معرفی پردرآمدترین رشته های تجربی

پردرآمدترین رشته های تجربی
مسیر مطالعه

قطعا شما هم برای انتخاب رشته و شغل آینده‌تان به درآمد خوب فکر می‌کنید و از فاکتورهای مهم برای شماست. در حقیقت، قبولی در رشته‌ای که پس از فارغ‌التحصیلی از نظر اشتغال و درآمدزایی تضمین شده باشند، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها و دلایل وجود رقابت بسیار زیاد در بین داوطلبان رشته تجربی است. جالب است بدانید که 90 درصد متقاضیان رشته تجربی به دنبال قبولی در چند رشته خاص در حوزه تجربی هستند و این موضوع فارغ از جنسیت، در بین همه داوطلبان محبوب است.

اگر به دنبال قبولی در پردرآمدترین رشته‌های تجربی در ایران هستید باید بدانید که طبق نظر کارشناسان رشته‌های داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، رادیولوژی، پرستاری، بینایی سنجی و شنوایی سنجی در گروه پولسازترین مشاغل قرار دارند.

باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این رشته‌ها علاوه بر درآمد بسیار خوبی که دارند، همگی از جایگاه اجتماعی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند. با این حال ما به شما توصیه می‌کنیم که برای انتخاب رشته و شغل، در درجه اول به توان، استعداد و علاقه خودتان توجه کنید. 

پردرآمدترین رشته های تجربی

رشته‌هایی که به هر ترتیبی با سلامت افراد جامعه در زمینه‌های مختلف سروکار دارند، همیشه پرتقاضا بوده و به همین دلیل درآمد آن‌ها نیز نسبتاً بالا است. بنابراین، رشته‌های داروسازی، پزشکی و جراحی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، رادیولوژی، پرستاری، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی جز پردرآمدترین رشته‌های تجربی هستند. 

علاوه بر این، مشاغلی که به طور غیرمستقیم با مسائل پزشکی و سلامت افراد جامعه سر و کار دارند، مانند رشته علوم آزمایشگاهی، شرایط خوبی از نظر درآمد و بازار کار دارند. برای من و بسیاری از متقاضیان انتخاب رشته و شغل از بین رشته‌های تجربی به سبب تنوع و البته شباهت بسیار زیادی که بایکدیگر دارند، کاری نسبتاً مشکل و پرچالش محسوب می‌شود. 

از این رو، کمک گرفتن از یک فرد متخصص و باتجربه که اطلاعات کافی و جامعی در مورد رشته‌ها دارد، برای من بسیار با ارزش و کمک کننده بود. در واقع، دریافت خدمات مشاوره، امری بسیار مهم و کمک کننده برای داوطلبان کنکور تجربی به شمار می‌آید. در صفحه مشاوره کنکور تجربی می‌توانید همه اطلاعات لازم را به‌دست آورید.

پردرآمدترین شغل های رشته تجربی

انتخاب یک رشته مناسب که آینده شغلی خوبی نیز داشته باشد، یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور در طول دوران تحصیل در دوره متوسطه دوم به شمار می‌آید. شغل‌های رشته‌ تجربی به سبب آینده روشنی که جامعه برای فارغ التحصیلان آن‌ها متصور می‌شود در میان داوطلبان به محبوبیت بسیار زیادی رسیده‌اند. به همین دلیل، داوطلبان و دانش‌آموزان باید در هنگام انتخاب رشته تحصیلی خود، کاملاً هوشمندانه عمل کنند. 

در واقع، اهمیت رشته تحصیلی داوطلبان و تاثیری که بر روی آینده کاری و شخصی افراد می‌گذراند، به هیچ وجه قابل انکار نیست. مشاغل پردرآمد در رشته تجربی بسیار زیاد و متنوع هستند و به این ترتیب، تحصیل در این رشته‌ها برای داوطلبان بسیار وسوسه انگیز است. با این حال، به عنوان داوطلب رشته تجربی بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هر رشته تحصیلی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ممکن است دچار تغییراتی شود. 

بنابراین اگر شما قصد قبولی و ادامه تحصیل در رشته به خصوصی را دارید، لازم است بدانید که برای قبولی در آن رشته به چه رتبه و ترازی احتیاج دارید. استفاده از پنل تخمین رتبه یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌ها برای ارزیابی وضعیت شما نسبت به رقباست.

پردرآمدترین رشته های تجربی در ایران

دو رشته پزشکی و دندانپزشکی در صدر ۱۰ رشته برتر علوم تجربی در کنکور هستند. در واقع به سبب موقعیت‌های شغلی مناسب و زیادی که برای پزشکان وجود دارد، رقابت برای قبولی در این دو رشته نیز در میان داوطلبان بسیار زیاد است. بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که یک پزشک متخصص درآمد بسیار خوبی دارد، اما نمی‌توان از مقطع پزشکی عمومی انتظار درآمد خوبی را داشت. 

همچنین لازم به ذکر است که در میان رشته‌های تخصص برای پزشکی، جراحی بالاترین درآمد را دارد. بعد از آن به ترتیب رشته قلب و عروق، متخصص بیهوشی، گوارش، مغز و اعصاب، چشم پزشکی، داخلی، زنان و زایمان و اطفال قرار دارند.

داروسازی یکی از پردرآمدترین رشته‌های تجربی است که از نظر محبوبیت هم‌رده با پزشکی و دندانپزشکی است. توجه داشته باشید که درآمد فارغ التحصیلان رشته داروسازی بسته به اینکه در کدام یک از بخش‌ها مشغول به کار شوند، متفاوت خواهد بود. افراد پس از فارغ التحصیلی در رشته داروسازی می‌توانند در شرکت‌های مختلف اعم از کارخانه داروسازی، داروخانه شخصی، آزمایشگاه‌های تولید دارو و غیره مشغول به کار شوند. برای آشنایی با این رشته پرطرفدار مقاله رشته داروسازی را بخوانید.

دامپزشکی یکی دیگر از رشته‌های تجربی است که امروزه بازار کار رو به رشدی نیز دارد. از آنجایی که وظیفه‌ای که بر عهده دامپزشکان هست، شامل مراقبت و درمان حیوانات است، در نتیجه داوطلبانی که به حیوانات علاقه‌مند هستند، می‌توانند رشته دامپزشکی را انتخاب کنند. امروزه با افزایش حیوانات خانگی نیاز به دامپزشکان، نیز در حال افزایش است، به همین دلیل درآمد افرادی که در این حوزه کار می‌کنند نیز افزایش یافته است. 

رشته‌های پیراپزشکی نیز جزو رشته‌هایی هستند که بازار کار خوبی داشته و درآمد خوبی را نیز به خود اختصاص داده‌اند. فیزیوتراپی یکی از رشته‌های حوزه پیراپزشکی است که درآمد بسیار بالایی دارد. در حقیقت، با توجه به افزایش کارهای اداری و سن پیری در کشور این رشته تا چند سال آینده رونق چشمگیری خواهد داشت. فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی می‌توانند در بیمارستان‌ها و فدراسیون‌های ورزشی و مراکز توانبخشی مشغول به کار شوند.

هوشبری و اتاق عمل نیز از جمله رشته‌های پیراپزشکی هستند که در مقایسه با سایر رشته‌های تجربی از درآمد خوبی برخوردار هستند. افرادی که در این رشته تحصیل کرده و مهارت کافی نیز دارند، می‌توانند در بیمارستان‌های مختلف مشغول به کار شوند و از این طریق درآمد نسبتاً خوبی به دست آورند. 

بسیاری از افراد معتقد هستند که فارغ التحصیلان رشته آزمایشگاه می‌توانند درآمد بالا و بدون دردسری را کسب کنند. داوطلبان این رشته بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی نسبت به عدم وجود کار، در آزمایشگاه‌های مختلف مشغول به کار شوند.

پردرآمدترین رشته های تجربی در خارج از کشور

جالب است بدانید که یکی از پردرآمدترین رشته‌های تجربی در خارج از کشور رشته پزشکی است. سایت indeed در سال 2020 گزارشی با موضوع پردرآمدترین رشته‌ها و مشاغل ارائه کرد. بر اساس این گزارش، رشته‌های تجربی از جمله پزشکی، در رتبه‌های اول تا بیستم این لیست قرار دارند. لازم به ذکر است که در این لیست، تخصص قلب و عروق در رتبه اول قرار داشته و پردرآمد‌ترین شغل رشته تجربی به شمار می‌آید. 

رتبه دوم این لیست مربوط به تخصص بیهوشی است و رتبه سوم و چهارم توسط رشته‌های ارتودنتیست و روان‌پزشکی اشغال شده است. رشته‌های جراحی، تخصص جراحی لثه، پزشکی و دندان‌پزشکی، در رتبه‌های 5 تا 8 قرار دارند. علاوه بر این، پزشک داخلی و متخصص زنان و زایمان به ترتیب در رتبه‌های 9 و 10 این گزارش واقع شده‌اند. شایان ذکر است که رشته‌های پرستاری، بیهوشی، متخصص اطفال و پزشک عمومی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

با این حال، این لیست نباید تنها منبع انتخاب رشته شما باشد بلکه در زمان انتخاب شغل‌‌های رشته تجربی به منظور تحصیل در خارج از کشور، شما باید به کشور مقصد خود نیز توجه کنید. در واقع، نیازمندی‌های آن کشور باید اولویت شما برای انتخاب رشته و دانشگاه باشد. توجه داشته باشید که کشورهای بسیار زیادی در رشته‌های تجربی دانشجو می‌پذیرند، از جمله این کشورها می‌توان به آمریکا، کانادا، انگلستان، فرانسه، آلمان، نروژ، دانمارک، هلند، سوئد، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی اشاره کرد.

اگر در میان شغل‌‌های رشته تجربی به سراغ رشته‌های علوم پزشکی می‌روید باید توجه داشته باشید که حتماً باید درستان در آن رشته را ادامه داده و در مقطع تخصص یا فوق تخصص مشغول به کار شوید. در حقیقت، دانشجویان خارجی تنها در این صورت می‌توانند، آینده مالی و شغلی خود را در کشور مقصد تامین کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی تمام رشته های تجربی در کنکور 1403 را حتما بخوانید تا با اطلاعات کامل و واقع‌بینانه وارد میدان شوید.

پردرآمدترین رشته های تجربی در آمریکا

بیوشیمی، زیست شناسی، زمین شناسی به ترتیب در رتبه‌‌های اول تا سوم لیست رشته‌های پردرآمد رشته‌های تجربی در کشور آمریکا هستند. 

همانطور که قابل حدس است، یکی از شغل‌های پردرآمد رشته‌های تجربی در کشور آمریکا، دندانپزشکی است. این رشته در آمریکا نیز از درآمد خوبی برخوردار است. جالب است بدانید که امروزه علاقه‌مندان این رشته به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. توجه داشته باشید، درآمد دندانپزشکان بسته به میزان تخصص و زمینه تخصص آن‌ها (ایمپلنت، لمینت، ارتودنسی و غیره ) متفاوت است. 

با این حال، رشته دندان‌پزشکی به سبب مدت زمان تحصیل، نوع شغل و فعالیت آن‌ها، نیازمند دریافت مشاوره و اطلاعات کافی قبل از انتخاب این رشته است. سایر رشته‌های پزشکی و سلامت که شامل رشته‌های دانشگاهی اعم از پزشکی، پرستاری، داروسازی، فیزیوتراپی و سایر تخصص‌های مرتبط با حوزه پزشکی و سلامت می‌شوند، نیز در رده چهارم قرار دارند. 

پردرآمدترین رشته های تجربی در کانادا

تصمیم افراد برای مهاجرت یکی از سخت‌ترین تصمیماتی است که هر فردی می‌تواند در طول زندگی خود بگیرد. علاوه بر این، زمانی که این تجربه همراه با انتخاب رشته و تحصیل در یک رشته باشد، اهمیت و سختی آن نیز افزایش می‌یابد. به همین علت لازم است تا اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرید. 

پر درآمدترین رشته‌های تجربی در کانادا، در رده اول شامل رشته‌های پیراپزشکی است. بهتر است بدانید که اغلب کشورهای پیشرفته جهان به پرستار و پیراپزشک نیاز دارند. علاوه بر این، رشته‌های پر درآمد در کانادا شامل، دندانپزشکی، دامپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، درمانگری، داروسازی، تکنسین داروخانه، مامایی و رادیولوژی است. 

علاوه بر رشته‌های اشاره شده، رشته پزشکی نیز از جمله پردرآمدترین رشته‌ها در کانادا است. بهتر است بدانید که امکان تحصیل در دوره پزشکی در کشور کانادا برای متقاضیان بین‌المللی نیز وجود دارد. در مورد معرفی رشته پزشکی، باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به ظرفیت کم دانشگاه‌های کانادا، ورود به رشته پزشکی در کانادا نسبتاً دشوار است. از این رو، برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا باید به خوبی با این رشته و نیازمندی‌های قبولی در آن آشنا باشید. 

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به طور کامل به معرفی پردرآمدترین رشته‌های تجربی بپردازیم. اگر شما نیز در مورد انتخاب رشته سوال و یا نگرانی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. مشاوران نوتروفیل در این مسیر همراه شما بوده و به سوالات شما پاسخ می‎دهند.

سوالات متداول

کدام رشته‌های تجربی در خارج از کشور نیز جزو رشته‌های پردرآمد هستند؟

رشته‌های پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، رادیولوژی، مامایی و فیزیوتراپی از جمله رشته‌های پردرآمد در خارج از کشور به شمار می‌آیند.

آیا بین رشته‌های تجربی پزشکی تنها رشته پردرآمد محسوب می‌شود؟

خیر، سایر رشته‌های تجربی مانند فیزیوتراپی و اتاق عمل هم جز رشته‌های پر درآمد تجربی به حساب می‌آیند.

دانش‌آموزان در زمان انتخاب رشته باید به چه موضوعاتی توجه ‌داشته باشند؟

دانش‌آموزان در زمان انتخاب رشته باید به جایگاه شغلی، اجتماعی و درآمد رشته مورد نظر به طور ویژه توجه داشته باشند.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها