بررسی صفر تا صد رشته علوم تغذیه؛ از لیست دروس تا بازار کار و درآمد

بررسی صفر تا صد رشته علوم تغذیه
مسیر مطالعه

هر ساله بسیاری از داوطلبان گروه آزمایشی تجربی برای کسب رتبه‌های بالا تلاش می‌کنند تا بتوانند در یکی از رشته‌های پیراپزشکی قبول شوند. رشته علوم تغذیه یکی از رشته‌های پیراپزشکی است که شاید به سختی به دست آید؛ اما اگر در کارتان حرفه‌ای باشید می‌توانید به درآمدهای بالایی برسید.

شاید بپرسید حوزه عملکرد رشته علوم تغذیه چیست؟ این رشته جذاب و کاربردی، به بررسی ارتباط بین تغذیه و سلامت انسان می‌پردازد. همچنین با جراحات پزشکی و صحنه‌های دلخراش چندان سروکار ندارد و کمک زیادی به اصلاح تغذیه و سبک زندگی سالمندان، کودکان، افراد دیابتی، بیماران کلیوی و… می‌کند.

پس اگر در دوران دبیرستان از درس‌های زیست و شیمی لذت می‌بردید و پایه خوبی در این درس‌ها دارید، همچنین اگر به دنیای غذا، سلامتی و تغذیه علاقه‌مندید، رشته علوم تغذیه می‌تواند شغل مناسبی برای شما باشد، البته این رشته فقط به همین موارد ختم نمی‌شود و در این صفحه از نوتروفیل قصد داریم به صورت کامل به معرفی رشته علوم تغذیه بپردازیم.

همین اول بسم الله و شروع معرفی این رشته باید بگم با توجه به رقابت بالا، قبول شدن در این رشته نیاز به یک برنامه‌ریزی اصولی داره (من خودم از علاقه‌مندان و شیفته این رشته بودم توی دوران تحصیلی دبیرستان) پس اگر به دنبال موقیت 100% و تضمینی هستی بهتره از کمک مشاورین نوتروفیل که از رتبه برترهای سال‌های گذشته هستند استفاده کنی و برای خود یک برنامه‌ریزی شخصی و اصولی تهیه کنی. به این منظور برای استفاده از خدمات مشاور تحصیلی کنکور تجربی فقط کافیه کلیک کنی.

معرفی رشته علوم تغذیه و معایب و مزایا آن

علوم تغذیه به بررسی تاثیر مواد غذایی بر سلامت انسان می‌پردازد. یک متخصص تغذیه با شناخت انواع مواد مغذی، نیازهای بدن و بیماری‌های مرتبط با تغذیه، به افراد کمک می‌کند تا رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشند.
از مزایای رشته علوم تغذیه نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما می‌توانید به طور مستقیم بر بهبود سلامت افراد و جامعه تاثیرگذار باشید.
  • فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند صنایع غذایی، مراکز درمانی، باشگاه‌های ورزشی، رسانه‌ها و حتی کارآفرینی فعالیت کنند.
  • با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به تغذیه سالم، اهمیت این رشته روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
  • مطالعه در این رشته باعث می‌شود دانش شما در زمینه تغذیه، فیزیولوژی و روان‌شناسی افزایش پیدا کند.

معایب رشته علوم تغذیه

به‌عنوان یک متخصص تغذیه، شما مسئولیت سلامت افراد را بر عهده دارید و گاهی باید تصمیمات مهمی بگیرید.
با توجه به محبوبیت این رشته، رقابت برای ورود به دانشگاه‌های خوب و یافتن شغل مناسب ممکن است بالا باشد.
علم تغذیه دائما در حال تغییر است و شما باید همواره خود را به‌روز نگه دارید.
شما با افراد با شرایط و مشکلات مختلفی روبرو خواهید شد که ممکن است کار شما را پرچالش‌تر کند.

حالا که تقریبا می‌دانید رشته علوم تغذیه چیست؟ می‌توانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید. اگر تصمیم شما برای قبولی در این رشته جدی است، توصیه می‌کنیم مقاله رتبه لازم برای رشته علوم تغذیه را نیز مطالعه کنید تا برای اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی، دید بازتری داشته باشید.

وظایف یک کارشناس علوم تغذیه

همان‌طور که گفتیم یک کارشناس علوم تغذیه فردی است که با دانش و مهارت‌های تخصصی خود، به افراد کمک می‌کند تا رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشند. این افراد نقش مهمی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها ایفا می‌کنند. از جمله وظایف این متخصصان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای، سوابق پزشکی، انجام معاینات فیزیکی و تجزیه و تحلیل آزمایش‌های فرد
  2. محاسبه نیازهای انرژی و مواد مغذی افراد بر اساس سن، جنسیت، فعالیت بدنی و شرایط سلامتی
  3. طراحی برنامه‌های غذایی متناسب با نیازها و اهداف هر فرد، با در نظر گرفتن علایق و محدودیت‌های غذایی بیمار
  4. آموزش اصول تغذیه سالم به افراد و خانواده‌ها برای تغییر سبک زندگی و عادات غذایی
  5. ارائه مشاوره به افراد در زمینه‌های مختلف تغذیه، مانند کاهش وزن، افزایش وزن، کنترل دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی
  6. نظارت بر پیشرفت افراد
  7. همکاری با تیم سلامت
  8. ارتقای دانش برای ارائه خدمات بهتر

همان‌طور که می‌بینید برخی از وظایف یک متخصص تغذیه چنان حساس است که نه تنها روی کیفیت زندگی فرد تاثیر دارد؛ بلکه می‌تواند مرگ یا ادامه زندگی بیمار را کنترل کند. به همین دلیل کسانی که به رشته علوم تغذیه علاقه‌مند هستند، باید توانایی‌های زیر را در خود پرورش دهند:

  • داشتن دانش عمیق در زمینه بیوشیمی، فیزیولوژی، میکروبیولوژی، شیمی مواد غذایی و تغذیه
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد در سنین و فرهنگ‌های مختلف
  • توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات، تشخیص مشکلات تغذیه‌ای و ارائه راه‌حل‌های مناسب
  • به دلیل نیاز به همراهی افراد در طول مسیر تغییر عادات غذایی، صبر و حوصله بسیار مهم است
  • به روز بودن

دروس رشته علوم تغذیه در دوره کارشناسی

اگر در آزمون سراسری برای رشته علوم تغذیه انتخاب رشته می‌کنید، بد نیست با واحدهای درسی آن نیز تا حدودی آشنایی داشته باشید. این رشته مانند بسیاری از رشته‌های کارشناسی گروه آزمایی تجربی، طی 4 سال برگزار می‌شود. توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این رشته‌ها، مقاله رشته های تجربی را نیز مطالعه کنید. برای فارغ‌التحصیلی در رشته تغذیه باید 130 واحد را بگذرانید که شامل موارد زیر است:

  • دروس پایه 25 واحد
  • دروس اصلی 37 واحد
  • دروس اختصاصی 28 واحد
  • کارآموزی 18 واحد
لیست دروس کارشناسی رشته علوم تغذیه
دروس عمومیدو در از دروس مبانی نظری اسلامتربیت بدنی‌ ۱آشنایی با منابع اسلامی
اخلاق اسلامیتربیت بدنی ۲ادبیات فارسی
انقلاب اسلامیدانش خانواده و جمعیتزبان انگلیسی عمومی
تاریخ و تمدن اسلامیتاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
دروس پایهروش‌های مطالعه و یادگیریآمار حیاتیانگل شناسی پزشکی
بیوشیمی مقدماتیاصول روانشناسی و مشاورهمیکروب شناسی پزشکی
فیزیولوژی ۱جامعه شناسی پزشکیآناتومی
فیزیولوژی ۲اصول اپیدمیولوژیبهداشت عمومی
دروس تخصصیشیمی مواد غذاییاصول تنظیم برنامه‌های غذاییاصول برنامه ریزی در تغذیه جامعه
میکروب شناسی مواد غذاییداروشناسیخدمات تغذیه‌ای در مراقبت‌های اولیه بهداشتی
بهداشت و مسمومیت‌های غذاییتداخل غذا و داروروش تحقیق در علوم تغذیه
اصول نگهداری مواد غذاییمکمل‌های غذاییرژیم درمانی ۱
اثر فرایند بر ارزش مواد خوراکیمدیریت خدمات غذاییرژیم درمانی ۲
بیوشیمی متابولیسمکاربرد رایانه در علوم تغذیهرژیم درمانی ۳
اصول ایمونولوژیاکولوژی غذا و تغذیهرژیم درمانی ۴
اصطلاحات پزشکیژنتیک و تغذیهآشنایی با تفسیر داده‌های پاراکلینیکی
زبان تخصصی تغذیهارزیابی وضعیت تغذیهسمینار
پاتوفیزیولوژی ۱بیماری‌های ناشی از سو تغذیهپروژه
پاتوفیزیولوژی ۲تغذیه در دوره‌های زندگیفیزیولوژی تغذیه
تغذیه اساسی ۱تغذیه گروه‌های ویژه
تغذیه اساسی ۲اصول آموزش و مشاوره تغذیه
دروس کارآموزیکاراموزی در عرصه تغذیه جامعه (مراکز بهداشتی و درمانی)کاراموزی در عرصه صنایع غذاییکاراموزی در عرصه تغذیه بالینی

شرایط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه + گرایش های کارشناسی ارشد

فارغ‌التحصیلان رشته علوم تغذیه فرصت‌های بسیار خوبی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و تخصصی‌تر دارند. با توجه به اهمیت روزافزون تغذیه در سلامت انسان، تقاضا برای متخصصان تغذیه ماهر و با دانش روز به شدت روبه‌افزایش است. خوشبختانه متولیان آموزش کشور نیز این شرایط را درک کرده و امکان ادامه تحصیل در این رشته برای مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا را فراهم کرده‌اند. گرایش‌های رشته علوم تغذیه برای مقطع کارشناسی‌ارشد در وزارت بهداشت عبارت‌اند از:

  • تغذیه ورزشی
  • تغذیه بالینی
  • علوم بهداشتی در تغذیه
  • علوم تغذیه
  • علوم تغذیه در بحران و حوادث غیر مترقبه

برای فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز مجبورید 32 واحد درسی را در دسته‌های زیر پاس کنید:

  • تخصصی اجباری 20 واحد
  • تخصصی اختیاری 6 واحد
  • پایان نامه 6 واحد

آینده شغلی رشته علوم تغذیه و بازار کار

رشته علوم تغذیه با توجه به اهمیت روزافزون سلامت و تغذیه در جامعه، آینده‌ای روشن و پررونق دارد. اگر بخواهیم با دلایل محکم‌ و منطقی بگوییم چرا رشته علوم تغذیه آینده روشنی دارد؟ باید بدانید با افزایش آگاهی مردم درباره نقش تغذیه در پیشگیری و درمان بیماری‌ها، تقاضا برای مشاوره‌های تغذیه‌ای افزایش یافته است.
همچنین بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی که ارتباط مستقیمی با تغذیه دارند، به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده‌اند و برای کنترل این بیماری‌ها نیاز به اصلاح سبک غذایی است. به‌علاوه با افزایش سن جمعیت، نیاز به برنامه‌های تغذیه‌ای ویژه برای سالمندان نیز بیشتر احساس می‌شود.
یکی از دلایل پرطرف‌دار بودن علوم تغذیه، همین آینده شغلی روشنی است که برای آن وجود دارد. اگر دوست دارید احتمال قبولی‌تان را در این رشته بدانید، می‌توانید با تخمین رتبه کنکور وضعیت تحصیلی خود را نسبت به سایر داوطلبان بسنجید و در صورت نیاز در روند مطالعاتی خود تغییرات لازم را ایجاد کنید.

بازار کار رشته علوم تغذیه

بازار کار این رشته به دلیل تنوع فعالیت آن، بسیار مناسب است. زیرا فارغ‌التحصیلان رشته علوم تغذیه می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مثل موارد زیر مشغول به کار شوند:

  1. بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز تغذیه
  2. شرکت‌های تولید مواد غذایی، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها
  3. مشاور تغذیه
  4. دانشگاه‌ها، مدارس
  5. وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو
  6. شرکت‌های دارویی در بخش تغذیه
  7. تاسیس مطب تغذیه، تولید محصولات غذایی سالم

درآمد یک متخصص تغذیه به عوامل مختلفی مثل محل کار، سطح تحصیلات، تجربه کاری، نوع فعالیت، شهر و… بستگی دارد. اما به‌طورکلی مراکز دولتی برای فارغ‌التحصیلان این رشته، دستمزدهای متوسطی پرداخت می‌کنند و برای حقوق رشته علوم تغذیه در این مراکز نمی‌توان انتظار بالایی داشت. به‌علاوه که مراجعه به پزشک تغذیه شامل پوشش بیمه‌های درمانی نمی‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد از مراجعه به متخصص تغذیه منصرف می‌شوند. با همه این اوصاف، اگر در کار خود خبره باشید و بتوانید رضایت بیماران را جلب کنید، امکان کسب درآمدهای بالا نیز وجود دارد.

رشته علوم تغذیه برای مهاجرت مناسب است؟

در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به متخصصان تغذیه برای ارائه خدمات مشاوره‌ای، طراحی برنامه‌های غذایی و بهبود سلامت عمومی نیاز است. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند مراکز درمانی، صنایع غذایی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی مشغول به کار شوند. بنابراین با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد یا دکترا در کشورهای توسعه‌یافته، می‌توانید فرصت‌های شغلی بیشتری را برای خود فراهم کنید.
کشورهای انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا، ایالات متحده، بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که به متخصصان تغذیه نیاز دارند و سیستم مهاجرتی نسبتا منظمی برای جذب نیروی متخصص دارند.
کشورهای اروپایی مثل کشورهای اسکاندیناوی، آلمان، سوئیس و هلند نیز از جمله کشورهایی هستند که به متخصصان تغذیه نیاز داشته و سیستم بهداشت و درمان پیشرفته‌ای دارند. کافیست به زبان کشور مقصد مسلط باشید و در زمان تحصیل بتوانید رزومه علمی خوبی برای خود فراهم کنید.

آینده روشن رشته علوم تغذیه و فرصت های شغلی بین المللی

رشته علوم تغذیه با توجه به اهمیت روزافزون سلامت و تغذیه در جهان، آینده‌ای بسیار روشن دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند مراکز درمانی، صنایع غذایی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی مشغول به کار شوند.
با توجه به جهانی شدن و نیاز روزافزون به متخصصان تغذیه، مهاجرت به کشورهای مختلف و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز برای فارغ‌التحصیلان این رشته امکان‌پذیر است. البته، موفقیت در این مسیر مستلزم تسلط به زبان انگلیسی، کسب تجربه کاری مرتبط و آشنایی با سیستم بهداشتی کشور مقصد است. به‌طورکلی رشته علوم تغذیه فرصت‌های شغلی متنوعی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که به سلامت و تغذیه انسان علاقه‌مند هستند.

سوالات متداول

برای موفقیت در رشته علوم تغذیه به چه مهارت‌هایی نیاز است؟

علاوه بر دانش تئوری قوی در زمینه تغذیه، مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، تعاملات بین فردی و… برای شما ضروری است.

آیا فارغ‌التحصیلان علوم تغذیه می‌توانند مطب خصوصی بزنند؟

بله فارغ‌التحصیلان علوم تغذیه با اخذ مجوزهای لازم می‌توانند مطب خصوصی تاسیس کرده و به صورت مستقل به ارائه خدمات مشاوره‌ای تغذیه بپردازند.

آیا برای کار در حوزه تغذیه به زبان انگلیسی نیاز است؟

بسیاری از مقالات علمی و منابع آموزشی در حوزه تغذیه به زبان انگلیسی هستند و همچنین، شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی نیازمند تسلط حدودی به این زبان است.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها