بهترین روش تست زنی فیزیک کنکور

بهترین روش تست زنی فیزیک کنکور
مسیر مطالعه

بهترین روش تست زنی فیزیک کنکور شامل چندین تکنیک تست زنی است که سبب افزایش سرعت تست زنی و افزایش درصد داوطلبان در کنکور خواهد شد. این در حالی است که داوطلبان باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که تكنيك تست زنی فيزيك كنكور بدون مطالعه عمیق و اساسی دروس و تسلط بر مباحث فیزیک نه تنها موثر نیست، بلکه می‌تواند آسیب‌زا نیز باشد. زیرا دانش‌آموز ممکن است دچار اعتماد بنفس کاذب شده و گمان کند که آشنایی با این تکنیک‌ها به معنای تسلط بر مباحث درسی و کسب درصد بالا است.

شایان ذکر است که روش تست زنی فیزیک کنکور رتبه های برتر که جزو صحیح‌ترین روش‌های تست زنی و کسب درصد عالی است، به این صورت است که رتبه‌های برتر ابتدا تلاش می‌کنند تا با مطالعه دقیق به طور کامل بر مباحث درسی مسلط ‌شوند. سپس با تست زدن مباحث را تثبیت می‌کنند، در نهایت نیز با رعایت تکنیک‌های تست زنی سرعت عمل خود را افزایش می‌دهند.

ما در این مطلب قصد داریم تا به معرفی تکنیک‌ها و روش‌های موثر در تست زنی فیزیک کنکور بپردازیم.

بهترین روش های تست زنی فیزیک کنکور به سبک رتبه برترها

لازم است به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که افزایش مهارت تست زنی در درس‌هایی مانند ریاضی و فیزیک، نیازمند صبر و استقامت است. هیج فردی نمی‌تواند یک شبه و با یادگیری تعدادی نکته و تکنیک، به یک جهش و موفقیت بزرگ در کنکور دست یابد. بلکه مسیر رسیدن به موفقیت و درصد بالا در فیزیک مطالعه درست، تمرین و تست زدن زیاد و هدفمند است. ما در این بخش قصد داریم به معرفی روش های تست زنی فیزیک رتبه برترها بپردازیم. ‌

1 . از تبدیل یکاها غافل نشوید

در فصل اول فیزیک سال دهم به طور کامل به مبحث تبدیل یکاها پرداخته شده است. بهتر است بدانید از آنجایی که تبدیل یکاها اولین اصل استفاده از فرمول‌های فیزیک به حساب می‌آید، در نتیجه، رتبه‌های برتر به اندازه کافی روی این مبحث وقت می‌گذارند.

2 . تقویت محاسبات ریاضی

در دروسی مانند ریاضی و فیزیک که داوطلبان برای حل مسائل مرتباً با محاسبات سر و کار دارند، یک اشتباه کوچک در روند حل سوال یا محاسبه اعداد، می‌تواند کل مسئله رو با مشکل رو به رو کند. از طرف دیگر اما، محاسبات طولانی نیز زمان‌بر هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید در درسی مانند فیزیک سریع عمل کنید، یادگیری ترفندهای فیزیک بسیار مهم هستند. رتبه‌ها برتر توصیه می‌کنند که داوطلبان برای دست یابی به چنین مهارتی باید، روش‌های جمع و تفریق سریع، انواع ضرب‌ها با استفاده از روش‌های سریع ذهنی و تقسیم سریع ذهنی رو یاد بگیرند.

3 . شناسایی تیپ و سبک تست‌ها

شناختن تیپ‌ها و سبک‌های مختلف سوال، تاثیر زیادی در افزایش سرعت تست زنی دارد. زمانی که داوطلب با تیپ‌های مختلف سوال در هر مبحث آشنا باشد، می‌تواند سوال و راه حل را در ذهن خود طبقه بندی کند. به این ترتیب در جلسه آزمون با دیدن سوال، پاسخ نیز به ذهنش خطور می‌کند. علاوه بر این، این تکنیک سبب می‌شود که داوطلب در آزمون سوالات سخت را نیز شناسایی کرده و از آنها بگذرد.

درس فیزیک جزو دروس رتبه ساز و مهم در کنکور تجربی است. بنابراین تسلط بر مباحث این درس و کسب درصد خوب و عالی به طور چشم‌گیری سبب بهبود رتبه داوطلب خواهد شد. در این مسیر، کمک گرفتن از فرد مطلع که با روش‌های مطالعه دروس و تکنیک‌های تست زنی آشنا است، بسیار کمک کننده خواهد بود. در صورتی که شما نیز دوست دارید که از خدمات مشاوره استفاده کنید، می‌توانید به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید.

4 . حل تست‌های زیاد و متنوع

یکی از راه‌هایی که رتبه‌های برتر کنکور برای افزایش درصد در درس فیزیک خیلی به آن توجه دارند، افزایش مهارت و تجربه در حل تست‌ با زدن تست‌های متنوع تالیفی و کنکور سال‌های گذشته است. در حقیقت، آنها معتقدند که با این کار داوطلبان هم با نکات و راه‌های تستی جدید آشنا می‌شوند و هم اعتماد به نفس فرد افزایش می‌یابد‌.

5 . بررسی روش حل

شاید تعجب کنید، اما به اعتقاد بسیاری از افراد از جمله خوده من مرتب نوشتن محاسبات یکی از مهم‌ترین اصول برای افزایش درصد و سرعت در تست زنی است. مرتب نوشتن محاسبات سبب می‌شود، تا ذهن داوطلب مرتب شده و در جلسه آزمون نیز ذهن داوطلب دچار سردرگمی نشود. این تکنیک به طور موثری به بهبود تکنیک تقویت محاسبات ریاضی در داوطلبان کمک می‌کند.

6 . تکنیک ضربدر و منفی

تکنیک ضربدر و منفی یکی از بهترین روش‎ها برای طبقه بندی سوالات تستی است. در این تکنیک داوطلبان سوالات را دسته بندی می‌کنند. به این شکل که سوالات رو به سه دسته تقسیم می‌کنند، دسته اول، سوالات بدون علامت که سوالات ساده هستد که با خواندن سوال، جواب به ذهن داوطلب خطور کرده و داوطلب به راحتی پاسخ را انتخاب می‌کند.

دسته دوم، گروه منفی‌‌ها، سوال‌هایی هستند که داوطلب راه حل سوال را می‌داند، اما سوال جزو سوالات زمان‌بر به شمار می‌آید. داوطلبان باید به منظور مدیریت زمان، سوالات زمان‌بر را با علامت منفی مشخص کنند. به این ترتیب، پس از پاسخ دادن به تمامی سوالات، داوطلب مجدد به سراغ سوالاتی که علامت منفی دارند، باز می‌گردند.

گروه سوم که مربوط به سوالات ضربدر است. سوالاتی که داوطلب اصلاً پاسخ و یا روش حل سوال را نمی‌داند. داوطلب باید این سوالات رو با علامت ضربدر مشخص کند تا با علامت‌دار کردن سوال از صرف زمان بر روی سوال، جلوگیری شود.

مطمئناً شما نیز به عنوان داوطلب کنکور می‌دانید که اولین قدم برای موفق شدن در یک درس تسلط بر مباحث آن درس است. با این حال، نمی‌توان اهمیت استفاده از تکنیک‌های تست‌ زنی در مسیر کنکور را نادیده گرفت. در صورتی که شما نیز قصد دارید، با این تکنیک‌ها بیشتر آشنا شوید و از این تکنیک‌ها برای بهبود درصدهای خود استفاده کنید، می‌توانید به صفحه نکات و آموزش تست زنی در کنکور مراجعه کنید.

آیا برای افزایش سرعت تست زنی در فیزیک تکنیک و فرمول های خاصی وجود دارد؟

حتی فکر کردن به این موضوع که با تعدادی تکنیک و روش بتوان سرعت تست زنی را افزایش داد، بسیار وسوسه برانگیز است. با این حال باید بدانید، هیچ تکنیکی بدون زحمت و تلاش موثر نخواهد بود. در ادامه این بخش 5 تکنیکی که به شما کمک می‌کند تا سرعت تست زنی خود را بهبود ببخشید را معرفی خواهیم کرد.

  1. تسلط بر مباحث از طریق زدن تست‌های زیاد
  2. نزدن سوالاتی که پاسخ آنها را نمی‌دانید
  3. استفاده از وسایل نوشتاری با کیفیت
  4. به همراه داشتن ساعت مچی در روز آزمون
  5. نترسیدن از ظاهر سوالات بخصوص سوالات طولانی

درس فیزیک یکی از دروس اصلی در رشته ریاضی فیزیک است که کسب درصد بسیار عالی در این درس بسیار حائز اهمیت است. کمک گرفتن از فردی که با روش‌های مطالعه، بودجه بندی دروس، تکنیک‌های تست زنی آشنا است، در سال کنکور بسیار کمک کننده خواهد بود. در صورتی که شما نیز به عنوان داوطلب رشته ریاضی دوست دارید از یک مشاور حاذق در این حوزه کمک بگیرید، بهتر است به صفحه مشاوره کنکور ریاضی مراجعه کنید.

جدول مباحث آسان فیزیک کنکور برای تست زنی + تعداد سوالات هر مبحث

جالب است بدانید که با تمرکز بر روی فصل‌های آسان فیزیک کنکور تجربی، داوطلبان می‌توانند به راحتی درصدهای بین 45 تا 65 درصد را کسب کنند. در ادامه مباحث آسان فیزیک کنکور و تعداد سوالات آن درس را معرفی خواهیم کرد.

مباحث آسانتعداد سوالات
فیزیک دهم، فصل فیزیک و اندازه گیری (فصل 1)1 سوال
فیزیک پایه دهم، ویژگی‌های فیزیکی مواد (فصل3)3 سوال
فیزیک پایه دهم، دما و گرما (فصل 4)2 سوال
فیزیک پایه یازدهم، مغناطیس و القای الکترومغناطیسی (فصل 3)3 سوال
فیزیک دوازدهم، نوسان و امواج (فصل 3)4 سوال
فیزیک دوازدهم، آشنایی با فیزیک اتمی و هسته ای (فصل 4)3 سوال

مباحث آسان فیزیک در کنکور ریاضی شامل موارد بیان شده در جدول زیر است.

مباحث آسانتعداد سوالات آسان
فصل کار و انرژی پایه دهم1 سوال
فصل مغناطیس پایه یازدهم2 سوال
فصل القای الکترومغناطیس و جریان متناوب پایه یازدهم2 سوال
فصل دینامیک پایه دوازدهم2 سوال
فصل برهم کنش امواج پایه دوازدهم2 سوال
فصل فیزیک اتمی پایه دوازدهم2 سوال
فصل فیزیک هسته‌ای پایه دوازدهم2 سوال

درس ریاضی جزو دروس اصلی رشته ریاضی فیزیک و دروس تاثیرگذار در کنکور تجربی است، بنابراین کسب درصد و تراز بالا در این درس بسیار مهم است. در صورتی که با تکنیک‌های تست زنی درس ریاضی آشنا نیستید، بهتر است به صفحه بهترین روش تست زنی ریاضی کنکور مراجعه کنید.

ساده ترین روش و تکنیک تست زنی مناسب دانش آموزان ضعیف کدام روش است؟

اگر شما جزو داوطلبانی هستید که در درس فیزیک احساس ضعف می‌کنید در وهله اول لازم است آرامش خود را حفظ کرده و از استرس دوری کنید. بسیاری از افراد نسبت به مباحث و سوالات فیزیک این احساس را دارند. در ادامه تکنیک‌های که به شما برای کسب درصد بهتر کمک می‌کند را معرفی خواهیم کرد. البته شما می‌توانید علاوه بر این تکنیک‌ها، بهترین و صحیح ترین روش مطالعه فیزیک کنکور را در این صفحه بخوانید و از آن استفاده کنید تا بازدهی خود را دو چندان کنید.

1 . تست زنی به روش تیپ بندی

تست زنی به روش تیپ بندی برای دروس تمرینی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی بسیار پرکاربرد هستند. تست زنی به روش تیپ بندی یعنی طراح از یک فرمول به چند شکل می‌تواند سوال مطرح کند. زمانی که داوطلب به جای زدن تست‌های درهم، ابتدا تمامی تست‌های یک فرمول را حل می‌کند، در آزمون با دیدن سوال سوپرایز نشده و می‌داند که برای حل سوال به کدام فرمول احتیاج دارد.

2 . تست زنی به روش بسته‌ای

تست زنی به روش بسته‌ای یعنی داوطلب پس از تسلط بر هر مبحث، چند تست مربوز به مباحث مختلف را به صورت یکجا پاسخ دهد و سپس به تحلیل و بررسی آنها بپردازد. بهترین تعداد برای تست زنی بسته‌ای، بسته‌های 5 عددی است.

3. افزایش تست‌های آموزشی

با افزایش ساعت مطالعه می‌توانید تعداد تست‌های آموزشی خود را نیز افزایش دهید. توجه داشته باشید، هر چه بیشتر تست بزنید، سرعت شما در تست زنی افزایش یافته و موفق به کسب درصد بهتری خواهید شد.

4. تست زدن بلافاصله بعد از مطالعه

نکته مهم در مورد تست‌های آموزشی این است که به طور معمول هر داوطلب در یک هفته باید بین 1500 تا 2000 تست آموزشی از مباحث گوناگون را حل کند. دومین نکته بسیار مهم در مورد تست‌های آموزشی، زمان‌دار نبودن این سوالات است.

برای رسیدن به درصد بالای 80% از چه تکنیک تست زنی باید استفاده کنیم؟

در صورتی که هدف شما کسب درصد بالای 80 درصد در کنکور است، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید.

  1. تسلط بر مباحث آسان و پاسخ به سوالات آسان به عنوان اولین قدم در روز آزمون
  2. گذشتن از سوالات وقت گیر در روز آزمون
  3. مدیریت زمان در روز آزمون
  4. فراموش نکنید از آنجایی که کنکور دارای نمره منفی است، پس سوالاتی که بلد نیستید را به هیچ وجه پاسخ ندهید.

سال کنکور برای اغلب داوطلبان سالی پر از استرس، سردرگمی و احساس تنها است. ما در مجموعه نوتروفیل همراه و هم‌قدم شما هستیم و در این سال شما را تنها نخواهیم گذاشت. شما می‌توانید روی نوتروفیل حساب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به معرفی تکنیک‌های ضروری و مهم برای کسب رتبه بهتر در درس فیزیک بپردازیم، اگر شما در این مورد سوال یا اطلاعاتی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. مشاوران ما در سریع‌ترین زمان به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

داوطلبان باید در کنکور تجربی و ریاضی به چند سوال فیزیک پاسخ دهند؟

داوطلبان باید در کنکور تجربی به 30 سوال فیزیک و در کنکور ریاضی به 32 سوال پاسخ دهند.

اطلاع از بودجه بندی فیزیک کنکور چه کمکی به داوطلبان می‌کند؟

اطلاع از بودجه بندی فیزیک کنکور به داوطلبان کمک می‌کند تا مباحث مهم و پر تکرار را از مباحث کم اهمیت‌تر تفکیک کنند. به این ترتیب، داوطلبان زمان خود را بیشتر بر روی بخش‌های پر سوال متمرکز می‌کنند.

آیا داشتن منابع متعدد در یک درس به کسب رتبه بهتر کمک می‌کند؟

خیر، ما در این مطلب در مورد اهمیت تست زنی زیاد، صحبت کردیم. با این حال این به معنای استفاده از منابع مختلف نیست. توجه داشته باشید که تعدد منابع در اغلب موارد سبب سردرگمی داوطلبان می‌شود.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها