دقیق‌ترین ضرایب دروس کنکور ریاضی 1403

ضرایب دروس کنکور ریاضی
مسیر مطالعه

سازمان سنجش برای نشان دادن اهمیت دروس هر رشته، ضرایبی را برای آنها در نظر گرفته است. به‌این‌ترتیب که هر چه ضریب یک درس بیشتر باشد، تاثیر آن در کنکور سراسری بیشتر بوده و دانش‌آموزان باید تسلط بیشتری روی آن داشته باشند.
طبق آخرین اطلاعیه سازمان سنجش ضرایب دروس کنکور ریاضی 1403 فقط به درس‌های تخصصی مربوط می‌شود و برای درس ریاضی با ضریب 12، درس فیزیک با ضریب 9 و درس شیمی با ضریب 7 اعلام شده است. اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که رتبه برتر شدن را هدف قرار داده‌اید، باید درس ریاضی را اولویت اول، بعد فیزیک و سپس درس شیمی را اولویت در نظر بگیرید.
در ادامه در مورد ضریب دروس کنکور ریاضی و سوابق تحصیلی در ضریب کتاب‌های تخصصی و عمومی بیشتر حرف می‌زنیم.

ضرایب دروس کنکور ریاضی ۱۴۰۳ نظام جدید

در دوره‌های قبل برای قبولی در رشته‌های مختلف دانشگاه باید اولویت‌بندی متفاوتی برای هر درس در نظر می‌گرفتید؛ زیرا درس‌های مختلف در زیرگروه‌های مختلف با هم فرق داشتند.
از جمله تغییرات کنکور سراسری حذف شدن همین ضرایب است. با این تفاصیل برای هر رشته‌ای هدف‌گذاری کرده باشید، باید درس‌ها را با یک ضریب در نظر بگیرید. از مزیت‌های بزرگ این تغییر یکسان شدن جامعه آماری در آزمون‌های آزمایشی است. به این معنی که دیگر مطمئن هستید همه داوطلبان به نسبت مشابه برای هر درس تلاش کرده‌اند.
اگر دوست دارید قبل از آزمون سراسری بدانید حدودا در چه جایگاهی قرار دارید؛ پنل تخمین رتبه نوتروفیل با استفاده از نمرات و معدل نهایی و تراز آزمون‌های آزمایشی تراز شما را نسبت به سایرین مشخص می‌کند.

ضرایب دروس تخصصی در گروه ریاضی و فنی 
نام درسضریب
ریاضی12
فیزیک9
شیمی7

ضرایب دروس عمومی و تخصصی کنکور ریاضی در سوابق تحصیلی

حالا که متوجه ضرایب دروس در کنکور ریاضی شدید؛ حتما کنجکاوید که اصلا هر درس چقدر در سوابق تحصیلی موثر است. البته می‌توانید در مقاله ضرایب دروس کنکور 1403 ؛ ضرایب همه رشته‌ها این آمار و ارقام را برای همه گروه‌های آزمایشی با جزئیات بیشتری ببینید. اما در جدول زیر نیز درصدهای دقیق هر درس آورده شده است:

ضرایب سوابق تحصیلی در دیپلم نظام جدید 3-3-6 سال 1403
دروس تخصصیحسابان 29/86
هندسه 35/82
ریاضیات گسسته4/93
فیزیک 313/98
دروس عمومیفارسی 318/64
عربی، زبان فرآن 37/80
تعلیمات دینی 314/23
زبان خارجی 310/17
سلامت و بهداشت2/96
علوم اجتماعی2/20

آخرین تغییرات سازمان سنجش درمورد ضرایب دروس در کنکور ریاضی

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که در سال‌های قبل به آزمون سراسری وارد می‌شد این بود که سرنوشت دانش‌آموزان به روز کنکور گره خورده بود. یعنی اگر داوطلبی علی‌رغم همه تلاش‌هایش در طول سال تحصیلی، در روز آزمون عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌داد محکوم به شکست بود. اما خوشبختانه این نقص به‌مرور با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در حال رفع شدن است.
به‌این‌ترتیب که

  • از سال 1402 سازمان سنجش اعلام کرد نتیجه نهایی کنکور، 60 درصد به درصدهای داوطلب در روز آزمون بستگی دارد و 40 درصد باقی مانده از تاثیر نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم اعمال می‌شود.
  • در کنکور 1403 نیز این درصدها به 50 درصد سوابق تحصیلی و 50 درصد آزمون کنکور تغییر کرد که این سوابق از نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم اعمال می‌شود.
  • در کنکور 1404 نیز 60 درصد سوابق تحصیلی از امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم و 40 درصد نتایج آزمون کنکور، تعیین کننده تراز نهایی خواهند بود.
سالتاثیر کنکورتاثیر سوابق تحصیلیپایه امتحان نهایی
140260 درصد40 درصدپایه دوازدهم
140350 درصد50 درصدپایه دوازدهم
140440 درصد60 درصدپایه یازدهم و دوازدهم
140540 درصد60 درصدپایه دهم، یازدهم و دوازدهم

سهم دروس عمومی و تخصصی در سوابق تحصیلی چگونه است؟

حتما شنیده‌اید که در کنکور سراسری خبری از دفترچه دروس عمومی نیست و شما می‌توانید با خیال راحت روی تست‌های تخصصی تمرکز کنید. اما آیا زحماتی که در دوران مدرسه برای یادگیری درس‌های عمومی کشیده‌اید قرار است بی‌نتیجه بماند؟
یکی از تصمیمات خوبی که سازمان سنجش درباره دروس عمومی گرفته، در نظر گرفتن ضریب برای آنها در سوابق تحصیلی است. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید در طول سال کتاب‌های عمومی را بخوانید و با نمرات درخشانی که در امتحانات نهایی کسب می‌کنید روی تراز نهایی خود تاثیر بگذارید.
پس بهتر است برنامه‌ریزی کنکور را به دروس اختصاصی محدود نکنید و برای موفقیت در امتحانات نهایی نیز ساعاتی را به درس‌های عمومی بپردازید. در صفحه مشاوره کنکور ریاضی 1403 | دانشگاه‌های تاپ در انتظار شما! از اهمیت برنامه‌ریزی شخصی‌سازی‌شده و نقش مشاور در موفقیت کنکور بیشتر حرف زدیم.

سهم دروس عمومی و تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی در کنکور ریاضی 
سالعمومیتخصصیجمع (درصد)
1402261440
1403282250
1404 و بعد از آن303060

همان‌طور که در جدول بالا می‌بیند بخش زیادی از تاثیر سوابق تحصیلی به دروس عمومی اختصاص دارد. اما بازهم رد پای کتاب‌های تخصصی را هر چندکم می‌توان دید. پس شما مجبورید علاوه بر مطالعه کنکوری، روی کسب نمرات خوب در امتحانات نهایی هم تمرکز کنید. ازاین‌رو هم به مطالعه تشریحی و هم به مطالعه تستی نیاز خواهید داشت.
اگر سری به مقاله منابع کنکور ریاضی بزنید با کتاب‌های کمک‌درسی متنوعی آشنا می‌شوید که هم برای آموزش پایه و مفاهیم مفید هستند و هم به درد تمرین تست‌زنی و تکنیک‌های حل مسئله کنکور می‌خورند.

دقیق‌ترین اطلاعات کنکور را از تیم نوتروفیل بخواهید

عجیب نیست که وقتی موضوعات مختلف کنکور را مطالعه می‌کنید، دچار سردرگمی شوید. از منابع مختلف هر درس گرفته، تا برنامه‌ریزی بر اساس بودجه‌بندی و ضریب درس های کنکور ریاضی؛ هر کدام دنیای خاص خود را دارند.
برای هر داوطلبی سخت است که هم‌زمان با درس خواندن؛ همه این اخبار را دنبال کند و برای کسب اطلاعات موثق در تکاپو باشد. مجموعه نوتروفیل با همکاری کارشناسان کنکور، اساتید و رتبه‌های برتر نه تنها در سریع‌ترین زمان ممکن از اخبار کنکور مطلع می‌شود؛ بلکه به همه مهارت‌های مورد نیاز کنکور نیز اشراف دارد.
شما می‌توانید برای استفاده از این خدمات از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید تا مشاوران نوتروفیل دراسرع‌وقت با شما ارتباط برقرار کنند.

سوالات متداول

سوابق تحصیلی دانش‌آموزانی که در سیستم نظام جدید فارغ‌التحصیل شده‌اند چگونه محاسبه می‌شود؟

در سیستم ترمی/واحدی یا سالی/واحدی هم در مقاطع سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی امتحان نهایی برگزار می‌شد که نمرات مکتوب آنها در سیستم آموزش پرورش به‌عنوان سابقه تحصیلی شما ثبت شده است.

داوطلبانی که نمرات امتحان نهایی پایینی دارند برای بالا بردن تراز خود باید چه کنند؟

خوشبختانه قابلیت ترمیم معدل برای داوطلبان پشت‌کنکوری فراهم شده است و کافیست در امتحانات نهایی 1403، دروس پایه دوازدم را مجددا امتحان دهید.

ضریب هر درس نشان دهنده چیست؟

درس‌های با ضریب بالاتر اهمیت بیشتری در هر گروه آزمایشی دارند و داوطلب باید روی آنها بیشتر تمرکز کند.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها