شیوه نامه‌ی اجرایی نحوه‌ی ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم معدل مصوب 27/9/1402 در کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش

بعد از ماه‌ها پیگیری و جلسات متناوب شورای عالی آموزش و پرورش، شیوه‌نامه ترمیم معدل و ایجاد سابقه‌ی تحصیلی تصویب و منتشر شد. طبق این شیوه‌ نامه، ایجاد سابقه‌ی تحصیلی برای ورود به دانشگاه، شامل تمامی پایه‌های متوسطه دوم می‌‌‌شود و زین پس دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم نیز با شرکت در آزمون‌های نهایی، سابقه تحصیلی ایجاد می‌کنند. دانش‌آموزانی که در یکی از سه پایه متوسطه دوم تغییر رشته داده‌اند نیز باید برای دریافت سابقه تحصیلی سال گذشته (که در رشته‌ی دیگری تحصیل می‌کردند) اقدام کنند.
مشمولان سابقه تحصیلی و ترمیم معدل، دانش‌آموزان محصل در رشته‌های نظری (به عنوان گروه اصلی) و متقاضیان شرکت در آزمون زبان‌های خارجه و هنر (به عنوان گروه‌های غیر اصلی) می‌باشند و از این پس آزمون‌های نهایی و بودجه‌بندی شده هنر و زبان‌های خارجه نیز برگزار می‌شود. لازم به ذکر است آزمون ترمیم معدل و نهایی تنها در خردادماه هر سال برگزار می‌شود. دانش‌آموزان پایه دوازدهم در صورت انتخاب گروه آزمایشی متناظر با رشته تحصیلی خود می‌توانند، فقط امسال، می‌توانند بدون ایجاد سابقه تحصیلی برای پایه‌های دهم و یازدهم وارد دانشگاه شوند.
طبق این مصوبه نمره کل سابقه تحصیلی همان میانگین وزن نمرات تراز شده است. به این معنا که هر آزمون نهایی و ترمیم معدل، تراز معدلی مخصوص خود را خواهد داشت و نمرات دانش‌آموزان نیاز به سنجش با آزمون‌های مشابه در زمان‌های متفاوت را نخواهند داشت. لازم به ذکر است این تراز هر سال تنها یک بار محاسبه می‌شود.
در صورت همزمانی آزمون‌های ترمیم معدل (برای ایجاد سوابق) و نهایی (برای سال جاری) دانش‌آموزان باید آزمون ترمیم را شرکت کرده و آزمون نهایی آن‌ها به دلیل موجه، غیبت ثبت خواهد شد و آن‌ها باید در شهریور ماه آزمون جایگزین نهایی را شرکت کنند. نکته شایان توجه این است که کما فی السابق، ترمیم معدل سابقه تحصیلی ایجاد نمی‌کند و نمره آن صرفاً برای شرکت در آزمون سراسری قابل استناد است.
تمامی افراد دارای سوابق تحصیلی با هر نمره‌ای می‌توانند ترمیم معدل شرکت کنند اما هر فرد تنها یک بار مجاز به ترمیم معدل است و فقط افرادی که در سال 1402 در آزمون ترمیم معدل شرکت کردند، مجاز به شرکت دوباره (تنها یک بار دیگر) در آزمون هستند. این ماده منوط به شرکت در آزمون است و صرف ثبت نام باعث سوخت فرصت ترمیم نمی‌شود. این قاعده صرفاً برای آزمون ترمیم معدل است و نمره آزمون‌های اصلی و نهایی در صورت غیبت دانش‌آموز چه موجه و چه غیر موجه، صفر لحاظ می‌شود.
کسانی که قبل از سال 1384 و پیش‌دانشگاهی قبل از سال 1391 باید برای شرکت در آزمون سراسری سابقه تحصیلی ایجاد کنند. از این پس سابقه تحصیلی، اعتبار و مدت مشخص دارد که متعاقبا در سال‌های آینده اعلام خواهد شد.
تمامی مراحل ثبت نام برای ترمیم معدل به صورت اینترنتی و سراسری خواهد بود و دیگر نیاز به مراجعه به مدارس بزرگسالان نیست.