چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم؟

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم
مسیر مطالعه

درس خواندن همیشه جالب‌ترین کار در طول روز نیست، اما یک کار ضروری است. با وجود اینکه درس خواندن یک کار مهم به نظر می‌رسد، اما احتمالا بسیار تجربه آن را داشته‌اید که حین مطالعه خسته شوید. اگرچه این موضوع یک مشکل رایج است و بسیاری از افراد، دانشجو یا دانش‌آموز، این حس را تجربه می‌کنند، اما بعضی از روش‌ها وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از خستگی در حین مطالعه آن‌ها را انجام دهید. در این مطلب می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم؟

  • یک مکان مناسب برای مطالعه
  • راحت نبودن در اتاق مطالعه
  • برنامه هدفمند برای مطالعه
  • کنار هم گذاشتن موضوعات برای مطالعه
  • پیدا کردن تایم مناسب
  • حین مطالعه استراحت کنید
  • پروسه مطالعه را سرگرم‌کننده کنید
  • گوشی همراه را استفاده نکنید

چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم

در ادامه هرکدام از این موارد را جزئی‌تر بررسی خواهیم کرد.

1. یک مکان مناسب برای مطالعه پیدا کنید

اولین عامل برای پاسخ به سوال چگونه بدون خستگی درس بخوانیم؟ این است که مکانی آرام برای مطالعه پیدا کنید. شما باید مطمئن باشید مکانی را انتخاب می‌کنید که در آن حواس پرتی وجود نداشته باشد. درواقع این حواس پرتی‌ها روی یادگیری اثر معکوسی دارند و باعث می‌شوند شما خسته‌تر شوید چرا که کارهای دیگری غیر از مطالعه را به شما یادآوری می‌کنند. نور و دمای مناسب هم از خستگی و حواس‌پرتی شما جلوگیری می‌کند.
نکته دیگری که در مورد مکان مناسب برای درس خواندن وجود دارد، در اختیار داشتن فضای کافی برای گذاشتن وسایل مطالعه شما است .به علاوه بهتر است از مرتب بودن این وسایل در محیط مطالعه خود اطمینان حاصل کنید چرا که بی‌نظمی شما را خسته می‌کند.
به جز اتاق خواب یا خانه، مکان‌های دیگری را هم می‌توانید برای درس خواندن امتحان کنید. وقتی در یک محیط آشنا قرار بگیرید ممکن است عوامل حواس‌پرتی زیادی وجود داشته باشند اما مکان‌هایی مانند کتابخانه می‌تواند به تمرکز شما و البته خسته نشدن شما کمک کند.

3. زیاد در اتاق مطالعه راحت نباشید

زیاد در اتاق مطالعه راحت نباشید
زیاد در اتاق مطالعه راحت نباشید

شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از عواملی که باعث پرت شدن حواس و در نتیجه خستگی شما خواهد شد، راحت بودن زیاد در محیط مطالعه است. پس یکی از پاسخ‌ها به سوال چگونه از درس خواندن خسته نشویم این است که زمانی که باید درس بخوانید ترجیحاً دراز نکشید، روی یک صندلی بنشینید تا بتوانید مطالعه موثرتر و بدون خستگی داشته باشید.

4. برای درس خواندن خود برنامه هدفمند داشته باشید 

یکی از دلایلی که موجب خستگی شما از درس خواندن می‌شود، این است که هدف خود از جلسه مطالعه را نمی‌دانید. بهترین راه این است که از قبل برای خود برنامه‌ریزی کنید. به علاوه باید بدانید که برای مطالعه یک مبحث باید چقدر زمان بگذارید. این برنامه‌ریزی و شفافیت به شما در مبارزه با خستگی کمک می‌کند. البته این مبحث بسیار گسترده است و شما می‌توانید با مطالعه مطلب ما در مورد بهترین روش درس خواندن هدف و برنامه‌ریزی مطالعاتی درستی داشته باشید.

5. موضوعات را در کنار هم مطالعه کنید

برای اینکه در حین مطالعه خسته نشوید باید موضوعاتی را که در حال مطالعه آن هستید را تغییر دهید. اکثر شما که در حال خواندن این مطلب هستید یا درگیر امتحان نهایی هستید یا کنکور. پس باید روی همه دروس متمرکز بمانید. بهتر است هر نیم ساعت تا یک ساعت یک بار آنچه را که مطالعه می‌کنید را تغییر دهید. مثلاً تاریخ را ۴۵ دقیقه بخوانید و سپس ریاضی را ۴۵ دقیقه دیگر و بعد از آن زبان را بخوانید . نیازی نیست سه یا چهار ساعت مداوم فقط روی یک درس وقت بگذارید.
درس خواندن به این شکل باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که درس خواندن را از درسی که دوست ندارید شروع کنید و درسی که علاقه دارید را در اولویت‌های میانی قرار دهید. در نتیجه همیشه منتظر موضوع مورد علاقه خود هستید و همین موضوع انگیزه شما را برای مطالعه افزایش می‌دهد. البته باید بدانید روش مطالعه برای امتحان نهایی با کنکور فرق دارد. مثلا ما در مطلبی با عنوان روش مطالعه امتحان نهایی به شما ترفندهایی را یاد داده‌ایم تا بتوانید برای امتحانات خود که می‌دانیم چه‌قدر برایتان اهمیت دارد به شکل موثری مطالعه کنید.

6. تایم مناسب خود را پیدا کنید

باید بررسی کنید و ببینید در کدام ساعات از روز بیشتر بیدار و فعال هستید. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند مدت طولانی‌تری را بدون خستگی مطالعه کنید. اگر هر روز در ساعات معینی درس بخوانید، عادت می‌کنید در همان ساعت از روز مطالعه کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا کمتر خسته شوید زیرا ذهن شما به آن فعالیت عادت کرده است و کمتر توسط محرک‌های اطراف پرت می‌شود.

7. استراحت کنید

 تایم استراحت داشته باشید تا در هنگام درس خواندن خسته نشوید
تایم استراحت داشته باشید تا در هنگام درس خواندن خسته نشوید

نشستن طولانی‌مدت در یک وضعیت به ویژه زمانی که برای یک امتحان بزرگ مانند کنکور مطالعه می‌کنید، می‌تواند منجر به خستگی زیاد شود. سعی کنید بین زمان‌های مطالعه تایم‌های کوتاهی را برای استراحت در نظر بگیرید. حتی می‌توانید بعد از هر ساعت مطالعه با یک استراحت ۱۰ دقیقه‌ای که در آن کار مورد علاقه خود مانند فوتبال بازی کردن یا دویدن را انجام می‌دهید به خود جایزه دهید. حتی می‌توانید در زمان‌های استراحت‌ یک میان وعده سالم درست کرده و آن را میل کنید. البته نکات بسیار زیادی برای مطالعه کنکور وجود دارد که ما در مطلب روش مطالعه کنکور همه این نکات را برای شما آماده کرده‌ایم.

8. پروسه مطالعه را سرگرم‌کننده کنید

برخی از دروسی که باید آن‌ها را بخوانید کسل‌کننده هستند. سعی کنید یادگیری را به بازی تبدیل کنید. استفاده از فلش کارت ساختن یک آهنگ که به شما کمک کند مفاهیم سخت را راحت‌تر حفظ کنید می‌تواند پروسه‌ی یادگیری را برای شما سرگرم‌کننده‌تر کند تا کمتر خسته شوید.

9. به خودتان پاداش بدهید

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند از یک مطالعه سخت عبور کنید این است که بدانید وقتی مطالعه آن درس تمام شد قرار است جایزه‌ای بگیرید. مثلاً می‌توانید در پایان مطالعه یک درس سخت به خودتان بازی ویدیویی جایزه بدهید.
یا پس از یک مطالعه سنگین وقت خود را با دوستانتان بگذرانید. در واقع اینکه بدانید بعد از اتمام کار یک رویداد سرگرم‌کننده یا خوراکی خوشمزه در انتظار شما است باعث می‌شود روی وظایف خود متمرکزتر بمانید و کمتر خسته شوید.

10. در حین مطالعه یادداشت‌برداری کنید

 حین مطالعه یادداشت‌برداری کنید  تا خسته نشوید
حین مطالعه یادداشت‌برداری کنید تا خسته نشوید

اگر در حین مطالعه ذهن و بدن خود را درگیر نگه دارید کمتر دچار حواس‌پرتی و خستگی خواهید شد. در حالی‌که در حال خواندن یک فصل از کتاب درسی خود هستید در یک دفترچه یادداشت نکات مهم را یادداشت کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا کمتر خسته شده و بیشتر یاد بگیرید. به علاوه می‌توانید در هنگام یادداشت برداری از خودکارها یا هایلایت‌های رنگی هم استفاده کنید تا به این کار بیشتر علاقه‌مند شوید.

11. از استفاده از وسایل الکترونیک خودداری کنید

اگر هنگام مطالعه تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود را به همراه داشته باشید کمتر به مطالعه توجه می‌کنید و راحت‌تر خسته می‌شوید. گوشی خود را در کیف یا جایی دور از چشم بگذارید. مطمئن باشید اگر وسوسه را برطرف کنید کمتر دچار حواس‌پرتی خواهید شد.

مطالعه گروهی یا فردی؟ کدام یک برای مطالعه بدون خستگی کاربرد دارد؟

نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم به شما کمک می‌کنند با خستگی حین مطالعه فردی مبارزه کنید. اما ما می‌دانیم که برخی از شما به مطالعه گروهی علاقه‌مند هستید. اتفاقا جالب است بدانید یکی از راه‌های رفع خستگی هم دقیقا مطالعه گروهی است.ولی برای مطالعه گروهی باید نکاتی را در نظر بگیرید:
در قدم اول باید افرادی را پیدا کنید که هدفشان با شما یکی باشد و به یاد داشته باشید شما باید درکنار هم درس بخوانید نه اینکه خوش بگذرانید. برای جذاب‌تر کردن روند مطالعه می‌توانید بعضی از کارها را انجام دهید:

  • از همدیگر سوال بپرسید
  • به همدیگر درس بدهید
  • از همدیگر آزمون بگیرید
  • بازی‌های چندنفره برای مرور درس‌های خود ترتیب دهید

البته ترفندهای بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها مطالعه خود را هدفمندتر و موثرتر کنید. همین الان روی لینک مشاوره کنکور بزنید و با مشاوران ما که از بهترین‌های کنکورهای سال‌های گذشته هستند ارتباط بگیرید تا آن‌ها شما را به‌صورت موثری راهنمایی کنند.

سوالات متداول

آیا خستگی هنگام مطالعه امری طبیعی است؟

بله خستگی کاملا طبیعی است ولی با راهکارهایی که به شما معرفی کردیم می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

یکی از راه‌های جلوگیری از خستگی مطالعه فعال است، چه راهکاری برای مطالعه فعال وجود دارد؟

یکی از راهکارهای مهم در مطالعه فعال یادداشت‌برداری با خودکارها و هایلایت‌های رنگی است.

چه ترفندهایی برای خسته نشدن هنگام مطالعه وجود دارد؟

ترفندهایی مانند تعیین هدف از مطالعه، استراحت، سرگرم‌کننده‌تر کردن مطالعه، مطالعه گروهی، پاداش دادن به خود از جمله این راهکارها هستند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها