انتخاب بهترین منابع فیزیک کنکور؛ انتخاب سلاح مناسب برای نبرد با سوالات

بهترین منابع فیزیک کنکور
مسیر مطالعه

درس فیزیک یکی از دروس مهم و چالش‌برانگیز در کنکور تجربی و ریاضی است که ضریب قابل‌توجهی هم در رتبه و تراز داوطلبان دارد؛ بنابراین برای کسب رتبه‌های برتر در کنکور، کسب درصد بالا در درس فیزیک الزامی است و این امر ممکن نیست؛ مگر با انتخاب بهترین منابع فیزیک کنکور.

هر دانش‌آموزی باید با توجه به میزان دانشی که در این درس دارد نسبت به انتخاب کتاب‌های کمک‌درسی اقدام کند.

در سال‌های برخی از کتاب‌ها که ادامه به آن‌ها می‌پردازیم در بین رتبه برترها بسیار پرطرفدار ظاهر شده‌اند:

  • کتاب‌های فیزیک خیلی سبز: منبعی مناسب برای داوطلبان ضعیف
  • کتاب‌های میکرو طبقه‌بندی گاج فیزیک: منبعی مناسب برای دور اول مطالعه کنکور و دانش‌آموزان ضعیف
  • کتاب فیزیک جامع نشر الگو
  • فیزیک جامع منتشران
  • کتاب فیزیک نردبام خیلی سبز
  • کتاب موج آزمون فیزیک نشر الگو
  • کتاب فصل آزمون فیزیک خیلی سبز
  • کتاب فیزیک جامع کنکور ریاضی مهر و ماه

زیرا مطمئنا منابع مناسب برای داوطلب سطح بالا نمی‌تواند با بهترین منابع فیزیک دانش‌آموز ضعیف یکسان باشد. انتخاب منابع مناسب در یادگیری عمیق مفاهیم، حل تست‌های کنکوری و در نهایت کسب رتبه برتر بسیار مفید هستند. به همین دلیل انتخاب منابع درست برای مطالعه درس فیزیک در کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است. پس برای آگاهی از کتاب‌های کمک‌درسی مختلف فیزیک و سطح‌بندی هر کتاب در ادامه مقاله همراه ما باشید.

چرا انتخاب کتاب کمک‌درسی مناسب برای فیزیک کنکور مهم است؟

داشتن برنامه‌ریزی شبیه به یک نقشه گنج است که قدم‌به‌قدم تا رسیدن به مقصد شما را راهنمایی می‌کند. اما استفاده از منابع صحیح یکی از ابزارهای تضمین‌کننده موفقیت است. با مرور نکات زیر بهتر متوجه می‌شوید که بهترین منابع فیزیک چطور روی موفقیت شما تاثیر دارند:

  • منابع درست به شما کمک می‌کنند تا در زمان کوتاه‌تر به مطالب مسلط شوید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید.
  • منابع مناسب با ارائه توضیحات دقیق و مثال‌های کاربردی مناسب سطح شما، در درک عمیق مفاهیم فیزیک بسیار مفید هستند.
  • همه کتاب‌های کمک‌درسی شامل تست‌های کنکوری سال‌های گذشته و تست‌های تألیفی استاندارد هستند که باعث تقویت مهارت تست‌زنی و افزایش سرعت و دقتتان در حل تست‌های فیزیک می‌شوند.
  • استفاده از منابع مناسب و تسلط بر مطالب، اعتمادبه‌نفس شما را در کنکور افزایش می‌دهد.

پس ابتدا از سطح علمی خود آگاه شوید، هدف گذاری کنید و با مشورت گرفتن از افراد با تجربه، بهترین منبع ممکن را برای آموزش و تست‌زنی تهیه نمایید.

فیزیک کنکور، دریایی از منابع: غرق نشوید، با راهنمایی یک متخصص انتخاب کنید!

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر دانش‌آموزان و والدین بیشتر از قبل برای موفقیت در کنکور تلاش می‌کنند؛ ناشران و اساتید نیز فعالیت خود را گسترش داده‌اند. تا جایی که امروزه تعداد کتاب‌های کمک‌درسی و محتواهای آموزشی قابل‌شمارش نیست و اگر بخواهید بهترین گزینه را از بین آنها انتخاب کنید باید ماه‌ها در تلاش باشید.

پس برای صرفه‌جویی در زمان هم که شده بهتر است از تجربه رتبه‌های برتر سال‌های قبل که به‌عنوان مشاور در نوتروفیل فعالیت می‌کنند، بهره ببرید. در مقاله مشاوره کنکور تجربی این رتبه‌های برتر را معرفی کرده و از خدمات ارزشمند موسسه حرف زدیم. پس بد نیست برای آگاهی از بهترین منابع فیزیک کنکور تجربی 1403 به کمک رتبه برتری‌ها، این صفحه را بادقت مطالعه کنید.

با کتاب درسی، پایه‌های فیزیک کنکور را بسازید؛ با منابع کمک‌آموزشی، به اوج برسید!

همه اساتید مطرح کنکور روی این نکته تاکید دارند که در هر سطحی که هستید، کتاب درسی باید به‌عنوان اولین منبع مطالعه فیزیک کنکور باشد. زیرا در نهایت تست‌های آزمون از مطالب کتاب‌های درسی مطرح می‌شوند.

اگر به صفحه مشاوره کنکور ریاضی نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که مشاوران کنکور این حرف را از روی تجربه و بررسی‌هایی که سال‌های متمادی از کنکور سراسری داشته‌اند، می‌زنند. البته مشاوران زبده، دانش‌آموزان خود را مجاب می‌کنند بعد از آنکه حداقل یک دور کتاب را تمام کردند؛ بهتر است به دلایل زیر از کتاب‌های کمک‌درسی غافل نشوند:

  1. سطح سوالات کنکور فیزیک بالاتر از سطح کتاب درسی است و برای پاسخگویی به آنها نیاز به مطالعه منابع کمک‌آموزشی و تست‌های کنکوری دارید.
  2. برای تسلط بر مفاهیم فیزیک و افزایش سرعت و دقتتان در تست‌زنی، نیاز به حل تست‌های زیاد دارید که کتاب درسی تعداد محدودی تست دارد.
  3. سوالات کتاب درسی تنوع کافی برای آمادگی کنکور را ندارند و شما با مطالعه آنها با انواع مختلف سوالات کنکوری آشنا نمی‌شوید.

معرفی بهترین منابع فیزیک کنکور 1403 با توجه به سطح داوطلب

پس از بررسی‌های تخصصی که با همکاری کارشناسان نوتروفیل روی همه کتاب‌های کمک‌درسی منتشر شده انجام دادم؛ موفق شدم بهترین منابع فیزیک کنکور تجربی و ریاضی را شناسایی و با توجه به سختی محتوای آموزشی و سطح تست‌ها آنها را دسته‌بندی کنم. البته در مقاله منابع کنکور تجربی لابه‌لای معرفی منابع مناسب رشته تجربی، به صورت کلی به کتاب‌های معروف فیزیک هم اشاره کردم. اما در اینجا به صورت تخصصی‌تر هر یک را بررسی خواهم کرد.

کتاب‌های فیزیک خیلی سبز: منبعی مناسب برای داوطلبان ضعیف و دور اول مطالعه کنکور

کتاب‌های فیزیک خیلی سبز به‌عنوان یکی از بهترین منابع فیزیک در بین داوطلبان کنکور شناخته می‌شوند. درس‌نامه‌های این کتاب‌ها به طور کامل و جامع مفاهیم فیزیک را پوشش می‌دهند و با ارائه مثال‌های کاربردی، به فهم عمیق‌تر مطالب کمک می‌کنند. مطالب درسی در این کتاب‌ها به نحوی طبقه‌بندی شده که باعث یادگیری بهتر و مرور مطالب برای دانش‌آموز باشد. به همین دلیل اگر پایه فیزیک ضعیفی دارید کتاب‌های پایه به پایه خیلی سبز بهترین گزینه در کنار کتاب مدرسه است.
این کتاب‌ دو جلدی شامل فیزیک پایه (دهم و یازدهم) و فیزیک دوازدهم بوده و شامل تست‌های متنوعی از جمله تست‌های کنکوری سال‌های گذشته، تست‌های تألیفی و تست‌های سنجش تیزهوشان است تا به‌مرور سطح داوطلب را بالا ببرد. البته اگر وقت کافی برای کتاب‌های پایه ندارید، کتاب جامع خیلی سبز نیز منبع مناسبی برای دوران جمع‌بندی خواهد بود.

کتاب‌های میکرو طبقه‌بندی گاج فیزیک: منبعی مناسب برای دور اول مطالعه کنکور و دانش‌آموزان ضعیف

این کتاب نیز درس‌نامه‌های خوبی برای آموزش پایه دارد که به داوطلبان ضعیف کمک می‌کنند تا با صرف زمان کمتر، مفاهیم فیزیک را به طور خلاصه یاد بگیرند. طبقه‌بندی تست‌ها بر اساس مباحث کتاب درسی نیز باعث می‌شوند در کنار آموزش، تسلط خود را بر مباحث مختلف افزایش دهند.
این طبقه‌بندی مخصوصا برای داوطلبانی که بر اساس بودجه‌بندی مطالعه می‌کنند بسیار مفید است. زیرا بهتر می‌توانند روی قسمت‌های تست خیز کتاب تمرکز و در صورت نیاز از مباحث کم‌اهمیت چشم‌پوشی کنند. اگر به بودجه‌بندی دقیق فیزیک نیاز دارید، می‌توانید در مقاله بودجه‌بندی فیزیک کنکور درباره آن مطالعه کنید.
همچنین پاسخ‌نامه‌های کتاب‌های میکرو به داوطلبان ضعیف کمک می‌کند تا اشتباهات خود را بفهمند و آنها را رفع کنند. پس بهتر است ابتدا درس‌نامه‌های کتاب را به طور کامل مطالعه کنید و سپس به حل تست‌های طبقه‌بندی شده بپردازید و در نهایت، با مطالعه پاسخ‌نامه‌های تشریحی به ابهامات خود خاتمه دهید.

داوطلبان متوسط برای دور اول از کتاب فیزیک جامع نشر الگو استفاده کنند

شاید این کتاب چندان هم برای داوطلبان ضعیف منبع مناسبی نباشد؛ اما دانش‌آموزان سطح متوسط که قصد دارند از پایه فیزیک بخوانند می‌توانند روی درس‌نامه‌های خلاصه این کتاب به‌عنوان یکی از بهترین منابع فیزیک کنکور حساب باز کنند.
حجم این کتاب نسبت به منابع قبلی کمتر است؛ ولی تست‌های پربارتری را به صورت تشریحی بررسی می‌کند تا به کمک آن بتوانید تغییر چشمگیری در درصد فیزیک خود ایجاد کنید.

فیزیک جامع منتشران برای هر دانش‌آموزی کارایی دارد

مطالب فیزیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در کتاب‌های فیزیک جامع رشته تجربی منتشران و فیزیک جامع رشته ریاضی منتشران به صورت سطح بالاتری تالیف شده است. هر داوطلبی به کمک درس‌نامه‌های کاربردی، تست‌های تالیفی و پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب می‌تواند درک عمیقی از فیزیک کنکور پیدا کند. این کتاب از جمله بهترین منابع فیزیک کنکور ریاضی در بین دانش‌آموزان شناخته می‌شود.

کتاب فیزیک نردبام خیلی سبز بهترین منبع فیزیک برای دانش‌آموزان سطح بالا

اگر منابع گفته شده را یک دور مطالعه کرده و روی آنها مسلط شده‌اید، یا اینکه از دوران مدرسه سطح فیزیک خوبی دارید؛ بهتر است کتاب‌های سطح بالاتری را انتخاب کنید تا در بین رتبه‌های برتر جایی داشته باشید.
فیزیک نردبام درس‌نامه جامعی ندارد و فقط در حد مرور نکات مهم در مورد مباحث کتاب صحبت کرده است. اما مولف سعی کرده با تست‌های دشوار و خلاقانه، دانش‌آموز را به چالش بکشد و به‌مرور، قابلیت پاسخگویی به سوالات سخت کنکور را در داوطلب ایجاد کند.

کتاب موج آزمون فیزیک نشر الگو، در دوران جمع‌بندی از شما استاد می‌سازد

قبلا در مقاله بهترین منابع کنکور ریاضی با این انتشارات و کتاب موج آزمون آشنا شدید. این مولف سعی کرده در درس فیزیک هم مطالب درسی را طوری بیان کند که برای داوطلبان سطح بالا و دوران جمع‌بندی مناسب باشد.
تست‌های سطح‌بندی شده موج آزمون در دو بخش سطح یک و سطح دو علاوه بر سنجش توانایی شما، منبع خوبی برای تسلط بر تکنیک‌های تست‌های فیزیک کنکور هستند.

کتاب فصل آزمون فیزیک خیلی سبز را برای دور دوم مطالعه انتخاب کنید

کتاب فصل آزمون هم مشابه موج آزمون درس‌نامه مختصری دارد و بیشتر روی تست‌های طبقه‌بندی شده و نکات کنکوری تست‌ها تکیه کرده است. اگر کتاب‌های سطح یک را به خوبی مطالعه کرده‌اید می‌توانید برای دور دوم از این کتاب کمک بگیرید تا در تست‌های فیزیک به درجه استادی برسید.

کتاب فیزیک جامع کنکور ریاضی مهر و ماه

کتاب جامع دهم و یازدهم و کتاب جامع دوازدهم مهر و ماه هر کدام در دو جلد منتشر شده‌اند. به‌این‌ترتیب که پاسخ‌نامه و درس‌نامه آنها در جلد دوم قرار گرفته تا داوطلب برای پاسخ تست‌ها کمی تلاش کند و سریع سراغ کتاب نرود. این کتاب هم یکی از بهترین منابع فیزیک کنکور برای داوطلبان ریاضی و تجربی در دوران مرور و همچنین دور دوم به شمار می‌رود.

با نوتروفیل در کوتاه‌ترین زمان بهترین منابع فیزیک را شناسایی کنید

حتما شنیده‌اید که اطرافیان می‌توانند روی موفقیت شما تاثیر زیادی داشته باشند. کتاب‌هایی که شما به‌عنوان منبع مطالعاتی انتخاب می‌کنید نیز دقیقا همین تاثیر را دارند. هیچ رتبه برتری را پیدا نمی‌کنید که بدون کتاب کمک‌درسی موفق شده باشد. همه آنها با انتخاب بهترین منابع فیزیک کنکور موفق شده‌اند این مسیر را به سلامت پشت سر بگذارند.
شما نیز می‌توانید با کمک همین رتبه‌های برتر که حالا به‌عنوان مشاور در نوتروفیل فعالیت می‌کنند، بهترین منابع فیزیک را شناسایی کنید و با درصد خوبی از این درس به موفقیت در کنکور برسید.

سوالات متداول

آیا کتاب‌های دور اول را می‌توان برای دوران جمع‌بندی استفاده کرد؟

منابعی که در دور اول استفاده می‌کنید بیشتر جنبه آموزش دارند. اما در دوران مرور باید کتاب‌هایی را انتخاب کنید که روی مهارت تست‌زنی و تکنیک‌های تست‌ها تمرکز کرده‌اند.

سایر کتاب‌هایی که به‌عنوان بهترین منابع فیزیک قابل استفاده هستند کدام‌اند؟

کتاب IQ گاج فیزیک، فیزیک آبی قلمچی نیز می‌توانند منابع مناسبی برای فیزیک باشند.

آیا منابع فیزیک کنکور برای داوطلبان رشته ریاضی و تجربی یکسان هستند؟

خیر سطح سوالات فیزیک برای داوطلبان ریاضی سخت‌تر است. پس باید هر گروه آزمایشی از منابعی که به طور اختصاصی برای آنها تالیف شده استفاده کنند.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها