علت بی انگیزگی در روزها آخر کنکور و راه های مقابله با آن

علت بی انگیزگی در روزها آخر کنکور و راه های مقابله با آن
مسیر مطالعه

فشار و اضطراب کنکور در ماه‌های پایانی به اوج خود می‌رسد و بی انگیزگی ماه‌ های اخر کنکور، سراغ داوطلبین می‌آید. اما این امر کاملاً طبیعی است؛ چراکه داوطلبان کنکور از ابتدای سال تحصیلی با برنامه‌ریزی فشرده و ساعات مطالعه بالا، خود را برای کنکور آماده کرده‌اند.

علت بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ این سؤال برسیم. بی انگیزگی در ماه های اخر کنکور، می‌تواند دلایل بسیاری نظیر، افزایش اضطراب و فشار، مطالعه فشرده، کمبود خواب و استراحت ناکافی داشته باشد. همچنین با در نظر گرفتن راهکارهایی مثل عوض کردن مکان مطالعه، متنوع کردن برنامه درسی و در نظر گرفتن تایم استراحت، می‌توان به رفع خستگی ماه های آخر کنکور پرداخت.

اگر تو این روزهای آخر، باطریت داره تموم میشه؛ تا آخر این مقاله همراهمون باش تا یکم شارژ بشی.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

آیا همه دانش‌آموزان در ماه‌های پایانی دچار بی‌انگیزگی می‌شوند؟

پیش از آنکه به ۵ دلیل عمده بی انگیزگی در ماه های اخر کنکور بپردازیم، می‌خواهیم یک مطلب را برایتان روشن کنیم. بیشتر داوطلبان کنکور مسیر مطالعه را با انرژی و انگیزه شروع می‌کنند، اما به‌مرورزمان خستگی و ناامیدی در برخی از آن‌ها نمایان می‌شود، به‌خصوص در ماه‌های پایانی. خستگی در این مرحله بیشتر در دو گروه دیده می‌شود:

گروه اول: داوطلبانی که از ابتدا خوب مطالعه کرده‌اند ولی به دلیل نداشتن تفریح و استراحت کافی یا سبک زندگی نامناسب، بعد از مدتی دچار کاهش انرژی و خستگی جسمی می‌شوند.

گروه دوم: داوطلبانی که در نیمه اول مسیر مطالعه کوتاهی داشته‌اند و در چند ماه آخر تلاش می‌کنند که کمبودها را جبران کنند. این افراد به دلیل برنامه‌ریزی نادرست و احساسات منفی، در ماه‌های آخر دچار خستگی می‌شوند.

علت بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور

خستگی و بی انگیزگی در روزهای پایانی کنکور، امری کاملاً طبیعی و متداول در میان دانش‌آموزان است. این امر می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد که در ادامه به ۵ مورد رایج از دلایل خستگی ماه های آخر کنکور اشاره خواهیم کرد.

۱. فشار روانی و اضطراب:

نزدیک شدن به زمان آزمون، تنش و اضطراب را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به خستگی ذهنی و جسمی شده و تمرکز و قدرت یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد. حضور یک مشاور متخصص در کنارتان، می‌تواند فشار روانی روزهای پایانی را کم کند.

۲. مطالعه زیاد و فشرده:

مطالعه طولانی‌مدت با برنامه‌ریزی نامناسب می‌تواند به خستگی و فرسودگی ذهنی منجر شود. دقیقاً همین‌جا است که اهمیت برنامه‌ریزی درست و اصولی مشخص می‌شود. داوطلبینی که از ابتدا از مشاوره کنکور کمک گرفته و برنامه شخصی‌سازی‌شده خود را دارند، بسیار کمتر دچار این مشکل می‌شوند. «مشاوره تخصصی کنکور» می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه‌ درسی اصولی و منطقی داشته باشید و دچار بی انگیزگی ماه های اخر کنکور نشوید.

3 طرح مشاوره کنکور نوتروفیل

۳. کمبود خواب:

خواب نقش اساسی در یادگیری و حافظه دارد. کمبود خواب می‌تواند قدرت تمرکز و انگیزه را کاهش دهد و به خستگی و بی‌حوصلگی منجر شود.

۴. تغذیه نامناسب:

یکی از مواردی که در دوران کنکور بسیار مهم بوده، تغذیه مناسب است. داشتن یک تغذیه مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا انرژی‌تان در طول روز حفظ شود. مصرف غذاهای نامناسب و ناسالم می‌تواند به کمبود انرژی و خستگی در طول روز منجر شود.

۵. نداشتن زمان استراحت:

یکی از اصلی‌ترین دلایل خستگی ماه های آخر کنکور این است که دانش‌آموزان هیچ زمان استراحتی برای خودشان در نظر نمی‌گیرند. اکثر دانش‌آموزان گمان می‌کنند اگر زمانی را برای استراحت در نظر بگیرند، به برنامه درسی‌شان خیانت کرده‌اند! ولی غافل از این موضوع هستند که در نظر نگرفتن زمان استراحت به‌مرور باعث فرسودگی و بی انگیزگی آن‌ها می‌شود.

البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بدانید این بی انگیزگی فقط مختص روزهای پایانی کنکور نیست! بسیاری از دانش‌آموزان در مسیر شروع مطالعه برای کنکور این احساس بی انگیزگی را دارند؛ که بررسی دلایل و راهکارهای مقابله با آن در این مقاله نمی‌گنجد. اگر خودتان یا اطرافیانتان با این مشکل درگیر هستید، می‌توانید مقاله «بی انگیزگی برای کنکور» را مطالعه کنید.

بهترین روش رفع بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور

بهترین روش رفع بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور
بهترین روش رفع بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور

در این بخش می‌خواهیم بهترین راهکار های مقابله با خستگی و بی انگیزگی کنکور را برایتان بیان کنیم. با استفاده از این راهکارها می‌توانید بی‌ انگیزگی ماه های اخر کنکور را کاهش دهید.

۱. محیط مطالعه‌ات رو تغییر بده

گاهی اوقات یک عامل ظاهراً کوچک و کم‌اهمیت، مثل محیط مطالعه، می‌تواند دلیل خستگی در ماه‌های پایانی کنکور باشد. برخی از داوطلبان بعد از چند ماه از محیط مطالعه‌شان خسته می‌شوند و در این مرحله دیگر اشتیاق و انرژی لازم برای درس خواندن در آنجا را ندارند. در چنین مواقعی، توصیه می‌شود:

  • شرایط محیط مطالعه را بهبود ببخشید؛ مثلاً اوضاع نور و تهویه را بهتر کنید.
  • یا به‌طورکلی محیط مطالعه‌تان را تغییر دهید. اگر از مطالعه در اتاقتان خسته شده‌اید، می‌توانید مکان‌هایی مثل سالن‌های مطالعه یا پانسیون‌های مطالعاتی را امتحان کنید.

۲. برنامه‌ریزی‌ات را مرور کن

برخی از دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی به خواب غفلت فرو می‌روند و فقط در ماه‌های آخر به خودشان می‌آیند و تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی‌های سنگین و فشرده، کم‌کاری کل سال را جبران کنند. آن‌ها برای خودشان یک برنامه سنگین و غیرواقعی می‌چینند که نتیجه‌ای جز ناامیدی و خستگی ندارد.

پس پیشنهاد می‌کنیم یک بار دیگر برنامه‌ات را مرور کنی و مطمئن شوی که با توانایی‌ها و ظرفیت‌هایت همخوانی دارد. همچنین، برای رسیدن به نتایج بهتر می‌توانی از کمک یک مشاور کنکور کمک بگیری.

۳. تفریحات و استراحت‌های کوتاه را فراموش نکن

زمانی که صحبت از علت بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور به میان می‌آید، نمی‌توان از نداشتن زمان استراحت چشم‌پوشی کرد. در ابتدای سال تحصیلی، دانش‌آموزان کنکوری معمولاً با شور و شوق زیادی درس می‌خوانند و به تفریح و استراحت کمتری نیاز دارند و یا اصلاً تفریح و استراحتی برای خودشان در نظر نمی‌گیرند. اما در ماه‌های پایانی، با رویارویی با چالش‌های واقعی درس‌ها، نیاز به استراحت و تفریح بیشتر می‌شود.

شاید مثل بسیاری از کنکوری‌ها فکر کنی که در ماه‌های پایانی باید بیشتر فشار بیاوری و از زمان استراحتت بکاهی؛ اما این‌طور نیست! البته منظور این نیست که در این ماه‌های پایانی به خاطر خستگی تمام وقت بخوابید و تفریح کنید؛ اما استراحت‌های کوتاه را از خودتان دریغ نکنید. این استراحت‌های کوتاه به شما کمک می‌کنند انرژی بیشتری ذخیره کنید و در روزهای پایانی کمتر دچار بی انگیزگی شوید.

اگر نمی‌دانید چه فواصلی باید برای زمان‌های استراحت در سال کنکور داشته باشید و اصلاً چه تفریحاتی مناسب شما است؛ می‌توانید مقاله «استراحت در سال کنکور» را مطالعه کنید. در آن مقاله به‌صورت کامل در رابطه با این مبحث برایتان صحبت کردیم.

من به‌شخصه در سال کنکورم وقتی می‌خواستم استراحت کنم، مدام عذاب وجدان می‌گرفتم که نکنه دارم زمانم رو هدر میدم. تو ماه‌های پایانی خیلی خسته و بی انگیزه شده بودم. به پیشنهاد مشاورم، زمان استراحت برای خودم در نظر گرفتم و سعی کردم براش عذاب وجدان نداشته باشم. داشتن زمان های استراحت برنامه ریزی شده به من کمک کرد تا یه جون تازه بگیرم و بتونم با انرژی بیشتری به مسیرم ادامه بدم.

۴. برنامه‌ریزی متنوعی داشته باش

بسیاری از دانش‌آموزان تا نیمه سال با برنامه‌های دقیق و منظم برای کنکور تلاش می‌کنند؛ اما گاهی به دلیل عدم اجرای کامل برنامه‌ها یا نگرانی از نرسیدن به هدف، تصمیم به تغییر برنامه‌ها می‌گیرند. مثلاً دانش‌آموزی ممکن است در ماه‌های آخر با خود بگوید: «از ابتدای سال برای فیزیک وقت کافی نگذاشتم، بهتر است تمام هفته آینده را به فیزیک اختصاص دهم.» این روش باعث می‌شود که به‌سرعت خسته شوید، زیرا برنامه شما تنوع لازم را ندارد.

بنابراین، در ماه‌های پایانی کنکور حتماً تنوع را در برنامه درسی خود حفظ کنید، حتی اگر احساس می‌کنید از برنامه‌های یک درس به‌خصوص عقب هستید یا در حال گذراندن امتحانات نهایی هستید.

۵. به خودت دیدگاه منطقی داشته باش

اکثر دانش‌آموزان در ماه‌های پایانی به بخش‌هایی که نتوانسته‌اند مطالعه کنند بیشتر از بخش‌های مطالعه کرده فکر می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا تمرکز شما از مطالب خوانده‌شده برداشته شود و نه‌تنها نتوانید جمع‌بندی مناسبی داشته باشید؛ بلکه دچار بی‌انگیزگی نیز بشوید.

بنابراین سعی کنید در ماه‌های پایانی به آن ندای درونی که مدام به شما می‌گوید مطالب بسیاری را نخوانده‌اید غلبه کنید.

۶. کارهای عجیب و غریب انجام نده

ماه‌های پایانی کنکور اهمیت ویژه‌ای دارند و هر داوطلبی تمایل دارد که در این دوره با بالاترین بهره‌وری عمل کند. اما مراقب باشید برای بهبود نتایج یا جبران کمبودهای گذشته و یا حتی سبقت گرفتن از رقبا، دست به اقدامات غیرعادی نزنید.

اقدامات عجیب و غریبی که باید از آن‌ها پرهیز کرد:

  • شب‌زنده‌داری به بهانه افزایش ساعت مطالعه.
  • کاهش زمان استراحت و غذا خوردن.
  • تغییر برنامه‌ها بدون مشورت.
  • خواندن مباحث جدید و پیچیده که باعث خستگی بیشتر می‌شود.
  • جملات “دیگه نمیشه”، “خسته شدم”، “دیگه نمی‌تونم” و… رو بریز دور و از جملات مثبت استفاده کن. بهترین این جملات را به راحتی می‌تونید داخل صفحه “انگیزشی کنکور” پیدا کنید.

جمع‌بندی آنچه بیان شد

بی انگیزگی در ماه های اخر کنکور ممکن است بسیار نگران‌کننده باشد، اما این موضوع بخشی طبیعی از مسیر مطالعه برای کنکور محسوب می‌شود. در این مطلب، ابتدا به بررسی علت بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور پرداختیم و سپس راهکارهایی برای کاهش این خستگی و بی‌انگیزگی ارائه دادیم. اگر پیش از این، از راهکارهای گفته‌شده در مقاله استفاده کرده‌اید؛ خوشحال می‌شویم که تجربیات خودتان را در بخش نظرات با سایر دانش‌آموزان به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

آیا بی انگیزگی در ماه های اخر کنکور طبیعی است؟

بله، بسیاری از دانش‌آموزان دچار بی انگیزگی در ماه های اخر کنکور می‌شوند.

علت بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور چیست؟

علت بی انگیزگی در روزهای آخر کنکور می‌تواند دلایل مختلفی نظیر، افزایش فشار روانی و اضطراب، ساعت مطالعه فشرده، یکنواختی برنامه درسی و… باشد.

چطور می‌توان به رفع خستگی ماه های آخر کنکور پرداخت؟

با استفاده از روش‌هایی مانند در نظر گرفتن زمان استراحت، عوض کردن محیط مطالعه، متنوع کردن برنامه درسی و… می‌توان بی انگیزگی و خستگی ماه‌های پایانی را کاهش داد.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهترین انتخاب رو داشته باش!

ما اینجا هستیم تا توی تمام مراحل انتخاب رشته تنها نباشی؛ گام به گام انتخاب رشته یک مشاور زبده نوتروفیل کنارت هست تا بهترین انتخاب رو بتونی انجام بدی و ثمره یکسال تلاش‌ات رو به خوبی استفاده کنی.

به ما اعتماد کن؛ خوب تمومش کن 🙂