بودجه بندی جامعه شناسی کنکور انسانی 1404

بودجه بندی جامعه شناسی کنکور 1404
مسیر مطالعه

مشخص کردن بودجه بندی جامعه شناسی انسانی، یکی از پیچیده‌ترین موارد در کنکور گروه انسانی به‌شمار می‌رود؛ زیرا پتانسیل طراحی تست‌های ترکیبی در این درس به شدت بالاست. از این رو طراحان سوال می‌توانند از هر 3 کتاب دهم، یازدم و دوازدهم برای طراحی یک تست استفاده کنند.
اما بد نیست اگر بدانید در کنکور 1401 که داوطلبان باید به 20 تست از این درس پاسخ می‌دادند، 10 تست مربوط به دوازدهم، 8 تست مربوط به یازدهم و 2 تست از دهم مطرح شده بود؛ اما در کنکور 1402، 15 تست جامعه شناسی به طور مساوی بین سه پایه تقسیم شد. در کنکور 1403 نیز طراحان همه تلاش خود را کردند تا این 15 تست، به‌صورت ترکیبی از هر 3 پایه باشد.
با توجه به تغییر در تعداد تست‌ها و بودجه بندی جامعه شناسی در چند سال اخیر، احتمال شوکه شدن در کنکور 1404 نیز وجود دارد؛ اما اگر مشاور باتجربه‌ای داشته باشید که تغییرات احتمالی را به شما گوشزد کند، به‌راحتی می‌توانید این موارد را مدیریت کرده و به تست‌ها پاسخ دهید.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

پس همین حالا از صفحه مشاور تحصیلی کنکور انسانی، یکی از رتبه‌های دوره‌های قبل را برای همراهی در دوران کنکور انتخاب کنید. این مشاوران با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی حساب شده، احتمال موفقیت شما را در کنکور افزایش می‌دهند.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

بودجه بندی جامعه شناسی کنکور انسانی تا سال 1403

علوم اجتماعی یا همان جامعه شناسی به‌عنوان سومین درس در دفترچه شماره 1 بچه‌های انسانی جا خوش کرده است. طراحان کنکور، 15 تست این درس را از کتاب‌های درسی جامعه شناسی پایه دهم یازدهم و دوازدهم طرح می‌کنند.
داوطلبان عزیز برای پاسخ‌گویی به این سوالات به همراه 15 تست روانشناسی، 25 دقیقه زمان دارند. البته اگر به درس روانشناسی مسلط باشید می‌توانید زمان بیشتری را به درس اجتماعی اختصاص دهید. برای شناسایی مباحث تست‌خیز روان‌شناسی و اولویت‌بندی صحیح هم می‌توانید از مقاله بودجه بندی روانشناسی کنکور کمک بگیرید؛ زیرا ممکن است بعضی قسمت‌های این کتاب اهمیت کمتری داشته و قابل‌حذف باشند.
در جدول زیر بودجه بندی جامعه شناسی را طی چند سال گذشته مشاهده می‌کنید. با کمی دقت می‌توانید با روند طراحی سوالات بهتر آشنا شوید.

سال 99سال 1400سال 1401سال 1402
دهم2 سوال6 سوال2 سوال5 سوال
یازدهم9 سوال7 سوال8 سوال5 سوال
دوازدهم8 سوال6 سوال10 سوال5 سوال
ترکیبی1 سوال2 سوال00

با توجه به این بودجه‌بندی شاید تصمیم بگیرید که مطالعه یکی از کتاب‌ها را کنار بگذارید؛ اما حواستان باشد که گفتیم اغلب سوالات علوم اجتماعی به صورت ترکیبی مطرح می‌شوند. از طرفی جامعه شناسی یا علوم اجتماعی یکی از درس‌های راحت رشته انسانی است که امکان رسیدن به درصد بالا در آن راحت‌تر از سایر دروس است.

به همین دلیل همیشه به دانش‌آموزانم تاکید می‌کنم که هیچ بخشی از این کتاب را حذف نکنند. در ادامه علاوه بر بودجه ‌بندی هر پایه به صورت مجزا، سعی کردم به بخش‌های تست‌خیز و بخش‌های آسان جامعه شناسی نیز اشاره کنم.

روش مطالعه درس جامعه شناسی؛ هر فصل را به صورت مجزا مطالعه کنید

احتمال فراموشی درس جامعه شناسی به خاطر ماهیت حفظی که دارد، بسیار بالاست. به همین دلیل بهتر است فاصله‌های کوتاه‌تری را برای مرور آن در نظر بگیرید. از طرفی مباحث علوم اجتماعی ارتباط معنایی خاصی با هم ندارند و لازم نیست هر بار مفاهیم ابتدایی کتاب را مجددا مطالعه کنید.
با توجه این مسئله بهتر است در حین مطالعه هر فصل، نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی را جدی بگیرید. همچنین رمزگذاری و استفاده از منابع معتبر برای یادگیری این درس می‌تواند بسیار مفید باشد. برای نتیجه بهتر توصیه می‌کنیم مقاله بهترین منابع جامعه شناسی کنکور انسانی را مطالعه کنید. در این مقاله با استفاده از تجربه مشاوران نوتروفیل، منابع مناسب هر سطح را شناسایی و معرفی کردیم. به کمک چنین منابعی مسیر مطالعاتی شما کوتاه‌تر شده و بازدهی بیشتری خواهید داشت.

مباحث تست خیز جامعه شناسی کنکور انسانی را بشناسید

مباحث تست خیز جامعه شناسی کنکور 1404

با بررسی شیوه‌های مطالعاتی رتبه‌های برتر کنکور در دوره‌های گذشته به‌راحتی متوجه می‌شویم که این داوطلبان، بودجه‌بندی دروس برای برنامه‌ریزی را جدی گرفته‌اند. مسلما وقتی بدانید چه مباحثی از هر کتاب مهم‌تر هستند و طراحان کنکور روی چه قسمت‌هایی تاکید دارند، زمان بیشتری به آن اختصاص می‌دهید و نتیجه بهتری هم می‌گیرید.
در مقاله بودجه بندی کنکور انسانی، بخش‌های تست‌خیز همه درس‌های این رشته آورده شده است. اگر بر اساس اطلاعات داده شده در این مقاله برنامه مطالعاتی خود را تنظیم کنید، بدون شک نتیجه خوبی در کنکور می‌گیرید.
فصل‌های زیر هم جزو قسمت‌های تست‌خیز جامعه شناسی هستند که اگر به آن‌ها تسلط داشته باشید، حداقل 60 الی 70 درصد امتیاز این درس را به دست می‌آورید.

  1. فرهنگ معاصر غرب و نظام نوین جهانی
  2. جهان دو قطبی
  3. سیاست هویت
  4. نابرابری اجتماعی
  5. پیشینه علوم اجتماعی در جهان اسلام
  6. معنای زندگی

4 مبحث آسان جامعه شناسی کنکور انسانی

در هر درسی مباحثی وجود دارد که برای یادگیری آن نیاز به انرژی زیادی ندارید و در زمان کوتاهی می‌توانید به آن مسلط شوید. این قسمت‌ها بهترین گزینه برای داوطلبانی هستند که زمان زیادی تا کنکور ندارند یا برای رتبه بالا تلاش نمی‌کنند.
در بودجه بندی جامعه شناسی انسانی نیز برخی از این فصل‌های آسان به چشم می‌خورد که در ادامه خواهید دید. با مطالعه مباحث آسان علوم اجتماعی، می‌توانید 30 تا 40 درصد امتیاز آن را کسب کنید.

  1. زندگی اجتماعی (جامعه شناسی دهم)
  2. هویت (جامعه شناسی دهم)
  3. فرهنگ جهانی (جامعه شناسی یازدهم)
  4. ذخیره دانشی (جامعه شناسی دوازدهم)

کامل ترین بودجه بندی جامعه شناسی انسانی را از مشاوران نوتروفیل بخواهید

با وجود اینکه فصل‌های مختلف این درس به هم مرتبط نیستند؛ اما مشاوران نوتروفیل با بررسی بودجه بندی جامعه شناسی به این نتیجه رسیدند که اغلب تست‌های این درس به صورت ترکیبی مطرح می‌شوند.
به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم تعداد سوالات مطرح شده از هر بخش کتاب اجتماعی را در چند سال آخر کنکور بررسی کنیم. زیرا به هر حال حدس تقریبی تعداد سوالات هر پایه، بهتر از این است که هیچ چشم‌اندازی نداشته باشید.
بر اساس آزمون‌های سال‌های گذشته می‌توان گفت 10 درصد تست‌ها از کتاب علوم اجتماعی پایه دهم، 40 درصد از کتاب علوم اجتماعی پایه یازدهم و 50 درصد از کتاب علوم اجتماعی پایه دوازدهم مطرح شده بودند؛ اما کنکور 1402 با اختصاص 5 تست به هر پایه، این بودجه بندی را به کلی تغییر داد.
در کنکور 1403 نیز اکثر سوالات به‌صورت ترکیبی از جامعه شناسی 1، 2 و 3 مطرح شد که در آن، طراحان سوال حتی از بخش‌های “بخوانیم و بدانیم” نیز صرف نظر نکرده بودند. با این تفاصیل می‌بینید که احتمال هر تغییری برای بودجه بندی جامعه شناسی کنکور انسانی 1404 امکان‌پذیر است.
از این رو توصیه می‌کنیم، استفاده از تجربه مشاوران و رتبه‌های برتر را جدی بگیرید. در سایت نوتروفیل تعدادی از بهترین مشاوران کنکور کشور معرفی شده‌اند که می‌توانند با آموزش مهارت‌های مطالعه و تست‌زنی، شما را برای هر تغییری آماده کنند.

سوالات متداول

از درس جامعه شناسی چند تست در کنکور مطرح می‌شود؟

در آزمون‌های سراسری قبل، 20 تست از این در دفترچه مشاهده می‌شد؛ اما از کنکور 1403 این تعداد به 15 تست کاهش پیدا کرد.

در آخرین بودجه بندی درس جامعه شناسی از هر پایه چند تست مطرح شده بود؟

در کنکور 1403 مجموعا 15 تست به صورت ترکیبی از هر 3 کتاب جامعه شناسی مطرح شد.

چرا اطلاع از بودجه بندی درس جامعه شناسی مهم است؟

با توجه به ضریب 5 این درس در کنکور، با شناخت فصل‌های مهم می‌توان با اولویت‌بندی صحیحی مطالعه کرد و موفق شد.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها