متفاوت‌ترین روش مطالعه فلسفه و منطق برای کنکور

روش مطالعه فلسفه و منطق برای کنکور
مسیر مطالعه

روش مطالعه فلسفه و منطق برای کنکور دقیقا چجوریه؟!
این سوال، سوالی است که مطمئنا همه شما از پایه دهم به دنبال پاسخ آن بوده‌اید. خیلی از شما، به خاطر سخت بودن این درس و ندانستن روش مطالعه درست، بحث کنکور را کنار گذاشته‌اید و تنها می‌خواهید به نمره مدرسه و نهایی بسنده کنید. اما باید بگویم با دانستن بهترین روش مطالعه فلسفه و منطق برای کنکور انسانی، می‌توانید نتیجه‌ متفاوتی را رقم بزنید. مثلا باید بدانید که منطق را باید مانند درس ریاضی بخوانید و از زدن تست و تکرار و تمرین فراوان غافل نشوید؛ در حالی که فلسفه را باید عمیق و مفهومی درک کنید. در این مقاله با کوچک‌ترین مباحث و تکنیک‌های مربوط به روش مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور آشنا خواهید شد؛ از روش مطالعه درس به درس تا آنالیز سوالات و حذفیات. با نوتروفیل همراه باشید.

اهمیت روش مطالعه فلسفه و منطق برای کنکور

فلسفه و منطق یکی از چالشی‌ترین  و در عین حال رتبه‌سازترین درس برای انسانی‌ها است. معمولا دانش‌آموزان انسانی میانه خوبی با این دروس ندارند و تصورشان است است که خواندن یا نخواندنش تفاوتی ندارد. اما باید بگویم که طبق آمار رسمی سازمان سنجش، میانگین این درس در کنکور بین 4 تا 5 درصد است؛ این به معناست که شما حتی با پاسخ دادن یک سوال از این درس، می‌توانید تراز بالایی بگیرید.

پاسخ دادن به سوالات فلسفه و منطق دقیقا همان برگ برنده‌ای است که کمتر کسی به سراغش می‌رود. فلسفه و منطق در دفترچه کنکور، 20 تست را به خود اختصاص داده است که شما باید در مدت زمان 20 دقیقه به آنها پاسخ دهید. این درس در کنکور انسانی 1403، ضریب 5 دارد که با ضریب دروسی مانند عربی، جامعه شناسی و تاریخ و جغرافیا برابر است. بیشترین تعداد سوالات به فلسفه سال دوازدهم اختصاص پیدا می‌کند.

تا پایان این مقاله، می‌توانید بهترین روش‌ها و تکنیک‌ها را بیاموزید؛ اما باید بدانید که صرفا دانستن این اطلاعات، کمکی به رتبه برتر شدن شما نمی‌کند بلکه باید آنها را به کار ببندید. برای این کار نیاز به مشورت با متخصصان کنکوری هستید تا متناسب با شرایط شما برنامه بچینند. نیازی به نگرانی نیست! می‌توانید همین حالا با مراجعه به صفحه مشاوره کنکور انسانی با تمام خدمات مشاوره‌ای موسسه آشنا شوید.

ضریب و بودجه‌بندی فلسفه و منطق 1403

ضریب، بودجه بندی و روش مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور

قبل از اینکه روش خواندن فلسفه و منطق برای کنکور را بررسی کنیم، شما باید در ابتدا با بودجه‌بندی و ضرایب آن آشنا شوید. درس فلسفه و منطق در کنکور سراسری، 20 تست دارد که از شماره 126 تا 145 دفترچه دوم است. همانطور که گفتیم، با حذف شدن زیر گروه‌ها، ضریب این درس به ضریب 5 تغییر پیدا کرد. در کنکور سال گذشته، 6 سوال مربوط به درس منطق، 6 سوال مربوط به فلسفه یازدهم و 8 سوال مربوط به فلسفه دوازدهم بود. بودجه‌بندی این سوالات نیز به شرح زیر است:

بودجه‌بندی منطق

درسنام درستعداد سوالات در کنکور 1402
اولمنطق، تراز اندیشه1 سوال
دوملفظ و معنا1 سوال
سوممفهوم و مصداق1 سوال
پنجماقسام استدلال استقرایی1 سوال
هفتماحکام قضایا1 سوال
هشتمقیاس اقترانی1 سوال

نکته! در سال 1402 دروس 9 و 10 جزو حذفیات دوران کرونا بودند و در کنکور سوالی از این دروس مطرح نشد.

بودجه‌بندی فلسفه 1

درسنام درستعداد سوالات در کنکور 1402
اولچیستی فلسفه1 سوال
سومآغاز تاریخی فلسفه1 سوال
چهارم و پنجمفلسفه و زندگی/ زندگی بر اساس اندیشه1 سوال
ششمامکان شناخت1 سوال
هشتم و نهمنگاهی به تاریخچه معرفت/ چیستی انسان1 سوال
یازدهمانسان، موجود اخلاق‌گرا1 سوال

بودجه‌بندی فلسفه 2

درسنام درستعداد سوالات در کنکور 1402
اولهستی و چیستی1 سوال
سومجهان علی و معلولی1 سوال
چهارمکدام تصویر از جهان؟1 سوال
ششمخدا در فلسفه1 سوال
هفتمعقل در فلسفه- قسمت اول1 سوال
هشتمعقل در فلسفه- قسمت دوم1 سوال
نهمآغاز فلسفه در جهان اسلام1 سوال
یازدهمدوران متاخر1 سوال

همانطور که دیدید، فلسفه 2 تعداد سوالات بیشتری را شامل می‌شود و 40 درصد از سوالات فلسفه و منطق را به خود اختصاص می‌دهد. البته در سال‌های گذشته، تعداد سوالات هر کتاب کمی متفاوت‌تر بوده است. شما با شناختن دروس مهم و با اصولی پیش بردن روش مطالعه فلسفه و منطق، می‌توانید درصدی که هیچوقت فکرش را هم نمی‌کردید، بگیرید.

روش مطالعه منطق به سبک نوتروفیلی!

روش مطالعه منطق و فلسفه

همین ابتدا باید بگویم که حساب منطق را از فلسفه جدا کنید. منطق درسی مجزا است و روش مطالعه خاص خود را دارد. اما نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت است، این است که تا زمانی که منطق را به خوبی متوجه نشوید، نمی‌توانید فلسفه (به خصوص دروس اولیه فلسفه دوازدهم!) را درک کنید.  در نتیجه، اول از همه منطق را در اولویت قرار دهید و سپس به سراغ کتاب‌های فلسفه بروید. پایه مطالعه منطق تقریبا شبیه به ریاضی است و نیاز به تمرین و تکرار بالایی دارد. دروس مطالعه را به صورت پیوسته مطالعه کنید؛ زیرا اکثر درس‌های آن به یکدیگر مرتبط هستند. 

قدم به قدم بخوانید!

سعی کنید از همان درس اول، پایه‌های منطق را خوب بچینید و نقص‌ها را برطرف کنید. دروس منطق به صورت پیوسته یکدیگر را کامل می‌کنند؛ مثلا شما اگر بخواهید درس 3 و 4 را خوب درک کنید باید درس 1 را به درستی مطالعه کرده باشید. تا یک درس پایه‌ای را مسلط نشده اید، اجازه ندارید مبحث بعدی را مطالعه کنید.

ریاضی نیست، اما ریاضی‌وار بخوانید!

درس منطق شباهت زیادی به روش مطالعه ریاضی دارد. فرمول‌ها را به خوبی یاد بگیرید و سپس با حل سوالات بسیار، آن‌ها را به کار ببندید. برای اینکه بتوانید به صورت کامل مسلط شوید، باید تمرین و تکرار بالایی داشته باشید. پس این تصور را که باید حفظ کنید را به کلی کنار بگذارید!

ترکیبی تست بزنید!

خیال نکنید که درصد بالا در تست‌های درس به درس، نشانه تسلط شما در منطق است. تسلط شما، زمانی مشخص می‌شود که بتوانید تست‌های ترکیبی چند درس را پاسخ دهید. بعد از مطالعه هر چند درس، به عقب برگردید و مرور کنید؛ سپس تست ترکیبی بزنید.

مفهومی بخوانید!

این کتاب به غیر از فرمول‌ها، چیزی برای حفظ کردن ندارد. سعی کنید هر درس را عمیقا بفهمید و مثال‌های روزمره را به مطالب آن نسبت دهید. مثلا انواع و اقسام مغالطه‌ها را می‌توانید در اطراف خود ببینید. مطالب را در ذهن خود تحلیل کنید و به صورت مداوم از دبیر خود سوال بپرسید. صبور باشید! این مرحله کمی نیاز به زمان دارد.

منطقِ بدون تست، معنایی ندارد!

منطق یک درس مفهومی-کاربردی است و 50 درصد حجم یادگیری آن، باید به تست زدن اختصاص پیدا کند. تست زدن بسیار، کمک می‌کند تا عمیق‌تر موضوعات را درک کنید و خلاقیت حل سوالات منطق را به دست آورید. تا زمانی که علت درستی و نادرستی هر 4 گزینه را متوجه نشده‌اید، نباید به سراغ سوال بعدی برید.

روش مطالعه فلسفه کنکور، به سبک نوتروفیلی!

روش مطالعه فلسفه کنکور

در این بخش به سوال همیشگی شما، یعنی سوال چگونه درس فلسفه را برای کنکور بخوانیم، پاسخ خواهیم داد. ماهیت درس فلسفه مفهومی و تا حدی حفظی است. فلسفه یازدهم به نسبت فلسفه دوازدهم کمی آسان‌تر است اما مطالب مهمی دارد که باید به خاطر بسپارید. فلسفه دوازدهم پیچیده و مفهومی‌تر است و نیاز بیشتری به درک عمیق فلسفی دارد. از جمله مهم‌ترین مراحلی که باید در روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی رعایت کنید:

در مدرسه و کلاس یاد بگیرید!

کلاس فلسفه، بهترین محل برای آموزش است. فهم این درس نیاز به بحث و گفتگو دارد تا عمیق‌تر در ذهن شما جا بیفتد. حتما با معلمان و دوستان خود، بحث کنید و مباحث را گسترش دهید. قبل از کلاس پیشخوانی کنید و تمام نکاتی که معلم می‌گویند را یادداشت کنید.

خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی فراموش نشود!

برای اینکه بتوانید فلسفه را منسجم‌تر یاد بگیرید نیاز دارید که از هر درس خلاصه‌نویسی انجام دهید. همزمان با مطالعه نیز سعی کنید حاشیه‌نویسی انجام دهید و نکات مهم هر پاراگراف را به صورت جدول، نمودار و… یادداشت کنید. البته برای یک خلاصه‌نویسی درست و تکنیکی، باید مواردی را رعایت کنید.

مرور و تکرار فراوان!

با توجه به حجم زیاد مطالب و فرار بودن آنها، شما باید مرور زیادی داشته باشید. سعی کنید هر زمان که مباحث را به خوبی و درست یاد می‌گیرید، در همان لحظه برداشت و فهم خودتان را یادداشت کنید تا در دوره‌های مرور، مجددا دنبال این نباشید که مفهوم درس را پیدا کنید.

منسجم یاد بگیرید!

این مرحله را زمانی باید انجام دهید که به تسلط کافی رسیده باشید. بعد از جمع‌بندی هر دو فلسفه، حالا باید مطالبی که پیوسته هستند را از هر دو کتاب استخراج کرده، و مطالعه کنید. برای مثال، تمامی نظریات دکارت درباره هر مسئله‌ای را مرور و یادداشت کنید.

روش صحیح مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی

منبع اصلی برای روش خواندن فلسفه و منطق برای کنکور، کتاب درسی است. قبل از تدریس معلم، پیش‌خوانی کنید و مطالب مهم را سر کلاس یادداشت کنید. تمام سوالاتی که در حین تدریس برایتان پیش می‌آید را بپرسید و در ذهن خود نگه ندارید. از خلاصه‌نویسی، حاشیه‌نویسی، نقشه ذهنی، نمودار درختی و… استفاده کنید. برای تسلط کامل، باید تست زیادی بزنید. اگر به دنبال به روزترین روش‌های صحیح مطالعه دیگر مانند روش مطالعه روانشناسی هستید، نوتروفیل بهترین‌ها را آماده کرده است.

روش تست‌زنی و آنالیز سوالات فلسفه و منطق

با دانستن نحوه سوالات و تکنیک‌های تست‌زنی فلسفه و منطق می‌توانید بسیار موفق‌تر عمل کنید. اگر می‌خواهید توسط طراح، فیتیله‌پیچ نشوید، با دقت مطالعه کنید!

  • در اکثر سوالات فلسفه و منطق، گزینه‌ها شبیه متن کتاب نیستند و معمولا گزینه‎‌های اشتباه را شبیه به متن کتاب می‌گذارند تا ذهنتان فریب بخورد.
  • بعضی از تست‌ها مفهومی و ترکیبی است و برای پاسخ دادن به آنها باید از قبل، آمادگی داشته باشید. مثلا سوال می‌گویند اشتراک ابن‌سینا و دکارت در چه چیزی است.
  • بعضی از تست‌ها به اطلاعات حفظی برمی‌گردد. اغلب این تست‌ها، از فلسفه یازدهم است.
  • بعضی از سوالات، حل کردنی است. معمولا در این نوع سوالات با دام‌های آموزشی مواجه خواهید شد اما با تمرین زیاد می‌توانید به راحتی پاسخ دهید. سوالاتی از قبیل نسبت‌های اربعه یا اقسام قضایا.
  • قبل از چک کردن گزینه‌ها، در ابتدا در ذهن خودتان پاسخ دهید و تصور کنید این یک سوال تشریحی است.
  • سوالات را به طور دقیق تحلیل کنید. دلیل درستی یا نادرستی هر گزینه را چک کنید و در نهایت نکته مربوطه را در کتاب درسی یادداشت کنید.
  • قرار نیست به همه سوالات کنکور پاسخ دهید. چون سوالاتی وجود دارد که اصلا برای پاسخ دادن نیستند و صرفا می‌خواهند شما را در دام بیندازند.

بهترین منابع فلسفه و منطق کنکور

در این قسمت یک نگاه اجمالی به منابع فلسفه و منطق خواهیم داشت. البته اگر قصد تهیه این کتب را دارید باید بسیار دقیق‌تر هر کدام را بررسی کنید. مقاله بهترین منابع فلسفه و منطق کنکور، می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه برای شما باشد.

برای سطح ضعیف:

  • میکرو نقره‌ای گاج
  • مشاوران آموزش
  • منطق و فلسفه یازدهم خیلی سبز

برای سطح متوسط

  • جامع خیلی سبز
  • جامع آبی قلم‌چی

برای سطح بالا

  • میکرو طلایی گاج
  • جامع مهر و ماه

حذفیات فلسفه و منطق 1403 ؛ پاورقی‌ها در کنکور می‌آید؟!

برای داشتن بهترین روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور انسانی، باید حذفیات این دو کتاب را بدانید.

حذفیات منطق:

  • کادرهای آبی ستاره دار و حکایت‌ها
  • پاورقی‌ها
  • آنچه در این بخش می‌خوانیم، عناوین بخش‌ها، فرهنگ اصطلاحات

حذفیات فلسفه:

  • فعالیت‌های درون متن که با * مشخص شده‌اند.
  • مطالب حاشیه کتاب و پاورقی‌ها
  • مطالب مربوط به مطالعه

سخن پایانی با نوتروفیل و تمام!

در این مقاله به بررسی صفر تا صد روش مطالعه فلسفه و منطق برای کنکور پرداختیم و اساسی‌ترین نکات را بیان کردیم. این درست نسبت به سایر دروس انسانی، چالشی‌تر است اما دلیل بر این نمی‌شود که غیر قابل حل باشد. سعی کنید تمامی موارد بالا را به کار ببندید و شخصی‌سازی کنید. قدرت مرور و تمرین کردن را دست کم نگیرید و مطمئن باشید که با رعایت کردن اصول بالا می‌توانید بهترین نتیجه را به نام خودتان رقم بزنید؛ البته اگر خودتان بخواهید!

نوتروفیل هم مانند همیشه اینجاست، تا شما در این مسیر پیچیده و پر از سردرگمی تنها نباشید. روش شما برای خواندن فلسفه و منطق چیست؟

سوالات متداول

چطور سوالات فلسفه و منطق را درک کنم و پاسخ دهم؟

در قدم اول سعی کنید مفهوم این درس را عمیق درک کنید. روش‌هایی مانند پیش‌خوانی، بحث و گفتگو، یادگیری با تست و… می‌تواند مفید باشد.

چطور گرفتار دام‌ آموزشی تست‌های فلسفه و منطق نشوم؟

قبل از دیدن گزینه‌ها، سعی کنید پاسخ سوال را در ذهن خود بدهید و سپس گزینه‌ها را ببینید. معمولا گزینه‌ نادرست بیشترین شباهت را به متن کتاب دارد.

تعداد تست‌های فلسفه و منطق در کنکور چقدر است؟

در کنکور سال 1402، از درس منطق و فلسفه یازدهم هرکدام 6 سوال و از فلسفه دوازدهم 8 سوال در کنکور سراسری طراحی شده بود.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
2 ماه قبل

بسیار عالی و کاربردی مثل همیشه

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

خیلی دقیق و عالی ساجده ی عزیز، این میتونه خیلی کمک کنده باشه و حتی یه شتاب دهنده عالی برای سرعت خوندن فلسفه و منطق