بهترین روش خلاصه نویسی فیزیک برای کنکور

روش خلاصه نویسی فیزیک برای کنکور
مسیر مطالعه

هر چقدر در دوران جمع‌بندی عملکرد بهتری در درس فیزیک از خود نشان دهید، می‌توانید انتظار نتیجه بهتری نیز در روز کنکور داشته باشید. زیرا مفاهیم و فرمول‌های فیزیک فقط با تمرین و تکرار در ذهن شما هک خواهند شد.

خلاصه‌ نویسی فیزیک به روش رتبه برترهای کنکور یکی از مطمئن‌ترین راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند حجم زیادی از مطالب را در بازه زمانی کوتاهی مرور کنید. البته خلاصه‌نویسی شما باید به نحوی باشد که مفاهیم مهم را در حداقل کلمات و جملات طوری بنویسید که کل مبحث در ذهنتان تداعی شود. با توجه به این نکته اگر روش خلاصه ‌نویسی فیزیک برای کنکور را نمی‌دانید، در ادامه این مقاله از نوتروفیل همراه ما باشید.

چرا خلاصه‌نویسی فیزیک برای کنکور ضروری است؟

بر اساس آخرین بخشنامه سازمان سنجش، منابع فیزیک کنکور شامل 3 کتاب دهم،یازدهم و دوازدهم است. حجم مباحث و مفاهیم این کتاب‌ها به حدی زیاد است که حتی اگر بارها آنها را مطالعه کرده باشید، باز هم ممکن است سر جلسه کنکور نتوانید نکات لازم را به خاطر بیاورید.

به همین دلیل همه اساتید و مشاوران کنکور روی خلاصه ‌نویسی فیزیک کنکور تاکید ویژه دارند تا بتوانید با مروری سریع، این حجم از مطالب را در ذهنتان دسته‌بندی و تثبیت کنید. به‌این‌ترتیب با داشتن خلاصه‌نویسی جامع و مختصر، اضطراب شما در زمان مرور مطالب و امتحان کم می‌شود و با اعتماد کامل از منبعی که برای خود فراهم کرده‌اید، استفاده می‌کنید.

همچنین خلاصه‌نویسی، نکات کلیدی و چارچوب اصلی درس را به شما نشان می‌دهد و باعث انسجام مطالب در ذهنتان می‌شود. زیرا زمانی که در دوران مطالعه و آموزش سعی می‌کنید مهم‌ترین مطالب را نکته‌برداری و خلاصه کنید، ناخودآگاه به فهم بیشتر و انتقال مطالب به لایه‌های عمیق‌تر حافظه‌تان کمک خواهید کرد.

خلاصه‌ نویسی فیزیک به روش رتبه برترهای کنکور

درس فیزیک در کنار اینکه جزو درس‌های ضریب بالای رشته ریاضی و تجربی محسوب می‌شود؛ به دلیل مفاهیم پیچیده و محاسباتی بودنش طرف‌داران چندانی ندارد. زیرا پایه محاسباتی بسیاری از دانش‌آموزان گروه آزمایشی تجربی و برخی از بچه‌های رشته ریاضی ضعیف است.

با این تفاصیل اگر بتوانید با کمک روش‌های صحیح مطالعه، درصد خوبی از این درس بگیرید؛ رتبه و تراز خوبی کسب خواهید کرد. قبلا در مقاله روش مطالعه فیزیک رتبه‌های برتر؛ چطور درصد بالایی از فیزیک بگیریم؟ درباره این موضوع صحبت کردیم. پس بد نیست قبل از اینکه خلاصه ‌نویسی فیزیک کنکور را یاد بگیرید، سری به این مقاله بزنید.

شاید بپرسید برای داشتن یک خلاصه‌نویسی مختصر و مفید باید از کجا شروع کنیم؟ و اصلا چگونه فیزیک را خلاصه ‌نویسی کنیم؟

انتخاب منابع مناسب

اولین و بهترین منبع مطالعه برای هر داوطلبی کتاب درسی است. پس منبع اصلی و پایه‌ای برای خلاصه‌نویسی نیز باید نکات داخل کتاب درسی باشد. البته برای‌آنکه خلاصه‌نویسی شما کارایی لازم را داشته باشد، کتاب‌های کمک‌درسی و استفاده از منابع معتبر و متناسب با سطح دانشتان نیز بسیار مهم است.

برخی دانش‌آموزان هم ترجیح می‌دهند از منابع تکمیلی مثل جزوه‌ها و خلاصه‌نویسی سایرین برای فهم عمیق‌تر مطالب استفاده کنند. این روش به شرطی درست است که روی مطالب درسی تسلط کافی داشته باشید و جز به جز خلاصه‌نویسی را بفهمید.

هیچ‌وقت در دور اول مطالعه خلاصه‌نویسی نکنید 

برخی از دانش‌آموزان بر اساس عادت مدرسه، هم‌زمان با دور اول مطالعه خود دست‌به‌قلم می‌شوند و سعی می‌کنند هر چیزی که می‌خوانند را خلاصه کنند. اما همان‌طور که در مقاله روش کاربردی‌ترین روش خلاصه‌نویسی ریاضی کنکور هم توضیح دادیم؛ درس‌های محاسباتی اصول خاص خود را دارند و برای رسیدن به نتیجه بهتر نباید به‌صورت روزنامه‌وار از آن نکته‌برداری کرد.

اغلب تست‌های فیزیک ترکیبی از حفظیات و مسائل هستند. معمولا دانش‌آموزان در دور اول مطالعات همه نکات را مهم قلمداد می‌کنند و دوست دارند در خلاصه خود به آنها اشاره کنند. پس اجازه دهید مطالب کمی در ذهن شما ته‌نشین شده و بهتر مطالب مهم را از نکات کم‌اهمیت تشخیص دهید.

این پروسه را زمانی بهتر درک می‌کنید که برای هر مبحث چندین سوال تشریحی و تستی حل کرده باشید و به ابعاد مختلف آن مسلط شوید. حالا که متوجه نکات و مطالب مهم شدید آنها را در جزوه خود به‌اختصار بنویسید.

چه مطالبی در خلاصه ‌نویسی فیزیک کنکور جا دارند؟

زمانی که به دانش‌آموزان سطح بالا مشاوره می‌دهم؛ به آنها تاکید می‌کنم که با تمرکز بر روی تعاریف، فرمول‌ها، روابط، حل مسائل و مثال‌ها به‌راحتی می‌توانند اکثر تست‌های فیزیک را حل کنند. اما آیا می‌توان همه این موارد را در جزوه خلاصه‌نویسی جای داد؟

در مقاله خلاصه‌ نویسی کنکور به‌طورکلی درباره نحوه صحیح خلاصه‌کردن حرف زدم و اصول مهم آن را شرح دادم. در اینجا نیز باید بدانید بهترین روش خلاصه‌ نویسی فیزیک، نوشتن نکات مهم به زبان ساده و قابل فهم است. در واقع شما باید به حدی روی مطالب مسلط باشید که بتوانید آن را کوتاه و ساده خلاصه کنید.

برای درس فیزیک فقط عبارت‌های مهم و استثناهایی که در کنکور مطرح می‌شوند را لازم است عینا یادداشت کنید و برای توضیح سایر مباحث از انواع جدول، نمودار و اشکال کمک بگیرید.

بخش مهمی از تست‌های فیزیک به تسلط بر فرمول‌ها بستگی دارند و باید این فرمول‌ها را حفظ باشید. بهتر است فرمول‌های هر فصل را به طور جداگانه لیست کنید. در صدر هر صفحه فرمول مادر را بنویسید و سایر فرمول‌هایی را که می‌توان از آن استخراج کرد را به ترتیب اولویت بیاورید.

حتی می‌توانید در برگه‌های جداگانه‌ای، تعدادی تست که حاوی نکات مهمی هستند یا به شما کمک می‌کنند حجم زیادی از مطالب در ذهنتان مرور ‌شوند را یادداشت کرده و به خلاصه‌نویسی‌های هر فصل ضمیمه کنید. درصورتی‌که وقت کافی ندارید می‌توانید روش هایلایت کردن تست‌ها در کتاب‌ را در پیش بگیرید.

به‌مرور خلاصه‌نویسی خود را اصلاح کنید

نکته‌ای که خیلی از مشاوران کنکور به دانش‌آموزان نمی‌گویند این است که حتی خلاصه‌نویسی‌ها هم در طول زمان به بازنگری و ویرایش نیاز دارند. البته اگر مقاله مشاوره کنکور تجربی را بخوانید می‌بینید که کارشناسان نوتروفیل سعی می‌کنند همه تجربه و دانش خود را بدون کم‌وکاست در اختیار داوطلبان قرار دهند و در تمام مراحل در کنارشان هستند تا به قله موفقیت برسند.

با توجه به اینکه سطح دانش و تسلط شما بر مباحث فیزیک بیشتر می‌شود؛ پس به‌مرورزمان می‌توان بسیاری از نکات ساده و ابتدایی را از خلاصه‌نویسی حذف و حجم آن را کم کرد. حتی ممکن است در طول تست‌زنی و آزمون‌ها به نکات مهمی برخورد کنید که باید به خلاصه‌نویسی شما اضافه شود. به‌این‌ترتیب با بازنگری و اصلاح خلاصه‌نویسی، حذف مطالب غیرضروری و انسجام بخشیدن به آن در واقع توانسته‌اید از خلاصه ‌نویسی فیزیک رتبه های برتر کنکور ایده بگیرید.

8 تکنیک برای بهینه کردن خلاصه‌نویسی

بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور گفته‌اند که با کمک تکنیک‌هایی که از اساتید و مشاوران خود یاد گرفته‌اند، بهترین منبع ممکن برای دوران جمع‌بندی و مرور خود در اختیار داشتند. در مطلب مشاوره کنکور ریاضی به این نکته اشاره کردیم که همه مشاوران ما از بین رتبه‌های برتر انتخاب شده‌اند و در نتیجه بهترین گزینه برای راهنمایی شما هستند. از جمله نکاتی که مشاوران نوتروفیل برای خلاصه ‌نویسی فیزیک کنکور توصیه می‌کنند عبارت‌اند از:

  1. جایگزینی عبارات طولانی با کلمات کلیدی می‌تواند حجم خلاصه شما را تا حد زیادی کاهش دهد.
  2. گاهی یک تصویر گویاتر از هزاران متن است. پس استفاده از تصاویر و نمودار برای فهم بصری مفاهیم را جدی بگیرید.
  3. استفاده از علامت‌ها برای خلاصه‌نویسی سریع‌تر مثلا فلش، مساوی، ضربدر و تیک بجای عبارات صحیح و غلط هم باعث جذاب‌تر شدن خلاصه‌نویسی می‌شود و هم کمک می‌کند با یک نگاه متوجه مطلب بشوید.
  4. از رنگ‌های مختلف برای دسته‌بندی مطالب استفاده کنید تا در طول مرور کمتر خسته شوید و دسته‌بندی مطالب را به راحتی تشخیص دهید.
  5. حتما یکاهای مربوط به هر فرمول را مقابل آن هایلایت کنید.
  6. فرمول‌های مادر را پر رنگ کنید و روش استخراج سایر فرمول‌ها را بارها تمرین کنید و یاد بگیرید.
  7. بعد از تسلط بر مباحث سعی کنید خلاصه فصل‌های مرتبط را با هم ادغام کنید تا به‌راحتی از عهده تست‌های ترکیبی و مفهومی بربیایید.
  8. تا جای ممکن مطالب حفظی و حل‌کردنی را در هر فصل تفکیک کنید. و برای هر یک از روش مناسب بهره ببرید. مثلا برای مطالب حفظی؛ خلاصه‌نویسی باید به صورت تعاریف، گزاره‌ها و نکات کلیدی باشد. درصورتی‌که برای مطالب حل‌کردنی؛ خلاصه‌نویسی فرمول‌ها، روابط و مراحل حل مسائل مهم است.

خلاصه‌نویسی یک مهارت است؛ این مهارت را از مشاوران نوتروفیل یاد بگیرید

با توجه به نکات گفته شده شاید در ابتدا خلاصه ‌نویسی فیزیک کنکور چندان ساده نباشد. اما با تمرین و ممارست می‌توانید مهارت خلاصه‌نویسی خود را ارتقا دهید. فقط باید روش مناسب خلاصه‌نویسی را با توجه به سبک یادگیری خود انتخاب کنید. اما دوران کنکور وقت آزمون‌وخطا نیست.

پس بهتر است از مشاوران نوتروفیل بخواهید مناسب‌ترین روش خلاصه ‌نویسی فیزیک برای کنکور را به شما آموزش دهند تا از ابتدا خلاصه‌نویسی را در برنامه‌ریزی درسی خود بگنجانید و از آن برای مرور و یادگیری عمیق‌تر مطالب استفاده کنید.

سوالات متداول

بهترین روش خلاصه ‌نویسی فیزیک کنکور چیست؟

هر کس باید با توجه به سطح و روش یادگیری خود خلاصه‌نویسی کند.

آیا در خلاصه‌نویسی لازم است همه فرمول‌ها نوشته شود؟

در شروع بهتر است همه فرمول‌های هر فصل را بنویسید. اما به‌مرورزمان که به روش استخراج آنها مسلط شدید می‌توانید به نوشتن فرمول‌های مادر بسنده کنید.

نوشتن مفاهیم و حفظیات در خلاصه‌نویسی فیزیک باید چگونه باشد؟

جدا از نوشتن همه عبارات کتاب پرهیز کنید. با رمزگذاری و اختصار قسمت‌های مهم‌تر را در خلاصه‌نویسی بیاورید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها