صفر تا صد برنامه ریزی کنکور انسانی

برنامه ریزی کنکور انسانی
مسیر مطالعه

برنامه ریزی برای کنکور انسانی به شما کمک می‌کند تا به صورت هدفمند تمام دروس را مطالعه کنید و پا در مسیر درست بگذارید. با برنامه ریزی کنکور انسانی، شما می‌دانید که هر درس را باید چه زمانی مطالعه، مرور و یا جمع بندی کنید؛ چه ساعتی باید بخوابید یا بیدار شوید؛ چه زمانی باید هر درس را تمام کنید و…. اگر بدون برنامه ریزی درست پیش بروید احتمال اینکه شکست بخورید یا در بین راه عقب نشینی کنید، بالاست. در ادامه تمامی تکنیک‌های نوشتن برنامه را بازگو خواهیم کرد و در نهایت جدول برنامه ریزی کنکور انسانی را به صورت pdf و رایگان در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مشاوره فوری انسانی

با پر کردن فرم زیر مشاوران ما به زودی با شما تماس می‌گیرند.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور انسانی؛ چرا باید برنامه‌ریزی داشته باشم؟!

برنامه ریزی کنکور انسانی، موضوعی است که حداقل چندین باز به فکر تمامی دانش‌آموزان کنکوری خطور کرده است. با توجه با حجم تغییراتی که سازمان سنجش برای کنکور 1403 اعمال کرد، این سوال برای دانش‌آموزان هر سه پایه انسانی پیش می‌آید که: چطور این حجم از دروس را بخوانم؟ چگونه هم برای کنکور و هم برای نهایی آماده شوم؟ با این ساعت مطالعه که دارم، چطور باید خودم را به رقبا برسانم؟ آیا خودم به تنهایی می‌توانم تمام این ها را مدیریت کنم؟
چاره و پاسخ تمام این سوالات یک چیز است؛ برنامه ریزی!

مطمئنا شما هم در سایت‌های مختلفی دنبال اصول برنامه ریزی برای کنکور انسانی بوده‌اید؛ اما متاسفانه متوجه شدید کمتر موسسه‌ای به رشته انسانی و مطالب آن پرداخته است. دغدغه همیشگی من هم همین بود که به رشته انسانی، خیلی کم بها شده است. در نتیجه تصمیم گرفتیم تا بهترین و به روز ترین مطالب را برای شما انسانی‌های دوست‌داشتنی آماده کنیم.

قبل از انجام هر کاری باید بسنجیم که چه راه‌ها و مسیرهایی ما را به مقصد می‌رساند. بعضی از این راه‌‌‌‌ها، میانبر هستند و شما را راحت تر به مسیر می‌رسانند، بعضی راه‌های قدیمی هستند که شما را دیرتر می‌رسانند و در نهایت بعضی بیراهه هستند. عرصه بزرگ و پر از هیاهو کنکور برای یک دانش‌آموز که تازه به این مسیر قدم گذاشته و توانایی تشخیص درست یا غلط را ندارد، بسیار گیج کننده است.
هشدار! به خاطر وجود افراد منفعت‌طلب در عرصه کنکور، احتمال سردرگمی در این مسیر بالاست!

همانطور که گفتیم انتخاب یک راه درست و اصولی باعث می‌شود تا با اطمینان مسیر را پیش ببرید و بدانید که نهایت آن، موفقیت است. برنامه ریزی برای کنکور انسانی کمک می‌کند تا تک تک کارهای شما در زمان درست انجام شود و بیشترین تاثیر را داشته باشد. اهمیت برنامه ریزی برای کنکور انسانی تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود و آیتم‌های زیادی را در می‌گیرد. نگران نباشید! در ادامه سیر تا پیاز تمامی این موارد را توضیح می‌دهیم. اما از تاثیر مشاور خوب در کنار خود برای رسیدن به بهترین نتیجه غافل نشوید؛ اگر مشتاق اطلاعات بیشتر در رابطه با اهمیت مشاور و خدمات مشاوره‌ای ما هستید، صفحه مشاوره کنکور انسانی در انتظار شماست.

اصول برنامه ریزی برای کنکور انسانی

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک برنامه ریزی درست باید داشته باشد به موارد زیر بر می‌گردد:

  • هدفمند 

هدفمند بودن  به این معنی است که برنامه شما دقیقا برای چه مقصد باید طراحی شود. امتحانات یا کنکور؟ دانشگاه معمولی یا رده بالا؟ رتبه زیر 1000 یا بالاتر؟ 

  • شخصی‌سازی شده

برنامه ریزی کنکور انسانی باید دقیق برای شخص شما نوشته شود. چرا؟ چون هر کدام از ما زندگی و روحیات منحصر به فرد خودمان را داریم و شبیه به دیگری نیستیم. برنامه‌ای که برای شماست نمی‌تواند توسط دیگران اجرا شود؛ چون صرفا بر روی لایف استایل شما اجرا می‌شود.

  • قابل اجرا

برنامه باید طبق واقعیات نوشته شود. همان چیزی که الان هستید را بپذیرید و سپس خودتان را ارتقا دهید. با قدم‌های کوچک شروع کنید تا به ایده‌آل خود برسید. اگر توانایی الان شما 2 ساعت است، هیچ اشکالی ندارد! به مرور سعی کنید این ساعت را زیادتر کنید.

  • دقیق و منظم

تمام پارت‌های مطالعاتی باید از یک نظم خاص پیروی کند. باید برای همه پارت‌ها برنامه دقیق داشته باشید؛ مثلا برا هر کدام چقدر باید تست بزنید یا چند ساعت فیلم آموزشی ببینید و….

  • داشتن تایم مرور و جبران

مرور برای بچه‌های انسانی از نان شب واجب تر است. برنامه‌ای که بدون مرور باشد همان بهتر که کلا آن را کنار بگذارید. این بخش مهم‌ترین بخش از برنامه ریزی برای کنکور انسانی است. همچنین یک برنامه ایده‌آل باید تایم های جبرانی نیز داشته باشد تا اگر زمانی نتوانستید به هر دلیلی درس بخوانید، مطمئن باشید که می‌توانید جبران کنید.

  • متنوع

این تصور را که هر روز باید تنها یک درس را بقچه‌ای بخوانید، کنار بگذارید. این روش باعث می‌شود تا افت تمرکز داشته باشید و همچنین نتوانید تمام دروس را بخوانید. باید چند مبحث از دروس مختلف را در یک روز بخوانید.

  • اولویت‌بندی درست

باید براساس سطح خودتان در هر درس برنامه را بچینید. سعی کنید زمان بیشتری را در برنامه ریزی کنکور انسانی به نقاط ضعف خود بدهید؛ همچنین نقاط قوت خود را پایدارتر کنید.

  • آنالیز همیشگی

شما باید در طی پروسه کنکور، هموار برنامه خود را بسنجید و آنالیز کنید. برای مثال اگر درصد شما در فنون بسیار پایین است باید زمان یا تست و تمرین بیشتری را به این درس اختصاص دهید. یا اگر در درس اقتصاد همیشه درصد ثابت و متوسطی دارید، باید برنامه‌ریزی را طوری تغییر دهید که این درصد رشد پیدا کند.

  • تایم استراحت مناسب

فراموش نکنید که شما ربات نیستید! قرار نیست که برای رتبه برتر شدن همه چیز خود را کنار بگذارید. برای اینکه بتوانید به بهترین نحوه برنامه را پیش ببرید باید تایم‌های استراحت اصولی و کنترل شده داشته باشید. همچنین باید برای خودتان تفریح‌های کوچک در نظر بگیرید تا از مشکلات روانی و استرس در امان باشید.

  • انتخاب درست منابع

انتخاب منابع باید متناسب با سطح خودتان باشد؛ نه بالاتر و نه پایین تر. همچنین باید بدانید که پایه و اساس مطالعه، باید کتاب درسی باشد و تمام.

اگر همچنان به دنبال اطلاعات دقیق‌تر هستید یا پاسخ ابهامات خود را در این مقاله نگرفتید، صفحه برنامه ریزی کنکور منتظر شماست.

نحوه برنامه ریزی برای کنکور انسانی به چه صورت است؟

همانطور که اشاره کردیم، برنامه‌ ریزی برای کنکور انسانی از یک سری اصول پیروی می‌کند. می‌دانم هنوز سردرگم هستید و باز هم سوال دارید که برنامه ریزی کنکور انسانی را چطور پیش ببرید. نگران نباشید و صبوری به خرج دهید، دوستان ادبیاتی و فلسفه‌بازِ من🙂

  1. نحوه برنامه ریزی به این صورت است که شما اول از همه باید خودتان را بشناسید؛ دقیقا چه ویژگی‌هایی دارید؟ چه ساعتی می‌خوابید یا بیدار می‌شوید؟ چه ساعتی می‌توانید بهتر درس بخوانید؟ در چه دروسی قوی تر هستید و در چه دروسی کمتر قوی هستید؟
  2. بعد از گام اول، باید تعیین سطح انجام دهید تا متوجه شوید دقیقا در کجا ایستاده‌اید و از این به بعد باید چطور پیش بروید. بهتر است برای تعیین سطح در یک آزمون جامع شرکت کنید تا بهتر متوجه شوید که در هر درس چطور هستید.
  3. بعد از اینکه تعیین سطح انجام دادید، حالا باید دروس را اولویت‌بندی کنید. باید براساس سطحی که در هر درس دارید، به آن‌ها تایم بدهید. البته ناگفته نماند که باید اهمیت هر درس در کنکور را هم در نظر بگیرید. مثلا بهتر است برای دروسی مانند ریاضی، فنون و عربی پارت‌های بیشتری در نظر بگیرید.
  4. در گام بعدی باید کم کم شروع به نوشتن برنامه کنید. البته شما به دلیل اینکه تجربه زیادی ندارید، نباید از همان ابتدا برنامه بلند مدت ( پایین توضیح میدم) بنویسید؛ بلکه باید از برنامه روزانه استفاده کنید. برنامه روزانه کمک می‌کند تا ویژگی ‌های خودتان را دقیق‌تر بشناسید و آزمون و خطا کنید. نوشتن برنامه‌های بلند مدت را باید به مشاور تحصیلی متخصص بسپارید. سعی کنید همیشه برنامه را بررسی کنید و مواردی که سازگار نیستند را اصلاح کنید.
  5. حتما زمان را در نظر بگیرید و بسنجید که دقیقا چند روز دیگر تا کنکور باقی مانده است. با در نظر گرفتن زمان می‌توانید دید واقع بینانه‌تری نسبت به برنامه داشته باشید.
  6. از شب قبل برنامه فردا را آماده کنید و مشخص کنید که دقیقا باید برای هر درس چه کاری انجام دهید. مثلا باید مطالعه کنید یا مرور؟ تست بزنید یا فیلم آموزشی؟ درسنامه بخوانید یا جزوه؟
  7. همانطور که در بالا اشاره کردیم، مرور و ایستگاه جبران از اصول برنامه ریزی برای کنکور انسانی است. سعی کنید بازه‌های درست پروسه مرور را انجام دهید و در برنامه بگذارید. بدون مرور، قسمت بزرگی از برنامه ناقص است.
  8. در نهایت جدول بکشید و دروس را داخل جدول قرار دهید. در ادامه مقاله یک نمونه جدول برنامه ریزی کنکور انسانی را خواهید دید.

نکته بعدی که از قلم افتاد این است که، حتما برای دروس نهایی و خواندن تشریحی هم برنامه‌ریزی داشته باشید و برای آنها تایم مناسب در نظر بگیرید.
راز سری! برای اینکه بتوانید بهترین نسخه برنامه انسانی را داشته باشید، باید از روتین‌های شبانه استفاده کنید. این روتین‌ها در برنامه کنکور انسانی، معجزه می‌کنند.

انواع برنامه ریزی برای کنکور انسانی

برای انجام هر کاری، به سه نوع برنامه ریزی نیاز داریم: بلند مدت، میان‌ مدت و کوتاه مدت. این موضوع برای برنامه ریزی کنکور انسانی هم صدق می‌کند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

برنامه ریزی بلند مدت

در این نوع از انواع برنامه ریزی برای کنکور انسانی، یک دید کلی به تمام سال تحصیلی خواهیم داشت. اینکه دقیقا در این مدت زمان طولانی باید دقیقا چه کارهایی انجام دهیم؟ چه زمانی باید مرور و جمع بندی داشته باشیم؟ چه زمانی باید کتاب‌ها را تمام کنیم؟ و… در زمره برنامه بلند مدت قرار می‌گیرد. البته همانطور که در بالا گفتیم، به دلیل کم بودن تجربه، بهتر است این مورد را به مشاور تحصیلی بسپارید.

برنامه ریزی میان مدت

در این نوع ، در بازه‌های کوتاه‌تر برنامه مشخص می‌کنیم. مثلا در یک یا دو ماه آینده باید چه کارهایی انجام دهم؟ یا دانش‌آموزانی که آزمون می‌دهند، باید برای دو یا سه هفته آینده خود برنامه میان مدت داشته باشند.

برنامه ریزی کوتاه مدت

این برنامه ریزی برای مدت زمان خیلی کوتاه است. برنامه روزانه نوعی برنامه کوتاه مدت است که ما در آن مشخص می‌کنیم باید در طی یک روز چه کارهایی انجام دهیم.

تایم‌های مهم در برنامه ریزی برای کنکور انسانی 1403

در برنامه ریزی برای کنکور انسانی، یک سری از تایم‌ها حتما باید در نظر گرفته شود. اگر می‌خواهید برنامه بهترین نتیجه را بدهد، از این تایم‌ها غافل نشوید!

  1. تایم استراحت

باید بین هر بازه مطالعاتی بین 15 الی 20 دقیقه استراحت کنید.

  1. تایم مرور

باید برای هر کدام از درس ها، تایم مرور در نظر بگیرید. اول خانه مرور، بعد از اتمام کل برنامه است.

  1. تایم جبران

همیشه روز مبادا داشته باشید. روزها همیشه روی روال نیست و ممکن است اتفاقاتی پیش بیاید که هیچوقت پیش‌بینی نکرده بودید.

  1. تایم روتین

حتما در برنامه تایم برای روتین‌های شبانه داشته باشید. این روتین‌ها کمک می‌کنند تا دروس مهارتی را بهتر بیاموزید.

  1. تایم جمع‌بندی 

بعد از هر پیشروی طولانی‌مدت، باید به عقب برگردید و دوباره مطالبی که خوانده بودید را بازیابی و جمع‌بندی کنید.

برنامه ریزی را باید از کی شروع کنم؟!

خب بعد از این همه توضیحات، حالا سوال اینجاست که؛ از کی برنامه ریزی برای کنکور انسانی را آغاز کنم؟
پاسخ من هم این است که هر چه زودتر بهتر! وقت را تلف نکنید و زودتر شروع کنید. قبل‌تر ها همه می‌گفتند که مطالعه برای کنکور از پایه دهم بسیار زود است و نیازی نیست که دانش‌آموز از آن زمان شروع به مطالعه کند. اما بعد از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، شما باید از همان پایه دهم شروع به مطالعه کنید. اگر پایه‌های پایین تر شروع به برنامه ریزی کنید، می‌توانید بهتر خودتان را بشناسید، اشتباهات را رفع کنید و به ثبات برسید. البته این قسمت از سخن برای دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی بود. حالا برویم سراغ دانش‌آموزان کنکوری و دوازدهمی که تایم کمی دارند و سریع اسکرول می‌کنند تا به بخش خودشان برسند 🙂
ببنید، بهترین تایم برای شروع برنامه ریزی کنکور انسانی، تابستان است. اگر به دنبال رشته‌های پرطرفدار هستید، بهتر است هر چه زودتر مطالعه را شروع کنید. بهتر است دروس دهم و یازدهم را در تابستان جمع‌بندی کنید تا در طی سال تحصیلی، بیشتر به مطالعه دروس دوازدهم بپردازید و دروس پایه را فقط مرور کنید.
در تایم‌های بعد از تابستان هم می‌توانید مطالعه را شروع کنید، اما باید کمی فشرده‌تر برنامه را پیش ببرید.
اگر می‌خواهید مجدد کنکور بدهید، بهتر است بعد از اعلام نتایج کمی استراحت کنید و سپس شروع به مطالعه کنید. سعی کنید حتما گذشته خود را بررسی کنید و فقط از آنها درس بگیرید. می‌توانید با استفاده از تخمین رتبه، متوجه شود که باید دقیقا کدام قسمت را اصلاح کنید. البته هم شما و هم کنکوری‌های دوازدهمی باید قول بدهید که کمتر از تخمین رتبه در طی پروسه کنکور استفاده خواهید کرد.

چطور ساعت مطالعه‌ام را افزایش بدهم؟!

مهم‌ترین نکته برای افزایش ساعت مطالعه: عجله نکن!
همانطور که در بالا اشاره کردم، اولین قدم برای افزایش ساعت مطالعه شناخت خودتان است. خود واقعی‌تان را قبول کنید و سپس سعی کنید به مرور ساعت مطالعه را افزایش دهید. ما انسان‌ها با مرور و آهستگی همه چیز را قبول می‌کنیم. پس صبوری به خرج دهید و هر روز رقیب دیروز خودتان باشید؛ مثلا اگر امروز 2 ساعت درس خواندید، فردا 2 ساعت و 5 دقیقه درس بخوانید.

جدول برنامه ریزی هفتگی برای کنکور انسانی

در این قسمت از مقاله، یک نمونه برنامه ریزی برای کنکور انسانی را بررسی می‌کنیم. برنامه‌ای که مشاهده می‌کنید، یک برنامه هفتگی است که برای دانش‌آموز سطح متوسط پایه دوازدهم نوشته شده است. این دانش‌آموز قصد شرکت در کنکور فرهنگیان را نیز دارد.با استفاده از این برنامه می‌توانید، یک برنامه شخصی‌سازی شده ایده‌آل بنویسید.

سخن پایانی با نوتروفیل و تمام!

در این مقاله، با تمامی تکنیک‌ها و اصول اولیه برنامه ریزی برای کنکور انسانی آشنا شدید. تمامی نکاتی که گفته شد، باید در برنامه‌ریزی شما جای بگیرد البته با این تفاوت که باید آن‌ها را برای خودتان شخصی‌سازی کنید. برنامه‌ریزی می‌تواند شما را از مسیری که در آن پا گذاشته‌اید مطمئن کند و همه چیز را به خوبی به پایان برساند.این اولین قدم برای رسیدن به رویایی که در قلبتان جوانه زده، است. اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که سال کنکور، یک سال مهم و حیاتی برای شماست؛ در نتیجه نباید با آزمون و خطا کردن، اتلاف وقت کنید. بهتر است نوشتن برنامه را به افراد متخصص و با تجربه بسپارید. اگر به دنبال مشاورین حرفه‌ای و رتبه برتر هستید، نوتروفیل این کار را برای شما آسان کرده است!

سوالات متداول

در روزهای مدرسه، چند ساعت باید مطالعه داشته باشم؟

تایم مناسب برای مطالعه در دوران مدرسه بین بازه 6 تا نهایتا 8 ساعت است.

چطور باید شروع به مطالعه کنم؟

اول از همه باید یک برنامه ریزی درست داشته باشید تا از مشکلاتی مانند خواندن‌های نوسانی، دور بمانید.

چطور برنامه شخصی خودم را تنظیم کنم؟

با تعیین سطح اولیه و سپس اولویت بندی آن‌ها در برنامه می‌توانید برنامه را شخصی‌سازی کنید.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
3 ماه قبل

انسانیه فلسفه باز باشه😎
راستی از کجا باید جدول رو دانلود کنم؟ نیست که چیزی

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

بله ظاهرا یک مشکل کوچیک پیش اومده بوده
همین جدول داخل کانال تلگرام تیم هم هست