مدیریت استفاده از گوشی و فضای مجازی در سال کنکور؛ معرفی راهکارهای قابل اجرا و اپلیکیشن های کاربردی

گوشی در سال کنکور
مسیر مطالعه

استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند، به ویژه در دوران حساس کنکور، می‌تواند تاثیرات مخربی از جمله؛ کاهش تمرکز و افزایش حواس‌پرتی، کاهش بهره‌وری و مدیریت زمان، تاثیر بر سلامت روان و… دانش‌آموزان داشته باشد. با این تفاصیل استفاده از گوشی در سال کنکور، می‌تواند بزرگ‌ترین مانع برای رسیدن به هدف شما باشد.
اما نگران نباشید، در این مقاله با معرفی اپلیکیشن های کاربردی در سال کنکور و آموزش راهکارهای مختلفی مثل حذف پیام‌رسان‌ها و بازی‌ها، دور نگه‌داشتن گوشی از دسترس و… به شما کمک می‌کنیم تا این معضل را مدیریت کنید. البته باید بدانید که فاصله گرفتن از گوشی فرآیند تدریجی است
که نیاز به صبر و انگیزه دارد. از طرفی همراهی اعضای خانواده و حضور یک نفر دوم به جز خودتان مثل خواهر و برادر، والدین، مشاور و… می‌تواند بسیار مفید باشد. هر چه این فرد در این مورد تجربه بیشتری داشته باشد، احتمال پیروزی شما بیشتر است.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد


مشاوران نوتروفیل با تجربه و دانش خود، سعی می‌کنند، روحیه و انگیزه شما را بالا ببرند. به‌علاوه با آموزش راهکارهای علمی و اصولی، شما را در مسیر اصلی نگه داشته و تا روز کنکور در کنارتان هستند که جا نزنید. پس همین حالا روی لینک مشاوره کنکور بزنید و با پر کردن فرم موجود در صفحه منتظر تماس کارشناسان نوتروفیل باشید تا بتوانید دوران کنکور را به‌سلامت پشت سر بگذارید.

معرفی طرح های مشاوره کنکور نوتروفیل

۵ تاثیر مخرب استفاده بیش از حد از گوشی بر روی تمرکز و یادگیری در دوران کنکور

غرق شدن در فضای مجازی، یکی از بلاهای خانمان سوزی است که هر کنکوری را تهدید می‌کند. زیرا شما در دوران کنکور نیاز به تمرکز و مدیریت زمان دارید و تلفن همراه می‌تواند به‌راحتی لحظه‌های طلایی‌تان را تباه کند. در این مورد تنها چیزی که به شما کمک می‌کند از هدفتان فاصله نگیرید و از رقبا جلوتر باشید؛ اجرای راهکارهای کنترل گوشی در سال کنکور است. همین‌طور مطالعه مقاله افزایش تمرکز در سال کنکور نیز می‌تواند نکات مفیدی برای شما داشته باشد. زیرا در آن به طور مفصل درباره عوامل حواس پرتی و روش کنترل ذهن که روی افزایش تمرکز نیز تاثیر دارد، صحبت کردیم. در ادامه نیز چند مورد از شایع‌ترین عوارض گوشی‌های هوشمند را بررسی می‌کنیم:

تلفن همراه؛ راهزن زمان و تمرکز

فضای مجازی خواه یا ناخواه انبوهی از داده‌ها و اطلاعات را وارد مغز شما می‌کند. خیلی از این داده‌ها هیچ بار معنایی و مفهوم خاصی ندارند و فقط بخشی از ذهنتان را درگیر می‌کنند. وقت شما مهم‌ترین سرمایه زندگی شماست، طوری که با هیچ‌چیز دیگری نمی‌توانید آن را معامله کنید و فرصت ازدست‌رفته خود را دوباره به دست آورید.
از طرفی هم با توجه به زمان‌بندی کارهای یک کنکوری همچون تست‌زدن، مطالعه‌کردن، آزمون دادن، آموزش دیدن و… باید بتوانید در زمان تعیین شده‌ای کارهایتان را به اتمام برسانید.


ارتباط با پارتنر درسی مجازی؛ رقابت یا سقوط در دره شکست

یکی از بهانه‌های جدیدی که کنکوری‌ها برای به دست گرفتن گوشی دارند این است که می‌خواهند با پارتنر درسی خود رقابت کنند و این را انگیزه‌ای برای درس‌خواندن می‌دانند، غافل از اینکه هر دو نفر فرصت تلاش و موفقیت را از خود می‌گیرند.
یادتان نرود رقابت در کنکور فقط با یک نفر یا دوستانتان در یک کلاس یا یک مدرسه و حتی یک شهرستان نیست؛ بلکه کنکور آزمونی کشوری است. شاید شما نسبت به دوست خود بیشتر مطالعه کنید و وضعیت درسی بهتری داشته باشید؛ ولی در کنکور با رقبای زیادی روبه‌رو می‌شوید که ممکن است از شما قوی‌تر باشند.داشتن پارتنر درسی در فضایی بدون حضور یک مشاور نه تنها کمکی به شما نمی‌کند؛ بلکه فرصت‌های پیشرفت را نیز از شما می‌گیرد.


پیام رسان های متعدد؛ افتادن در دام فضایی اعتیاد آور

فضای مجازی اگر درست مدیریت نشود برای شما به شدت اعتیادآور خواهد بود و به راحتی نم‌توانید آن را ترک کنید. حتی اگر گوشی را از خود دور کنید باز هم ذهنتان کنجکاو اتفاقاتی است که در گوشی می‌گذرد و دوست دارید سریع‌تر خود را به آنها برسانید.


استفاده از کتابهای pdf؛ شمشیری دو لبه

با افزایش هزینه کتاب‌های کمک‌درسی، برخی داوطلبان سراغ فایل کتاب می‌روند و درس‌نامه و تست‌های خود را در گوشی می‌خوانند. درست است که با آمدن فضای مجازی آموزش آسان‌تر شده و می‌توانید از کلاس‌های بهترین اساتید استفاده کنید. ولی نباید حین کلاس در اپ‌های دیگر باشید؛ بلکه باید تمام تمرکزتان فقط به کلاس و صحبت‌های استاد باشد و یادگیری فعالی داشته باشید مخصوصا زمانی که کلاس را به صورت آفلاین می‌بینید.


تغییر روتین روزانه و الگوی خواب شبانه

زمان زیادی که به صورت پراکنده در طول روز صرف استفاده از گوشی می‌کنید، در واقع از زمان مطالعه و انجام تکالیف شما کم می‌شود و بازدهی شما به‌مرور کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل استفاده از گوشی باعث می‌شود دانش‌آموزان نتوانند برنامه‌ریزی دقیق و منظم برای مطالعه داشته باشند.
از طرفی نور آبی صفحه‌نمایش گوشی، بر روی ساعت بیولوژیکی بدن تاثیر گذاشته و باعث اختلال در خواب می‌شود. خواب ناکافی، به طور مستقیم بر روی توانایی تمرکز و یادگیری تاثیر می‌گذارد. در مقاله سبک زندگی کنکوری توضیح دادیم که برای موفقیت در کنکور باید به اندازه کافی استراحت کنید تا ذهن شما همیشه رفرش باشد و آمادگی یادگیری مطالب جدید را داشته باشد.

راهکارهای موثر برای مدیریت فضای مجازی؛ چگونه در سال کنکور گوشی را کنار بگذاریم

حتی الان که این مقاله را می‌خوانید، خودتان بهتر از من می‌دانید که آیا واقعا تصمیم به مدیریت فضای مجازی و کم کردن استفاده از گوشی را دارید یا خیر. به‌هرحال من سعی کردم در ادامه راهکارهای کنترل گوشی در سال کنکور که بسیاری از رتبه‌های برتر امتحان کرده‌اند را برایتان توضیح دهم:

  1. تعیین زمان مشخص برای استفاده از گوشی: ساعت‌هایی را در طول روز برای استفاده از گوشی تعیین کنید و در بقیه اوقات، آن را خاموش یا در حالت پرواز قرار دهید.
  2. ایجاد محیط مطالعه مناسب: گوشی خود را از اتاق مطالعه دور نگه دارید و در محیطی آرام و بدون حواس‌پرتی مطالعه کنید.
  3. یافتن جایگزین برای سرگرمی: به‌جای استفاده از گوشی، به فعالیت‌های دیگری مانند ورزش، مطالعه کتاب، یا گذراندن وقت با دوستان و خانواده بپردازید.
  4. تقویت اراده: با تقویت اراده و خودکنترلی، می‌توانید بر وسوسه استفاده از گوشی غلبه کنید.
  5. حذف شبکه‌های مجازی: خیلی از کانال‌ها یا گروه‌های تبلیغاتی یا حتی دوستانه را بهتر است حذف کنید. چون مدام ذهن شما را درگیر می‌کند و مخفیانه ساعت‌های زیادی از روز شما را به خود اختصاص می‌دهد.
  6. سپردن گوشی به خانواده: اگر فکر می‌کنید ممکن است نمی‌توانید وسوسه‌ها را کنترل کنید، بهتر است از خانواده بخواهید فقط برای زمان محدودی گوشی را در اختیارتان قرار دهند.
  7. ایجاد محدودیت برای اپلیکیشن‌ها: با استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان، می‌توانید محدودیت‌هایی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ها ایجاد کنید.

نصب اپلیکیشن‌های مدیریت زمان

اپلیکیشن‌های کاربردی در این زمینه طراحی شده است که می‌توان از آنها استفاده کرد؛ ولی حواستان باشد که خودتان را دور نزنید. زیرا همه ما به خوبی می‌دانیم که چگونه در سال کنکور گوشی را کنار بگذاریم؛ اما گاهی اوقات با هزار بهانه باز هم اشتباه خود را تکرار می‌کنیم.

اپلیکیشن‌های بلاکر:

Forest .1: این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند تا با کاشتن درخت‌های مجازی، تمرکز خود را حفظ کنید. هر چقدر در برنامه بمانید، درختتان پربارتر می‌شود و هر بار که از اپلیکیشن خارج شوید، درخت شما می‌میرد!
Freedom .2: با این اپلیکیشن می‌توانید به‌راحتی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های حواس‌پرت کن را برای مدت‌زمان مشخصی بلاک کنید.
Offtime .3: این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد تا حالت‌های مختلفی مانند “کار”، “خانواده” و “خودم” را تعریف کرده و برای هر حالت، محدودیت‌هایی برای استفاده از اپلیکیشن‌ها تعیین کنید.

اپلیکیشن‌های ردیاب زمان:

Moment .1: این اپلیکیشن به شما نشان می‌دهد که چقدر زمان را صرف استفاده از هر اپلیکیشن می‌کنید و نمودارهای جالبی از عادات استفاده شما ارائه می‌دهد.
QualityTime .2: این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد تا محدودیت‌هایی برای استفاده از اپلیکیشن‌ها تعیین و گزارش‌های دقیقی از زمان استفاده از گوشی خود دریافت کنید.

حواستان باشد که بهترین زمان استفاده از گوشی در سال کنکور وقتی است که همه برنامه خود را اجرا کرده و دفتر گزارشتان را پر کرده باشید. همچنین باید بدانید کاهش استفاده از گوشی فرآیندی تدریجی است. صبور باشید و به خودتان زمان بدهید تا به روال جدید عادت کنید.

ایجاد عادات مطالعه سالم؛ نکات کلیدی برای پایبندی به برنامه

  • حذف حواس‌پرتی‌ها: گوشی، تلویزیون و سایر عوامل حواس‌پرتی را از محیط مطالعه خود دور کنید.
  • شروع کوچک: با محدودیت‌های کوچک شروع کنید و به تدریج آن‌ها را افزایش دهید.
  • جدول زمانی: یک جدول زمانی دقیق برای مطالعه دروس مختلف تهیه کنید.
  • اهداف مشخص: اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را تعیین کنید و به آن‌ها پایبند باشید.
  • پاداش: برای خود پاداش‌هایی در نظر بگیرید تا به شما انگیزه دهد.
  • صبر و حوصله: تغییر عادات زمان‌بر است. به خودتان زمان بدهید و صبور باشید.
  • حمایت اطرافیان: از دوستان و خانواده خود بخواهید تا شما را در این مسیر حمایت کنند.
  • انعطاف‌پذیری: گاهی اوقات ممکن است از برنامه خود خارج شوید. مهم این است که دوباره به روتین خود برگردید.

گوشی رو کنار بگذار، به رویاهات نزدیکتر شو

امروزه گوشی‌های هوشمند بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ما هستند. اما استفاده بیش از حد از آن‌ها، به ویژه در دوران حساس کنکور، می‌تواند مانعی بزرگ بر سر راه موفقیت باشد. مگر اینکه با راهکارهایی اصولی همچون؛ تعیین زمان مشخص برای استفاده از گوشی، ایجاد محیط مطالعه مناسب، استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان، یافتن جایگزین برای سرگرمی، تقویت اراده و تغییر عادات آن را مدیریت کنیم.
با پیروی از همین راهکارهای به ظاهر ساده و با کمی تلاش، می‌توانید بر وسوسه استفاده از گوشی غلبه کرده و به موفقیت در کنکور دست پیدا کنید. البته به شرطی که در تصمیم خود استمرار داشته باشید و با انگیزه بالا برنامه درسی خود را اجرا کنید. بااین‌همه اگر همچنان سوالی در مورد مدیریت استفاده از گوشی و فضای مجازی در سال کنکور دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده، کافیست در همین صفحه کامنت بگذارید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت نوتروفیل و بررسی طرح‌ها و مشاوران ما، فرم موجود در صفحه را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

سوالات متداول

آیا باید در دوران کنکور به طور کامل گوشی را کنار بگذارم؟

البته که نه. گوشی می‌تواند ابزار مفیدی برای مطالعه و یادگیری باشد. اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند تمرکز شما را کاهش دهد. پس بهتر است زمان مشخصی را برای استفاده از گوشی تعیین کنید.

بهترین زمان برای استفاده از گوشی در دوران کنکور چه زمانی است؟

در ساعت‌هایی که به طور معمول تمرکز شما کمتر است، مثلا بعد از یک جلسه مطالعه طولانی، از گوشی استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از گوشی برای استراحت‌های کوتاه و انجام فعالیت‌هایی مانند گوش دادن به موسیقی آرام استفاده کنید.

آیا ممکن است بعد از مدتی دوباره به استفاده بیش از حد از گوشی برگردم؟

بله این احتمال وجود دارد. به همین دلیل باید همیشه هوشیار باشید و تلاش کنید تا عادات جدید خود را حفظ کنید و اگر از عهده آن برنمی‌آیید از یک فرد باتجربه مثل مشاور کمک بگیرید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها