بهترین روش‌های مرور قبل از امتحان

مرور قبل از امتحان
مسیر مطالعه

تا حالا شده که سر جلسه امتحان یا آزمون بروید و ببینید که مطلب را به یاد نمی‌آورید؟ یا مثلا با خودتان بگویید که این مطلب آشناست و مطمئنم که آن را خوانده‌ام اما فراموش کرده‌ام؟ می‌دانید علت چیست؟
یکی از معضلاتی که بسیاری از دانش‌آموزان درگیر آن هستند، همین فراموشی مطلب است که از مرور نکردن حاصل می‌شود. شما هر چقدر هم که مطلب را با کیفیت عالی مطالعه کرده باشید، اگر به طور منظم آن را تکرار نکنید و به‌خصوص مرور قبل از امتحان را انجام ندهید، در طی زمان مطلب از ذهن شما پاک خواهد شد.

فواید مرور قبل از آزمون

به طور کلی فواید مرور درس‌ها عبارتند از:

  • وقتی مطلبی را مرور می‌کنیم، از حافظه‌ی کوتاه مدت ما به حافظه بلند مدت انتقال پیدا می‌کند.
  • با هر بار مرور کردن ما مطلب را بیشتر می‌فهمیم و به درک بیشتری از مطلب می‌رسیم.
  • یکی از نکات مهم در مطالعه دروس، طبقه‌بندی درست مطلب برای یادآوری است. هر چقدر این طبقه‌بندی بهتر باشد و بیشتر مرور شود، مطلب دیرتر از ذهن شما خارج خواهد شد.
  • وقتی مطالب و نمونه سوالات را زیاد مرور می‌کنید، تاثیر مستقیمی روی سرعت پاسخگویی شما خواهد داشت؛ زیرا که به محض دیدن سوال، آن را به یاد ‌می‌آورید و به راحتی می‌توانید پاسخ دهید.
  • مرور کردن، از استرس فراموشی کم می‌کند. گاه تحت شرایط سخت‌تر، مثلا نزدیک به کنکور یا امتحان، استرس ناشی از اینکه نکند مطلب را فراموش کرده‌ام،باعث کاهش عملکرد ما سر جلسه خواهد شد.
  • مرور،کیفیت مطالعه و یادگیری مبحث را افزایش می‌دهد.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش مطالعه امتحان نهایی

چگونه درس ها را قبل از آزمون مرور کنیم؟

چگونه درس ها را قبل از آزمون مرور کنیم؟

در قدم اول برای چگونگی مرور درس‌ها قبل از آزمون، به این اشاره می‌کنیم که مطالعه بار اول مطلب خیلی مهم است؛ اما برای مرور امتحانات و مطالب کنکور، قواعد کلی و جزئی وجود دارد.
در ابتدا به قواعد کلی اشاره می‌کنیم:
اول از همه اینکه، ما ۳ دسته مرور داریم؛ مرور کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.

  1. مرور کوتاه ما همان مرورهای شبانه یا مرور ابتدا و انتهای بازه‌ی مطالعاتی است. که در این نوع مرور بخش زیادی از کتاب و درسنامه دوباره سریع‌تر مطالعه می‌شوند. در مرور کوتاه مدت حل تست و حل نمونه سوال تشریحی نداریم و عمده زمان ما صرف بازخوانی مطالب می‌شود. این مرور زمان زیادی را از ما نخواهد گرفت.
  2. مرور میان مدت، مرور هفته به هفته یا مرور روز قبل از آزمون آزمایشی و …. می‌باشد که بخش زیادی از این مرور به حل نمونه سوال و تست می‌پردازیم. در انتهای هفته نیاز به مرور مطالب مطالعه شده داریم. این دسته از مرور یک پارت درسی نیاز دارد و عمدتا بازخوانی و بازیابی مطالب، همزمان انجام می‌شود.
  3. و در نهایت؛ مرور بلند مدت که مرور های ماهانه، سه ماه یکبار،۶ ماه یکبار و … بوده و اغلب همراه با آزمون های جامع و امتحانات است. این نوع مرور، بازیابی است و بیشتر به حل نمونه سوال، تست و آزمون جامع می‌پردازد. در این مرور تست زمان‌دار فراموش نشود.

شیوه صحیح دوره کردن دروس

اما با توجه به اشاره به قواعد کلی مرور، چطور باید یک درس را برای آزمون یا امتحان مرور کرد؟ برای کاهش زمان بازخوانی هنگام مرور، نیاز به خلاصه‌نویسی پیدا می‌کنید. هر درس به طور کلی به این شکل خلاصه‌نویسی می‌شود:

مرور رشته ریاضی

برای مرور ریاضیات و فیزیک فقط از فرمول‌های اصلی کتاب و نمودارهای خیلی مهم و کاربردی استفاده کنید. به عبارتی این خلاصه‌نویسی‌ها و مرور سوالات و تست‌های حل شده، برای مرور ریاضی و فیزیک توصیه می‌شود؛ از نوشتن نکات اضافه خودداری کنید.
به دلیل این‌که بخشی از ماهیت درس شیمی حفظیات است، در این درس به طبقه‌بندی کردن و ارتباط دادن بیشتر نیاز پیدا می‌کنید. پس خلاصه‌نویسی به شکل جدولی، نمودار درختی و … برای درس شیمی مفید خواهد بود.
فراموش نکنید که بعد از مطالعه درس، ابتدا خلاصه‌نویسی‌ها و حاشیه‌نویسی‌های کتاب را مرور کنید و سپس سراغ تست‌ها و سوالات علامت‌دار شده بروید.


مرور دروس رشته علوم انسانی

دروس انسانی جزو دروسی است که بیش از رشته‌های دیگر نیاز به مرور فراوان دارد. در حقیقت می‌توان گفت مرور عضوی جدانشدنی از رشته انسانی است. دروس این رشته به دلیل اینکه حجم بسیار بالایی دارند برای عملکرد و یادگیری بهتر، باید در بازه‌های مشخص شده حتما مرور شوند؛ در غیر اینصورت شما وادار به تکرار یک چرخه تمام نشدنی خواهید شد. همچنین از آن‌جایی که سوالات کنکور این رشته در چندسال اخیر بسیار مفهومی طراحی شده‌اند شما نیاز به خواندن یک درس با مرورهای هوشمندانه و درست دارید.
سعی کنید برای دروس مهارتی مانند: فنون، ریاضی و منطق و… زمان مرور بیشتری قرار دهید. برای دروس مفهومی مانند فلسفه ،روانشناسی و… با استفاده از درسنامه‌های مفید نکات مهم را استخراج کنید.


مرور رشته تجربی

همان‌طور که در جریان هستید زیست‌شناسی کلید طلایی کنکور تجربی است پس باید برای آن برنامه ویژه‌ای داشت تا بتوانید در این مسابقه علمی به رتبه خوبی دست پیدا کنید. پارت زیست باید روزانه در برنامه‌تان باشد و در کنار مطالعه و تست، بحث مرور آن نیز بسیار مهم است.
مرور زیست‌شناسی باید به صورت لایه‌لایه انجام شود که شامل شکل، متن کتاب درسی، تست، ترکیبی و مقایسه خواندن مباحث است.

بهترین زمان برای دوره کردن دروس قبل از امتحان

بازه‌های مرور هم به زمان‌های زیر تقسیم‌بندی شده که برای داشتن یک مرور منظم، لازم است؛

  • آخر بازه‌ی درسی
  • آخر شب
  • اول بازه‌ی بعدی
  • جمعه همان هفته
  • ۴ شنبه یا ۵ شنبه (روز قبل از آزمون)
  • جمعه هفته بعد
  • آخر هر فصل
  • آخر هر نیم‌سال
  • آخر هر پایه

مرور های زمان‌های ویژه نیز داریم؛ مثل مرور در بازه‌ی عید، جمع‌بندی‌ها، آزمون‌های شبیه‌ساز و …
در نهایت، بحث مرور را خیلی جدی بگیرید! مرور بیشتر مساوی است با درک بیشتر مطلب و در نتیجه پیشرفت در امتحانات و آزمون‌ها!

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها