نکات مهم برنامه ریزی و شروع از اسفند برای کنکور

شروع از اسفند برای کنکور
مسیر مطالعه

برای شروع از اسفند برای کنکور باید با احتیاط پیش رفت، زیرا تا کنکور تیر حدود 4 ماه بیشتر زمان نمانده و فرصت آزمون و خطای منبع آموزش، روش مطالعه و… متفاوت را نداریم. به همین خاطر برنامه‌ریزی حساب شده دارای اهمیت است. نکته درخور توجه این است که، برنامه‌ریزی اصولی یعنی از پیش آزمون و خطا شده و درنهایت موجب موفقیت باشد.

در ادامه متوجه می‌شویم که چطور با شروع مطالعه کنکور از اسفند و با برنامه‌ریزی در این بازه مهم به رتبه خوبی می‌توان دست یافت. پس در ادامه همراه ما باشید.

ترسیم مسیر؛ گام اول شروع کنکور از اسفند

برنامه شروع از اسفند برای کنکور چگونه است؟

در ابتدا سعی کنید دست از مقایسه خودتان با دیگران بردارید. قطعا شما نمی‌توانید کیفیت و بازدهی مطالعه دیگران را حدس بزنید. اینکه دیگری از شما زودتر شروع کرده، موفقیت هیچ کدام‌تان را تضمین نمی‌کند. چیزی که موجب دستیابی به یک رتبه خوب می‌شود استمرار و تلاش هر فرد است. پس در ابتدا با خود رو راست باشید، نگاه کنید کجا ایستاده‌اید و مقصدتان کجاست. همچنین برای روشن‌تر شدن مسیر می‌توانید به صفحه‌ی تخمین رتبه در وب سایت‌مان مراجعه کنید.

برنامه شروع از صفر کنکور از اسفند

در یک نگاه کلی برنامه شروع از صفر برای کنکور از اسفند به صورت زیر است:

اسفند

در اسفند ماه، باید دروس نیم‌سال اول دوازدهم و دهم را مطالعه کنید.


فروردین

در فروردین ماه لازم است دروسی که در ماه اول مطالعه شده را مرور کنید. همچنین اگر می‌خواهید پیشرفت سریع‌تری داشته باشید؛ بهتر است قسمتی از دروس اولیه پایه یازدهم را در اواخر فروردین بخوانید. مقاله برنامه ریزی عید برای کنکوری ها را در وب سایت ما مطالعه کنید، زیرا این بازه جزء دوران طلایی به شمار می‌رود.


اردیبهشت

در اردیبهشت ماه باید دروس نیم‌سال دوم دوازدهم و نیم‌سال دوم پایه یازدهم را مطالعه کنید. اواخر اردیبهشت را به آمادگی برای امتحانات نهایی اختصاص دهید.


خرداد

در خرداد ماه حجم کار کمی سنگین‌تر می‌شود. در ماه آخر، باید جمع‌بندی و مرور کل دروس را انجام دهید.

برنامه شروع از اسفند برای کنکور انسانی

با توجه به برنامه‌ریزی که در بالا انجام شد پیش بروید. تلاش کنید در تک کتاب‌هایی مانند اقتصاد و منطق به مهارت بالایی دست یابید. در برنامه شروع از اسفند برای کنکور نباید هیچ درسی را به طور کامل کنار بگذارید. برای کتاب‌هایی که مشکل‌تر به‌نظر می‌رسد، تست‌های آموزشی را فراموش نکنید و در نهایت حتما تحلیل تست داشته باشید. در آخر به این نکته توجه کنید؛ دروس خود را مفهومی و عمیق بخوانید و مفهومی تست بزنید.

برنامه شروع از اسفند برای کنکور تجربی

با در نظر داشتن بودجه‌بندی که پیش‌تر اشاره کردیم، مطالعه‌ی دروس خود را جلو ببرید. همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با برنامه‌ریزی به مقاله برنامه ریزی کنکور در وب سایت‌مان مراجعه کنید. با توجه به ضریب زیست و اهمیت آن باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشید. دومین درس حائز اهمیت شیمی است که در سال‌های اخیر شاهد تغییر سطح سوالات در آن بودیم. در روتین برنامه شروع کنکور از اسفند ماه باید توجه زیادی به «مرور به موقع» و «تست» داشته باشید.

مطالعه بیشتر: مقاله صفر تا صد برنامه ریزی کنکور 1403

برنامه شروع از اسفند برای کنکور ریاضی

همان‌طور که گفته شد باید طبق برنامه‌ریزی بالا عمل کنید. در حد توان‌تان تلاش کنید از برنامه عقب نمانید، در غیر این این صورت حتما زمانی برای جبران در نظر بگیرید و مرور منظم را فراموش نکنید. در این رشته اغلب دروس مهارتی است و به تمرین بسیار نیاز دارد. بهتر است دانش‌آموزان این رشته پیش نیازها را بشناسید، مانند: معادلات و نامعادلات، عبارت‌های گویا و عبارات جبری پیش نیاز کل ریاضیات دیفرانسیلی محسوب می‌شود، که برای درک این موضوع حتما باید این مباحث را به خوبی یاد گرفت، در غیر این صورت برای فهم و درک باقی مباحث در ادامه روند کار با مشکل مواجه می‌شوید. درس شیمی نیز در کنکور ریاضی بسیار قابل ملاحظه‌ است. فیزیک دوازدهم هم آن دسته از دروس مورد توجه طراحان سوال به‌شمار می‌رود، بنابراین از این درس غافل نشوید.

دروس عمومی در کجای برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد؟

جایگاه دروس عمومی در برنامه شروع صفر کنکور از اسفند

از همین ابتدا باید مطالعه‌ی دروس عمومی را هم گام با دروس اختصاصی پیش ببرید. به هیچ وجه مطالعه‌ی این دروس را نباید به ماه‌های آخر و نزدیک به امتحانات موکول کنید، زیرا حجم این دروس بالاست و مطالعه‌ی آن‌ها در ماه‌های آخر دشوار است. همان‌طور که می‌دانید نتایج امتحانات نهایی 50 درصد در قبولی کنکورتان موثر است و نقش چشم‌گیری دارد. سعی کنید در هفته بین برنامه‌ی مطالعاتی خود این دروس را از یاد نبرید. حتی می‌توانید آخرین پارت روزانه‌تان را به خواندن لغات فارسی، عربی یا انگلیسی اختصاص دهید.

اگر باز هم ابهاماتی در ذهن‌تان وجود دارد و نیاز به آشنایی بیشتر در رابطه با شروع برای کنکور از اسفند دارید، می‌توانید به وب سایت ما و صفحه‌ی مشاوره کنکور سر بزنید.

8 نکته برای شروع صفر کنکور از اسفند

نکات مهم برای شروع از صفر برای کنکور از اسفند

در ادامه به نکات مهم برای دستیابی به بهترین روش مطالعه کنکور اشاره می‌کنیم. همچنین یادآور می‌شویم که در مقاله «بهترین روش مطالعه کنکور در زمان کم» به تکنیک‌های کاربری دیگری نیز اشاره شده که می‌توانید مطالعه کنید.:

  • برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی دقیق اولین و مهم‌ترین نکته برای بهترین روش مطالعه کنکور است. شما باید با یک برنامه دقیق و حساب شده تمامی اهداف خود را به صورت روزانه تعیین کنید و باید زمان‌های معینی را برای مطالعه درس‌های عمومی و تخصصی مشخص شود.
  • پیش خوانی: پیش خوانی تمامی دروس عمومی و تخصصی یک برتری برای دانش‌آموز به‌شمار می‌رود. دانش‌آموزان در مرحله اول باید به صورت روزنامه‌وار متن کتاب درسی را مطالعه کنند.
  • مطالعه‌ی منبع: در این مرحله شما باید یک کتاب و فصل را انتخاب کنید و زمانی را برای مطالعه‌ی این مبحث تعیین کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید از بر نکردن مطلب است. مفاهیم را خط به خط با دقت بخوانید و برای خودتان شرح دهید.
  • خلاصه نویسی: یکی از موثرترین روش‌ها برای هر آزمونی خلاصه نویسی بعد از مطالعه‌ی منبع است، این کار موجب تثبیت مفاهیم می‌شود. همچنین می‌توانید روزانه هنگام مطالعه خلاصه‌نویسی قسمت‌های دشوار را علامت بزنید و در پایان روز دوباره آن را مرور کنید.
  • مرور: یکی ار کلیدی‌ترین نکات برای شروع کنکور از اسفند مرور به شمار می‌رود. مرور به دو بخش تقسیم می‌شود: 1_ 20 دقیقه بعد از مطالعه که کل مطالب فراموش می‌شود. 2_ 24 ساعت بعد از مطالعه که 30 درصد مفاهیم از یاد می‌رود.
  • خود آزمایی (تست): در این مرحله باید به سراغ تست زدن و سنجش خود بروید. بدون شک حل تست مسیر بهتری را به شما نشان می‌دهد.
  • تست‌های زمان‌دار: تکنیک‌ها و روش‌های متفاوت زمانی، بهترین نتیجه را خواهند داشت که سبب افزایش سرعت شما می‌شود. افزایش سرعت تست زنی باعث می‌شود که از لحاظ زمانی با کمبودی رو‌به‌رو نشوید.
  • استراحت کافی: قابل درک است که قبولی شما و کسب رتبه خوب برای‌تان بسیار مهم است ولی مهم‌تر از آن سلامتی شماست.

4 ماه طلایی تا کنکور با نوتروفیل

در این مقاله سعی کردیم که تمامی موارد مورد نیاز شروع از اسفند برای کنکور را شرح دهیم. که هرچند اگر تا الان به طور جدی این مسیر مهم رو شروع نکرده‌اید و قصد دارید از صفر شروع کنید بتوانید با رعایت مواردی که ذکر کردیم در کنکور رتبه خوبی کسب کنید. به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین فاکتور‌ها برای شروع صفر کنکور از اسفند، توجه به زمان و تلاش شماست. اگه واقعا قصد دارید که برای شروع مطالعه و برنامه‌ریزی اقدام کنید، موسسه‌ی نوتروفیل برای دستیابی به موفقیت در کنار شماست. برای کسب جزئیات و اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

چرا بعد از هر بار شروع پس از مدتی استمرار نداریم؟

استمرار نداشتن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، مانند: بی‌انگیزگی، مقایسه خود با دیگران، مواجه با شکست، نداشتن برنامه اصولی و… .

چند ساعت در روز مطالعه داشته باشیم؟

در ابتدای کار روزی حداقل 8 ساعت مطلوب است، اما با گذشت زمان باید افزایش یابد، البته باز دهی افراد با یک دیگر متفاوت است.

چگونه هم امتحانات نهایی و کنکور را پیش ببریم؟

با مطالعه عمیق و مفهومی دروس و با استفاده از تست بسیار می‌توان در هر دو نتیجه خوبی کسب کرد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر
کاربر
4 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر .
من یک سوال داشتم و اون هم اینه که آیا شما تا به حال با کسی برخورد داشتید که از اسفند ماه شروع کرده باشه و قبول شده باشه؟ (البته که منظورم از قبولی برای رشته های تاپ هستش)

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
4 ماه قبل
پاسخ به  کاربر

سلام
مثال های این مورد زیاد هست ، خیلی ها هستن که با تلاش و انگیزه بی نظیری که داشتن تونستن از اسفند یا حتی فروردین ماه شروع کنن و رتبه های بسیار خوب بیارن

علی
علی
3 ماه قبل

اخه اسفند میریم مدرسه چطور ۸ ساعت بخونیم

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  علی

علی جان در این زمان نهایتا فقط چند روز تا پایان مدارس باقی مونده و با اتمام مدارس شما میتونین با برنامه ریزی درست ، تلاش زیاد و انگیزه ای که دارین حتی ساعت مطالعه های بالاتر رو هم اجرا کنین
حتی در روز های مدرسه هم با برنامه ریزی درست این ساعت مطالعه دور از دسترس نیست

حانی
حانی
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من تا الان پایه رو جمع کردم فقط 12 هم مونده میشه از الان 3000 تجربی بیارم تا تیر ماه ؟!

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  حانی

سلام و آرزوی موفقیت
با توجه به اینکه میگین که تا الان پایه رو کامل جمع کردین این به این معناست که از اکثریت داوطلبین جلوترین و همچنین تسلط به مطالب پایه باعث میشه تا شما بتونین درس های دوازدهم رو هم خیلی خوب یاد بگیرین
به تلاشتون ادامه بدین

مینا
مینا
3 ماه قبل

سلام. به نظرتون میشه از الان از تقریبا صفر برای کنکور تیر اماده شده؟ در حد ۵۰۰۰ منطقه سه؟ مدرسه و نیاز به ترمیم معدل ندارم.

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  مینا

مینا جان با توجه به اینکه ترمیم معدل نداری یعنی اینکه الان دقیقا 3 ماه زمان آزاد تا کنکور داری که اگر مباحث پرتکرار و در عین حال ساده تر رو شناسایی کنی و این 3 ماه رو با تمام توان و انگیزه درس بخونی مطمئن باش شاید حتی رتبه های بهتر رو هم بشه آورد

محمدرضا
محمدرضا
3 ماه قبل

توروخدا جواب بدید میشه از الان شروع کرد ( به شدت قوی) پرستاری روزانه قبول شد ؟؟ ترمیم هم دارم ولی نه برا همه فقط ادبیات و دینی و شیمی و زیست

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  محمدرضا

سلام محمدرضا جان
شما از الان تا کنکور تیر ماه 3 ماه کامل وقت دارید و اگر این 3 ماه رو با ساعت مطالعه بالا + انگیزه زیاد سپری کنی مطمئن باش به هدفت میرسی

لنا
لنا
3 ماه قبل

سلام
من دوازدهم تجربیم
یازدهم رو یازدهم جمع کردم
دوازدهم از هر کتاب فقط دو درس کمتررر مونده
دهمم از هر کتاب نهایتا دو یا دیگ نهااایتا سه درس
و روی مباحثی ک خوندم تسلط خوبی دارم
بنظرتون من تو چ شرایطی هستم عقبم یا جلو؟
همش فکر میکنم بایدد روزی ۱۷ساعت درس بخونم تا زیر ۱۰۰۰بیارم
با این شرایط روزی چقدر بخونم جوابه؟ی ساعت حدودی بگید بهم🥺

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط لنا
پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  لنا

سلام و وقت بخیر
با توجه به شرایطی که گفتین اگر شما از اکثریت داوطلبین جلوتر نباشید، مطمئن باشید که عقب تر هم نیستید و با تلاش خوب و انگیزه کافی میتونین تا حدود یک ماه تا چهل روز آینده تمام درس ها رو تموم کنین
اون چیزی که از ساعت مطالعه مهم تره کیفیت مطالعه هست و باید تایم هایی که شما درس میخونین کیفیت و بازدهی خوبی داشته باشه
یک ساعت مطالعه میانگین 12 ساعت کافیه