ضرایب دروس امتحان نهایی 1403

ضرایب دروس امتحان نهایی 1403
مسیر مطالعه

چرا آگاهی از ضرایب دروس امتحان نهایی برای هر دانش‌آموزی واجب است؟ امتحان نهایی دوازدهم برای هر دانش‌آموزی که آرزوی ورود به دانشگاه را در سر دارد، حکم یک گذرگاه مهم را دارد. کسب نمره بالا در امتحانات نهایی، راه ورود شما به دانشگاه و رشته موردعلاقه‌تان را هموارتر می‌کند.

در سال‌های گذشته، کنکور سراسری حرف اول را در سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان می‌زد. اما با تغییرات جدید در نظام آموزشی، سوابق تحصیلی و به‌خصوص نمرات امتحان نهایی نیز در کنار کنکور، نقش تعیین‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند. این موضوع اهمیت آگاهی از ضرایب دروس امتحان نهایی را دوچندان می‌کند. ضرایب دروس امتحان نهایی 1403، نشان‌دهنده‌ی اهمیت و سهم هر درس در تعیین نمره نهایی است.

ضرایب دروس امتحان نهایی تجربی

پیش از بررسی ضرایب دروس امتحان نهایی در هر سه گروه آزمایشی، برای اینکه خیالتان از بابت ضرایب دروس امتحانی راحت باشد؛ نکته‌ای را خدمتتان می‌گوییم. دانش‌آموزان نظام قدیم به دلیل داشتن سابقه تحصیلی در دو پایه سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی، ضرایب دروس امتحان نهایی آن‌ها با دانش‌آموزان نظام جدید متفاوت است. ازآنجاکه در سال‌های اخیر، کنکور نظام قدیم هم حذف‌شده است؛ دانش‌آموزان نظام قدیم نیز می‌توانند در ترمیم معدل شرکت کنند و با بچه‌های نظام جدید امتحان نهایی بدهند. در ادامه ضرایب دروس امتحان نهایی 1403 هر سه گروه را برای نظام جدید برایتان آورده‌ایم.

جدول ضرایب دروس امتحان نهایی تجربی- نظام جدید

نام درسضریب
ادبیات فارسی ۳۱۸.۶۴
دین و زندگی ۳۱۴.۲۳
زبان انگلیسی ۳۱۰.۱۷
عربی ۳۷.۸۰
زیست‌شناسی ۳۱۵.۱۱
شیمی ۳۱۲.۴۶
ریاضی ۳۸.۶۵
فیزیک ۳۷.۷۸
سلامت و بهداشت۲.۹۶
علوم اجتماعی۲.۲۰

علاوه بر ضرایب، اطلاع از بارم‌بندی دقیق هر درس نیز می‌تواند در برنامه‌ریزی صحیح برای کسب نمره بالا برایتان مؤثر باشد. اگر می‌خواهید بارم‌بندی دقیق هر درس را در گروه تجربی بدانید، مقاله «بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی» را بخوانید

ضرایب دروس امتحان نهایی ریاضی

در ادامه جدول ضرایب رشته ریاضی را برایتان آورده‌ایم تا مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دروس در امتحان نهایی را بشناسید.

جدول ضرایب امتحان نهایی ریاضی

نام درسضریب
ادبیات فارسی ۳۱۸.۶۴
دین و زندگی ۳۱۴.۲۳
زبان انگلیسی ۳۱۰.۱۷
عربی ۳۷.۸۰
 فیزیک ۳۱۳.۹۸
 حسابان ۲۹.۸۶ 
شیمی ۳۹.۴۱
هندسه ۳۵.۸۲
ریاضیات گسسته۴.۹۳
سلامت و بهداشت۲.۹۶
علوم اجتماعی۲.۲۰

اگر می‌خواهید از بارم‌بندی دقیق و ساختار امتحانی هر درس در رشته ریاضی آگاه شوید تا بتوانید برنامه مناسبی را برای خودتان در نظر بگیرید، حتماً مقاله «بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی» را بخوانید.

ضرایب دروس امتحان نهایی انسانی

در میان دروس عمومی امتحان نهایی رشته انسانی، ادبیات و دینی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در میان دروس تخصصی، علوم فنون ادبی و جامعه‌شناسی از بالاترین اهمیت برخوردار هستند. در ادامه ضرایب دروس امتحان نهایی 1403 رشته انسانی را مشاهده می‌کنید.

جدول ضرایب دروس امتحان نهایی انسانی

نام درسضریب
ادبیات فارسی ۳۱۸.۶۴
دین و زندگی ۳۱۴.۲۳
زبان انگلیسی ۳۱۰.۱۷
عربی (تخصصی)۶.۲۶
علوم و فنون ادبی۹.۵۷
جامعه‌شناسی ۳۸.۵۹
تاریخ ۳۸.۵۹
ریاضی و آمار۷.۳۶
جغرافیا۷.۳۶
فلسفه ۳۶.۲۶
سلامت و بهداشت۲.۹۶

اطلاع از ساختار امتحان هر یک از دروس و بارم‌بندی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی درست برخوردار است. برای اینکه وقتتان هدر نرود، حتما مقاله «بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی» را بخوانید.

اهمیت امتحان نهایی در کنکور

در سال‌های گذشته کنکور تنها آزمون سرنوشت‌ساز برای دانش‌آموزان بود؛ اما با تغییرات اعمال‌شده در سال‌های اخیر، نمرات امتحان نهایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار شده است. به عبارت دیگر، ازآنجایی‌که ۴۰ درصد کنکور را نمرات امتحانات نهایی تشکیل می‌دهد؛ آگاهی از ضرایب دروس امتحانات نهایی اهمیت ویژه‌ای دارد. کسب نمره بالا در امتحانات نهایی می‌تواند مسیر قبولی در دانشگاه و رشته موردعلاقه را برایتان حسابی هموار کند.

اگر می‌خواهید در امتحانات نهایی نمره بالایی بگیرید، باید روش درس خواندن برای این امتحانات را بلد باشید. درس خواندن برای امتحان نهایی با کنکور زمین تا آسمان تفاوت دارد و اگر روش درس‌ خواندن برای آن را بدانید، زمانتان هدر نمی‌رود. اگر هنوز سردرگم هستید و نمی‌دانید چطور برای امتحان نهایی درس بخوانید، حتماً مقاله «روش درس خواندن برای امتحان نهایی» را بخوانید.

سخن پایانی

در این مقاله ضرایب دروس امتحان نهایی برای هر سه گروه تجربی، ریاضی و انسانی را بیان کردیم تا در برنامه‌ریزی درست و اصولی به شما دانش‌آموزان، کمکی کرده باشیم. در ماراتن کنکور، هرگز از اهمیت امتحان نهایی غافل نشوید. اگر نیاز به مشاوره و یا برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی داشتید، می‌توانید از مشاورین ما در «نوتروفیل» کمک بگیرید. نوتروفیل، دوست و همراه همیشگی شما دانش‌آموزان است.

سؤالات متداول

ضرایب دروس امتحان نهایی 1403 به چه صورت است؟

ضرایب دروس امتحان نهایی برای هر سه تجربی، ریاضی و انسانی، در مقاله بیان شد.

مهم‌ترین درس تخصصی در امتحانات نهایی رشته تجربی چیست؟

مهم‌ترین درس تخصصی در امتحانات نهایی تجربی، زیست‌شناسی با ضریب ۱۵.۱۱ است.

مهم‌ترین درس عمومی در امتحانات نهایی کدام است؟

با توجه به ضرایب دروس امتحان نهایی، مهم‌ترین درس عمومی برای هر سه گروه آزمایشی، ادبیات فارسی است.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها