نکات و آموزش تست زنی در کنکور

تست زنی کنکور
مسیر مطالعه

برای بسیاری از دانش‌آموزان، آزمون سراسری کنکور اولین آزمون مهم زندگی‌شان است که به صورت کاملا تستی برگزار می‌شود و پاسخ دادن به این پرسش‌های 4 گزینه‌ای نیاز به تمرین و آموزش تست زنی دارد. زیرا هر چقدر هم به روند حل مسائل و مفهوم مطالب مسلط باشید باید در نهایت یکی از 4 گزینه مقابلتان را در پاسخ‌نامه وارد کنید.

در واقع هر چقدر هم برای مطالعه وقت بگذارید ولی نتوانید به صورت تستی به پاسخ صحیح برسید، انگار آب در هاون کوبیده‌اید و وقت و انرژی خود را در مسیری بیهوده تلف کرده‌اید. به‌این‌ترتیب برای هر داوطلب آشنایی با انواع تکنیک های تست زنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این مقاله از نوتروفیل سعی کردیم از تجربه رتبه‌های برتر سال‌های گذشته استفاده کرده و نکات لازم درباره انتخاب بهترین روش تست زنی برای هر داوطلب را توضیح دادیم.

چرا بر آموزش تکنیک های تست زنی تاکید می‌شود؟

در چند سال اخیر که در نوتروفیل همکاری می‌کنم با انواع و اقسام دانش‌آموزان آشنا شدم. در برخی موارد مسئولیت مشاوره به دانش‌آموزان ممتازی را بر عهده داشتم که به توانایی و دانش خود کاملا مطمئن بودند. اما بعد از یک یا دو آزمون آزمایشی ناموفق، با استرس فراوان به من مراجعه کردند.

بعد از بررسی جزئیات مطالعه و روند برنامه‌ریزی آنها متوجه می‌شدم که این داوطلبان همه زمان و انرژی خود را صرف مطالعه تشریحی کتاب‌ها کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت تفاوت کنکور و اهمیت تست زنی برای آنها چندان واضح نبود و فکر می‌کردند طبق روال سابق و بدون آموزش تست زنی حرفه ای می‌توانند برای آزمون سراسری آماده شوند.

اگر بخواهم به زبان ساده این مطلب را شفاف کنم باید شما را به حافظه بلند مدتتان ارجاع دهم. زمانی که شما یک مطلب را می‌خوانید در حافظه کوتاه‌مدت شما ثبت می‌شود و با مرور چند باره می‌توان آن را به حافظه بلندمدت منتقل کرد و هر طوری که این مطالب را در حافظه بلندمدت بایگانی کنید به همان صورت می‌توانید خروجی بگیرید. تصمیم با شماست که طوطی‌وار یک مطلب را بخوانید و در نهایت بتوانید به سوالاتی مشابه چیزی که یاد گرفتید پاسخ دهید، یا اینکه با روش‌های خلاقانه‌تر و از ابعاد مختلف موضوع را در ذهن خود جای دهید.

در واقع زمانی که برای یک مبحث انواع مختلف تست‌ها را حل می‌کنید به مغزتان اجازه می‌دهید که از زوایای مختلف به مفهوم آن اشراف پیدا کند و در مواقع لزوم بتواند آن را با سایر مطالب ترکیب کرده و در مواجهه با تست‌های مفهومی و هوشی، ابتکار عمل را به دست بگیرد.

اما شاید هنوز هم از خود بپرسید چطور باید تست بزنم؟ چه زمانی تست زنی را شروع کنم؟ از چه منابعی کمک بگیرم؟ کدام روش تست زنی کنکور برای من مناسب است؟ و… شما می‌توانید با داشتن یک مشاور با تجربه به همه سوالات خود پاسخ دهید. اگر سری به صفحه مشاوره کنکور بزنید متوجه می‌شوید که یک مشاور خوب می‌تواند حتی پاسخ سؤال‌هایی که به ذهن شما نرسیده است را نیز به بهترین نحو ممکن در اختیار شما قرار دهد.

دو نوع تستی که هر داوطلبی برای موفقیت نیاز دارد

داوطلبان کنکور برای سنجش آمادگی خود و آشنایی با سبک سوالات، باید از انواع تست کنکور کمک بگیرند؛ زیرا هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای هدف خاصی انجام می‌شوند.

حالا نوبت به آن می‌رسد که بدانید اصلا چطور باید تست بزنید که بیشترین بهره‌وری را برای شما داشته باشد و کدام روش های تست زنی برای کنکور به داد شما می‌رسند. مشاوران کنکور معتقدند دو نوع تست آموزشی و زمان‌دار در کنار هم می‌توانند همه ابعاد کنکور را پوشش داده و در تسلط شما به مطالب موثر هستند.

تست آموزشی چیست؟ کی تست آموزشی بزنیم؟

آموزش تست زنی

تست آموزشی تستی است که برای یادگیری عمیق مفاهیم و تسلط بر مطالب درسی استفاده می‌شود. در اغلب کتاب‌های تست، بخشی به‌عنوان تست آموزشی پیدا نمی‌کنید؛ بلکه روش برخورد شما با تست است که نوع آن را مشخص می‌کند.
اگر برای یادگیری یک مبحث به سراغ تست‌های مختلف بروید و سعی کنید از جنبه‌های مختلفی مفهوم آن را یاد بگیرید، می‌توان به چشم آموزش به آن نگاه کرد.
این تست‌ها بلافاصله پس از مطالعه هر درس یا مبحث زده می‌شوند و هدف از آن‌ها سنجش دانش داوطلب نیست، بلکه یادگیری و رفع اشکالات است. در ادامه نکاتی که برای تست‌های آموزشی باید رعایت کنید را با هم مرور می‌کنیم:

  1. به زمان حل تست توجه نکنید و حتی اگر بیشتر از زمان مد نظرتان طول کشید آن را رها نکرده و تمرکز خود را بر یادگیری بگذارید.
  2. اگر نتوانستید تست‌ها را حل کنید یا در بخشی از آن گیر کردید می‌توانید به جزوه و کتاب درسی مراجعه کرده و نکات آنها را مرور کنید.
  3. اگر بعد از مرور کتاب درسی باز هم نتوانستید تست را حل کنید، سراغ درس‌نامه و پاسخ‌نامه تست بروید و راه‌حل آن را بررسی کنید.
  4. نکات جدید تست‌ها را در جزوه خود یادداشت کنید تا به‌عنوان مطلب آموزشی از آن کمک بگیرید.
  5. تست‌های چالشی را علامت‌گذاری و بعد از چند ساعت یا در پایان روز سعی کنید به‌تنهایی آن را حل کنید.
  6. اگر تست‌ها را درست جواب دادید سریع سراغ پاسخ‌نامه نروید و رشته افکار خود را پاره نکنید. بهتر است بعد از هر 10 الی 15 تست سری به پاسخ‌نامه بزنید.
  7. از غلط زدن نترسید و اشتباهات خود را به‌عنوان فرصتی برای یادگیری در نظر بگیرید.
  8. بهترین زمان برای تست آموزشی بلافاصله پس از مطالعه هر درس یا مبحث است. در این زمان مطالب در ذهن داوطلب تازه هستند و می‌توان با تست‌زنی، یادگیری را عمیق‌تر کرد.
  9. تا جایی که حس نکردید به ‌اندازه کافی روی مبحث مسلط هستید به تست زنی آموزشی ادامه دهید.
  10. در طول زدن تست‌های آموزشی اگر به سوالات مشابه برخورد کردید، علامت بزنید تا در دوران جمع‌بندی و مرور، پیوستگی خوبی داشته باشید.
  11. حتما در پایان، تست‌ها را تحلیل کنید و حتی از کنار سوالاتی که درست جواب دادید به‌راحتی رد نشوید.
  12. اگر متوجه جواب سوالی نشدید، از یک فرد آگاه کمک بگیرید. شاید یکی از تست‌های کنکور شبیه به این تست باشد.
  13. بودجه‌بندی کنکورهای قبل را جدی بگیرید و بر اساس تعداد سوالی که ممکن است از هر مبحث مطرح شود، اولویت‌بندی کنید.

منظور از تست زمان‌دار چیست؟

روش تست زنی کنکور با تست زمان دار

تست زمان‌دار یکی از انواع تست‌هایی است که در آن داوطلب باید در زمان محدودی به سوالات پاسخ دهد. این روش شبیه‌سازی شرایط واقعی کنکور است و به داوطلبان کمک می‌کند تا مهارت‌های مدیریت زمان و سرعت عمل خود را در تست‌زنی افزایش دهند.
زمانی که با مطالعه و حل انواع تست‌های آموزشی روی مطالب تسلط پیدا کردید، نوبت به حل تست‌های زمان‌دار می‌رسد. در این نوع تست علاوه بر یادگیری نحوه تست زنی می‌توانید بسیاری از شرایط سر جلسه کنکور را تجربه کنید. می‌توانید نکات لازم برای حل تست‌های زمان‌دار را در لیست زیر مشاهده کنید:

  1. قبل از شروع تست زمان‌دار، از محدودیت زمانی رایج برای هر درس در کنکور مطمئن شوید و یک برنامه‌ریزی دقیق برای زمان پاسخگویی به سوالات هر درس داشته باشید. مثلا اگر سر جلسه کنکور برای 50 تست زیست‌شناسی نیم ساعت زمان دارید، تست‌های زمان‌دار این درس را نیز در همین تعداد و زمان حل کنید.
  2. در ابتدا با تعداد تست‌های کم شروع کنید و به مرور تعداد تست‌ها را افزایش دهید.
  3. سعی کنید در هر نوبت تست‌زنی، زمان خود را نسبت به دفعات قبل کاهش دهید.
  4. برای تسلط بر تست زمان‌دار، به طور منظم تست‌های زمان‌دار از دروس مختلف حل کنید.
  5. بعد از پایان زمان و تعداد تستی که در نظر گرفته بودید به پاسخ‌نامه مراجعه کنید.
  6. پس از هر نوبت تست‌زنی، به تحلیل تست‌ها و غلط‌های خود بپردازید.
  7. علت غلط‌های خود را شناسایی و برای رفع آنها تلاش کنید.
  8. نکات تست‌ها را یادداشت کنید و در دفعات بعدی از آنها کمک بگیرید.
  9. سعی کنید تست‌های زمان‌دار را در شرایطی مشابه شرایط کنکور حل کنید.
  10. در مکانی آرام و بدون مزاحم تست بزنید.
  11. از زمان‌سنج استفاده کنید و زمان خود را به طور دقیق مدیریت کنید.
  12. استرس و اضطراب می‌تواند تمرکز شما را مختل کند و به عملکرد شما آسیب برساند پس در هنگام حل تست‌های زمان‌دار، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
  13. برای افزایش سرعت تست زنی، تست‌های زیادی را حل کنید تا جایی که با یک نگاه متوجه محتوای سوال شوید.

مزایای تست زمان‌دار

  • افزایش سرعت تست‌زنی: با حل تست‌های زمان‌دار، داوطلبان به‌مرور سرعت عمل خود را در پاسخگویی به سوالات افزایش می‌دهند.
  • مدیریت زمان: تست زمان‌دار به داوطلبان کمک می‌کند تا زمان خود را در جلسه کنکور به طور حرفه‌ای مدیریت کنند.
  • کاهش اضطراب: با تمرین تست زمان‌دار، داوطلبان به شرایط واقعی کنکور عادت می‌کنند و اضطراب آنها در جلسه کنکور کاهش می‌یابد.
  • افزایش دقت: تمرکز و دقت داوطلبان در تست‌های زمان‌دار به دلیل محدودیت زمانی افزایش می‌یابد.

تست زمان‌دار ابزاری مفید برای افزایش سرعت تست زنی و آمادگی کنکور است. با استفاده از این روش تست زنی می‌توانید سرعت عمل، دقت و مهارت‌های مدیریت زمان خود را در تست‌زنی افزایش دهید، با تمرین و ممارست در تست‌های زمان‌دار به تسلط برسید و در کنکور به موفقیت دست پیدا کنید.
اما در کل باید بدانید انتخاب نوع تست زنی به سطح دانش، زمان باقی‌مانده تا کنکور و نیازهای داوطلب بستگی دارد و نمی‌توان نسخه ثابتی برای همه پیچید که در چه بازی زمانی از تست آموزشی کمک بگیرند یا در چه ماهی شروع به حل کردن تست‌های زمان‌دار بکنند.

بهترین روش‌های تست زنی که قبل از کنکور باید تمرین کنید

شاید شنیده باشید که برخی داوطلبان سر جلسه کنکور با کمبود وقت مواجه می‌شوند و مجبورند از یک یا چند درس چشم‌پوشی کنند. یا اینکه به دلیل زیاد بودن تست‌های سخت در یک سال، داوطلبان درگیر استرس شده و نتوانستند به خوبی روی پاسخ تست‌ها تمرکز کنند.
کارشناسان نوتروفیل معتقدند با انجام بعضی از تکنیک‌ها می‌توان به‌راحتی جلسه کنکور را مدیریت کرد و حتی در سخت‌ترین شرایط از عهده همه تست‌ها بر آمد. در ادامه بهترین تکنیک های تست زنی کنکور که باعث موفقیت رتبه‌های برتر سال‌های قبل شده است را با هم مرور می‌کنیم:

1 . تکنیک ضربدر و منها

در این تکنیک شما تست‌های آزمون را به 3 دسته تقسیم می‌کنید:

  • تست‌هایی که از پاسخ آنها مطمئن هستید: در لحظه به آنها پاسخ می‌دهید.
  • تست‌هایی که راه‌حلی طولانی دارند یا در بین گزینه‌های آن شک دارید: با علامت ضربدر مشخص می‌کنید تا در زمان اضافه دوباره آن را بررسی کنید.
  • تستهایی که بلد نیستید: یک علامت منفی کنار آن قرار می‌دهید تا از آن چشم‌پوشی کنید.

زمانی که یک دور تا آخرین سوال هر درس پیش رفتید و به تست‌هایی که اطمینان داشتید پاسخ دادید؛ می‌توانید برگردید و تا پایان زمانی که برای آن درس در نظر گرفتید روی تست‌های ضربدر دار وقت بگذارید. شما در این تکنیک تست زنی می‌توانید استرس خود را کنترل کنید و با دسته‌بندی‌ کردن تست‌ها، به ترتیب اولویت به آنها پاسخ دهید.

2 . تکنیک زمان‌های نقصانی

منظور از این تکنیک تست زنی این است که شما تلاش کنید، در زمانی کمتر از آنچه مد نظر قرار دادید به تست‌ها جواب دهید و زمان اضافه را صرف مرور تست‌ها کنید.

3 . تکنیک دو خودکار

این تکنیک سر جلسه کنکور کارایی ندارد و برای دوران مطالعه مناسب است. به‌این‌ترتیب که هنگام تست زنی؛ ابتدا به صورت زمان‌دار با یک رنگ خودکار به جواب برسید. در پایان بازه زمانی؛ با رنگ دیگر و با دید آموزشی با تمرکز بیشتر به سراغ همان تست‌ها بروید و با جزئیات بیشتری تست را بررسی کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید نقص خود در تست زمان‌دار را شناسایی کرده و آن را رفع کنید.

8 نکته برای آموزش تست زنی سر جلسه کنکور

تکنیک های تست زنی سر جلسه کنکور

بعد از اینکه همه موارد بالا را برای تست زنی در دوران کنکور تمرین کردید، باید برخی نکات برای سر جلسه کنکور را هم بدانید تا در صورت لزوم از آنها کمک گرفته و به نتیجه زحمات خود برسید:

  • به خودتان ایمان داشته باشید و استرس را از خود دور نگه دارید.
  • روی دفترچه آزمون تمرکز کنید و داوطلبان دیگر را زیر نظر نگیرید.
  • سوالات را به ترتیبی که در دفترچه مشخص شده پاسخ دهید.
  • از سوال اول هر درس شروع کنید و با نگاهی اجمالی تست‌هایی که مسلط هستید را اول جواب دهید تا اعتماد به نفستان بالا رود.
  • در زمان اضافه هر درس روی تست‌هایی که شک دارید زمان بگذارید.
  • حواستان به نمره منفی باشد و بر وسوسه خود غلبه کنید و به تست‌هایی که صددرصد مطمئن نیستید پاسخ ندهید.
  • جواب هر سوال را در همان لحظه وارد پاسخ‌نامه کنید.
  • روی سؤال‌هایی که برایتان دشوار است انرژی زیادی نگذارید.
  • اگر با کمبود وقت مواجه شدید، اولویت روی درسی است که تسلط بیشتری دارید.
  • ممکن است برخی از گزینه‌ها شبیه هم باشند، پس مواظب باشید دقیقا پاسخ درست را انتخاب کنید.
  • به کلمات کلیدی که تعیین کننده جواب درست هستند دقت کنید. (مثل کدام گزینه درست است، کدام گزینه نادرست است)
  • در درس‌های محاسباتی اگر پاسخ شما عدد یک‌رقمی است حواستان باشد با شماره گزینه اشتباه نگیرید. (مثلا به عدد 3 رسیدید که در گزینه 2 قرار گرفته؛ حتما گزینه 2 را در پاسخ‌نامه رنگی کنید)
  • برخی دانش‌آموزان صبر می‌کنند تا در پایان آزمون جواب‌ها را در پاسخ‌نامه وارد کنند که کار بسیار خطرناکی است و احتمال کمبود وقت یا هول شدن وجود دارد.
  • اگر بعضی از سؤال‌ها را جواب ندادید، دقت کنید که جای آن در پاسخ‌نامه خالی بماند و به اشتباه جواب تست‌های دیگر را به جای آن ثبت نکنید.

با مشاوران نوتروفیل برای تست‌های کنکور آماده شوید

سر جلسه کنکور سراسری شما باید همه انرژی و توان خود را صرف کنید تا نتیجه زحمات خود را بگیرید. منطقی نیست که با ضعف در برخی جنبه‌های مهم مثل تست زنی، در این آزمون شکست بخورید.
به همین دلیل مشاوران ما سعی می‌کنند در دوران کنکور با آموزش تست زنی به دانش‌آموزان خود کمک کنند برای کنکور آماده شوند و با تاکید بر تمرین و تکرار به کارگیری بهترین تکنیکهای تست زنی کنکور بهترین نتایج را برای خود به ارمغان آورند. برای آشنایی با مشاوران و همه خدمات ما به صفحه اصلی وبسایت نوتروفیل مراجعه کنید.

سوالات متداول

چطور سرعت تست زنی خود را افزایش دهیم؟

با تمرین و تکرار تکنیک‌های تست زنی کنکور و حل کردن تعداد زیادی تست می‌توانید به‌مرورزمان از تمام ظرفیت خود استفاده کنید.

در دوران جمع‌بندی چه تست‌هایی مناسب هستند؟

اواخر سال که نزدیک به کنکور می‌شوید بهتر است از تست‌های کلی مثل سوالات کنکور دوره قبل برای مرور مطالب و پیدا کردن نقطه ضعف‌های خود کمک بگیرید.

آیا در تست‌های آموزشی و زمان‌دار بعد از هر تست باید پاسخ‌نامه را چک کرد؟

خیر برای هر دو مورد بهتر است تعداد مشخصی از سوالات را بررسی کنید و بعد از حداقل 10 تست به پاسخ‌نامه رجوع کرده و جواب تک‌تک تست‌ها را بررسی کنید و نکات لازم را به جزوه خود اضافه نمایید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها