که خوانده‌اید، یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای موفقیت در کنکور است. یادتان باشد اگر روش صحیح مطالعه بدون فراموشی را بلد نباشید، انگار آب در هاون می‌کوبید؛ پس با ما همراه باشید تا ۵ روش صحیح مطالعه را به شما بگوییم.

1. بلافاصله بعد از مطالعه، تمرین‌های مرتبط انجام دهید

همان اندازه که سؤال پرسیدن مهم است، پاسخ دادن به آن سؤالات نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی در تثبیت یادگیری برای شما داشته باشد. سعی کنید بلافاصله بعد از خواندن هر بخش از برنامه درسی روزانه‌تان، تمرین‌های مرتبط با آن را حل کنید.

یعنی چی؟ برای مثال اگر بخش اول فصل دوم زیست‌شناسی در برنامه درسی‌تان است؛ بلافاصله بعد از آنکه مطالعه‌تان تمام شد، سؤالات تشریحی یا جاخالی آن بخش را حل کنید. سؤالاتی که باعث می‌شوند مطالب مفهومی و حفظی که شما خوانده‌اید، در ذهنتان ریکاوری شوند. همچنین می‌توانید بعد از خواندن یک بخش، تست‌های آن بخش را بزنید. این کار سبب بازیابی مطالبی که خوانده‌اید، می‌شود.

اینکه شما بتوانید متناسب با ماهیت هر درس، تمرین‌های مرتبط با آن را حل کنید؛ می‌تواند تأثیر به سزایی در موفقیت شما داشته باشد. اگر می‌خواهید با ماهیت سایر درس‌ها و تمرین‌های مرتبط با آن آشنا شوید؛ می‌توانید مقاله ما درباره چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ را بخوانید.


2. حجم زیادی از مطالب را بدون انجام تمرین نخوانید

اگر قصد دارید درسی مانند ریاضی را بخوانید، هرگز برای چندین مبحث مختلف به‌صورت یکجا درس‌نامه نخوانید. برای درس‌هایی مثل ریاضی باید بلافاصله بعد از خواندن درس‌نامه یا دیدن ویدیو، نمونه سؤال‌های مرتبط از آن مبحث را حل کرد. این کار باعث می‌شود تا مطالب در ذهن ما بهتر جا بیفتد و دیرتر به دست فراموشی سپرده شود.
اگر بجای این کار، چندین درس‌نامه را یکجا بخوانید و چندین ویدیو ببینید، سپس تصمیم به حل تست یا تمرین بگیرید؛ نمی‌توانید بازدهی خوبی داشته باشید. این کار باعث می‌شود حجم زیادی از مطالب در ذهن شما بیاید و نتوانید به بهترین شکل مطالب را در ذهنتان جمع‌بندی کنید.


3. مرور در بازه‌های زمانی منظم را دست‌کم نگیرید

برای دروسی که حفظی مانند شیمی یا ادبیات باید در فواصل زمانی منظم، نکاتی که خوانده‌اید را مرور کنید. بهترین روش مطالعه بدون فراموشی برای این دروس این است که هر شب ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان خود را به مرور مطالبی که در طول روز خوانده‌اید، اختصاص دهید. برای این کار می‌توانید از فلش کارت کمک بگیرید.
این روش به شما کمک می‌کند مطالب حفظی که خوانده‌اید، در ذهنتان تثبیت شود و دیرتر آن‌ها را فراموش کنید.

حدود ۳ سال قبل داوطلب کنکور بودم و تمام برنامه‌هایم را نیز به‌خوبی پیش می‌بردم، اما بازهم مطالب مهم درسی درجایی که نباید، از ذهنم می‌رفتند. فراموشی مطالبی که خوانده بودم، برایم تبدیل به یک کابوس شده بود. زمانی که مشاور کنکورم مرورهای ۱۰ دقیقه‌ای آخر شب را پیشنهاد کرد، با خودم گفتم مگه ۱۰ دقیقه چقدر تاثیرگذاره؟ اما زمانی که یک ماه این کار را انجام دادم، متوجه اهمیت آن شدم. به‌عنوان یک فرد کنکوری که، فراموشی کابوس هرروزه‌اش بود، توصیه می‌کنم حتماً از این روش استفاده کنید.


4. بین مطالبی که خوانده‌اید، ارتباط برقرار کنید

یکی از کلیدهای طلایی روش صحیح مطالعه بدون فراموشی، برقراری ارتباط بین مطالب جدید و دانسته‌های قبلی است. این کار به مغز شما کمک می‌کند تا اطلاعات جدید را به‌طور منسجم درک و سازمان‌دهی کند و به حافظه بلندمدت شما بسپارد.
در درس‌هایی مانند ریاضی، این ارتباط به‌طور طبیعی شکل می‌گیرد؛ اما در سایر دروس، این شما هستید که باید به‌طور فعال بین مفاهیم مختلف ارتباط برقرار کنید. این کار مانند ساختن یک داستان است که در آن، هر مفهوم به‌عنوان یک بخش از داستان درجای خود قرار می‌گیرد. مغز انسان به‌طور ذاتی به سمت داستان‌ها جذب می‌شود و به همین دلیل، مطالب مرتبط با یکدیگر را به‌سادگی به خاطر می‌سپارد.

برای برقراری ارتباط بین مطالب و خلاصه‌نویسی هم‌زمان، می‌توانید از تکنیک قدرتمند نقشه ذهنی استفاده کنید. نقشه ذهنی با ساختاری بصری و منحصربه‌فرد، به شما امکان می‌دهد تا حجم زیادی از اطلاعات را در قالب یک نمودار درختی سازمان‌دهی کنید. می‌توانید با اضافه کردن شاخه‌های جدید، به‌سادگی بین مفاهیم مختلف ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به یکدیگر پیوند دهید.
با استفاده از این روش، می‌توانید به‌طور مؤثر مطالب را یاد گرفته و از فراموشی آن‌ها جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید این رسم نقشه ذهنی را یاد بگیرید، می‌توانید از نوتروفیل که مرجع راهنمایی کنکوری‌ها است، کمک بگیرید.


5. از نمودارها و تصاویر کمک بگیرید

همان‌طور که در مورد ابزار نقشه ذهنی گفتیم، ابزارهای بصری به دلیل ساختار منحصربه‌فردشان می‌توانند در تقویت حافظه دیداری ما بسیار مؤثر باشند. ذهن انسان در به خاطر سپردن تصاویر قوی‌تر عمل می‌کند و به همین دلیل استفاده از نمودارها و تصاویر در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب، نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین دلیل نیز استفاده از این ابزارهای بصری، یکی از مهم‌ترین ارکان روش صحیح مطالعه بدون فراموشی است.

استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به‌طور عمیق‌تر و ماندگارتر در ذهنتان ثبت کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از تصاویر، نمودارها، گرافیک‌ها و حتی نقشه‌های ذهنی برای یادگیری مفاهیم پیچیده و به خاطر سپردن لیست‌های بلند استفاده کنید.

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی روش‌ صحیح مطالعه بدون فراموشی پرداختیم. در ابتدا، به عوامل فراموشی اشاره کردیم و سپس، راهکارهای مختلفی برای مطالعه عمیق‌تر و ماندگارتر مطالب ارائه دادیم.
مطالعه بدون فراموشی یک مهارت است که با تمرین و ممارست می‌توان آن را یاد گرفت. استفاده از روش‌های صحیح مطالعه که مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، تمرکز، مرور و تکرار مطالب از جمله عوامل کلیدی در یادگیری عمیق و ماندگار مطالب هستند.

سؤالات متداول

مطالعه بدون فراموشی چیست؟

روش صحیح مطالعه بدون فراموشی، یک تکنیک درس‌خواندن است که به دانش‌آموزان کنکوری کمک می‌کند تا مطالب و مفاهیم درسی را بهتر یاد بگیرند و دیرتر آن‌ها را فراموش کنند.

چرا درس‌هایم را فراموش می‌کنم؟

فراموشی مطالب درسی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله عدم تمرکز، خستگی، عدم مرور و جمع‌بندی و استفاده از روش‌های نادرست مطالعه.

برای مطالعه بدون فراموشی، چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای استفاده از روش صحیح مطالعه بدون فراموشی، می‌توانید از راه‌هایی مانند مرور منظم، استفاده از نقشه ذهنی، حل تمرین بلافاصله بعد از خواندن مطلب و… کمک بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطهره
مطهره
1 ماه قبل

خیلی مفید بود

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
1 ماه قبل
پاسخ به  مطهره

ممنون که نظرت رو باهامون در میون گذاشتی مطهره جان

داداشی تنکابنی
داداشی تنکابنی
1 ماه قبل

سلام،بهره وافربردم در بخش مروربیشترتوضیح نیازهست

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
1 ماه قبل

خوشحالیم که مفید بوده
قطعا لحاظ میشه ممنون

به کمک و مشاوره نیاز داری؟!​

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید*
پایه تحصیلی خود را انتخاب کنید*