نحوه خلاصه نویسی شیمی برای کنکور

نحوه خلاصه نویسی شیمی
مسیر مطالعه

خلاصه ‌نویسی شیمی کنکور یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش درصد‌ در این درس است. همانطور که می‌دانید شیمی درس مشترک کنکور ریاضی و تجربی است و می‌تواند رتبه شما را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش دهد. شما می‌توانید با استفاده از رمزگذاری، کشیدن جدول، نوشتن فرمول‌ها، نمودار درختی، حاشیه‌نویسی و خط کشیدن زیر نکات مهم، خلاصه‌نویسی این درس را انجام دهید. در این مطلب همراه ما باشید تا نحوه خلاصه نویسی شیمی و بهترین روش‌ها را معرفی کنیم.

پیش از خلاصه ‌نویسی شیمی برای کنکور چه کاری انجام دهیم؟

شیمی را طوری یاد بگیرید که مطالب درسی نه تنها برای کنکور، بلکه تا همیشه در ذهنتان بماند. مشاوران نوتروفیل با آموزش اصول خلاصه‌نویسی شیمی و همه دروس کنکور، این کار را برای داوطلبان انجام می‌دهند. برای موفقیت در آزمون، یادگیری روش مطالعه، روش خلاصه‌نویسی و رازهای مهم موفق شدن در کنکور به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید.

انجام موارد زیر پیش از خلاصه ‌نویسی شیمی ضروری است:

  • متن درس را پیش از خلاصه‌نویسی، چند بار با دقت بخوانید. 
  • برای نوشتن مطالب شیمی در خلاصه‌ها، جدول، فرمول و نمودارها را فراموش نکنید. 
  • به جای کپی کردن جملات، مفاهیم مهم و اساسی را به زبان خودتان بنویسید.

در خلاصه ‌نویسی شیمی برای کنکور چه مواردی را بنویسیم؟

برای خلاصه نویسی مفید و کاربردی از درس شیمی برای کنکور به موارد زیر توجه کنید:

  • جرم مولی مواد مهم و پر سوال مانند اکسیژن، نیتروژن و باقی عناصری که در کتاب نوشته شده یا طی حل مسئله به دست می‌آورید. 
  • فرمول‌های محاسباتی مانند مسئله‌های استوکیومتری، آنتالپی‌ها و مسائل اسید و باز شیمی را به همراه تیپ سوالات مهم بنویسید. 
  • ساختار مولکول های مهم مانند O2، CL2 و… را رسم کنید. 
  • فرمول مولکولی کلی هیدروکربن‌ها و تعداد ایزومرها را بنویسید. 
  • واکنش‌های مهم مانند مراحل خوردگی آهن، روش‌های استخراج آهن و واکنش‌های الکترولیت را بنویسید. 
  • نوشتن تمام رنگ‌هایی که در کتاب درسی گفته شده، اهمیت زیادی دارند. 
  • تمام ویژگی‌هایی را که برای هر عنصر در کتاب درسی 3 پایه گفته شده، بنویسید. 
  • پیشنهاد می‌کنیم در خلاصه نویسی شیمی خود جدول تناوبی را به‌صورت دقیق رسم کنید. در این صورت موقعیت 36 عنصر اول جدول را حفظ می‌کنید و نماد این عناصر را برای همیشه به خاطر می‌سپارید. همچنین در هر زمان و حتی هنگام برگزاری کنکور سراسری می‌دانید که هر گروه و هر ردیف از جدول تناوبی شامل چه عنصرهایی هستند. بهترین روش خلاصه نویسی شیمی برای حفظ کردن جایگاه عناصر در جدول تناوبی، رمزگذاری برای آن‌ها است. 
  • نوشتن واکنش‌هایی که باعث تشکیل رسوب‌های نامحلول مهم می‌شوند و رنگ رسوب‌ها هم بسیار مهم است. 
  • گروه های عاملی از شیمی آلی را به همراه مثال برای هر کدام بنویسید. 
  • هنگام مطالعه کتاب، تمام قیدهای کتاب درسی را در خلاصه خود بنویسید. 
  • نکات فرار را در خلاصه نویسی شیمی یادداشت و چند بار مرور کنید. این موارد، نکاتی هستند که سر جلسه آزمون‌های آزمایشی یا تست زدن فراموش می‌کنید و باعث می‌شوند بین سوالات شک داشته باشید. پس حتما بعد از تحلیل سوالات، این نکات را به خلاصه‌های خود اضافه کنید. 

چگونه شیمی را خلاصه‌نویسی کنیم؟

شیمی، یکی از آن درس‌های مهم هم برای داوطلبین ریاضی و هم برای داوطلبین تجربی است. از آنجایی که داوطلبین باید با خلاصه‌نویسی هر یک از دروس خود آشنا باشند، به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه شیمی را خلاصه‌نویسی کنیم. البته برای متقاضیان کنکور تجربی، یادگیری نحوه خلاصه ‌نویسی زیست و برای متقاضیان کنکور ریاضی، یادگیری نحوه خلاصه‌نویسی درس‌های مهمی مانند ریاضی، هندسه و آمار، ضروری است.

  • مهم‌ترین اصل خلاصه ‌نویسی شیمی این است که تا جایی که می‌توانید جملات را کوتاه و واضح بنویسید و از کلید واژه‌ها و نشانه‌های مهم استفاده کنید.
  • مشخص کردن اصول مهم و مطالب کلیدی: مفاهیم کلیدی و اصول مهم و بنیادی را که باعث فهم بهتر درس می‌شوند، تشخیص داده و آن‌ها را به‌صورت خلاصه، جامع و مفید بنویسید.
  • به کاربردن نشانه‌های مهم و کلید واژه: در خلاصه ‌نویسی شیمی برای یادآوری سریع مطالب باید مفاهیم اصلی درس را علامت‌گذاری کنید. برای مثال شما می‌توانید از تکنیک‌های نقطه‌گذاری و برجسته‌سازی استفاده کنید.
  • نادیده گرفتن موارد غیرضروری: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نحوه خلاصه ‌نویسی شیمی به آن توجه کنید، نادیده گرفتن جزئیات غیرضروری است. به جای آن می‌توانید تمرکز خود را روی مفاهیم مهم و اصلی بگذارید.
  • به کار بردن جملات کوتاه و واضح: برای خلاصه ‌نویسی شیمی کنکور، مطالب را به‌صورت ساده و قابل فهم بنویسید. 

بهترین روش خلاصه ‌نویسی شیمی

روش مطالعه هر درس کنکور با هم فرق دارد و اصلی‌ترین راهی که به شما کمک می‌کند خلاصه‌ بهتری از آن درس بنویسید، مطالعه آن درس با روشی صحیح است. پس برای اینکه خلاصه نویسی شیمی را با بهترین روش انجام دهید، باید روش مطالعه شیمی را به خوبی بدانید. پیشنهاد می‌کنیم حتما ابتدا مقاله روش مطالعه شیمی را بخوانید.

شیمی از مفاهیم تعریفی، مسئله‌ها، واکنش‌ها، فرمول‌ها و… تشکیل شده و برای یادگیری هر بخش از یک تکنیک خاص استفاده می‌شود. به طور کلی بهترین روش خلاصه ‌نویسی شیمی شامل موارد زیر است:

  • رمزگذاری: برای حفظ کردن عناصر جدول تناوبی می‌توانید حروف اول آن‌ها را به هم چسبانده و یک عبارت جالب و بامعنی بسازید. برای مثال هلینا کرباسی فر رمز گروه اول جدول تناوبی است که شامل عنصرهای هیدروژن (H)، لیتیم (Li)، سدیم (Na)، پتاسیم (K)، روبیدیم (Rb)، سزیم (Cs) و فرانسیم (Fr) می‌شود. 
  • استفاده از علائم اختصاری: ترکیبات شیمیایی، یون‌ها و واکنش‌ها را می‌توانید با استفاده از علائم اختصاری یاد بگیرید. علائم اختصاری، یکی از بهترین فنون خلاصه‌نویسی درس شیمی است. 
  • خلاصه‌نویسی درختی: یکی از بهترین تکنیک‌ها که در نحوه خلاصه‌ نویسی شیمی آموزش داده می‌شود، استفاده از نمودار‌های درختی است. در این روش مفاهیم اصلی و کلمات کلیدی را در مرکز قرار داده و مطالب فرعی را مثل شاخ و برگ درخت به عبارت اصلی متصل می‌کنید. برای مثال شما می‌توانید نماد عنصر را در مرکز نوشته و خواص فیزیکی، خواص شیمیایی، جرم مولی و… را به‌صورت منظم جدا کنید.
  • جدول کشی: یک تکنیک عالی برای سازمان دادن مطالب به‌صورت خلاصه، استفاده از جدول است. برای مثال شما می‌توانید توزیع الکترون در لایه‌های اتم را با کشیدن جدول یاد بگیرید.
  • حاشیه‌نویسی: تعریف‌ها، فرمول‌ها و نکات کلیدی را می‌توانید در حاشیه صفحه یادداشت کنید تا در زمان حل کردن تست‌های مختلف از آن‌ها کمک بگیرید.
  • دسته‌بندی مطالب: شما می‌توانید در زمان مطالعه شیمی، مطالب شبیه به هم را در یک دسته‌بندی قرار دهید. برای مثال شیمی فلزات و ترکیبات آن‌ها را در یک دسته‌بندی و مفاهیم مختلف شیمی آلی (هیدروکربن‌ها، الکل‌ها، کربوکسیلیک اسید‌ها و… ) را در یک دسته‌بندی دیگر قرار دهید.
  • خط کشی نکات مهم: در این روش مفاهیم اصلی و نکات کلیدی را هایلایت کنید. برای مثال شما می‌توانید زیر قیدها در متن را خط بکشید و آن را حفظ کنید.

نکاتی برای نحوه خلاصه ‌نویسی شیمی

  • ایجاد ساختار مناسب: استفاده از ساختار مناسب در خلاصه‌ نویسی شیمی برای کنکور باعث افزایش کیفیت درس خواندن شما و یادگیری بهتر مطالب می‌شود. این ساختار برای شیمی شامل موارد زیر است:
  • تعریف کردن مطالب اصلی
  • توضیح اصول مهم و مفاهیم کلیدی
  • استفاده از مثال‌ها و نمودار‌ها برای یادگیری بهتر مفاهیم
  • جمع‌بندی مطالب: شما باید بتوانید مطالب مهم شیمی را در یک جمع‌بندی خلاصه و مفید بنویسید.
  • تمرکز بر مطالب مهم و ایجاد ارتباط بین آن‌ها: هنگام خلاصه ‌نویسی شیمی باید بتوانید مفاهیم اصلی را به خوبی یاد گرفته و بین آن‌ها ارتباط برقرار کنید. 

خلاصه‌ نویسی شیمی را تا همیشه در ذهنتان تثبیت کنید!

دوران طلایی نوروز، دوران برگزاری امتحانات دی ماه و روزهای نزدیک به آزمون کنکور، مهم‌ترین زمان‌ها برای جمع‌بندی و مرور بخش‌های مهم کتاب است. ولی اگر در بازه مطالعاتی خود خلاصه‌نویسی نکرده باشید، فرصت طلایی این دوران را هم از دست می‌دهید. اگر درباره خلاصه نویسی کنکور و اهمیت آن تردید دارید، روی لینک کلیک کنید.

تکنیک‌های زیر برای تثبیت خلاصه ‌نویسی شیمی کنکور بهترین هستند:

استفاده از سوالات کوتاه

برای هر فصل می‌توانید چند سوال یا تمرین جامع طراحی کنید تا با جواب دادن به آن‌ها یک خلاصه کوتاه و مفید از مطالب داشته باشید. من به یاد دارم که در زمان مدرسه همیشه برای امتحانات و آزمون‌ها، سوالات کوتاه درس شیمی را با جواب می‌نوشتم تا با تکرار آن‌ها مفاهیم در ذهن من تثبیت شوند و فرمول‌ها و راه حل‌ها را به خوبی حفظ شوم.

تمرین خلاصه‌نویسی

با یادگیری روش خلاصه‌ نویسی شیمی و تکرار مداوم درس‌ها، این عادت را در خود تقویت می‌کنید که مفاهیم اصلی را تشخیص داده و آن‌ها را به زبان ساده برای خود توضیح دهید. 

تقویت مهارت خلاصه‌نویسی با بازنگری

از آنجایی که داوطلبان ریاضی بیش‌تر با مسئله‌ها سر و کار دارند، خیلی با اصول خلاصه‌نویسی آشنا نیستند. برای همین باید با تکرار و تمرین، مطالب خلاصه شده را با منابع اصلی مقایسه کنند تا برای کنکور آمادگی کافی داشته باشند. اگر می‌خواهید نتیجه خوبی از کنکور ریاضی کسب کنید، حتما ابتدا به صفحه مشاوره کنکور ریاضی سر بزنید. مشاوران ما به داوطلبان توصیه می‌کنند خلاصه‌هایی را که قبلا نوشته‌اند، چندین بار مرور کنند تا در صورت نیاز برخی موارد را تغییر دهند.

کتاب شیمی را به یک منبع جمع‌بندی تبدیل کن!

یکی از مهارت‌های اساسی داوطلبان کنکور، آشنایی با بهترین روش خلاصه ‌نویسی شیمی است. با این روش، مفاهیم اصلی و نکات کلیدی از مطالب درسی استخراج شده و با تکرار و تمرین آن‌ها علاوه بر حفظ کردن تعریف‌ها، داوطلب نحوه حل کردن مسائل را هم یاد می‌گیرد.

سوالات متداول

بهترین روش خلاصه‌نویسی برای شیمی چیست؟

شما می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند رمزگذاری، نمودار درختی، خط کشیدن زیر نکات مهم در کتاب درسی و… در بخش‌های مختلف این درس استفاده کنید. 

خلاصه نویسی شیمی دهم را چه موقع انجام دهم؟

بهترین زمان خلاصه نویسی، هنگام مطالعه است. پس بعد از تسلط به مفاهیم شیمی دهم، خلاصه‌نویسی مباحث آن را انجام دهید.

آیا نوشتن جزوه حفظیات شیمی کنکور ضروری است؟

بله. درس شیمی از بخش‌های مختلفی مانند مفاهیم و مسائل تشکیل شده است. تهیه این جزوه به شما کمک می‌کند بارها مفاهیم درس‌های شیمی را مرور کنید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها