روش مطالعه روانشناسی کنکور؛ گام به گام تا فتح قله

روش مطالعه روانشناسی کنکور
مسیر مطالعه

بهترین روش مطالعه روانشناسی کنکور چیست؟ چطور روانشناسی را صد بزنیم؟! روانشناسی چقدر در کنکور انسانی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد؟ روانشناسی از آن دسته درس‌های رشته انسانی است که می‌توان به‌صورت کاربردی به آن نگاه کرد و در گوشه زندگی از مطالب آن استفاده نمود. ضریب ۲ این درس شاید شما را نسبت به اهمیت این درس، گول بزند! اما این درس می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در رتبه نهایی شما داشته باشد.

برای مطالعه درس روانشناسی باید ابتدا با مطالعه دقیق منابع، به تسلط نسبی بر مطالب برسید؛ سپس با دسته‌بندی آنها و خلاصه نویسی، مروو و تکرار و تمرین را برای خود راحت‌تر کنید. در نهایت با رعایت اصول تست زنی، تست‌های استاندارد و به‌خصوص سال‌های قبل را بزنید تا کاملا برای کنکور و رسیدن به درصد بالا برای این درس آماده شوید.

در این مقاله، روش مطالعه درس روانشناسی برای کنکور مانند شناخت تیپ‌بندی سؤالات، بودجه‌بندی این درس، نقش تعیین‌کننده‌ روانشناسی در کنکور و… را برایتان بازگو می‌کنیم. همراه ما باشید تا گام‌به‌گام شما را در مسیر مطالعه درس روانشناسی برای کنکور همراهی کرده و به تسلطی که خواهان آن هستید برسانیم.

اهمیت روش مطالعه روانشناسی کنکور

درس روانشناسی برای کنکور انسانی، یک تک کتاب است. شاید بسیاری از دانش‌آموزان گمان کنند که آوردن درصد بالا برای این درس کاری ندارد و یا بالعکس فکر کنند این درس اصلاً اهمیتی در کنکور ندارد. هردو تصور، یک باور اشتباه هستند!

روش مطالعه درس روانشناسی برای کنکور، باید کاملاً ریزبه‌ریز و با جزئیات باشد. ازآنجاکه روانشناسی فقط یک کتاب دارد، نباید به زدن ۵۰-۶۰ درصد در این درس راضی شوید! اگر بتوانید در این درس ۸۵ الی ۹۰ درصد بزنید، می‌توانید شاهد یک معجزه در رتبه خودتان باشید. درصد ۸۵ الی ۹۰ درس روانشناسی تراز بسیار بالایی می‌گیرد و تأثیر شگرفی بر روی رتبه شما خواهد داشت. دانش‌آموزان بسیاری می‌توانند این درس را ۶- الی ۶۰ درصد بزنند اما تعداد کمی می‌توانند این درس را بالای ۸۵ درصد بزنند؛ بنابراین کسب چنین درصدی در این درس، برد بزرگی محسوب می‌شود.

به دلیل نقش تعیین‌کننده این درس، شما باید بهترین روش مطالعه روانشناسی کنکور را یاد بگیرید تا بتوانید در کنکور درصد مطلوبی کسب کنید. البته یادتان باشد دوران کنکور به‌طورکلی دوران پر چالشی است و برای کسب یک رتبه خوب، باید بتوانید این چالش‌ها را مدیریت کنید. می‌توانید از مشاوره کنکور انسانی کمک بگیرید تا بتوانید این چالش‌ها را بهتر مدیریت کنید و این مسیر برایتان هموارتر شود.

ضریب درس روانشناسی در کنکور انسانی

از زمان کنکور 1402، سیستم زیرگروه‌ها حذف شده و هر درس دارای یک ضریب مستقل است. ضریب درس روانشناسی در گروه انسانی 2 است که در کنار درس اقتصاد، کمترین ضریب را در بین دروس تخصصی این گروه دارد.

ضریب ۲ این درس، شاید بسیاری از دانش‌آموزان را گول بزند و گمان کنند که این درس اهمیت زیادی ندارد. بااین‌وجود، ضریب ۲ درس روانشناسی، هرگز به معنای بی‌اهمیت بودن این درس نیست. کسب درصد بالا در درس روانشناسی، می‌تواند نقشی کلیدی در ارتقای رتبه و دستیابی به سهمیه‌های برتر کنکور داشته باشد.

روش مطالعه روانشناسی رتبه برترها

بهترین روش مطالعه روانشناسی کنکور چیست؟ رتبه برتر‌ها از چه روشی استفاده کرده‌اند؟ روش مطالعه روانشناسی برای کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این درس، تک کتاب است و آوردن یک درصد بالا در این درس می‌تواند سرنوشت رتبه شما را عوض کند. در این بخش می‌خواهیم روش مطالعه این درس به سبک رتبه برترها را برایتان بگوییم؛ پس با ما همراه باشید.

● دقیق و مفهومی بخون

درسته که روانشناسی، یک تک کتاب است اما جزئیات ریز بسیاری دارد. ازآنجاکه در سال‌های اخیر، سؤالات این درس در کنکور مفهومی‌تر از قبل شده است؛ خواندن تمام جزئیات این کتاب برای داوطلبین کنکور از نان شب هم واجب‌تر است.

● هر درس‌ را به بخش‌های کوچک تقسیم کن

یکی از مهم‌ترین اصول در روش مطالعه روانشناسی کنکور، بخش بخش کردن یک درس است. سعی کنید یک درس را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا هیچ جزئیاتی از زیردستتان در نرود.

در بین ۸ درس روانشناسی، درس اول بسیار مفهومی‌تر و کلی‌تر از سایر دروس است و به بیان تعریف علم روانشناسی، روش مطالعه، تبیین، بیان مسئله و… می‌پردازد. درس اول به دلیل نامنظمی و پراکندگی مطالب کمی سخت‌تر از سایر درس‌ها است؛ اما باید درس اول را کاملاً مفهومی و جزئی یاد بگیرید. زمانی که شما کلیات را بلد باشید، ۷ درس بعدی برایتان راحت‌تر می‌شود.

● به جدول‌ها و مثال‌ها توجه کن

در سؤالات درس روانشناسی، احتمال طرح مثال بسیار بالا است؛ به همین دلیل مثال‌های کتاب را با دقت مطالعه کنید. ازآنجاکه سؤالات جزئی و ریز نیز در این درس طرح می‌شود، نباید از اهمیت جدول‌ها غافل شوید.

درس جامعه‌شناسی نیز مانند روانشناسی است. در این دو درس، طراحان به طرح مثال در سؤالات علاقه زیادی دارند و با این کار، می‌خواهند سؤال را مفهومی‌تر کنند. حالا که بحث اهمیت درس جامعه‌شناسی شد، اگر می‌خواهید درصد بالایی در این درس کسب کنید؛ اصلاً مقاله روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور را از دست ندهید.

● اصولی خلاصه‌نویسی کن

در درس‌هایی مثل روانشناسی که جزئیات بسیاری دارند، خلاصه‌نویسی می‌تواند حافظه شما را نجات دهد. زمانی که دور اول مطالعه‌تان تمام می‌شود، بهترین وقت برای یک خلاصه‌نویسی اصولی است. خلاصه‌نویسی به شما کمک می‌کند تا مطالب مهم را در زمان کوتاه‌تری مرور و جمع‌بندی کنید.

● رمزگذاری کن

ازآنجاکه برخی از سؤالات روانشناسی، حالت مقایسه‌ای دارد؛ برای اینکه بتوانید راحت‌تر بعضی مطالب را به خاطر بسپارید، می‌توانید رمزگذاری کنید.

تیپ بندی سؤالات درس روانشناسی

با بررسی دقیق سؤالات درس روانشناسی در سال‌های اخیر، می‌توان سؤالات این درس را در ۴ تیپ دسته‌بندی کرد. ۴ تیپ سؤالات درس روانشناسی عبارت‌اند از:

  1. سؤالات حفظی
  2. سؤالات مفهومی
  3. سؤالات مفهومی – حفظی
  4. سؤالات غافلگیرکننده

در ادامه روش مطالعه و پاسخ‌گویی به هرکدام از این تیپ سؤالات درس روانشناسی را برایتان خواهیم گفت.

روش مطالعه روانشناسی کنکور برای سؤالات مفهومی

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش تمایل طراحان کنکور به طرح سؤالات مفهومی در درس روانشناسی بوده‌ایم. به همین دلیل، داوطلبان کنکور باید برای پاسخگویی به این نوع سؤالات آمادگی لازم را داشته باشند.

برای اینکه بتوانید بهترین روش مطالعه روانشناسی کنکور را داشته باشید؛ باید بتوانید بخش‌هایی که احتمال طرح سؤالات مفهومی از آن‌ها بیشتر است را شناسایی کنید. با تمرکز بیشتر بر این مباحث و تسلط بر مفاهیم آن‌ها، می‌توانید شانس خود را برای پاسخگویی صحیح به سؤالات مفهومی در کنکور افزایش دهید.

برخی از مباحثی که احتمال طرح سؤالات مفهومی از آن‌ها بیشتر است:

● تعارض
● واکنش در برابر ناکامی
● خطاهای گفتاری
● انواع حافظه بلندمدت
● خطاهای ادراکی
● رشد شناختی نوجوانان
● انواع توجه
● اصول مهم حافظه

روش مطالعه روانشناسی کنکور برای سؤالات حفظی

حدود نیمی از سؤالات درس روانشناسی در کنکور به مباحث حفظی اختصاص دارد. اگرچه ممکن است در نگاه اول این سؤالات آسان به نظر برسند، اما به دلیل شباهت زیاد پاسخ‌ها، چالش‌برانگیز بوده و می‌توانند داوطلبان را به‌اشتباه ‌اندازند.

برای تسلط بر مباحث حفظی روانشناسی، خواندن دقیق و چندباره کتاب درسی، یادداشت‌برداری از نکات مهم و تست‌زنی مداوم ضروری است. تست‌زنی به شما کمک می‌کند تا با تیپ‌های مختلف سؤالات حفظی آشنا شده و در تشخیص پاسخ صحیح از بین گزینه‌های مشابه، مهارت پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید که صرف حفظ کردن مطالب، برای پاسخگویی به سؤالات حفظی کافی نیست. درک عمیق مفاهیم و تسلط بر ظرافت‌های موجود در متن کتاب درسی، رمز موفقیت در این بخش از آزمون خواهد بود.

روش مطالعه روانشناسی کنکور برای سؤالات حفظی – مفهومی

پاسخگویی به سؤالات حفظی – مفهومی به زمان بیشتری نیاز دارد و نیازمند تسلط عمیق داوطلب بر مباحث مختلف درس روانشناسی است. تعداد سؤالات مفهومی – حفظی در کنکور محدود است، اما به دلیل نیاز به تسلط عمیق بر مطالب، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. مبحثی مانند راست‌دست یا چپ‌دست بودن، یکی از مثال‌هایی است که احتمال طرح سؤالات مفهومی – حفظی از آن وجود دارد.

روش مطالعه روانشناسی کنکور برای سؤالات غافلگیرکننده

طراحان سؤالات کنکور روانشناسی برای سنجش دقیق دانش داوطلبان، از سؤالات غافلگیرکننده استفاده می‌کنند. این سؤالات به‌ظاهر از مباحث کم‌اهمیت طرح‌شده‌اند و داوطلبان به دلیل عدم توجه کافی به این مباحث، ممکن است در پاسخ به آن‌ها دچار مشکل شوند.

منابع طرح سؤالات غافلگیرکننده شامل کادرهای آبی‌رنگ، جملات پایانی هر درس و فعالیت‌ها می‌شود. داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که هیچ‌یک از مطالب کتاب درسی از دید طراحان سؤالات پنهان نیست و برای کسب درصد بالا در کنکور، مطالعه دقیق و کامل تمام مباحث کتاب درسی ضروری است.

بهترین منابع درس روانشناسی

در این بخش می‌خواهیم نگاهی اجمالی به سه منبع برتر این درس بندازیم.

  1. روان‌شناسی جامع میکرو طلایی گاج
    ● درس‌نامه روان و معمولی
    ● تست‌های بدون سطح‌بندی و ذکر مبحث
    ● پاسخ‌نامه روان
  1. روان‌شناسی جامع خیلی سبز
    ● درس‌نامه روان، دوستانه‌ و مفهومی
    ● تست‌های بدون سطح‌بندی و ذکر مبحث
    ● پاسخ‌نامه روان
  1. روان‌شناسی جامع مشاوران
    ● درس‌نامه روان و دارای توضیحات بیشتر برای تفهیم مطالب
    ● تست‌های مبحثی و مفهومی اما بدون سطح‌بندی
    ● پاسخ‌نامه روان و پر نکته

سخن پایانی

در این مقاله بهترین روش مطالعه روانشناسی کنکور را باهم مرور کردیم. اگر بتوانید از تمام روش‌های گفته‌شده در این مقاله استفاده نمایید، می‌توانید به یک درصد بسیار بالا دست پیدا کنید. یادتان نرود که نباید با ضریب ۲ این درس در کنکور، گول بخورید و از اهمیت آن غافل شوید.

حالا که به آخر این مطلب رسیدیم، برامون بنویس که تا حالا از کدوم یکی از این روش‌ها استفاده کردی و چقدر بهت کمک کرده؟ یا حتی اگر درباره این روش‌ها سوالی داری، برامون کامنت کن تا پاسخش رو برات بنویسیم.

سوالات متداول

بهترین روش مطالعه درس روانشناسی برای کنکور چیست؟

توجه به جزئیات، تقسیم یک درس به بخش‌های کوچک‌تر، خلاصه‌نویسی و توجه به مثال‌ها و جداول.

ضریب درس روانشناسی در کنکور چند است؟

روانشناسی در کنکور انسانی ضریب ۲ دارد.

روانشناسی در کنکور انسانی مهم است؟

بله! نباید با ضریب ۲ این درس گول بخورید. کسب درصد بالا در این درس می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در رتبه شما داشته باشد.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها