معرفی انواع تست کنکور و نحوه پاسخگویی به آنها

انواع تست کنکور
مسیر مطالعه

این موضوع قابل چشم‌پوشی نیست که کنکور بزرگ‌ترین آزمون ترسناک در زندگی دانش‌آموزان است. این ترس به خاطر نمره منفی داشتن کنکور بوده و به‌همین دلیل باید در حل تست‌های این آزمون دقت زیادی به خرج داد. قطعا شما هم متوجه شده‌اید که یکسری نکات درسی فقط با تست زدن برای شما روشن و قابل درک می‌شوند و به‌نوعی این‌ تست‌ها جنبه آموزشی دارند. یکسری هم ممکن است جنبه مروری داشته باشند که با مرور مثلا 30 درصد از کل تست‌های یک فصل بتوانید همه مطالب آن فصل را مرور کنید. تست‌های تسلطی یا پوششی و زمان دار نیز از انواع تست‌های کنکوری هستند که شناسایی و تسلط به هر کدام می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشرفت و موفقیت شما داشته باشد.

در این مقاله همه تکنیک‌های مربوط به تست‌زنی توضیح داده شده است. اما توصیه می‌کنیم برای تسلط بر این تکنیک‌ها و پیشرفت در مسیر کنکور از مشاوره کنکور کمک بگیرید تا بتوانید از سایر رقبا پیشی گرفته و به رتبه‌های برتر برسید. مشاوران نوتروفیل در سال‌های اخیر با آموزش بهترین نکات کنکوری مثل روش‌های خلاصه‌نویسی، مرور و جمع‌بندی، روش‌های صحیح مطالعه و… توانستند آزمون و خطای داوطلبان را به حداقل رسانده و رتبه برترهای زیادی تربیت کنند.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

در ادامه مطلب به معرفی انواع تست کنکور و نحوه پاسخگویی به آنها می‌پردازیم.

منظور از تست کنکور چیست؟

تست زدن در واقع نوعی یادگیری فعال محسوب می‌شود که برای آن نیاز است مطالعه درستی داشته باشید. برای تست زدن ابتدا باید تمامی درسنامه و جزوه را مطالعه کرده و به خوبی روی آن‌ها مسلط باشید. همچنین خواندن دروس به صورت مستمر و با برنامه‌ریزی به شما در شناسایی تست‌ها و نحوه پاسخگویی به آنها کمک زیادی می‌کند. از این رو پایه اصلی تست زدن این است که مطالعه دقیق و تسلط کافی بر درسنامه داشته باشید. ممکن است شما هم تصور کنید که تست زدن از مطالعه جداست، در صورتی که چنین نیست. تست زدن یکی از مهم‌ترین مراحل مطالعه است و اهمیت بسیار زیادی در یادگیری بهتر دارد.

انواع تست کنکور

شما با یادگیری انواع تست کنکور، می‌توانید بر کنکور غلبه کرده و در آن موفق شوید‌. فقط باید به درستی تمامی تست‌ها را بشناسید و بدانید که باید از هر کدام چطور استفاده کنید. اگر می‌خواهید در کنار یادگیری انواع تست با مبحث نکات و آموزش تست زنی در کنکور هم آشنا شوید، حتما روی لینک کلیک کنید و مقاله مربوطه را تا انتها بخوانید.

به‌طور کلی انواع تست های کنکوری عبارتند از:

1. تست آموزشی کنکور

تست‌های آموزشی کنکور به تست‌هایی گفته می‌شود که فقط برای یادگیری مطالب است. در واقع باعث می‌شود تا مطالب در ذهن شما تثبیت شود. چرا که در بسیاری از موارد پس از انجام چنین تست‌هایی، تازه مطالب را یاد می‌گیرید و روی آن‌ها مسلط می‌شوید. هدف از تست آموزشی کنکور، یادگیری بهتر و تأثیرگذارتر نکات درسی است. زمان در این نوع روش اصلا مهم نیست و فقط معیار، یادگیری شماست. از این رو اصلا به این موضوع توجه نکنید که چقدر زمان روی تست‌ها صرف کرده‌اید. در زیر نکات و نحوه انجام تست‌های آموزشی برایتان شرح داده شده است:

  • عدم تعلل در حل تست آموزشی: یکی از مهم‌ترین نکات انواع تست کنکور این است که نباید زمان تست زدن را به تعویق بیندازید. تا جایی که در توانتان است، به حل تست‌های آموزشی بپردازید و تست‌های غلط، صحیح، نزده را بررسی کنید. چرا که در دل هر سوال و تست‌های آموزشی نکات جدیدی نهفته است که از آن بی‌خبرید.
  • درست خواندن پاسخنامه تست‌ها: پاسخنامه را درست بخوانید و روش‌ حل مسائل و تست‌های مختلف را یاد بگیرید. دقت کنید که لازم نیست تمامی مباحث کتاب را تمام کنید و بعد تست بزنید؛ بلکه باید پس از خواندن هر قسمت کوچکی از مباحث درسی، شروع به تست زدن کنید. در این صورت است که تمامی مطالب با ریزترین نکاتشان در ذهنتان تثبیت می‌شود.
  • از هیچ سوالی چشم پوشی نکنید: نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که تا جایی که می‌توانید تست آموزشی حل کنید و در صورت امکان تمامی سوالات باید حل شوند. ممکن است در تست‌ها سوالی وجود داشته باشد که شما تابه‌حال با آن برخورد نکرده‌اید. باید به بررسی پاسخ‌های صحیح، غلط و یا نزده بپردازید. درون این تست‌ها نکات بسیاری نهفته است و باعث یادگیری هرچه بیش‌تر شما می‌شود. به‌همین دلیل نباید از هیچ سوالی به‌راحتی بگذرید.
  • جنگ با پاسخ غلط: در صورتی که سوال‌های آموزشی را حل کرده و با پاسخ‌های غلط برخورد کردید، باید مراحل زیر را انجام دهید:
  1. دوباره سوال را حل کنید تا مطمئن شوید که جواب از روی عدم تمرکز نبوده است.
  2. اگر پس از دوباره حل کردن، بازهم جواب نادرست را پیدا کردید، باید به پاسخنامه رجوع کرده و روش حل کردن تست را مطالعه و تمرین و تکرار کنید تا کاملا مسلط شوید.
  3. برای سوالات اشتباه حل شده باید ریشه یابی کنید که مشکل شما از کجا بوده است تا به جواب اشتباه برسید.
  4. توجه داشته باشید که اگر نکته‌ای را بلد نبودید، آن را مطالعه کنید. حتی اگر مشکل از جای دیگری بوده است، مشکل را پیدا کرده و آن را تکرار نکنید.
  5. پس از یادگیری و تسلط کامل، بار دیگر سوال را حل کنید تا مطمئن شوید تست را کاملا یاد گرفته‌اید. نکات جدیدی که از تست‌ها آموخته‌اید را یادداشت کرده و مرتب مرور کنید.

2. تست تسلطی یا پوششی

یکی از تست‌های کاربردی و مهم کنکور، تست پوششی یا همان تسلطی است. این تست به شما کمک می‌کند در عین مرور مطالب قبلی خوانده شده، تسلط خود را روی مطالب جدید و قبلی بیش‌تر کنید. تست تسلطی یا پوششی باعث می‌شود تعداد تست‌ها و سرعت حل تست را افزایش دهید. نکات مربوط به تست پوششی در زیر شرح داده شده است:

به طور مثال فرض کنید که فصل اول فیزیک یازدهم را کاملا مطالعه کرده و قرار است تست زنی را شروع کنید. قبل از شروع ابتدا به صورت تصادفی چند تست از مجموعه تست‌های این فصل را حل کنید. با این‌کار در واقع فصل ۱۱ فیزیک برایتان مرور می‌شود. در صورتی که به سوالات پاسخ درست دادید، می‌توانید سراغ فصل دوم بروید. در صورت پاسخ نادرست به تست‌ها نشان دهنده این است که تسلط کافی روی مبحث ندارید. لازم است در این شرایط به جای شروع فصل بعدی، سراغ فصل اول بروید و مجدد این فصل را مرور کرده و اشکالاتتان را رفع کنید.

تعداد مناسب تست برای تست‌های پوششی

به طور کلی توصیه می‌شود ۱۵ تا ۲۰ تست برای تست‌های پوششی بهترین انتخاب است. سعی کنید تست‌های انتخابی شما مادر باشد، به این معنی که فرمول‌های بالاتری را دربرگیرد. زمان مناسب برای حل تست پوششی به شرح زیر است:

  • قبل از شروع مبحث جدید
  • ۳ روز پس از آموزش
  • به هنگام مرور هفتگی
  • به هنگام مرور ماهانه
  • قبل از آزمون‌ها

این روش تست زنی کنکور با نام مفهومی هم شناخته می‌شود. هر دو این روش‌ها مانند هم است و جهت تسلط بهتر و بیش‌تر و درک مفاهیم کتاب درسی کاربرد دارد. پس از مرحله تست آموزشی نوبت به تست تسلطی می‌رسد تا روی مفاهیم مسلط شوید. در این مرحله نیز مانند مرحله آموزشی، زمان اهمیتی ندارد و مهم است که روی مطالب تمرکز کنید تا زمان. اگر حل کردن تست تسلطی از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بیش‌تر شود و به جواب درستی نرسید، روی سوالات سخت تمرکز کرده و آن‌ها را حل کنید. برای این‌کار مطالعه دقیق پاسخنامه سوال بسیار کمک کننده است.‌ به دنبال اشتباهاتتان بگردید و آن‌ها را رفع کنید.


3. تست مروری

ممکن است شما هم پس از مطالعه دروس، با مشکل فراموشی مواجه شوید یا به اصطلاح انگار نه انگار که درسی خوانده‌اید. فراموشی مطالب یک طرف داستان بوده و در سمت دیگر استرس و اضطرابی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید. همچنین امتحانات مدرسه و اهمال‌کاری در انجام تست‌ها به دلیل عدم یادآوری مطالب از مشکلات دیگری است که گریبان شما را می‌گیرد. لازم نیست نگران باشید، چرا که راهی وجود دارد تا از این ناهماهنگی‌ها نجات پیدا کنید. آن راه چیزی نیست جز حل تست‌های مروری! یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این تست‌ها، نشان‌دار کردن آن‌هاست. در واقع از بین ۱۰۰ تست مرتبط با یک بخش از کتاب، می‌بایست حدود ۳۰ تست را نشان‌دار کنید. این نشانه‌ها باید متفاوت باشد که در تکنیک‌های تست زنی، این‌کار را یاد می‌گیرید. در این روش می‌بایست فقط تست‌های نشان‌دار شده را مرور کنید، نه همه تست‌ها.


4. تست سنجشی

تست سنجشی جهت ارزیابی تعیین سطح شما کاربرد دارد. شما می‌توانید از تست‌های آزمون‌های سال‌های قبل استفاده کنید یا حتی می‌توان بازهم تعدادی تست به صورت رندوم انتخاب کرد. تا جایی که می‌شود، تست‌ها را مشابه به کنکور انتخاب کرده و زمان بگیرید. در نهایت درصد خود را مصاحبه کنید تا سطح شما مشخص شود. آزمونتان را دقیق تحلیل کرده تا و پس از رفع اشکال، آن‌ها را مرور کنید. پس از این‌کار باید درصدهای خود را افزایش دهید. این مدل تست روی پایین آوردن استرس شما نقش مهمی دارد.


5. تست تثبیتی

با توجه به نام این تست، برای تثبیت مطالب در ذهن شما طراحی شده است. می‌توانید ۲۰ تا ۴۰ عدد تست انتخاب کنید. برای حل چنین تست‌هایی نشان‌دار کردن آن‌ها، اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید تست‌هایی که بلد نیستید، علامت‌دار کرده و سپس مجدد برای حل آن‌ها زمانی اختصاص دهید. البته زمانی که برای چنین تست‌هایی در نظر می‌گیرید، باید از تست‌های آموزشی کم‌تر باشد و باید درصد را در انتها محاسبه‌ کنید.‌ این تست برای این استفاده می‌شود که بتوانید پیشرفت خود را مشاهده کنید. در نظر بگیرید که تست‌های تسلطی نسبتا سخت هستند، اگر درصدتان پایین بود، نباید امیدتان را از دست بدهید.


6. تست زمان دار

چیزی که در این تست‌ها مهم است، زمان بوده و برای تعداد تست‌های انتخابی حدود ۱ الی ۲ دقیقه زمان در نظر بگیرید و به مراتب این زمان را کم‌تر کنید تا به زمان تست‌های کنکور برسید. در واقع باید از خودتان آزمون بگیرید. مثلا ۱۰ تست انتخاب کنید و برای آن بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان در نظر بگیرید. برای ابتدای کار می‌توانید با تست‌های زمان‌دار شروع کنید. همچنین می‌توانید قسمت آزمون و جمع بندی برخی از کتاب‌ها که در پایان هر فصل دارد، استفاده کنید‌.

نکات مهم در استفاده از انواع تست های کنکوری

برای این‌که بتوانید از انواع تست کنکور به نحو مؤثری استفاده کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • نترسیدن از صورت سوال و گزینه‌ها: بودن اعداد، شکل، تصویر یا نمودار در سوال نباید باعث ترس شما شود. این مسئله را فراموش نکنید و در تست زدن باید آن را در راس کار خود قرار دهید. چرا که ترس باعث فراموشی می‌شود.
  • کنترل پاسخ دادن: کنکور مانند امتحان مدرسه نیست که نتوانید سوالات را بی‌جواب بگذارید. چرا که در کنکور نمره منفی در انتظار شماست که می‌تواند نتیجه را کاملا تغییر دهد؛ بنابراین باید از سوالاتی که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید، صرف نظر کنید‌. این نکته را هم بدانید که اگر با سؤالی مواجه شدید که برایتان سخت است، فراموش نکنید برای سایر داوطلبان نیز سخت بوده و وضعیت مشابهی دارید‌.
  • مدیریت استرس و هیجان: در برخی مواقع اولین سوالی که بی‌جواب می‌ماند، اعتماد به نفس داوطلب را گرفته و باعث حس اضطراب می‌شود. باز هم تاکید می‌کنیم بهتر است سوالاتی که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید، بی‌پاسخ بگذارید. این یکی از رازهای بسیار مهم برای موفقیت در کنکور است.

شکار انواع تست؛ چالشی هیجان‌انگیز در مسیر کنکور

لازمه موفقیت در کنکور این است که بتوانید انواع تست کنکور را بشناسید. برای این‌کار باید قبل از فرا رسیدن این آزمون سرنوشت‌ساز، تست زدن را تمرین کنید. همچنین مدیریت زمان و کنترل استرس اهمیت زیادی در کنکور دارد. اگر یک تیم قوی در کنار شما باشد، می‌توانید تمامی مهارت‌های تست زنی را به درستی یاد گرفته و آن‌ها را در جلسه کنکور به کار بگیرید. نوتروفیل اینجاست؛ همان چیزی که شما به دنبال آن هستید. در هر کجای ایران که باشید می‌توانید از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

چه منابعی برای تسلط بر انواع تست‌های کنکور وجود دارد؟

انواع کتاب‌های تست کنکور، آزمون‌های آزمایشی و مرور چندین و چندباره پاسخنامه‌ها باعث تسلط شما بر انواع تست کنکور خواهد شد.

بهترین روش برای به خاطر آوردن مباحث در تست زنی کدام است؟

تست‌های تسلطی می‌تواند مطالبی را که فراموش کرده‌اید، دوباره به حافظه شما بازگرداند.

آیا در کنکور سراسری به پاسخ‌های اشتباه نمره منفی تعلق می‌گیرد؟

بله، در کنکور برای هر پاسخ اشتباه، نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین باید از قبل با انواع تست و تمرین زیاد تسلط خوبی بر آزمون، سوالات و مباحث پیدا کنید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها