برنامه ریزی کنکور ریاضی؛ گامی کلیدی به سوی موفقیت

برنامه ریزی کنکور ریاضی
مسیر مطالعه

موفق شدن و رسیدن به اهداف بزرگی مثل قبولی در کنکور ریاضی، به هیچ وجه اتفاقی نبوده و نیست. اگر با رتبه‌های برتر این رشته صحبت کنید، بدون شک بارها عبارت برنامه ریزی برای کنکور ریاضی را در بین صحبت‌ها خواهید شنید. اما بهترین روش برنامه ریزی برای کنکور ریاضی چیست؟
به طور کلی برای برنامه ریزی کنکور ریاضی باید به بودجه بندی دروس توجه داشته باشید، سه برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در نظر بگیرید و حتماً در این برنامه، زمان‌هایی را به مرور مطالب خوانده شده اختصاص دهید. همچنین اگر دوازدهمی هستید، مطالعه را از تابستان آغاز کنید و در صورتی که پشت کنکوری هستید، بهتر است مطالعه را از دروسی که در آن ضعف دارید شروع کنید.
اگر داوطلب کنکور ریاضی 1403 هستید و با هدف قبولی در یکی از دانشگاه‌های برتر ایران، می‌خواهید در بزرگترین ماراتُن علمی کشور شرکت کنید، تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید و یکبار برای همیشه اصول برنامه ریزی برای کنکور ریاضی 1403 را یاد بگیرید.

اهمیت برنامه ریزی درسی برای کنکور ریاضی 1403

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور ریاضی

خب تا به اینجای کار توافق کردیم که برنامه‌ریزی برای کنکور و قبول شدن در این امتحان، بهتر از دلخوش کردن به دانشگاه‌های بدون کنکور و سطح پایین است. اما چرا باید حتماً برنامه‌ریزی داشته باشیم و دلیل تاکید داشتن برنامه‌ریزی چیست؟

واقعیت این است که رسیدن به هر هدفی، بدون برنامه ریزی غیرممکن است. شما برای خواندن یک کتاب غیر‌درسی یا حضور در یک مهمانی دوستانه نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشید، کنکور که جای خود دارد!

اما در مورد کنکور، واضح است که تعداد دروس و کتاب‌هایی که باید مطالعه کنید، کم نیست. از طرفی در رشته ریاضی در هر کتاب و مبحثی تعداد زیادی نکته و فرمول وجود دارد که مرور آنها نیازمند یک برنامه دوره‌ای و منسجم است.

تا به اینجا از اهمیت داشتن برنامه برای شرکت در آزمون ریاضی مطلع شدید، حال لازم است با اصول برنامه ریزی برای کنکور آشنا شوید و کم و کیف آن را بدانید و در نهایت یک پلن جامع برای موفقیت در کنکور داشته باشید. در این راستا، مقاله برنامه ریزی کنکور را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از طرف دیگر داشتن برنامه‌ریزی، به لحاظ روانشناسی تاثیر بسیار مثبتی روی ذهن شما خواهد گذاشت. به عبارت دیگر اگر بخواهیم از دیدگاه روانشناسی به این قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم:

  • برنامه‌ریزی، ذهن شما را آرام می‌کند چرا که می‌دانید قرار است چه درسی را شروع کنید، چه مدت وقت دارید و در چه زمانی باید آن را به پایان برسانید.
  • برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند به صورت بهینه از انرژی و زمان خود استفاده کنید و عذاب وجدان اتلاف وقت نخواهید داشت.
  • با داشتن برنامه‌ریزی، با خیال راحت تفریح می‌کنید چرا که در این برنامه در کنار درس، تفریح وجود دارد در هنگام تفریح غذاب وجدان ترک درس را ندارید.
  • هر روز پس از بیدار شدن، برنامه منسجمی دارید که برای درس خواندن به شما انگیزه می‌دهد.
  • نظم موجود در درس خواندن، شانس موفقیت شما را در مقایسه با سایر داوطلبان افزایش می‌دهد.
  • برنامه‌ریزی اصولی شما را از سردرگمی و رها کردن یک یا چند درس و تمرکز بیش از اندازه بر روی درس دیگر نجات می‌دهد.

و در نهایت با برنامه‌ریزی، به هر درس به اندازه کافی اهمیت می‌‌دهید و شما را برای حضور در رقابت آماده می‌کند.

نکات کلیدی برنامه‌ریزی برای کنکور

برنامه ریزی برای کنکور ریاضی

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، برنامه ریزی برای کنکور یک نسخه واحد ندارد و فرد به فرد متفاوت است. اما اگر با اصول کلی برنامه‌ریزی آشنا شوید، می‌توانید یک برنامه‌ریزی استاندارد و واقع بینانه داشته باشید.

  1. برنامه هر داوطلب باید بر اساس توانایی‌های جسمی و پایه علمی او طراحی شود.
  2. برنامه‌ریزی شما باید تا حدی انعطاف پذیر باشد که بتوان در صورت نیاز آن را تغییر داد.
  3. وجود تفریح و استراحت (روزانه و هفتگی) در هر برنامه‌ریزی لازم است.
  4. بازه‌های زمانی برنامه‌ریزی بر اساس برخی مناسبت‌ها مثل عید نوروز متفاوت است.
  5. برنامه‌ریزی باید دارای شناوری و زمان‌های جبرانی برای مشکلات احتمالی باشد.
  6. مهمترین موضوع در برنامه‌ریزی، در نظر گرفتن زمان‌هایی برای مرور مباحث است.

روش برنامه ریزی برای کنکور ریاضی

تا به اینجای کار به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور لازم است و باید یک برنامه‌ریزی اصولی کنکور ریاضی داشته باشیم. اما آیا به یک برنامه کلی یکساله برای موفقیت در کنکور لازم داریم؟

خیر! برای موفقیت در کنکور، به سه برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت نیاز دارید.

·       برنامه بلند مدت

شامل زمان شروع و پایان دروس پایه‌های مختلف، مرور هر کتاب و جمع‌بندی است. بهترین برنامه بلند مدت، پیش رفتن با برنامه آزمون‌ها است.

·       برنامه میان مدت

 بر اساس برنامه بلند مدت مشخص می‌شود. به عنوان مثال طبق برنامه بلند مدت باید تا پایان دی ماه، پایه دهم و نیم سال اول دوازدهم را مطالعه کنید. در برنامه میان مدت مشخص می‌کنید هر هفته باید کدام فصل را بخوانید.

·       برنامه کوتاه مدت

مشخص می‌کند که در طول روز چند ساعت درس بخوانید و چه تعداد تست بزنید. برای این‌کار بهتر است تایم روزانه مطالعه و دروس را به صورت روزانه یادداشت کنید. 

نمونه برنامه رایگان کنکور ریاضی 1403

در اینجا یک نمونه برنامه ریزی رایگان در قالب یک جدول برای شما آورده ایم تا با روش برنامه ریزی برای کنکور ریاضی بهتر آشنا شوید و یک دید کلی نسبت به فرآیند برنامه ریزی به دست آورید. در این جدول مباحث هر درس، ساعت مطالعه و تعداد تست‌هایی که باید بزنید مشخص شده است:

ایام هفته/اسم درس    
شنبه    
یکشنبه    
دوشنبه    
سه شنبه    
چهارشنبه    
پنج شنبه    
جمعه    

یادآوری می‌کنیم که استفاده از یک برنامه، برای تمامی داوطلبان مناسب نیست و هر فرد باید برنامه ریزی مخصوص به خودش را داشته باشد. این برنامه، صرفاً یک نمونه برای ایده گرفتن شماست.

برای کنکور ریاضی 1403 چطور مطالعه کنم؟

حالا که با اهمیت برنامه ریزی برای کنکور ریاضی آشنا شدید و می‌خواهید روند مطالعه خود را بر این اساس تنظیم کنید، احتمالاً سوال شما این است که مطالعه برای کنکور ریاضی 1403 را از کجا و چطور شروع کنم و چگونه پیش بروم تا به اهدافم برسم؟ و اینکه آیا در طول این مسیر به مشاوره کنکور ریاضی نیاز دارم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای تعیین مسیر و روند مطالعه، داوطلبان کنکور به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دوازدهمی‌ها
  2. پشت کنکوری‌ها

فراموش نکنید که روند مطالعه، زمان شروع مطالعه و نحوه مطالعه این دو گروه با یکدیگر تفاوت دارد.

دوازدهمی‌ها حتماً باید مطالعه برای کنکور ریاضی را تابستان با روش مطالعه و رفع اشکال شروع کنند. به این صورت که با 2-3 ساعت مطالعه در روز شروع کنید و ساعت مطالعه خود را کم کم افزایش دهید.

و اما در مورد پشت کنکوری‌ها، در ابتدا باید دلایل عدم موفقیت در امتحان سال گذشته را بررسی کنید. بهتر است مطالعه برای کنکور را کمی منعطف و بر اساس توانایی خود آغاز کنید. هیجانی وارد گود نشوید و پیوستگی در مطالعه و افزایش دادن ساعت مطالعه را حفظ کنید.  بهتر است درس‌هایی که در آنها ضعف دارید را انتخاب کنید و در تابستان آنها را تقویت و رفع اشکال کنید. 

آیا برای برنامه‌ریزی کنکور مشاوره لازم است؟

اگر تا به حال برای مطالعه دروس به ویژه برای کنکور که حجم زیادی از کتاب‌ها و مطالب پیش روی شماست، برنامه ریزی نکرده‌اید و یا در درست بودن برنامه خود شک دارید، بهترین کار، کمک گرفتن از یک مشاور با تجربه و کاربلد است. در صفحه مشاوره کنکور ریاضی اطلاعات مفیدی در این زمینه برای شما آورده‌ایم.

این کار، خیال شما را راحت می‌کند که اگر طبق آموزش‌های مشاور پیش بروید و بر اساس آن عمل کنید، نتیجه خوبی از زحمات خود خواهید گرفت و به هدف خود یعنی موفقیت در کنکور ریاضی خواهید رسید.

بهترین برنامه ریزی برای کنکور ریاضی با نوتروفیل

در این مطلب درباره برنامه ریزی برای کنکور ریاضی 1403 صحبت کردیم. نکات کلیدی برنامه ریزی از جمله داشتن برنامه بلند مدت همگام با آزمون ها، میان مدت و کوتاه مدت را گفتیم و تاکید کردیم که در برنامه باید زمان‌هایی را برای مرور در نظر بگیرید.

گفتیم که اگر دوازدهمی هستید بهتر است مطالعه را از تابستان آغاز کنید و به پشت کنکوری‌ها توصیه می‌شود پس از بررسی نقاط ضعف کنکور سال گذشته، مطالعه برای کنکور سال بعد را از دروسی که در آن ضعف دارند با رفع اشکال آغاز نمایند. فراموش نکنید که برای حصول بهترین نتیجه در کنکور ریاضی سال 1403 بهتر است از مشاوره کنکور برای برنامه ریزی و بررسی روند مطالعه خود استفاده نمایید. نوتروفیل همراه شما در این مسیر خواهد بود.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره برنامه‌ریزی برای آزمون سراسری دانشگاه‌ها در اختیار شما قرار داده باشد. اگر سوال یا ابهامی در مورد این موضوع دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چرا باید برای کنکور ریاضی 1403 برنامه ریزی کنم؟

پذیرش در دانشگاه های درجه یک ایران، از طریق کنکور انجام می‌شود. کنکور ریاضی رقبای زیادی دارد و برای موفقیت در کنکور رشته ریاضی باید برنامه ریزی داشته باشید.

چگونه برای کنکور ریاضی سال آینده مطالعه کنم؟

دوازدهمی‌ها، درس خواندن را از تابستان با مطالعه و رفع اشکال شروع کنید. پشت کنکوری‌ها، مطالعه را از دورسی که در آن ضعف دارند به همراه رفع اشکال شروع کنند.

آیا برای موفقیت در کنکور ریاضی به مشاوره کنکور نیاز دارم؟

بهتر است برای افزایش دادن شانس موفقیت خود از مشاور حرفه‎ای کمک بگیرید که با فرآیند کنکور، برنامه‌ریزی و مطالعه برای آزمون آشنایی کامل دارد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
1 ماه قبل

اگر شما می‌خواهید از قوی‌ترین برنامه درسی برای کنکور ریاضی مناسب خود استفاده کنید، باید از بهترین و تواناترین مشاور در دسترس خود استفاده کنید.