روش مطالعه فیزیک رتبه‌های برتر؛ چطور درصد بالایی از فیزیک بگیریم؟

روش مطالعه فیزیک
مسیر مطالعه

حتی اگر جزو دانش‌آموزانی نباشید که از درس فیزیک فرار می‌کنند، حتما در اطرافتان چند دوست و هم‌کلاسی دارید که به‌شدت در این درس مشکل دارند و از آن می‌ترسند. نمی‌خواهیم ادعا کنیم که فیزیک درس راحتی است و همه می‌توانند به‌راحتی به تست‌های آن پاسخ دهند. اما بد نیست بدانید بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور این مشکل را با فراگیری روش مطالعه فیزیک حل کرده‌اند. مهم است که شما بتوانید با فهم عمیق مطالب، حل تمرینات کتاب درسی و سپس مرور و تست زنی درست و البته تحلیل کامل و جامع پاسخ‌ها بالاترین درصد را در فیزیک کنکور کسب کنید.

با توجه به اهمیت این درس در کنکور، قصد داریم در این مقاله از نوتروفیل روش مطالعه فیزیک برای کنکور را توضیح دهیم تا بدانید چطور می‌توان این پروسه را ساده‌تر کرد و از غول فیزیک رد شد.

چرا باید نحوه مطالعه فیزیک کنکور را یاد بگیرید

تابه‌حال به آمارهای کنکور توجه کرده‌اید؟ جامعه‌شناسان معتقدند اعداد با انسان حرف می‌زنند و یک فرد باهوش با نگاه کردن به اعداد می‌فهمد که چه کاری صحیح است. در مورد درس فیزیک هم با توجه به اعداد و ارقامی که از کنکورهای قبل در اختیار ما قرار دارند، می‌توان نتایج جالبی به دست آورد. برای مثال جدول زیر درصدهای کل دانش‌آموزان رشته ریاضی و تجربی در کنکور 1400 را نشان می‌دهد.

محدوده نمره خام33.3- تا 0.1-صفر یا سفید0.1 تا 5050 تا 9090 تا 99.9100
درصد فیزیک رشته تجربیتعداد1326521070512389416395425
میانگین نمره درس (درصد)18.425-029.0568.7792.4100
درصد فیزیک رشته ریاضیتعداد3128939410541581747282
میانگین نمره درس17.87-024.1869.3593.6100

در کنکور سراسری گاهی حتی یک تست صحیح هم می‌تواند اختلاف زیادی بین رتبه دانش‌آموزان ایجاد کند. اگر به جدول بالا دقت کرده باشید می‌بینید که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان رشته‌های ریاضی و تجربی، در درس فیزیک نمره منفی گرفته‌اند و به همین تعداد نیز درصدشان صفر بوده است.
از این مسئله به‌راحتی می‌توان فهمید که سر جلسه کنکور حتی اگر به تست‌های فیزیک نگاه هم نکنید، از بیشتر داوطلبان ریاضی و تجربی درصد بهتری کسب خواهید کرد. زیرا بسیاری از دانش‌آموزان تعداد تست‌های زیادی را غلط جواب می‌دهند و درصدشان منفی می‌شود یا به دلیل درک اشتباه خود از این درس فرار می‌کنند و به هیچ تستی جواب نمی‌دهند.
حال تصور کنید با کمک روش مطالعه فیزیک رتبه برترهای کنکور بتوانید بر نقطه‌ضعف‌های خود غلبه کنید و روی مباحث مختلف فیزیک مسلط شوید. در این صورت به ازای هر تست صحیحی که می‌زنید، به صورت تصاعدی رتبه و تراز خود را نسبت به سایر داوطلبان بالا می‌برید.

هر آنچه قبل از مطالعه فیزیک کنکور باید بدانید

قبل از اینکه درباره نحوه مطالعه فیزیک کنکور حرف بزنیم، باید با برخی جزئیات کنکور و تاثیر فیزیک در آزمون سراسری آشنا شوید. زیرا همان‌طور که قبلا در مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم نیز گفته شد؛ مطالعه کنکوری باید با اولویت‌بندی صحیح، برنامه‌ریزی شود تا شما را به مقصد برساند.
بر اساس قوانین جدید که از کنکور 1402 اعلام شده، ضریب فیزیک برای هر دو گروه آزمایشی تجربی و ریاضی 7 در نظر گرفته شده و تاثیر آن روی تراز نهایی شما افزایش پیدا کرده است.
از طرفی نمرات نهایی این درس در سوابق تحصیلی شما اعمال شده و 6.19 درصد از 50 درصدی را شامل می‌شود که در کنکور امسال برای شما تعیین کننده خواهد بود. جدول زیر همه اطلاعاتی که از درس فیزیک و تاثیر آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

رشتهضریب در کنکورتعداد تستشماره دفترچهزمان مد نظر برای کل درس زمان مد نظر برای هر تستتاثیر هر تست
ریاضی735255 دقیقه70 ثانیه3.3 درصد
تجربی730240 دقیقه80 ثانیه2.2 درصد

شاید جالب باشد که بدانید میانگین کل دانش‌آموزان در فیزیک 6.1 درصد بوده است ( یعنی 2 الی 3 تست صحیح). طراحان سوال کنکور اغلب سعی می‌کنند اعتدال را در سختی سوال رعایت کرده و به نسبت برابری از تست‌های ساده، متوسط و دشوار طراحی کنند که دانش‌آموزان در سطوح مختلف علمی دست خالی از جلسه نروند. پس حداقل نیمی از سوالات فیزیک را تست‌های ساده تا متوسط تشکیل می‌دهند و شما اگر بتوانید به 15 تست در این درس پاسخ صحیح بدهید جزو رتبه‌های برتر خواهید بود.

بهترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور

در بسیاری از موارد مشاوره با دانش‌آموزان متوجه شدم که اغلب آنان فکر می‌کنند برای پاسخ دادن به تست‌های فیزیک باید سطح مطالعه خود را به کتاب‌های مختلفی گسترش دهند یا بر حسب تصورات غلط دیگری که درباره فیزیک رواج دارد سعی کرده‌اند مطالعه کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتم به صورت تخصصی درباره روش مطالعه فیزیک کنکور حرف بزنم.

کتاب درسی را جدی بگیرید

لازم است بدانید که در سال‌های اخیر اغلب تست‌های درس فیزیک از کتاب درسی الهام گرفته شده‌اند یا حتی در مواردی دقیقا مشابه تمرینات کتاب هستند. به همین دلیل در هر سطحی که هستید باید قبل از هر چیزی روی جز به جز کتاب فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم تسلط پیدا کنید و بعد از آن به سراغ انواع کتاب‌های کمک‌درسی و آموزشی بروید.

کتاب کمک‌درسی مناسب سطح خود را انتخاب کنید

بعد از تسلط روی کتاب درسی نوبت به کمک گرفتن از سایر کتاب‌های کمک‌آموزشی برای بالا بردن سطح است. البته دقت کنید برای شروع کتابی را انتخاب کنید که با میزان توانایی شما همخوانی داشته باشد و کمک کند تا درک عمیق‌تری از مطالب کتاب داشته باشید. زیرا اگر این کتاب‌ها برای شما خیلی سخت باشند نه تنها کمکی نمی‌کنند؛ بلکه باعث تضعیف اعتمادبه‌نفس شما می‌شوند. همین‌طور اگر برایتان ساده باشند، چیزی به بار علمی شما اضافه نخواهند کرد.

  1. برای شروع می‌توانید از کتاب‌های زیر کمک بگیرید:
  • کتاب‌های میکرو (طبقه‌بندی، نقره‌ای، طلایی)
  •  چهار جلدی خیلی سبز
  1. برای داوطلبان متوسط کتاب‌های زیر مناسب هستند: 
  • نردبام خیلی سبز
  • نشر الگو
  1. برای داوطلبان سطح بالا و دوران جمع‌بندی نیز کتاب‌های زیر توصیه می‌شود:
  • موج آزمون
  • خط ویژه گاج

با رعایت پیش‌نیازها درس بخوانید

زمانی که به کلاس اول رفتید را تصور کنید. اگر پیش از آموزش الفبا از شما خواسته می‌شد املا بنویسید چه شرایطی پیدا می‌کردید؟! روش مطالعه فیزیک برای کنکور نیز از همین قانون تبعیت می‌کند. اگر شما فصل اول فیزیک دهم که درباره یکاها و تغییر پارامترها صحبت می‌کند را موبه‌مو حفظ نکرده باشید، قطعا در سایر بخش‌ها نیز به مشکل می‌خورید.
در کل مشاوران نوتروفیل به داوطلبان توصیه می‌کنند در زمان مطالعه کتاب حتما مطابق با فصل‌هایی که مشخص شده اولویت‌بندی کنند تا در یادگیری فصل‌های بعدی دچار ابهام و سردرگمی نشوند.

  1. مثلا فصل دو فیزیک دهم با مفاهیم و کمیت‌هایی که در فصل یک آموزش داده می‌شود در ارتباط است.
  2. فصل دو و سه فیزیک یازدهم نیز به دنبال هم، آموزش داده می‌شوند تا داوطلب بتواند تست‌های ترکیبی آن را حل کند.
  3. در کتاب دوازدهم نیز شما مجبورید با شتاب و سرعتی که در حرکت‌شناسی آموزش داده می‌شود آشنا شوید تا به تست‌های دینامیک پاسخ دهید.

علاوه بر همه مواردی که گفته شد، داوطلبان ریاضی و تجربی باید در درس ریاضیات به خصوص مباحث مثلثات و انتگرال قوی باشند تا از عهده بسیاری از تست‌های سخت فیزیک بربیایند. اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که در درس ریاضی ضعف دارید، بد نیست سری به مقاله روش مطالعه ریاضی بزنید.

همه فرمول‌ها را حفظ نکنید

حفظ کردن بدترین روش مطالعه فیزیک کنکور است. مخصوصا درباره فرمول‌ها که در هر بحث تعداد زیادی از آنها را می‌توان دید. اساتید برجسته فیزیک توصیه می‌کنند فقط فرمول‌های مادر را حفظ کنید. سپس با یادگیری استخراج فرمول‌های متعدد از این فرمول‌های مادر هم به خلاقیت خود کمک کرده‌اید و هم به‌راحتی حجم زیادی از مطالب را در ذهنتان بایگانی می‌کنید.

بیشتر از مطالعه باید تست بزنید

بد نیست کمی هم درباره تست زنی حرف بزنیم. زیرا در درس‌های محاسباتی هر چقدر هم که روی مفاهیم کتاب مسلط باشید، تا زمانی که خود را با تست‌های مختلف درگیر نکنید به خوبی یاد نمی‌گیرید.
بهترین روش مطالعه فیزیک این است که دو سوم برنامه‌ریزی خود را به حل تست اختصاص دهید. تست زنی هر درسی در کنکور به دو بخش آموزشی و زمان‌دار تقسیم می‌شود.

تست‌های آموزشی

  1. بعد از مطالعه هر مبحث بدون در نظر گرفتن زمان، به اندازه نیاز تست آموزشی حل کنید.
  2. اگر نتوانستید به جواب برسید، سری به درس‌نامه و جزوه بزنید.
  3. اگر باز هم موفق نشدید بهتر است روش پاسخ‌نامه را مطالعه کنید.
  4. حالا یکبار دیگر سعی کنید خودتان به جواب برسید.
  5. تست را علامت بزنید و یکبار دیگر در پایان روز و همچنین مرور آخر هفته، همین تست را حل کنید.
  6. سعی کنید از تست‌های طبقه‌بندی‌شده (ساده، متوسط، سخت) استفاده کنید تا برای همه نوع تستی آمادگی داشته باشید.
  7. حتی اگر تست را درست جواب داده‌اید باز هم پاسخ‌نامه را چک کنید. شاید مولف از روش ساده‌تر و کوتاه‌تری استفاده کرده باشد.
  8. تست‌های کنکور سال‌های قبل را کامل حل کنید و برای مواردی که مشکل دارید از یک فرد آگاه کمک بگیرید.
  9. در برنامه‌ریزی خود حداقل هفته‌ای سه روز فیزیک داشته باشید و هر روز چند تست آموزشی را به صورت تشریحی حل کنید.

تست‌های زمان‌دار

  1. لازم نیست کل منابع را تمام کرده باشید تا سراغ تست‌های زمان‌دار بروید. زمانی که یک مبحث به طور کامل مطالعه و تست‌های آموزشی آن حل شد می‌توانید تست‌های زمان‌دار را شروع کنید.
  2. بعد از هر سوال، به پاسخ‌نامه نگاه نکنید.
  3. از دسته‌های ده‌تایی شروع کنید. یعنی بعد از هر ده تست، جواب‌ها را تجزیه و تحلیل نمایید.
  4. به‌مرور به تعداد تست‌ها اضافه کنید تا مشابه کنکور به 30 سوال برسید.
  5. سعی کنید در کمتر از زمان کنکور به 30 سوال پاسخ دهید و حداقل 5 الی 10 دقیقه زمان اضافه بیاورید.

مرور، خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی

وقتی از مرور حرف می‌زنیم؛ منظورمان این نیست که تا پایان سال صبر کنید. بلکه شما در بازه‌های زمانی منظم باید هر مطلبی که خواندید را مرور کرده تا در حافظه بلندمدت شما ثبت شود. مثلا شما باید در پایان هر روز، پایان هفته، هر دو هفته یکبار و در نهایت بعد از 40 روز جز به جز محتوای کتاب درسی و تستی که یاد گرفتید را مرور کنید.
یادتان نرود در زمان یادگیری، خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری کنید تا در تایم‌های مرور وقت کمتری از شما گرفته شود. این خلاصه‌نویسی‌ها مخصوصا برای جمع‌بندی پایان سال به داد شما می‌رسند و به شما کمک می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین مطلب را مرور و یادآوری کنید.
حتما نکات جدیدی را که از تست‌های آموزشی یاد می‌گیرید یا در تست‌های زمان‌دار شما را به چالش می‌کشد در خلاصه‌نویسی قید کنید. زیرا همین نکات ممکن است رمز موفقیت شما در کنکور باشند. البته در برخورد با تست‌های متفاوت باید از روش‌های متفاوتی کمک بگیرید:

  1. تست‌هایی که برای شما آشنا هستند؛ ولی در لحظه نتوانستید آن را حل کنید.
  2. تست‌های جدیدی که اصلا بلد نیستید.

هر دسته را با یک روش متفاوت علامت‌دار کنید و در زمان مرور، وقت کافی برای تجزیه و تحلیل هر دو نوع تست اختصاص دهید.

آزمون آزمایشی

شرکت در آزمون‌های آزمایشی بهترین فرصتی هستند که متوجه نقص کار خود شوید. در این آزمون‌ها علاوه بر اینکه مدیریت زمان را یاد می‌گیرید، می‌فهمید که در هر مبحث چقدر مسلط هستید.

روش مطالعه فیزیک کنکور ریاضی

رقابت در درس فیزیک برای بچه‌های گروه ریاضی کمی سخت‌تر از گروه تجربی است. زیرا دانش‌آموزان این رشته پایه قوی‌تری در محاسبات دارند و بهتر این درس را درک می‌کنند. به همین دلیل اگر می‌خواهید رتبه خوبی در کنکور کسب کنید باید به دو سوم تست‌های کنکور پاسخ دهید.

اگر دوست دارید با روش مطالعه فیزیک کنکور رتبه‌های برتر این گروه آشنا شوید بد نیست با مشاوره کنکور ریاضی به صورت اختصاصی بودجه‌بندی سال‌های قبل را بررسی کرده و با اولویت‌بندی صحیحی روی فصل‌های مختلف فیزیک تمرکز کنید.

پایه تحصیلینام فصلمیانگین تعداد سوال
دهمفصل اول: فیزیک و اندازه‌گیری0 سوال
فصل دوم: کار و انرژی2 سوال
فصل سوم: ویژگی‌های فیزیکی مواد3 سوال
فصل چهارم: دما و گرما3 سوال
فصل پنجم: ترمودینامیک4 سوال
یازدهمفصل اول: الکتریسیته ساکن5 سوال
فصل دوم: الکتریسیته جاری4 سوال
فصل سوم: مغناطیس2 سوال
فصل چهارم: القای الکترومغناطیس و جریان متناوب2 سوال
دوازدهمفصل اول: حرکت بر خط راست4 سوال
فصل دوم: دینامیک6 سوال
فصل سوم: نوسان و موج4 سوال
فصل چهارم: برهم کنش امواج2 سوال
فصل پنجم: فیزیک اتمی2 سوال
فصل ششم: فیزیک هسته‌ای2 سوال

روش مطالعه فیزیک کنکور تجربی

خوشبختانه یا متاسفانه تعداد دانش‌آموزان تجربی که از درس فیزیک فرار می‌کنند، کم نیست. به همین دلیل اگر حتی به نصف تست‌های این درس به درستی پاسخ دهید می‌توانید خود را در بین رتبه‌های برتر ببینید.
اما زدن همین تعداد تست هم برای هر داوطلبی ساده نیست. زیرا بسیاری از داوطلبان سر جلسه کنکور نمی‌توانند بر وسوسه ذهن خود غلبه کنند و حتی اگر مطمئن نباشند، یکی از گزینه‌ها را می‌زنند. پس بد نیست علاوه بر یادگیری روش مطالعه فیزیک برای کنترل استرس و مدیریت عملکرد ازیک مشاور کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید.
به‌علاوه اطلاع از بودجه‌بندی فیزیک کنکور برای هر داوطلبی لازم است تا به بهترین نحو ممکن زمان‌بندی کند و برای فصل‌های مهم‌تر وقت بیشتری اختصاص دهد. زیرا تجربه ثابت کرده سلیقه طراحان کنکور از الگوی یکسانی تبعیت می‌کند و هر سال از هر فصل به یک اندازه سوال مطرح می‌شود.

پایهنام فصلمیانگین تعداد سوال
دهمفصل اول: فیزیک و اندازه گیری1 سوال
فصل دوم: کار انرژی و توان2 سوال
فصل سوم: ویژگی های فیزیکی مواد2 سوال
فصل چهارم: دما و گرما3 سوال
یازدهمفصل اول: الکتریسیته ساکن3 سوال
فصل دوم: الکتریسیته جاری3 سوال
فصل سوم: مغناطیس و القای الکترومغناطیس3 سوال
دوازدهمفصل اول: حرکت برخط راست3 سوال
فصل دوم: دینامیک3 سوال
فصل سوم: نوسان و امواج4 سوال
فصل چهارم: فیزیک اتمی و هسته ای3 سوال

صفر تا صد روش مطالعه فیزیک با مشاوران نوتروفیل

شاید درس فیزیک جزو درس‌هایی نباشد که برای مطالعه آن مشتاق هستید، اما اگر دوست دارید به رتبه دلخواهتان برسید؛ مجبورید به چشم یک فرصت طلایی به آن نگاه کنید. زیرا بسیاری از دوستانتان حاضر نیستند سختی مطالعه فیزیک را به جان بخرند و این درس را ندیده می‌گیرند.
اما در سال‌های اخیر تعداد زیادی از دانش‌آموزان موفق شدند به کمک مشاوران نوتروفیل، روش مطالعه فیزیک برای کنکور را یاد بگیرند و با بهترین روش‌ها این درس را پشت سر بگذارند. پس شما هم می‌توانید با اطلاع از بودجه‌بندی هر کتاب، رعایت پیش‌نیازها، تست زنی صحیح، مرور و جمع‌بندی حساب شده؛ بهترین روش مطالعه فیزیک را در پیش گرفته و درصد بالایی از این درس کسب کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان برخی از فصل‌های فیزیک را به‌کلی حذف کرد؟

اگر با کمبود زمان مواجه هستید می‌توانید با مشورت مشاور خود برخی از فصل‌هایی که پیش‌نیاز نیستند یا احتمال طرح سوال کمتری دارند را حذف کنید.

چقدر زمان در هفته برای مطالعه درس فیزیک لازم است؟

این زمان برای هر داوطلب متفاوت است. اما در کل سعی کنید هر روز حداقل روزی نیم ساعت تست‌های مختلف فیزیک را حل کنید تا ارتباط شما با این درس قطع نشود.

بهترین مرجع مطالعه و تست زنی فیزیک چیست؟

اولین و بهترین منبع مطالعه برای هر داوطلب، کتاب درسی است. برای تست هم حتما تست‌های آزمون‌های سراسری قبل را چندین بار حل کنید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها