چالش بزرگ سال دوازدهم؛ در سال دوازدهم تشریحی یا تستی مطالعه کنیم؟

چالش بزرگ سال دوازدهم؛ در سال دوازدهم تشریحی یا تستی مطالعه کنیم؟
مسیر مطالعه

سال دوازدهم برای دانش‌آموزان چالش بزرگی است؛ هم باید برای امتحانات نهایی آماده شوند و هم برای کنکور. اما سوال مهم این است: ” در سال دوازدهم تشریحی یا تستی مطالعه کنیم؟” پاسخ این سوال در یک تعادل هوشمندانه پنهان شده است. هر دو نوع مطالعه، یعنی تشریحی و تستی، نقش حیاتی در موفقیت شما دارند. مطالعه تشریحی، فهم عمیق و درک مفاهیم را تقویت می‌کند، در حالی‌که مطالعه تستی، مهارت‌های تست‌زنی و مدیریت زمان را بهبود می‌بخشد. برای درک بهتر و نکات کاربردی بیشتر در مورد چگونگی ایجاد این تعادل و برنامه‌ریزی مناسب، ادامه مطلب را از دست ندهید.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

تست یا تشریحی؛ مسئله این است!

یکی از سوالات مهم دانش‌آموزان این است که در سالی که باید در انتهای آن کنکور دهند، بهتر است فقط تست بزنند یا تشریحی بخوانند. بیایید کمی این مسئله را بازتر کنیم و تفاوت بین خواندن تشریحی و تستی را بررسی کنیم.
فرض کنید شما دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی هستید. می‌دانید که زیست یکی از مهم‌ترین دروس شما است. برای خواندن برای امتحانات نهایی، همانطور که می‌دانید به دلیل حفظی بودن، این درس تمرکز روی کلیات است؛ درحالی‌که برای تست زدن شما باید بیشتر روی جزئیات تمرکز کنید.
مسئله بعدی این است که شما برای موفقیت در کنکور نمی‌توانید تست زدن را نادیده بگیرید. شما با مرور تست‌های سال‌های گذشته و تالیفی، نه‌تنها مفاهیم را به‌صورت عمیق‌تر یاد خواهید گرفت بلکه با دیدگاه طراحان سوال هم آشنا می‌شوید. در یک کلام تست زدن به شما کمک می‌کند انواع نکات و اشتباهات رایج خود را پیدا کنید.
یکی دیگر از مشکلات دانش‌آموزان کمبود وقت هنگام کنکور است. البته این مشکل کاملا قابل حل بوده و بخش مهمی از راه‌حل این مشکل بر دوش تکنیک‌های تست‌زنی است که در آن مدیریت زمان را یاد خواهید گرفت. پس در اینجا هم تمرین تست زدن به شما کمک خواهد کرد.
خب احتمالا با توجه به این موارد شما پاسخ سوالتان را پیدا کردید. بله درست حدس زدید و تست زدن مهم‌تر است، اما آیا باید فقط تست زد؟ همه ما می‌دانیم که شما در سال دوازدهم باید امتحانات نهایی هم پشت‌سر بگذارید. پس بهترین راه چیست و چطور می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید؟ تا به‌حال به داشتن شخصی در کنار خود که مسیر شما را پیش از این رفته باشد فکر کرده‌اید؟ مشاور کنکور می‌تواند با راهنمایی‌های درست مسیر شما را هموارتر کند. نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؟ روی لینک مشاور کنکور کلیک کنید.

تست یا تشریحی؟ رمز موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی چیست؟

رمز موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی
رمز موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی

در سال کنکور، مطالعه به‌صورت تستی ضروری است، اما میزان مطالعه تشریحی به وضعیت تحصیلی فرد بستگی دارد. دانش‌آموزانی که پایه درسی ضعیف‌تری دارند، نیاز بیشتری به مطالعه تشریحی و حل سوالات تشریحی دارند. برای مثال، یک دانش‌آموز قوی ممکن است روزانه 40 تست زیست‌شناسی بزند و قبل از آن به 7 سوال تشریحی پاسخ دهد تا با سبک سوالات آشنا شود. اما دانش‌آموزی که ضعیف‌تر است، باید زمان بیشتری را به فهم درس اختصاص دهد، به همین دلیل مطالعه تشریحی بیشتری دارد و باید روزانه به 20 تا 30 سوال تشریحی پاسخ دهد و سپس اگر وقت داشته باشد، 10 تست نیز حل کند.
بنابراین، در سال کنکور باید به هر دو روش تشریحی و تستی مطالعه کنیم. تستی مطالعه کردن اهمیت بیشتری دارد، اما تشریحی خواندن نیز ضروری است، چرا که امتحانات نهایی به صورت تشریحی برگزار می‌شوند. دانش‌آموزانی که بیشتر تستی مطالعه کرده‌اند، به دلیل تسلط بیشتر بر مطالب، در انتهای سال با کمی زمان گذاشتن برای حل نمونه سوالات تشریحی نهایی سال‌های قبل، می‌توانند به راحتی امتحانات نهایی را پشت سر بگذارند.
اما بگذارید در انتهای این مبحث یک سوال از شما بپرسیم؟ می‌دانید چطور باید برای امتحانات نهایی مطالعه کنید؟ چه فاکتورهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند در امتحانات نهایی که می‌دانید نتیجه آن روی کنکور هم موثر است، تاثیر بگذارد؟ شاید هم برایتان جالب باشد بدانید نوتروفیل یک برنامه درسی برای مطالعه دروس عمومی و تخصصی به‌صورت جداگانه آماده کرده است. حال اگر می‌خواهید بیشتر در مورد چگونگی مطالعه برای امتحانات نهایی بدانید، مطلب ما در مورد روش مطالعه امتحان نهایی را بخوانید و بهترین نتیجه در امتحانات را تضمین کنید.

می‌توان تست را کلا نادیده گرفت؟

به‌هیچ وجه. در سال کنکور، نادیده گرفتن تست‌زنی یک اشتباه بزرگ است. تست‌زنی به شما کمک می‌کند تا با نوع سوالات کنکور آشنا شوید، مهارت‌های تست‌زنی خود را تقویت کنید و مدیریت زمان خود را بهبود بخشید. با این حال، مطالعه تشریحی هم نباید فراموش شود، زیرا امتحانات نهایی به‌صورت تشریحی برگزار می‌شوند و نیازمند فهم عمیق‌تر مطالب هستند.
بنابراین، بهترین روش برای موفقیت، ترکیب هر دو نوع مطالعه است. تست‌ها به شما امکان می‌دهند نقاط ضعف خود را بشناسید و روی آن‌ها کار کنید، در حالی که مطالعه تشریحی به درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند. پس، تست‌زنی را هرگز نادیده نگیرید و تعادلی هوشمندانه بین این دو روش برقرار کنید. اگر می‌خواهید مهم‌ترین تکنیک‌های تست‌زنی را بشناسید و یک قدم از رقبا جلوتر باشید می‌توانید مطلب ما در مورد روش مطالعه کنکور را بخوانید.

چگونه در سال کنکور بهترین نتیجه را بگیریم؟

در این مطلب از نوتروفیل سعی کردیم پاسخ یکی از سوالات مهم شما یعنی در سال دوازدهم تشریحی یا تستی مطالعه کنیم؟ را بدهیم. با خواندن دقیق این مطلب متوجه شدید که برای گرفتن بهترین نتیجه در سال دوازدهم با توجه به امتحانات نهایی و کنکور ترکیب هر دو نوع مطالعه تستی و تشریحی است.

سوالات متداول

بهترین روش برای مطالعه در سال دوازدهم چیست؟

مطالعه تشریحی و تستی به‌صورت همزمان ولی با تمرکز بیشتر روی مطالعه تستی.

آیا می‌توان تست زدن را در سال دوازدهم به طور کل نادیده گرفت؟

به‌هیچ وجه نباید این کار را انجام داد. 

تست زدن در سال دوازدهم چه کمکی به شما می‌کند؟

تقویت مهارت‌های تست‌زنی، مدیریت زمان، آشنایی با سوالات کنکور و شناختن نقاط ضعف از جمله فواید تست زدن هستند. 

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهترین انتخاب رو داشته باش!

ما اینجا هستیم تا توی تمام مراحل انتخاب رشته تنها نباشی؛ گام به گام انتخاب رشته یک مشاور زبده نوتروفیل کنارت هست تا بهترین انتخاب رو بتونی انجام بدی و ثمره یکسال تلاش‌ات رو به خوبی استفاده کنی.

به ما اعتماد کن؛ خوب تمومش کن 🙂