روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور: گام‌به‌گام تا درصد بالا

روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور
مسیر مطالعه

بهترین روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور چیست؟ جامعه شناسی در کنکور انسانی چقدر نقش تعیین‌کننده‌ای دارد؟ جامعه شناسی، درسی جذاب و درعین‌حال چالش‌برانگیز در کنکور رشته انسانی است. درک مفاهیم عمیق و تحلیل مسائل اجتماعی، نیازمند مطالعه دقیق و برنامه‌ریزی اصولی است. این درس با ضریب ۵ در کنکور، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در رتبه و قبولی داوطلبان در رشته‌های موردنظرشان داشته باشد.
در این مقاله، روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور به سبک رتبه برترها مانند شناخت ساختار کلی سؤالات، بودجه‌بندی این درس، اهمیت درس جامعه شناسی و نقش تعیین‌کننده‌اش را برایتان بازگو می‌کنیم. همراه ما باشید تا گام‌به‌گام شما را در مسیر مطالعه جامعه شناسی برای کنکور همراهی کرده و به تسلطی که خواهان آن هستید برسانیم.

اهمیت روش مطالعه درس جامعه شناسی برای کنکور

درس جامعه شناسی برخلاف باور عموم، اصلاً یک درس حفظی نیست؛ بلکه کاملاً باید مفهومی خوانده شود. بسیاری از دانش‌آموزان به‌اشتباه گمان می‌کنند با خواندن چندین‌باره از روی کتاب، بدون تست‌زنی و خلاصه‌نویسی می‌توانند روی مطالب جامعه شناسی مسلط شوند. اما این یک باور اشتباه است!

روش مطالعه جامعه شناسی باید کاملاً مفهومی باشد؛ زیرا این درس درمجموع ۳ کتاب دارد و شما به‌عنوان داوطلب کنکور انسانی، باید روی هر ۳ کتاب تسلط کامل داشته باشید. درسته که این ۳ کتاب حجم کمی دارند، اما تنها درسی است که طراح می‌تواند از هر جای کتاب که دلش خواست سؤال بدهد. همچنین شما باید این ۳ کتاب را در ارتباط باهم بخوانید؛ چون مطالب مانند یک زنجیره بهم وصل هستند. اگر شما به جامعه شناسی پایه دهم مسلط نباشید ممکن است نتوانید در سال یازدهم و دوازدهم نیز عملکرد مطلوبی داشته باشید.

به دلیل اهمیت بالای این درس، شما باید بهترین روش مطالعه جامعه شناسی را یاد بگیرید تا بتوانید در کنکور درصد مطلوبی کسب کنید. البته یادتان باشد دوران کنکور به‌طورکلی دوران پراسترسی است و شما با چالش‌های بسیاری مواجه هستید. برای اینکه بتوانید این چالش‌ها را مدیریت کنید و رتبه بسیار خوبی در کنکور انسانی کسب کنید؛ می‌توانید از مشاور کمک بگیرید. صفحه مشاوره کنکور انسانی پاسخگوی سوالات شما در مورد ویژگی‌های یک مشاور خوب و خدمات مشاوره‌ای ما است.

بودجه‌بندی و ضریب جامعه شناسی

روند کلی بودجه‌بندی سؤالات کنکور در درس جامعه شناسی این‌گونه بوده که از هر پایه ۵ سؤال طرح می‌شود و درنهایت ۵ سؤال ترکیبی نیز از هر سه پایه می‌آید. بعضی از سال‌ها این ترتیب متفاوت بوده است، اما به دلیل اهمیت بالای هر سه کتاب نمی‌توان از هیچ مطلبی در مطالعه این درس گذشت. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، این درس ضریب ۵ دارد.

بهترین روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور

روش خواندن جامعه شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا مطالب این درس فرار بوده و به‌راحتی فراموش می‌شوند. از طرفی باید تمام مطالب به‌جز تاریخ‌ها و اسامی مهم به شکل کاملاً مفهومی خوانده شود. در این بخش می‌خواهیم بهترین روش مطالعه جامعه شناسی را برایتان بگوییم؛ پس با ما همراه باشید.

به قیدها و کلیدواژه‌ها خیلی توجه کن!

طراحان سؤال کنکور، به عوض کردن قیدها و کلیدواژه‌ها علاقه زیادی دارند. در هنگام مطالعه به قیدهایی نظیر همیشه، اغلب اوقات، هیچ‌وقت و… توجه کنید و حتماً آن‌ها را مارک کنید. ممکن است طراح بجای قید همیشه در صورت سؤال یا گزینه‌ها از قید اغلب اوقات استفاده کند و همین موضوع باعث شود شما سؤال را اشتباه پاسخ دهید.

به کلیدواژه‌های مهم مثل مارکسیست، ناسیونالیست و… هم توجه زیادی داشته باشید. ممکن است طراح یک تعریفی را در صورت سؤال ارائه کند اما به‌جای کلیدواژه مارکسیست، ناسیونالیست بیاورد و همین امر باعث شود شما سؤالی که بلد هستید را اشتباه پاسخ دهید.

هیچ قسمتی از درس را حذف نکن

جامعه شناسی تنها کتابی است که می‌تواند از تمام مطالب آن سؤال طرح شود. بیشتر بدانیم‌ها، مطالعه بیشتر، سؤالات داخل هر درس و… همگی را بخوانید و هیچ‌کدام را حذف نکنید. بهترین روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور این است که به شکل مفهومی خوانده شود. مطالب هر سه پایه را مانند یک زنجیره بهم وصل کنید.

البته روانشناسی هم از این حیث کمی شبیه به جامعه شناسی است. سؤالات طرح‌شده از درس روانشناسی نیز عموماً تفهمی بوده و اگر صرفاً آن‌ها را حفظ کرده باشید نمی‌توانید سؤالات را پاسخ دهید. برای اینکه در روانشناسی نیز درصد خوبی به دست بیاورید، مقاله ما درباره «روش مطالعه روانشناسی کنکور» را مطالعه کنید.

خلاصه‌نویسی یادت نره!

برای درسی مانند جامعه شناسی خلاصه‌نویسی از نان شب هم واجب‌تره! باید در دور دوم یا سوم مطالعه خود، خلاصه‌نویسی انجام دهید تا مرور و یادآوری مطالب برایتان راحت‌تر شود. برای یک خلاصه‌نویسی اصولی باید روش خلاصه نویسی دروس انسانی؛ تکنیک‌های فوق طلایی را بدانید.

از اهمیت تصاویر غافل نشو

برای آنکه بهترین روش مطالعه جامعه شناسی را به شما بگوییم، باید به اهمیت تصاویر در این درس اشاره ویژه‌ای کنیم. بسیاری از دانش‌آموزان گمان می‌کنند تصاویر فاقد اهمیت است، اما اصلاً اینطور نیست! بعضی از سؤالات کنکور، تصویری هستند و به شما می‌گویند این تصویر مربوط به چیست و یا می‌پرسد کدام گزینه این تصویر را بهتر شرح می‌دهد؟

زیاد تست بزن

از آنجا که جامعه شناسی درس فراری است و مطالب آن به‌راحتی فراموش می‌شوند؛ بهتر است در مطالعه این درس، تست‌های بیشتری بزنید. مرور و تست‌زنی بیشتر به شما کمک می‌کند تا مطالب را باهم قاطی نکنید و جمع‌بندی را برایتان راحت‌تر می‌کند.

همچنین بعد از مطالعه هر درس، حتماً تست‌های طرح‌شده از آن را نگاهی بیندازید تا متوجه شوید سطح سؤالات در چه حدی است و مطالعه شما برای آن کافی است یا خیر؟!

بهترین منابع درس جامعه شناسی

در این بخش نگاهی اجمالی به سه منبع برتر این درس خواهیم انداخت. ازآنجاکه انتخاب منبع درست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر می‌خواهید منابع این درس را به‌طور کامل بشناسید، مقاله بهترین منابع جامعه شناسی کنکور| بررسی تمامی منابع 1403 را حتماً بخوانید.

  1. جامعه‌شناسی جامع مهروماه
  • درس‌نامه قوی و کامل
  • تست‌های چالشی، سطح بالا و پوشش‌دهنده تمامی نکات
  • پاسخ‌نامه قوی و پر نکته
  1. جامعه‌شناسی جامع مشاوران
  • درس‌نامه روان و دارای توضیحات بیشتر برای تفهیم مطالب
  • تست‌های مبحثی اما تیپ تست‌های قدیمی
  • پاسخ‌نامه روان و پر نکته
  1. جامعه‌شناسی جامع خیلی سبز
  • درس‌نامه روان، دوستانه‌ و تحلیلی
  • تست‌های بدون سطح‌بندی و ذکر مبحث
  • پاسخ‌نامه روان

مدیریت زمان درس جامعه شناسی در کنکور

برای آنکه از روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور، نتیجه مطلوبی کسب کنید؛ باید مدیریت زمان این درس در جلسه کنکور را نیز بلد باشید.

با بررسی تیپ سؤالات درس جامعه شناسی در کنکور متوجه می‌شوید یکسری سؤالات پایه و ثابت هستند و حدود ۵ سؤال هرسال به‌صورت ترکیبی طرح می‌شوند. سؤالات ترکیبی معمولاً سؤالات چندبخشی هستند و مثلاً بخش اول آن مربوط به پایه یازدهم و بخش دوم و سوم آن مربوط به پایه دهم است. عموماً اگر پاسخ دو بخش را بدانید می‌توانید به آن تست پاسخ صحیح بدهید.

چند راهکار برای مدیریت زمان درس جامعه شناسی در کنکور:

  • باید از قبل آمادگی داشته باشید، یعنی یا در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده باشید و یا تست‌های زیادی خودتان زده باشید.
  • اگر در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنید، چند از ۱۰ خودتان را بشناسید. مثلاً بدانید عموماً به ۷ سؤال از ۱۰ سؤال پاسخ می‌دهید و در جلسه کنکور نیز ابتدا به دنبال آن ۷ سؤال بگردید. زمانی که تمام سؤالات را پاسخ دادید در استراتژی بازگشت مجدد به سراغ آن سه سؤال بروید و اگر می‌توانستید آن‌ها را نیز پاسخ دهید.
  • از تکنیک زمان نقصانی استفاده کنید؛ یعنی اگر برای این درس ۱۵ دقیقه زمان در نظر گرفته‌شده است، شما ۱۰ الی ۱۲ دقیقه در نظر بگیرید. زمان باقی‌مانده را برای استراتژی بازگشت ذخیره کنید.
  • اگر آزمون‌های آزمایشی نمی‌دهید، در خانه تست‌های زمان‌دار بزنید. ابتدا ۱۵ تست را در ۱۵ دقیقه پاسخ دهید و سپس سعی کنید این زمان را تا ۱۰ دقیقه کم کنید.

سخن پایانی

با استفاده از بهترین روش مطالعه جامعه شناسی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید درصد بالایی در این درس به دست بیاورید. اگر هرجایی در مطالعه درس جامعه شناسی و انتخاب منابع برای آن به مشکل خوردید، می‌توانید از ما کمک بگیرید. یادتان باشد نوتروفیل اینجاست تا شما با خیال آسوده‌تری کنکور بدهید.

سوالات متداول

بهترین روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور چیست؟

توجه به قیدها و کلیدواژه‌ها، خلاصه‌نویسی اصولی، تست‌زنی مداوم و مفهومی خواندن.

ضریب درس جامعه شناسی در کنکور چند است؟

جامعه شناسی در کنکور انسانی ضریب ۵ دارد.

حذفیات درس جامعه شناسی برای کنکور، کدام قسمت‌ها است؟

جامعه شناسی تنها درسی است که طراح می‌تواند از هر جای کتاب سؤال طرح کند؛ به همین دلیل هیچ حذفیاتی ندارد.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها