آموزش روش صحیح تست زدن در خانه

روش صحیح تست زدن در خانه
مسیر مطالعه

شما هم جزء آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که فکر می‌کنید تست‌زدن کاری ندارد؟ لابد وقتتان را فقط روی مطالعه دروس می‌گذارید و از تست‌زدن غافل هستید؟ فکر می‌کنید لابد خواندن درس‌ها کفایت می‌کند؟! می‌دانید یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای شما، به‌عنوان یک دانش‌آموز کنکوری بیفتد چیست؟ اینکه سر جلسه غافلگیر شوید! چطور می‌توان غافلگیر نشد؟ هرچقدر شما با محیط و فضای کنکور آشناتر باشید تسلط شما بر آزمون بیشتر است.

پس در وهله اول باید بدانید تست زدن در خانه یکی از مراحل آموزش و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت شما در کنکور است. اما شما باید چطور در خانه تست بزنید تا بتوانید محیط کنکور را شبیه‌سازی کنید؟ شما در وهله اول باید بدانید تست‌ها انواع مختلفی دارند و سپس بدانید یادگرفتن و تمرین‌کردن تکنیک‌هایی مانند زمان‌های نقصانی، ضربدر و منها، هدف‌گذاری، تکنیک استفاده از دو خودکار می‌تواند باعث موفقیت شما در کنکور شود. شما با این تکنیک‌ها یاد می‌گیرید زمان را به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در کنکور بهتر مدیریت کنید. آماده هستید؟

مشاوره رایگان!

با پر کردن فرم زیر مشاوران ما به زودی با شما تماس می‌گیرند.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

انواع تست‌ها را بشناسید!

شاید برایتان عجیب باشد بدانید که تست‌ها انواع متفاوتی دارند. این انواع درواقع بر‌حسب هدف شما از نوع یادگیری متفاوت هستن. ما سه نوع تست داریم: آموزشی، مروری و سنجشی. بسیاری از داوطلبان به اشتباه تصور می‌کنند که هدف از تست زدن فقط سنجش مطالبی است که یاد گرفته‌اند ولی باید بگوییم اشتباه می‌کنید. شما در مرحله یادگیری نیاز دارید تا تست‌های آموزشی بزنید تا اشکالات‌تان را پیدا کنید. به یاد داشته باشید در این مرحله تست زیادی نزنید! برای تثبیت یادگیری تست مروری گزینه بسیار مناسبی است.
یک زمان را مشخص کنید و از آن مبحث تست بزنید. بعد از تست‌زدن شما متوجه خواهید شد که در کدام قسمت دچار مشکل هستید و حالا به‌راحتی می‌توانید همان قسمت را بدون تلف‌کردن وقت مرور کنید. آخرین مرحله یادگیری یعنی ارزیابی با تست سنجشی امکان‌پذیر است.
برای تکمیل روند آموزش‌تان باید با یک فاصله معقول که بسته به نوع درس و خود شما متفاوت است تست سنجشی را بزنید. با همین تست‌های سنجشی می‌توانید تخمین بزنید رتبه‌تان در کنکور چقدر خواهد شد؟ ما در نوتروفیل قسمتی را گذاشته‌ایم که شما با وارد کردن درصد دروس و اطلاعاتی مانند سهمیه و معدل کتبی می‌توانید رتبه حدودی خود در کنکور را ببینید. همین الان روی تخمین رتبه کلیک کنید و ببینید رتبه‌تان به‌صورت حدودی چند است.

کدام تست را بزنم؟

حالا که با انواع تست آشنا شده‌اید شاید برایتان سوال پیش بیاید که در چه زمانی باید چگونه تست بزنید؟ اتفاقا سوال بسیار مهمی است. اگر در زمان آموزش و یادگیری هستید؛ سوالات تستی آموزشی و مروری برای شما مناسب هستند. تست‌های آموزشی یا دقیقا همزمان با مطالعه زده می‌شود که در این صورت بهتر است جواب‌ها دونه دونه چک شود.
تست‌های مروری همانطور که در بالا هم توضیح دادیم بعد از چند روز از مطالعه درس برای پیدا کردن نقاط ضعف زده می‌شود. در این نوع تست‌ها بهتر است یک تعدادی را مشخص کنید، مثلا 10 تست و بعد از آنکه آن‌ها را زدید چک کنید.

یادتان باشد در این مرحله نباید یک‌باره 50 تست را باهم بزنید. نکته بعدی که خیلی خیلی مهم است و باید بدانید این است که باید نکات مربوط به تست‌ها را ترجیحا در کتاب درسی یادداشت کنید. لطفا در این زمان زیاد روی حافظه‌تان حساب نکنید. در این دوره هم بعد از مدتی می‌توانید به سراغ تست‌های ارزیابی بروید و کم‌کم مدت‌دار تست بزنید.
حالا برویم سراغ تایم جمع‌بندی! اگر در زمان جمع‌بندی هستید، یعنی بخش زیادی از مطالب را خوانده‌اید وقت تست‌های سنجشی زمان‌دار است. در این دوره درس‌ها را کامل مطالعه کرده‌اید و وقت آن است که 70 درصد زمان خود را روی تست زدن بگذارید. 30 درصد وقت باقیمانده را باید صرف مرور مشکلات خود کنید.

چگونه در خانه تست بزنم؟

بعضی از شما فکر می‌کنید فقط خوب درس‌خواندن کافی است تا بتوانید همه تست‌ها را به‌خوبی پاسخ دهید. شما هم اینطور هستید؟ خب باید بگوییم این تصور اشتباهی است. تست‌زدن برخلاف چیزی که بسیاری فکر می‌کنند تکنیک‌های مختلفی دارد و مهم است شما ابتدا این تکنیک‌ها را در خانه تمرین کنید تا بتوانید در جلسه کنکور هم آن‌ها را اجرا کنید. پس پیش به سوی شناخت انواع تکنیک های تست زنی در خانه!

به کمک و مشاوره نیاز داری؟!​

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و منتظر بمانید تا در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید*
پایه تحصیلی خود را انتخاب کنید*

انواع تکنیک های تست زنی در خانه

آنچه تست‌زدن، یا بهتر است بگوییم به‌طورکل آزمون را خاص‌تر می‌کند، زمان‌بندی است. پس آنچه شما باید بدانید و به آن اهمیت دهید، مدیریت زمان است. چند تکنیک برای مدیریت زمان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. باید بدانید که این تکنیک‌ها جدا از هم نیستند و درکنار هم تاثیر بهتری دارند.

1. تکنیک هدف‌گذاری

آیا شما هم فکر می‌کنید باید کل پاسخنامه‌تان را پر کرده باشید؟ احتمالا از دیدن پاسخنامه خالی‌تان استرس هم می‌گیرید. من هم همینطور بودم و بارها به دلیل همین استرس پاسخ‌هایی را وارد پاسخنامه کردم که درموردشان شک داشتم! نمره منفی و درصد پایین و ناامیدی! اما راه‌حل!

پیش از اینکه آزمون را شروع کنید بهتر است بدانید که باتوجه به توانایی خودتان می‌توانید چند سوال را پاسخ دهید. اگر این هدف‌گذاری را برای خود کرده باشید دیگر از دیدن پاسخنامه نسبتا خالی وحشت نمی‌کنید. مثلا اگر در درس ریاضی متوسط هستید اینکه بخواهید کل تست‌ها را پاسخ دهید بیش‌ازحد کمال‌گرایانه است و می‌توانید طبق آزمون‌های آزمایشی که از خودتان می‌گیرید و نظرات مشاور یک هدف‌گذاری شفاف داشته باشید بدین معنی که بدانید قرار است حدودا چند تست را بزنید.

به این ترتیب از دیدن پاسخنامه خالی خود نسبت به بقیه استرس نخواهید گرفت و تصمیمات هیجانی برای زدن تست‌هایی که در آن شک دارید نمی‌گیرید و مثل من نخواهید شد. امیدوارم اگر از دیدن پاسخنامه پر از جواب بغل‌دستی‌تان استرس گرفتید یاد خاطره من بیفتید!

2. تکنیک زمان نقصانی

یکی از اصول تست زنی در خانه تکنیک زمان نقصانی است که اتفاقا در کنکور هم خیلی به دردتان می‌خورد. در این تکنیک توصیه می‌شود که شما برای تست‌های یک درس مدت زمان کمتری از زمان در نظر گرفته‌شده را برا خودتان معین کنید. مثلا اگر برای پاسخ 20 سوال فیزیک 20 دقیقه مهلت دارید این زمان را برای خودتان 15 دقیقه در نظر بگیرید. البته نه از ابتدا! می‌توانید با 17 یا 18 دقیقه شروع کنید و بعد کم‌کم این زمان را به 15 دقیقه برسانید.

3. تکنیک ضربدر و منها

حالا که هم هدف‌گذاری کرده‌اید هم می‌دانید باید مدت زمان کمتری را برای تست‌زدن در نظر بگیرید وقت آن است به سراغ تست‌ها بروید. شما با سه دسته سوال مواجه خواهید شد؛ سوال‌هایی که برای شما ساده هستند و سریع می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید، سوال‌هایی که بلد هستید ولی نیاز دارید کمی بیشتر در مورد آن‌ها فکر کنید و دسته سوم سوال‌هایی که بلد نیستید. دسته اول را که حل می‌کنید، کنار سوالات دسته دوم ضربدر می‌گذارید و کنار سوالات دسته سوم منها.
در این مدت زمان 15 دقیقه سوال‌هایی را که بلد هستید را پاسخ می‌دهید. حالا در آن 5 دقیقه اضافه به‌سراغ چند تا از سوال‌هایی که کنارشان ضربدر زدید بروید. با این روش به بهترین شکل ممکن از وقتتان استفاده می‌کنید.

4. تکنیک تست‌زدن با دو خودکار

این تکنیک یکی از انواع روش تست زدن در خانه است. در این تکنیک شما با خودکار آبی به تست‌ها در زمان مشخص پاسخ می‌دهید. وقتتان تمام می‌شود و حالا نوبت به این است که خودکار قرمز را بردارید و به سراغ تست‌های باقیمانده بروید. فایده این کار این است که شما متوجه خواهید شد در یک زمان مشخص می‌توانید چند تست بزنید و کم‌کم سرعت خود را بهتر خواهید کرد.

چگونه سرعت تست‌زنی در خانه را افزایش دهیم؟

در قسمت قبل در مورد سرعت تست‌زنی صحبت کردیم. یکی از چالش‌های مهمی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند بالا بردن سرعت تست زدن است. بسیاری از شما اگر یک زمان نامحدود داشته باشید می‌توانید به سوالات زیادی پاسخ دهید و رتبه بهتری بگیرید اما این وقت را ندارید! پس باید یاد بگیرید سرعت خود را در تست زدن بالاتر ببرید.

  • اول از همه سعی کنید زمان آزمون یا حتی زمانی که در خانه تست می‌زنید بسیار متمرکز و بدون استرس باشید.
  • تکنیک‌هایی که در بالا گفتیم را در خانه تمرین کنید تا سرعتتان بالاتر برود و بتوانید زمان را بهتر مدیریت کنید.
  • زدن تست‌های زیاد را اصلا دست‌کم نگیرید. هرچقدر بیشتر تست بزنید با نحوه طراحی سوال بیشتر آشنا خواهید شد و شاید حتی با یک نگاه در جلسه کنکور متوجه شوید که طراح از شما چه می‌خواهد.

آیا با همین نکات قرار است به‌خوبی تست بزنید؟ آیا سرعت همه‌چیز است و فقط باید تمرکزتان را روی سرعت بگذارید؟ خودتان چه فکر می‌کنید. حتما می‌دانید که برای موفقیت در کنکور نیاز دارید در همه دروس تا حد قابل قبولی خوب باشید! شما فقط با 100 زدن یک درس نمی‌توانید موفق شوید پس فقط با سرعت هم نمی‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. برای تکمیل هرآن‌چیزی که اینجا گفتیم، در مقاله نکات و آموزش تست زنی در کنکور هم به مسائلی اشاره کردیم که شما را موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.

آیا کاری هست که از تست زدن مهم‌تر باشد؟

در کل این مطلب در مورد اهمیت تست زدن و شناخت انواع روش تست زدن در خانه صحبت کردیم. شاید پرسشی که مطرح کرده‌ایم، یعنی آیا کاری مهم‌تر از تست زدن هم وجود دارد؟ برای شما عجیب باشد ولی واقعیت این است که بله، یک کار از تست زدن هم مهم‌تر است! این کار تحلیل تست‌ها و آزمون‌ها است. چه در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنید چه خودتان در هر مرحله‌ای در خانه تست می‌زنید باید بدانید تحلیل تست یک قدم مهم است که بسیاری از رقیبان شما آن را نادیده می‌گیرند.

علاوه‌بر بررسی اشتباهات، بسیاری از تست‌ها نکات مهمی دارند یا تست‌های مادر هستند، یعنی اطلاعات زیادی در این تست‌ها وجود دارد، مارک‌دار کردن این تست‌ها را فراموش نکنید.

می‌خواهید در رشته موردعلاقه و دانشگاه دلخواهتان درس بخوانید؟ پس تحلیل تست‌ها و آزمون را دست‌کم نگیرید. هرزمانی را که صرف تست زدن می‌کنید باید زمان بیشتری را صرف تحلیل تست‌ها و پاسخ‌ها کنید. به یاد داشته باشید شما باید نقاط قوت و ضعفتان را در آزمون‌ها کشف کنید و این کار بدون تحلیل حتی جواب‌های مثبتتان میسر نیست! برای تحلیل تست‌ها و چگونگی بررسی آن‌ها مشاوران در نوتروفیل آماده هستند تا به شما کمک کنند. البته این تنها کاری نیست که ما در نوتروفیل می‌کنیم. می‌خواهید با دیگر خدمات ما آشنا شوید. همین الان روی نوتروفیل کلیک کنید تا ما را بیشتر بشناسید!

شما چطور موفق نخواهید شد!؟

شاید نتوانیم بگوییم چه کارهایی منجر به موفقیت قطعی می‌شود ولی روش‌هایی که در این مطلب بررسی کردیم را اگر انجام ندهید قطعا شکست خواهید خورد. به یاد داشته باشید همانطور که در بالا هم گفتیم بسیاری از شما اگر یک زمان نامحدود برای پاسخ دادن به سوالات کنکور در اختیار داشتید رتبه تک‌رقمی می‌شدید. پس در کنار معلومات، یکی از فاکتورهایی که در موفقیت شما بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنید تاثیر می‌گذارد مدیریت زمان است. تکنیک‌های مدیریت زمان را خوب و درست تمرین کنید و از شکست فرار کنید!

سوالات متداول

چند نوع تست داریم؟

تست آموزشی، مروری یا تثبیتی و سنجشی از انواع تست‌ها هستند.

چه کاری مهم‌تر از تست‌زدن است؟

تحلیل جواب‌های درست و غلط آزمون و تست یکی از کارهای مهمی است که باید انجام دهید. یادتان باشد هم تست‌هایی که جواب درست داده‌اید و هم تست‌هایی که جواب غلط داده‌اید را باید تحلیل کنید.

چرا باید تست‌هایی که درست جواب دادید را تحلیل کنید؟

چون ممکن است در پاسخنامه راه‌حلی ساده‌تر از راه‌حل شما نوشته شده باشد. به‌علاوه شاید نکته اضافه‌ای گفته شده که برای شما مفید باشد. در کنار این عوامل ممکن است جواب درست شما از طریق رد گزینه یا حتی استدلال اشتباه انتخاب شده باشد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها