روش صحیح مرور برای کنکور؛ پادزهر فراموشی

روش صحیح مرور برای کنکور
مسیر مطالعه

شاید عجیب باشد، اما 95 درصد داوطلبان، روش صحیح مرور برای کنکور را نمی‌دانند و یا درست آن را اجرا نمی‌کنند. اگر می‌خواهید جزو آن 5 درصد باشید، در ادامه این مقاله با من همراه باشید.
مشکلی که بیشتر دانش‌آموزان با آن درگیر هستند این است، که با وجود مطالعه فراوان باز هم در جلسه آزمون، تمامی موارد را فراموش می‌کنند. مهم‌ترین کمبود در روند مطالعه این دانش‌آموزان، نداشتن مرور است.
بهترین روش مرور کنکور، روشی است که در پروسه زمانی مشخصی انجام شود و فراموشی را به حداقل برساند. این نوع مرور کمک می‌کند تا اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت، منتقل شوند.
البته اگر به قصد جمع بندی اینجایید و یا هنوز تفاوت مرور و جمع‌بندی را نمی‌دانید نگران نباشید، چون در انتها تمامی این موارد را بررسی خواهیم کرد.

چرا باید مطالب را مرور کنیم؟!

فراموشی، جزئی جدایی‌ناپذیر از طبیعتِ ذهن ماست. الگوریتم ذهن به این صورت است که با گذشت زمان، مطالبی را که از آنها استفاده نمی‌شود، از ذهن پاک می‌کند. اگر می‌خواهید درگیر این بازی ذهنی نشوید، باید از پادزهر آن، یعنی مرور، استفاده کنید. با رعایت پروسه دقیق مرور، تمامی اطلاعات به صورت منظم، بر روی سطح حافظه می‌آیند؛ و اینجاست که دیگر هیچ ترسی از فراموشی نخواهید داشت!
مطالعه بدون مرور، بی‌فایده‌ترین روشی است که یک کنکوری می‌تواند از آن استفاده کند. در ادامه با بهترین روش مرور دروس برای کنکور بیشتر آشنا می‌شویم.
نداشتن مرور، فقط یکی از مشکلات مطالعاتی دانش‌آموزان است. اگر مشکلات دیگری دارید و یا هنوز دقیقا نمی‌دانید روش مطالعه صحیحی دارید یا خیر؛ می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

تکنیکی ترین و روش صحیح مرور برای کنکور

مراحلی که در ادامه گفته می‌شود، بهترین روش مرور دروس برای کنکور است. با انجام دادن صفر تا صد این مراحل، دیگر نگران فراموشی‌های گاه و بی‌گاه نخواهید بود.

  1. آخر شب یا پس از اتمام برنامه، تمامی مطالبی را که خوانده‌اید، مجددا مرور کنید.بیشترین حجم فراموشی در ساعات اولیه یادگیری اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه اجرا این مرحله نسبت به سایر، مهم‌تر است.
  2. برنامه را طوری بچینید که پارت‌های هر درس، 1 تا نهایتا 3 روز با هم فاصله داشته باشند. قبل از شروع هر پارت، مباحث جلسه قبلی را مرور کنید و سپس مطالب جدید را بخوانید.
  3. آخر هفته، تمامی مطالبی را که در طول هفته خوانده‌اید را مطالعه کنید.
  4. اگر آزمون می‌دهید، بازه سه‌شنبه تا پنجشنبه قبل از آزمون، تمامی مطالب را مرور کنید.
  5. پس از گذشت 1 ماه، مجددا تمامی مطالب را بخوانید.
  6. پس از پایان هر نیمسال درسی، مطالب را با آزمون یا تست مجددا یادآوری کنید.

البته این روش‌، بیس مرور است و هر رشته‌ای نکات خاص به خود را دارد. مثلا روش مرور دروس کنکور انسانی با رشته‌های تجربی و ریاضی تفاوت زیادی دارد.

روش مرور سه مرحله ای کنکور؛ 3 گام تا موفقیت

نحوه مرور مطالب درسی برای کنکور، دارای سه شکل و مرحله اصلی است:

مرور با کتاب و جزوه

در این مرحله باید مطالب را از منبع اولیه، مرور کنید. به تمامی موارد، مثل نکات هایلایت شده، تصاویر، حاشیه‌نویسی‌ها توجه کنید. پس اتمام مطالعه، کتاب را ببندید و سعی کنید تمامی موارد را به خاطر بیاورید. این مرحله از مرور، وقت بیشتری نسبت به 2 مرحله دیگر از شما خواهد گرفت؛ زیرا در مرور های اولیه، هنوز به خوبی مطالب را یاد نگرفته‌اید. در مراحل بعدی شاهد کاهش تایم مرور، خواهید بود.

مرور با الگو یادآوری یا همان خلاصه‌نویسی

صیادانی که به دنبال مروارید هستند، پس از پیدا کردن صدف‌های بسیار، تنها مرواریدهای آنان را برمی‌دارند. شما هم دقیقا باید براساس این الگو عمل کنید. در ابتدا کل مطلب را بفهمید و سپس مفاهیم کلیدی را از آن جدا کنید.
این مفاهیم کلیدی را به صورت یک الگو روی یک کاغذ بنویسید و در کتاب خود بچسبانید( تقریبا یه چیزی شبیه نمودار درختی میشه اما بدون توضیحات زیاد. صرفا فقط باید کلیدواژه بنویسی!) . هر زمان که خواستید مرور کنید، با دیدن این الگوها، سعی کنید مطالب را به یاد بیاورید. اگر بعضی مفاهیم را فراموش کرده بودید، به کتاب یا جزوه مراجعه کنید. این روش می‌تواند برای تمامی درس‌ها موثر باشد.

مرور با تست

اطلاعات در این مرحله، با تست بازیابی می‌شوند. تست باعث می‌شود تا از نقطه امن‌تان بیرون بیایید و اطلاعات خود را به چالش بکشانید. سعی کنید تست‌ها را به طور دقیق بررسی کنید و نکات مهم آنها را یادداشت کنید. تمامی تست‌ها، چه صحیح و چه غلط را تحلیل کنید.

مرور یا جمع بندی؟ تفاوت و تشابه در یک نگاه

زمانی که به انتها مسیر کنکور نزدیک می‌شوید، زیاد از اطرافیان یا مشاورتان می‌شنوید که باید مطالب را جمع‌بندی و مرور کنید. اما اگر بخواهید به روش‌های بالا مرور را انجام دهید، به نظرتان می‌توانید این حجم از مطالب را مرور کنید؟!
جمع‌بندی و مرور دو موضوع متفاوت هستند و روش‌های متفاوتی دارند. در جمع‌بندی، شما تمامی مطالبی را که خوانده‌اید با روش‌هایی مانند:

  • روش سه روز یکبار
  • روش شناور
  • حل تست‌های مارک‌دار
  • استفاده از خلاصه‌نویسی‌ها و کتاب‌های جمع‌بندی
  • روش زیگوراتی
  • و…

می‌خوانید و آنها را در ذهنتان مرتب می‌کنید. در واقع جمع‌بندی کمک می‌کند تا اطلاعات نظم بگیرند و مسیر دسترسی شما به آنها، راحت‌تر شود.

نکات نهایی و تکمیلی به سبک نوتروفیلی

همانطور که اشاره کردیم، مرور مهم‌ترین بخش از یک مطالعه اصولی موثر است. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آنها، می‌توانید بازدهی مرور خودتان را به 100 برسانید.

  • فواصل زمانی مرور را به صورت دقیق رعایت کنید.
  • اگر آزمون می‌دهید با ایستگاه‌های مرور آزمون پیش بروید؛ در غیر این صورت در برنامه‌ریزی خود، تمامی خانه‌های مرور را در نظر بگیرید.
  • برای مرور درسی ریاضی‌وار و فرمولی، باید تعداد خانه‌های مرور را بالا ببرید. بهتر است در روتین‌های شبانه مرور فرمول‌ها و حل چند سوال را قرار دهید.
  • نکاتی که از کلاس‌ها و کتاب‌تست یاد می‌گیرید را حتما در یک محل مشخص یادداشت کنید.
  • برای مرور آسان‌تر، از فلش‌کارت‌ها کمک بگیرید.
  • از فضای محل مطالعه خود کمک بگیرید و مطالب مهم را به صورت منظم یادداشت کنید و بچسبانید.
  • از تکنیک‌های جعبه لایتنر و یا نقشه ذهنی استفاده کنید.
  • خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی هم از واجبات کار است. این دو فقط در مرحله اول از شما وقت خواهند گرفت اما سرعت بالا شما را در تایم‌های بعدی مطالعه، تضمین می‌کنند.

بهترین روش مرور رتبه برترهای نوتروفیلی 1402

تجربیات رتبه‌برترها، معمولا می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد و ادامه مسیر را روشن‌تر می‌کند. در ادامه به بعضی از تکنیکی‌ترین روش‌های مرور که رتبه‌برتر از آن استفاده می‌کردند، می‌پردازیم.

  • روش مرور من به این صورت بود که در انتها برنامه‌م، تمامی مطالب اون روز رو با تست یا خوندن روزنامه‌وار، مجددا مرور می‌کردم. آخر هفته‌ها هم تمامی مطالب کل هفته‌م رو با استفاده از تست و خلاصه‌ها، مرور می‌کردم.
  • من طبق برنامه راهبردی قلم‌چی پیش می‌رفتم و طبق اون برنامه مرور می‌کردم. چیزی که قبل از آزمون‌ها خیلی بهم کمک می‌کرد، دفترچه‌های درسنامه هر آزمون بود. کنکوری‌های معمولا با این دفترچه آشنا نیستند. پیشنهاد می‌کنم حتما استفاده کنید.
  • من برای مرور از فلش‌کارت استفاده می‌کردم و با فواصل زمانی منظم، تمامی مطالب رو مرور می‌کردم.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

مرور کردن، دقیقا همان کلید پیشرفت درصد و تراز و در نهایت موفقیت است. بدون داشتن روش‌های صحیح برای مرور، نمی‌توانید در این مسیر پر پیچ و خم کنکور، به خوبی پیش بروید. شما برای داشتن یک مرور اصولی، باید هم زمان مرور و هم نحوه آن را به خوبی یاد بگیرید و در برنامه‌ریزی خود جای دهید. نوتروفیل هم مثل همیشه اینجاست پس نگران نباشید! صفر تا صد برنامه‌ریزی‌تان با ما 🙂

سوالات متداول

چطور دروس حفظی را مرور کنم؟

تعداد دفعات مرور دروس حفظی، باید نسبت به سایر دروس بیشتر باشد. از مواردی مانند فلش‌کارت‌ها و خلاصه‌نویسی‌ها کمک بگیرید.

از چه روش‌هایی می‌توان برای مرور استفاده کرد؟

مرور سه مرحله‌ای می‌تواند بهترین روش برای مرور باشد.

مهم‌ترین زمان برای مرور کردن در کدام مرحله است؟

مرور انتها شب و مرورهای ماهیانه مهم‌ترین بخش از این پروسه هستند.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها