بهترین روش‌ مرور دروس انسانی برای موفقیت در کنکور

روش مرور دروس کنکور انسانی
مسیر مطالعه

مرور دروس انسانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آمادگی برای امتحانات و کنکور است؛ اما روش مرور دروس کنکور انسانی به چه صورت است؟ با توجه به محتوای حفظی که در درس‌های انسانی وجود دارد، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از بهترین روش مرور دروس انسانی برای کنکور، امری حیاتی است. هدف اصلی از مرور، مرور مجدد و تثبیت مطالب است تا بتوان در زمانی کوتاه و با بازدهی بالا، تمامی مباحث را مرور کرد و به تسلط خوبی دست یافت. اما بهترین نحوه مرور دروس انسانی برای کنکور چه روشی است؟

روش صحیح مرور مطالب دروس انسانی برای کنکور با توجه به حفظی بودن مطالب، کمی متفاوت با سایر رشته‌ها است. برای مرور دروس انسانی بجای اینکه از خواندن درسنامه‌ها به تست زدن برسید؛ بالعکس این موضوع اتفاق می‌افتد. به نوعی مهندسی معکوس است و ابتدا سراغ تست‌ها می‌روید. اگر در تست‌زنی متوجه شدید که سطح یادگیری بسیار پایین بوده و اکثر مطالب از یادتان رفته، کل مبحث را مجدد مرور می‌کنید. اما اگر تا حد قابل قبولی یادگیری اتفاق افتاده بود، صرفاً مباحثی را که در تست‌زنی ایراد داشتید؛ مطالعه می‌کنید. این یک اصل کلی برای مرور دروس انسانی است. در این مقاله به بررسی تک به تک درس‌ها خواهیم پرداخت.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نحوه مرور دروس انسانی برای کنکور

نحوه مرور دروس انسانی برای کنکور
نحوه مرور دروس انسانی برای کنکور

قبل از هر چیز باید بدانید که هدف از مرور، یادآوری و تثبیت اطلاعاتی است که قبلاً آموخته‌اید. مرور به معنای خواندن کامل مجدد کتاب‌ها نیست! بلکه باید تمرکزتان بر روی مرور نکات مهم و حل مشکلاتی باشد که در مطالعه اولیه با آن‌ها مواجه بودید. هدف از مرور دروس انسانی این است که بتوانید حجم زیادی از مطالب را در یک زمان معقول با بالاترین بازدهی مرور کنید.

داشتن یک برنامه منظم برای مرور به خصوص در رشته‌هایی مانند انسانی، بسیار حائز اهمیت است. دانش‌آموزانی می‌توانند در این رشته موفق شوند که بازه‌های زمانی منظمی برای مرور مطالب آموخته شده در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید با آزمون و خطا زمان‌های مناسب مرور را برای خودتان پیدا کنید اما اگر می‌خواهید بدون اتلاف وقت و آزمون و خطا یک برنامه منظم را پیش ببرید، می‌توانید از مشاور کنکور انسانی کمک بگیرید. مشاور کنکور انسانی با تجربه بالا خود، یک برنامه شخصی‌سازی شده برایتان طراحی کرده و بهترین زمان‌ها برای مرور دروس را برای شما در برنامه می‌گذارد. برای کمک گرفتن از مجرب‌ترین مشاورین رشته انسانی می‌توانید از طریق لینک موجود در این صفحه اقدام نمایید.

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

روش مرور درس عربی

در درس عربی، بخش قواعد بیشتر نیاز به مرور دارد. اگر از قبل خلاصه‌نویسی کرده‌اید یا درسنامه‌ کتاب کمک‌درسی را دارید، ابتدا یک نگاه اجمالی به آن بیندازید. سپس به سراغ تست‌زنی بروید. تست‌زنی در مرحله‌ی مرور باید متمرکز بر تست‌های غلط یا نزده‌ی قبلی باشد تا بتوانید ایرادات خود را برطرف کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا مشکلات قبلی را به خوبی شناسایی و بر آن مباحث مسلط شوید.

روش مرور درس جامعه شناسی

برای مرور درس جامعه‌شناسی، بهتر است ابتدا تست مروری بزنید و سپس بخش‌هایی که مشکل دارید یا فراموش کرده‌اید را از روی کتاب درسی بخوانید. نکته مهم در مرور این است که به‌جای مطالعه کل کتاب، فقط بخش‌هایی که ضعف دارید را مرور کنید. این روش به شما کمک می‌کند زمان کمتری را صرف مطالعه مجدد کنید و بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

روش مرور درس تاریخ و جغرافیا

درس‌هایی مانند تاریخ، جغرافیا و جامعه‌شناسی به دلیل ماهیت حفظی آن‌ها نیاز به مرور مداوم دارند. در این دروس، بهتر است از تست‌زنی شروع کنید و با توجه به نتیجه تست‌ها، به سراغ بخش‌هایی که ضعف دارید، بروید و آن‌ها را مطالعه کنید. این نوع مرور، یک روش مهندسی معکوس است که به تثبیت بهتر مطالب در ذهن شما کمک شایانی می‌کند.

ممکن است با روش صحیح مرور دروسی مانند تاریخ و جغرافیا آشنا نباشید و یا ندانید میان روش مرور این دروس با دروسی مانند ریاضی، چه تفاوتی وجود دارد. نگران نباشید! نوتروفیل در مقاله «روش صحیح مرور برای کنکور» هرآنچه در رابطه با انواع روش‌های مرور لازم است بدانید را بیان کرده است. کافی است مقاله را از طریق لینک موجود در این بخش بخوانید تا از این سردرگمی نجات پیدا کنید.

روش مرور درس اقتصاد

برای درس اقتصاد، قسمت مسائل و فرمول‌ها بیشتر نیاز به مرور دارند. بهترین روش برای مرور این است که فرمول‌ها را روی یک برگه جداگانه بنویسید و مرتب به صورت روزانه آن‌ها را مرور کنید. همچنین، تست‌زنی از مسائل و تحلیل دقیق آن‌ها، شما را در این درس قوی‌تر می‌کند.

روش مرور درس علوم و فنون ادبی

زمانی که صحبت از مرور دروس انسانی به میان می‌آید، علوم و فنون ادبی یکی از درس‌هایی بوده که دغدغه اصلی دانش‌آموزان انسانی است. برای مرور درس علوم فنون ادبی، بخش‌هایی مثل عروض و قرابت معنایی نیاز کمتری به مرور دارند، اما آرایه‌های ادبی بهتر است با تست‌زنی مرور شوند. از هر آرایه چند تست انتخاب کنید و با تحلیل دقیق تست‌ها، مرور خود را انجام دهید. بخش‌هایی مثل تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی نیز نیاز به مرور مداوم دارند که می‌توانید از نمودارهای درختی و خلاصه‌نویسی برای مرور آن‌ها استفاده کنید.

یکی دیگر از بهترین روش‌های مرور درس علوم و فنون ادبی این است که بجای مشخص کردن یک زمان مشخص برای بخش عروض، قافیه و قرابت؛ بیایید از تست‌های مرور روزانه استفاده نمایید. هرروز ۵ تست قرابت، ۵ تست عروض و ۵ تست آرایه از درس‌هایی که خواندید بزنید. این کار شاید نهایتاً ۲۰ دقیقه زمان شما را در روز بگیرد اما تکرار و مداومت در انجام آن باعث می‌شود شما بر روی مباحث عروض، قافیه و آرایه مسلط شوید.

روش مرور درس روانشناسی

روانشناسی یکی از درس‌های تک کتاب در رشته انسانی است که با مرور درست می‌توان به راحتی بر روی مباحث آن مسلط شد. کتاب روانشناسی مجموعاً ۸ درس دارد ولی مباحث هرکدام از این ۸ درس بسیار جزئی است. برای مرور درس روانشناسی می‌توانید دو بازه زمانی را در هفته مشخص کنید و هر هفته دو درس را در این دو بازه زمانی مرور کنید. در حقیقت ۸ درس این کتاب را در یک ماه می‌توانید به صورت کامل مرور کنید.

روش مرور درس فلسفه

فلسفه یکی از درس‌های پیچیده است که نیاز به مطالعه کامل در زمان مرور دارد. در این درس نمی‌توانید بخش‌هایی را حذف کنید، بلکه باید همه قسمت‌ها را مرور کنید. برای مرور درس فلسفه ابتدا باید تست‌های آن درس را بزنید و سپس به سراغ خواندن کامل همان درس بروید. در مرور این درس بهتر است متن خود کتاب درسی را مرور کنید؛ زیرا بسیاری از سؤال‌هایی که طراحان از این درس طرح می‌کنند بسیار جزئی و از متن خود درس بوده است.

البته به یاد داشته باشید که این نکاتی که در این مقاله ذکرشده است، برای مرور دروس انسانی است. جمع‌بندی ماه‌های پایانی دروس انسانی روش متفاوتی دارد. برای مثال در تایم جمع‌بندی درس فلسفه، دیگر لازم به خواندن دوباره متن کتاب نیست. اگر برای جمع‌بندی دروس انسانی سردرگم هستید، می‌توانید از مقاله «روش جمع بندی دروس انسانی» کمک گرفته و بهترین روش را انتخاب نمایید. یادتان باشد مرور و جمع‌بندی مکمل یکدیگر برای موفقیت در کنکور هستند.

روش مرور درس ریاضی

در میان دروس انسانی، ریاضی نیز یکی از دروسی است که داوطلبان از آن دل خوشی ندارند. برای مرور ریاضی، اگر سطح شما قوی است، می‌توانید ابتدا چند مبحث اول درسنامه‌ها را به صورت اجمالی مرور کنید و سپس به سراغ تست‌زنی بروید. اما اگر سطح متوسط یا ضعیفی دارید، بهتر است هر مبحث را جداگانه مرور کنید؛ یعنی ابتدا درسنامه را مطالعه کرده و سپس تست‌های مربوطه را تحلیل کنید. تحلیل تست‌ها در ریاضی اهمیت بیشتری نسبت به تست‌زنی صرف دارد.

کلید روش صحیح مرور مطالب دروس انسانی برای کنکور

به نظر من یکی از نکات کلیدی در روش مرور دروس انسانی، تعیین بازه‌های مرور در طول برنامه‌ریزی است. به‌جای اینکه بخواهید کل کتاب را سریع به اتمام برسانید؛ بعد از خواندن هر چند درس، یک بازه مرور تعیین کنید. این روش باعث می‌شود که یادگیری عمیق‌تری داشته باشید و مطالب بهتر در ذهنتان تثبیت شوند.

بهترین روش مرور دروس انسانی؛ عنصر مهم موفقیت

مرور دروس انسانی از مهم‌ترین مراحل برای آمادگی در کنکور است و با توجه به ماهیت حفظی این دروس، انتخاب بهترین روش مرور دروس انسانی بسیار اهمیت دارد. با توجه به حفظی بودن دروس انسانی، بهترین روش مرور دروس انسانی به این شکل است که با تست‌زنی آغاز شود و مباحثی که ضعف دارید دوباره مرور شوند. این روش مهندسی معکوس کمک می‌کند تا در زمان کمتر به تسلط بیشتری بر مطالب برسید. از طرفی، استفاده از مشاورین و برنامه‌ریزی منظم می‌تواند بازدهی این مرورها را به حداکثر برساند.

بنابراین، انتخاب بهترین روش مرور دروس انسانی برای کنکور، کلید موفقیت در این مسیر است. یادتان باشد نوتروفیل همراه همیشگی شما برای رسیدن به موفقیت در کنکور است. کافی است سری به سایت نوتروفیل بزنید تا هر مطلبی که نیاز دارید را در آن پیدا کنید. ما یک مرجع کامل برای کمک به شما دانش‌آموزان کنکوری هستیم.

سؤالات متداول

روش مرور دروس انسانی چه تفاوتی با سایر رشته‌ها دارد؟

دروس انسانی به دلیل حفظی بودن نیاز به مرور بیشتر و استفاده از روش مهندسی معکوس دارند؛ که در این مقاله توضیح داده شد.

روش صحیح مرور مطالب دروس انسانی برای کنکور چیست؟

برنامه‌ریزی منظم و داشتن بازه‌های زمانی مداوم برای مرور بهترین راهکار است.

چگونه می‌توانیم در مرور دروس انسانی بازدهی بیشتری داشته باشیم؟

استفاده از تست‌زنی هدفمند و تمرکز بر مباحثی که در آن‌ها ضعف دارید، به افزایش بازدهی کمک می‌کند.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها