تست پوششی چیست (آخرین قدم برای شروع مبحثی نو)

تست پوششی چیست
مسیر مطالعه

تست پوششی یعنی چی؟ این سوالی است که اکثر داوطلبان پس از شنیدن این دو کلمه می‎پرسند. مسلماً به عنوان داوطلب کنکور با اهمیت تست زنی و در ادامه آن بررسی و تحلیل سوالات آشنا هستید. تست پوششی نیز یکی از انواع روش‌های تست زنی است که به افزایش تسلط داوطلب بر روی مباحث کنکور کمک می‎کند. بنابراین می‌توان اینطور گفت:

  • تست پوششی، تکمیل کننده و مکمل تست آموزشی است.
  • تست پوششی نوعی روش مرور به شمار می‌آید.
  • تست پوششی نوعی تست زمان‌دار محسوب می‎شود.
  • هدف از تست پوششی، افزایش تسلط و سرعت داوطلب در تست زنی است.
  • زمان مناسب برای تست پوششی، چند روز پس از مطالعه کامل مبحث است.

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی تست پوششی پرداخته و به طور کلی سوال تست پوششی چیست، را پاسخ دهیم.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

تست پوششی چیست؟

تست پوششی، نوعی از تست زنی است که در زمان مرور انجام می‌شود. در واقع، تست پوششی نوعی مرور بر محوریت تست زنی و تحلیل سوالات است. بر اساس این روش مرور و مطالعه، دانش آموز در طول هفته علاوه بر اینکه مباحث جدید را مطالعه کرده و به سمت جلو حرکت می‌کند.
با حل کردن چند تست پوششی، مباحث قبلی را نیز مرور می‌کند. در ادامه نیز بررسی و تحلیل تست‌های پوششی باعث می‌شود تا داوطلب با ضعف خود در مباحث قبلی آشنا شده و در جهت حل آن‌ها گام بردارد. تمامی این موارد در کنار هم به داوطلب کمک می‌کند تا به نتایج بهتری دست یابد.
ممکن است تعدد روش‌های تست زنی شما را دچار سردرگمی و اضطراب کرده باشد. مشاوره کنکور در این مرحله اهمیت زیادی دارد. مشاورانی که خصوصا از رتبه برترهای سال‌های قبل هستند با روش تست پوششی و سایر روش‌های تست زنی و مرور آشنا است. به این ترتیب، آن‌ها را در برنامه مطالعاتی شما گنجانده و به کاهش استرس شما کمک می‌کند. شما می‌توانید از طریق لینک اتچ شده با بهترین و مجرب‎ترین مشاوران کنکور آشنا شوید.

مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل
مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل

چرا باید از تست پوششی استفاده کنیم

مسلماً شما نیز به عنوان داوطلب کنکور می‌دانید که تست پوششی تنها یکی از انواع روش‌های تستی زنی به شمار می‎آید که برای موفقیت در کنکور باید به آن توجه داشته باشید. در حقیقت، انواع مختلفی از تست و روش‌های تست زنی مانند، تست آموزشی، تسلطی و غیره وجود دارد. آشنایی با انواع تست کنکور و پروسه هر کدام از آن‌ها، دقیقاً همان چیز بسیار مهمی است که برای موفقیت در زمان کنکور به آن احتیاج دارید.
تست پوششی نوعی روش مرور بوده و بیانگر میزان تسلط داوطلب بر روی مباحث است. بنابراین داوطلبان با استفاده از این روش تست زنی می‌توان با نقاط ضعف خود در هر مبحث آشنا و در جهت رفع آن گام بردارند. در نتیجه تست پوششی نیز باید مانند تست سنجشی با در نظر گرفتن زمان انجام شود. علاوه بر این، برای اینکه میزان تسلط داوطلب بر روی مباحث مشخص شود، باید از آن درصدگیری کرد.
علاوه بر این شایان ذکر است فاصله زمانی این گروه از تست‌ها در پروسه مطالعاتی و آموزشی متفاوت است. اصولاً این نوع تست زنی چندین بار و در بازه‌های زمانی مختلف باید به صورت مرور انجام شود. تعداد تست‌های پوششی از تست‌های آموزشی بیشتر و البته باید از تست‌های سنجشی کمتر باشد. در برنامه باشد.

زمان استفاده از تست پوششی و 5 نکته مهم

تست‌های پوششی نقش کلیدی و اصلی در پروسه یادگیری و تثبیت مباحث ایفا می‌کنند. بنابراین به هیچ عنوان از آن‎ها غافل نشوید.

به همین دلیل ضروری است که در برنامه مطالعه روزانه داوطلب قرار گیرد. بهترین زمان استفاده از تست پوششی عبارت است از:

  1. قبل از شروع یک مبحث جدید
  2. ۳ روز پس از مطالعه مبحث
  3. در زمان مرور هفتگی مطالب
  4. در هنگام مرور ماهانه مطالب
  5. قبل از آزمون‌ها هفتگی یا امتحانات مدارس

در حقیقت، تست پوششی یا تسلطی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین انواع روش‌های تست زنی است. تست پوششی در عین حال که سبب مرور مطالب قبلی می‌شود، تسلط و سرعت تست زنی داوطلبان را نیز افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی بیشتر با تست تسلطی، حتماً مقاله تست تسلطی چیست را مطالعه کنید.

روش تست پوششی و دو گام به سمت عقب

مشاوران کنکور و البته رتبه‌ برترهای سال گذشته بهترین روش تست پوششی را مرور دو مرحله قبل، نسبت به جایگاه فعلی مطالعه داوطلب، معرفی می‌کنند. به عبارت ساده‌تر اگر داوطلب در حال مطالعه مبحث چهارم یک درس است، بهترین زمان برای حل چند تست پوششی از مباحث دوم و سوم است.
البته باید توجه داشته باشید که اگر شما احساس می‎کنید که هنوز بر روی مبحث اول، دوم یا سوم به تسلط کافی دست پیدا نکرده‎اید، بهتر است مبحث چهارم را پیش نبرید. به سمت عقب قدم برداشته و به حل تست‌های پوششی بیشتر و مطالعه مبحث قبلی بپردازید.
یکی از مهم‎ترین نکات در مورد تست‌های پوششی، در نظر داشتن زمان و مدیریت زمان است. نکته مهم بعدی، تحلیل درست سوالات و بررسی نقاط قوت و ضعف خود است. علاوه بر این ضروری است که نکات مهم مربوط به هر سوال را در دفترچه خلاصه نویسی خود یادداشت کنید.
همانطور که اشاره کردیم تست‌های پوششی زمان‌دار بوده و لازم است تا داوطلب پس از حل تست‌های پوششی، درصد گیری نیز کند. پنل تخمین رتبه، یک ابزار بسیار مهم برای سنجش داوطلب نسبت به سایرین است. به این ترتیب، داوطلب درصد کسب کرده در دروس مختلف را به پنل وارد کرده و متوجه خواهد شد که سایر داوطلبان در سال‌های گذشته با این درصد چه رتبه‌ای کسب کردند.

تست پوششی روشی اصولی یا مطالعه وسواسی

تست‌های پوششی نقش کلیدی و اصلی در تثبیت یادگیری داوطلب ایفا می‌کنند. از این رو، به هیچ عنوان نباید رد برنامه مطالعاتی داوطلب از آن‌ها غافل شد. در صورتی که تست زنی پوششی به درستی انجام شود، به داوطلب کمک خواهد کرد تا یک مرور خوب از مطالب داشته باشد. به این ترتیب، داوطلب در دوران جمع بندی با مشکلی مواجه نخواهد شد و مباحث را فراموش نخواهد کرد. اگر شما نیز در مورد تست پوششی سوالی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان سرعت خود در تست پوششی را افزایش داد؟

تحلیل آزمون و سوالات به طور موثری به داوطلب کمک خواهد کرد تا تسلط خود بر مباحث را افزایش داده و به این ترتیب، سرعت داوطلب در تست زنی افزایش خواهد یافت.

آیا باید به سوالات دشوار و یا دارای راه حل طولانی در جلسه آزمون پاسخ داد؟

هنگام پاسخ به سوالات، بهتر است که ابتدا به سراغ سوالات آسان‎تر رفته و سپس در صورت داشتن زمان به سوالات دشوار یا دارای راه حل طولانی پاسخ دهید. علامت مشخصی بگذارید.

در تست زنی به روش پوششی، چه تعداد تست باید پاسخ داده شود؟

به طور کلی پاسخ به ۱۵ الی ۲۰ تست در پروسه تست پوششی لازم است. بهترین انتخاب، تست‌هایی هستند که جزو تست‎های مادر بوده و شامل نکات و فرمول‌ها هستند.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها