روش مطالعه عربی انسانی، قدم به قدم برای دستیابی به درصد 100

روش مطالعه عربی انسانی برای کنکور
مسیر مطالعه

آشنایی با روش مطالعه عربی انسانی، با توجه به اهمیت درس عربی و تخصصی بودن این درس در گروه آزمایشی انسانی و همچنین برای کسب درصد بهتر، بسیار مهم است. در حقیقت، پایبندی به برنامه مطالعاتی درس عربی مهم‌ترین و موثرترین قدم برای کسب رتبه و تراز عالی در این درس است.

خلاصه‌ای از روش مطالعه درس عربی برای کنکور انسانی شامل موارد اشاره شده در زیر است.

  • در زمان مطالعه متن کتاب، تحلیل‌های صرفی را روی متن کتاب پیاده کنید.
  • پس از حل تست تمامی نکات مربوط به آن را بررسی کنید.
  • توجه به ترجمه متون و مشخص کردن معنی لغات در زمان ترجمه
  • تسلط بر قواعد و توجه به قواعدی که در متون کتاب درسی نیز از آن‌های استفاده شده است.

ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل و با جزئیات روش‌ مطالعه عربی انسانی بپردازیم.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

روش مطالعه عربی کنکور انسانی، تدریجی و پیوسته به سوی درصد 100

همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم، درس عربی جزو دروس اختصاصی کنکور انسانی بوده و داوطلبان باید با برنامه‌ریزی اصولی پیش روند. در واقع، مطالعه و تست زدن‌های بی‌هدف و بدون برنامه به هیچ وجه نمی‌توانند باعث پیشروی داوطلبان در این درس شود. در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی روش مطالعه عربی کنکور انسانی بپردازیم.

1. توجه به معلم در کلاس درس

کلاس درس مهم‌ترین محل یادگیری تمام دروس برای اکثر دانش‌آموزان به شمار می‎آید. برای اینکه بخش بزرگی از یادگیری در کلاس رخ دهد، دانش‌آموز باید به خوبی به تدریس معلم توجه کند. علاوه بر این، دانش‌آموزان باید نکات و مطالبی که معلم بر روی آن‌ها تاکید دارد را به صورت حاشیه نویسی و نکته برداری یادداشت کند.

2. مطالعه مباحث آموزش داده شده در همان روز

یکی دیگر از متدهای یادگیری عربی اختصاصی کنکور انسانی این است که درس هر روز در همان روز مطالعه شود. این متد می‌تواند به ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه و همینطور افزایش سرعت فرآیند یادگیری داوطلب کمک کند.

3. حل تست‎ های آموزشی

در روش صحیح مطالعه عربی کنکور انسانی، اولین قدم پس از مطالعه درس از کتاب درسی و یا درسنامه‎های کتاب‌های کمک درسی، حل تست‌های آموزشی است. برای اینکه داوطلبان بتوانند به خوبی به سوالات این درس در کنکور، بخصوص سوالات ترکیبی درس عربی اختصاصی، پاسخ دهند، باید به تعداد کافی، سوال از سبک‌های مختلف حل کنند.

4. حل تست‌های زمان‎دار و بررسی آن‌ها

بر اساس روش مطالعه عربی کنکور انسانی، پس از حل تست‌های آموزشی به تعداد زیاد، زمان آن فرا رسیده است که داوطلب به سراغ محک زدن خوانده‌های خود در درس عربی اختصاصی برود. برای این کار باید تعدادی تست از کتاب‌های کمک درسی خود انتخاب کرده و با توجه به زمان بندی کنکور، به آن‌ها پاسخ دهد.

در این مرحله ضروری است که داوطلب، در زمان تعیین شده و بدون نگاه کردن به پاسخنامه سوالات، به سوالات پاسخ دهد. توجه داشته باشید، اگر زمان پاسخ به سوالات به پایان رسید، داوطلب باید پاسخگویی را نیز متوقف کند.
شایان توجه است که درصد گیری و ارزیابی سوالات اشتباه از مهم‌ترین اقداماتی است که داوطلب باید پس از حل تست‌های زمان‎دار انجام دهد. حل کردن تست‌های زمان‌دار باید به صورت مرتب و با فاصله‌های زمانی کوتاه انجام شود، به این ترتیب داوطلب به تسلط کافی در مباحث عربی خواهد رسید.

5. توجه به بخش ترجمه

برای شروع مطالعه سوالات ترجمه باید به معنی فعل‌ها توجه کرده و سعی کنید ترجمه فعل‌ها را در زمان‌ها و صیغه‌های مختلف به خوبی یاد بگیرید. همچنین باید بدانید که تست زدن در مبحث ترجمه، داوطلب را با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می‌کند. پس داوطلبان نباید به هیچ وجه در تست زدن کم کاری کنند. علاوه بر این لازم به ذکر است، بررسی و تحلیل سوالات ترجمه نیز بسیار مهم است.

6. مطالعه قواعد عربی

در مورد بخش قواعد عربی باید بدانید که مطالعه این بخش باید به صورت پایه به پایه و از کتاب درسی شروع شود. همچنین، خلاصه نویسی داوطلب از گفته‌های معلم، نکات تست و تحلیل آن‌ها در زمینه یادگیری قواعد نیز بسیار مهم است. علاوه بر یادداشت‎ برداری، مطالعه، مرور نکات توسط داوطلب حائز اهمیت است.
مطالعه، مرور نکات و خلاصه‌های نوشته شده توسط داوطلب، کمک بسیار بزرگی برای داوطلبان در دوران جمع‌بندی به شمار می‌آید. البته داشتن خلاصه‌نویسی و نکته برداری نه تنها در مورد درس عربی، بلکه در مورد تمامی درس‌ها بسیار حائز اهمیت است. برای آشنایی بیشتر با دوران جمع‎بندی و متدهای نکته برداری در دوران جمع بندی حتماً مقاله جمع بندی کنکور انسانی را مطالعه کنید.

روش مطالعه درس عربی برای کنکور به سبک و سیاق رتبه برترها

اگر قصد کسب درصد عالی در درس عربی رشته انسانی و رتبه برتر شدن را دارید، باید به سبک و سیاق رتبه برترها به مطالعه این درس بپردازید. ما در این بخش به شرح بهترین روش مطالعه عربی انسانی خواهیم پرداخت.

  1. باید در هفته 10 الی 15 ساعت پارت مطالعاتی برای درس عربی تعیین کرده و بر روی مباحث آن مطالعه کنید.
  2. تعداد تست‌‌هایی که در هفته باید بزنید را افزایش داده و به 200 الی 300 تست در هفته افزایش دهید.
  3. از حل کردن تست‏های تالیفی و پس از آن سوالات کنکور سال‌های قبل به هیچ وجه چشم‌پوشی نکنید.
  4. قواعد عربی پایه یازدهم سنگین‌تر از پایه دهم و دوازدهم است، بنابراین نیاز به صرف وقت و انرژی بیشتری دارد.
  5. برای پاسخگویی به سوالات تحلیل صرفی کنکور در وهله اول باید به تحلیل صرفی پایه دهم تسلط داشته باشیم.
  6. استفاده از منابع تست‌زنی و جمع‌بندی توصیه شده توسط مشاوران و رتبه‌های برتر سال‌های قبل بسیار کمک کننده خواهد بود.

انتخاب و استفاده از منابع درست یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به آن توجه داشته باشید. از آنجایی که در سال کنکور ممکن است به چندین منبع مختلف برای یک درس احتیاج داشته باشید، پس بهتر است قبل از خرید یک منبع با معلم مربوطه و مشاور رتبه برتر خود مشورت کنید. تمامی منابع خوب کنکور دارای ویژگی‌های مشترکی هستند، که در مقاله منابع عربی کنکور انسانی به معرفی آن‎ها پرداخیتم.
مطمئناً همه‌ی داوطلبان دوست دارند، بداند که با توجه به درصدهایی که در هر یک از دروس کسب می‎کنند به صورت حدودی چه رتبه و ترازی را در کنکور کسب خواهند کرد. یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید به وسیله آن جایگاه خود در بین سایر داوطلبان را حدس بزنید، استفاده از پنل تخمین رتبه است. شما می‌توانید با وارد کردن میزان درصدهای کسب شده خود در این پنل، رتبه و تراز حدودی خود را متوجه شوید.

بررسی اهمیت مطالعه عربی انسانی به منظور ارتقا رتبه کنکور

عربی از جمله دروس اختصاصی گروه آزمایشی انسانی است که کسب درصد عالی در آن، می‌تواند رتبه داوطلبین را به شکل صعودی بهبود بخشد. نکته بسیار مهمی که باید در زمان برنامه‌ریزی و پارت بندی مباحث عربی به آن توجه داشته باشید، بودجه‌بندی عربی انسانی است. عربی کنکور انسانی شامل ترجمه و ترغیب، تحلیل صرفی، اعراب گذاری و قواعد است. از هر کدام از این مباحث در کنکور انسانی به صورت جداگانه و یا ترکیبی سوال طرح می‌شود.
شما با اطلاع از بودجه‌بندی و مباحث عربی کنکور، شناخت بیشتری از مطالب تست‌خیز این درس پیدا کرده و به این ترتیب، ماکسیم زمان خود را صرف یادگیری این مباحث خواهید کرد. بخشی از وظایف یک مشاور باتجربه و موفق، معرفی مباحث مهم و تست خیز عربی به داوطلب خود است.

یک مشاور رتبه برتر با بودجه‌بندی آشنا بوده و بهترین برنامه مطالعاتی را برای داوطلب چیدمان خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد حتما مقاله بهترین مشاور کنکور انسانی را مطالعه کنید.

به عقیده من تمامی مشاوران کنکور انسانی با این جمله موافق هستند که جامعه‌شناسی یکی از درس‌های دوست‌داشتنی رشته انسانی است که به راحتی می‌توان در آن درصد عالی کسب کرد.

کسب رتبه عالی در این درس سبب می‌شود تا تراز داوطلبان بالا رفته و موفق به کسب رتبه عالی در این دس شوند. برای آشنایی با چگونگی کسب رتبه عالی در این درس، به مقاله روش مطالعه جامعه شناسی برای کنکور مراجعه کنید.

مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل
مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل

عربی، شکنجه‌گر موثر برای کسب تراز و رتبه عالی در کنکور انسانی

عربی یکی از دروس تخصصی و بسیار مهمی است که کسب درصد خوب در آن به موفقیت و به دست آوردن یک رتبه عالی منجر خواهد شد. علاوه بر مطالب اشاره شده در این مقاله، باید بدانید که بررسی نقاط ضعف و قوت خود قدم بسیار مهمی به شمار می‌آید. ما در این مطلب تلاش کردیم تا به معرفی هر آنچه که لازم است در مورد، روش مطالعه درس عربی انسانی برای کنکور بدانید، بپردازیم.

سوالات متداول

زمان مناسب برای تست زدن درس عربی انسانی چه وقتی است؟

بعد از مطالعه هر مبحث از روی کتاب درسی، درسنامه و جزوه‌ها، یادگیری قواعد آن مبحث و حل کردن تمرینات کتاب، نوبت به حل کردن سوالات تستی است.

آیا روش مطالعه عربی برای کنکور و امتحان عربی متفاوت است؟

تفاوتی در روش مطالعه عربی برای امتحان و کنکور وجود ندارد. به جزء اینکه برای کنکور، مطالب باید به صورت عمیق‌تر مطالعه شوند.

مطالعه لغات عربی انسانی باید به چه روشی انجام شود؟

برای یادگیری لغات درس عربی رشته انسانی بهتر است که داوطلبان لغات را با استفاده از اپلیکیشن‌ها، فلش کارت یا تکنیک جعبه لایتنر تمرین کنند.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها