آشنایی با رشته شنوایی سنجی؛ بازار کار و آینده شغلی

رشته شنوایی سنجی
مسیر مطالعه

برای بسیاری از ما، حس شنوایی امری بدیهی است. اما چه می‌شود اگر این حس را از دست بدهیم؟ رشته شنوایی‌ سنجی به یاری کسانی می‌آید که با مشکلات شنوایی و تعادل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به آنها کمک می‌کند تا دوباره با دنیای شنیداری ارتباط برقرار کنند.
در رشته شنوایی سنجی، دانشجویان با آناتومی و فیزیولوژی گوش و سیستم شنوایی آشنا می‌شوند و مهارت‌های لازم برای ارزیابی، تشخیص و توان‌بخشی اختلالات شنوایی و تعادل را می‌آموزند. به فارغ‌التحصیلان این رشته ادیومتریست گفته می‌شود و به دلیل نیاز جامعه به این تخصص، اکثر آنها بعد از دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند.
با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به برخی از وظایف و زمینه‌های فعالیت یک متخصص شنوایی‌ سنج بپردازیم و درباره مقطع کارشناسی و گرایش‌های آن حرف بزنیم.

معرفی رشته شنوایی سنجی (ادیومتریست به چه کسی گفته می‌شود؟)

رشته شنوایی سنجی یا ادیومتری، یکی از زیرشاخه‌های علوم پزشکی است که به بررسی، سنجش و توان‌بخشی اختلالات شنوایی و تعادل می‌پردازد. متخصصان این رشته که به آنها ادیومتریست هم گفته می‌شود، با گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی در این رشته، مهارت‌های لازم را کسب کرده و نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی افراد کم‌شنوا و ناشنوا که اغلب افراد معلول یا مسن هستند، ایفا می‌کنند.

مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم برای رشته شنوایی‌ سنجی چیست؟

  • انگیزه و علاقه به کمک به دیگران: کمک به افراد کم‌شنوا و ناشنوا و ارتقای کیفیت زندگی آنها، از جمله اهداف اصلی این رشته است.
  • دقت و ظرافت: انجام تست‌های شنوایی و تنظیم سمعک نیازمند دقت و ظرافت بالایی است.
  • مهارت‌های ارتباطی قوی: ادیومتریست‌ها باید بتوانند به طور موثر با افراد در سنین مختلف، از جمله کودکان، سالمندان و افراد کم‌شنوا و ناشنوا ارتباط برقرار کنند.
  • صبر و حوصله: کار با افراد کم‌شنوا و ناشنوا نیازمند صبر و حوصله فراوان است.
  • روحیه کار تیمی: ادیومتریست‌ها اغلب با متخصصان دیگر مانند گوش و حلق و بینی، متخصصان اطفال و… همکاری می‌کنند.

اگر به علم پزشکی، به ‌خصوص به دنیای شگفت‌انگیز شنوایی و کمک به انسان‌ها علاقه‌مند هستید، بهتر است از یک فرد با تجربه درباره همه جزئیات آن تحقیق کنید. شما می‌توانید در صفحه مشاوران کنکور تجربی، با انتخاب یکی از رتبه برترها به‌عنوان مشاور تحصیلی، اطلاعات کاملی درباره رشته‌های مدنظرتان کسب کنید.

وظایف فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی سنجی

وظایف فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی سنجی
وظایف فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی سنجی

فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی سنجی می‌توانند در زمینه‌های مختلفی فعالیت کنند و وظایف گوناگونی را بر عهده بگیرند. برخی از مهم‌ترین وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته عبارت‌اند از:

  • انجام تست‌های شنوایی برای افراد در سنین مختلف
  • تجویز و تنظیم سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی
  • توان‌بخشی افراد کم‌شنوا و ناشنوا
  • آموزش و مشاوره به افراد کم‌شنوا و ناشنوا و خانواده‌هایشان
  • انجام تحقیقات در زمینه اختلالات شنوایی و تعادل

انتخاب زمینه فعالیت برای فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی سنجی به عواملی مانند علایق، مهارت‌ها و فرصت‌های شغلی موجود در منطقه محل زندگی آنها بستگی دارد. به همین دلیل علاوه بر موارد فوق، فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی سنجی می‌توانند بسته به علاقه خود در زمینه‌های زیر نیز فعالیت کنند. البته توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب رشته، به صفحه معرفی رشته های تجربی مراجعه کنید و سایر رشته‌هایی که ممکن است برای شما مناسب باشد را نیز مدنظر قرار دهید.

  1. برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان: شناسایی و مداخله زودهنگام در کم‌شنوایی نوزادان و کودکان
  2. برنامه‌های توان‌بخشی شنوایی در مدارس: ارائه خدمات توان‌بخشی شنوایی به دانش‌آموزان کم‌شنوا و ناشنوا در مدارس
  3. برنامه‌های حفظ سلامت شنوایی در محیط کار: ارائه آموزش و مشاوره به کارکنان در مورد خطرات ناشی از سروصدا و راهکارهای حفظ سلامت شنوایی در محیط کار

مزایا و معایب رشته شنوایی سنجی

برای آشنایی با رشته شنوایی سنجی بهتر است کمی هم درباره مزایا و معایب آن صحبت کنیم تا با دید بازتری بتوانید وارد این رشته شوید:

مزایا رشته شنوایی سنجی:

  • کمک به افراد و حس انسان‌دوستی
  • محیط کاری متنوع و فرصت‌های شغلی متعدد
  • تقاضای بالا
  • رشد شغلی در صورت ادامه تحصیل و بالا رفتن تجربه
  • کار در محیطی آرام و بی‌دغدغه

معایب رشته شنوایی سنجی:

  • مسئولیت بالا
  • سختی کار با افراد کم توان و معلول
  • احتمال فرسودگی شغلی

لیست دروس کارشناسی و گرایش های رشته شنوایی سنجی

رشته شنوایی سنجی در دوره کارشناسی به صورت 4 ساله ارائه می‌شود. دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی در این رشته باید طی 8 ترم، 130 واحد شامل دروس زیر را پاس کنند. این رشته در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و به صورت شنوایی سنجی عمومی برگزار می‌شود.

  • دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس اختصاصی: 62 واحد
  • دروس پایه: 24 واحد
لیست دروس کارشناسی رشته شنوایی سنجی
دروس عمومیمبانی نظری اسلامآشنایی با منابع اسلامیتربیت بدنی ۱
اخلاق اسلامیادبیات فارسیتربیت بدنی ۲
انقلاب اسلامیزبان انگلیسی عمومیجمعیت و تنظیم خانواده
دروس پایهفیزیک صوتضروریات بافت شناسی و آسیب شناسیرادیولوژی سر و گردن
بهداشت عمومیآناتومی و فیزیولوژی مغز و اعصاببیماری های مغز و اعصاب
روانشناسی عمومیفیزیولوژی عمومیژنتیک در پزشکی
آناتومی عمومی با تاکید بر سر و گردنبیوشیمیبیماری های کودکان
اصول توان‌بخشیاختلالات ارتباطیتجهیزات شنوایی و اصول کالیبراسیون آن‌ها
دروس اختصاصیآناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادلروانشناسی و مشاوره کم شنوایانبیماری های گوش و حلق و بینی و روش های درمانی
رشد طبیعی زبان و گفتارمبانی زبانشناسی و آواشناسی اکوستیکاصول و مبانی شنوایی شناسی توان‌بخشی
مبانی علم شنواییاختلالات زبان و گفتارزبان انگلیسی تخصصی
آکوستیک و سایکوآکوستیکارزیابی تکمیلی شنواییزبان آموزی به افراد کم شنوا
ارزیابی پایه شنواییکاربرد داروشناسی در شنوایی شناسیارزشیابی تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی و ارتباطی
آزمون‌های رفتاری سیستم مرکزی شنواییآزمون‌های فیزیولوژیک شنوایی 1قالب گیری
شنوایی شناسی صنعتیتربیت شنواییسمینار در شنوایی شناسی
آزمون‌های فیزیولوژیک شنوایی 2شنوایی شناسی بالینیتربیت شنوایی
شنوایی شناسی کودکانمدیریت در شنوایی شناسی
کارآموزیکارآموزی ارزیابی شنوایی بزرگسالان 1کارآموزی ارزیابی شنوایی کودکان 1کارآموزی تربیت شنوایی 1
کارآموزی ارزیابی شنوایی بزرگسالان 2کارآموزی ارزیابی، تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی و ارتباطی 2کارآموزی ENG و ERA
کارآموزی ارزیابی شنوایی بزرگسالان 3کارآموزی ارزیابی شنوایی کودکان 2کارآموزی ارزیابی، تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی و ارتباطی 3
کارآموزی در درمانگاه ENTکارآموزی غربالگری شنوایی نوزادان و کودکانکارآموزی ارزیابی شنوایی کودکان 3
کارآموزی ارزیابی، تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی و ارتباطی 1کارآموزی ارزیابی وزوز و سیستم مرکزی شنواییکارآموزی تربیت شنوایی 2
کارآموزی ارزیابی شنوایی بزرگسالان 4کارآموزی ارزیابی شنوایی بزرگسالان 5کارآموزی ارزیابی شنوایی بزرگسالان 6

با توجه به اینکه رشته شنوایی سنجی فقط در دانشگاه‌های دولتی روزانه پذیرش دارد؛ میزان رقابت برای آن بالاست. البته در ادامه خواهیم گفت که رشته شنوایی سنجی در کدام دانشگاه‌ها وجود دارد.
پس قبل از هر اقدامی برای انتخاب رشته با کمک پنل تخمین رتبه با معدل نوتروفیل، تراز احتمالی خود را مشخص و در صورت نیاز تغییرات لازم را در تصمیمات خود اعمال کنید.

شرایط ادامه تحصیل در رشته شنوایی سنجی

برای ادامه تحصیل در رشته شنوایی سنجی می‌توانید در آزمون کارشناسی‌ارشدی که سازمان سنجش برگزار می‌کند شرکت کنید. البته این رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد هم فاقد گرایش است و شما باید مدرک خود را تحت عنوان “شنوایی شناسی” دریافت کنید.
ظرفیت پذیرش این رشته هر سال بسیار محدود است و فقط چند دانشگاه مطرح دولتی آن را برگزار می‌کنند. بر اساس نظرات دانشجویان رشته شنوایی سنجی، همین امر باعث شده بازار کار شنوایی سنجی اشباع نشده و تقاضای بالایی دارد. از جمله دانشگاه‌های دارای رشته شنوایی سنجی می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر اشاره کرد:

  • تهران
  • شهید بهشتی
  • اصفهان
  • جندی شاپور
  • همدان
  • اراک
  • زاهدان

آینده شغلی و بازار کار رشته شنوایی سنجی

آینده شغلی و بازار کار رشته شنوایی سنجی
آینده شغلی و بازار کار رشته شنوایی سنجی

همان‌طور که گفتیم به دلیل ظرفیت کم دانشگاه‌ها، سطح تقاضا همیشه برای این رشته بالاست. از طرفی رشته شنوایی سنجی یکی از رشته‌های پیراپزشکی است که با توجه به افزایش جمعیت سالمند، افزایش استفاده از وسایل و تجهیزات پر سر و صدای امروزی و همچنین توجه روزافزون به سلامت شنوایی، از بازار کار خوب و آینده شغلی مناسبی برخوردار است.
فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی سنجی می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی شنوایی، مهدکودک‌ها، مدارس، مراکز توان‌بخشی، کارخانه‌ها و… مشغول به کار شوند.
همچنین برخی اودیومتریستها با راه‌اندازی کلینیک‌های شنوایی، برای خود و دیگران شغل ایجاد می‌کنند و می‌توانند جزو کسانی باشند که حداکثر درآمد رشته شنوایی سنجی را کسب می‌کنند.
یکی از دوستان من سال 1397 در رشته شنوایی سنجی دانشگاه جندی شاپور قبول شده بود. اون سال خیلی راضی نبود و میگفت دوست داشتم پزشکی قبول بشم. اما الان بعد از گذشت 7 سال کلینیک خودش رو داره، بسیار به کارش علاقه‌منده و از بهترین‌های شهر خودشون شده.
با توجه به موارد گفته شده در سال‌های آینده تقاضا برای متخصصان شنوایی سنجی حتی از این نیز بیشتر خواهد بود. در نهایت، رشته شنوایی سنجی می‌تواند انتخابی مناسبی برای افرادی باشد که هم به علم پزشکی علاقه دارند و هم ترجیح می‌دهند زودتر مشغول به کار شوند و به‌علاوه ریسک و سختی کمتری را در کار تجربه کنند. اگر مقاله معرفی رشته پزشکی را مطالعه کنید، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره شرایط تحصیل پزشکی به دست آورید.

رشته شنوایی سنجی برای مهاجرت

اگر بخواهیم درباره مهاجرت این رشته صحبت کنیم، باید بگوییم؛ مانند سایر رشته‌های پیراپزشکی فرصت مهاجرت بالایی دارد. با توجه به نظرات در مورد رشته شنوایی سنجی بسیاری از کشورها با پرداخت دستمزدهای قابل توجه، فرصت‌های خوبی برای زندگی مهاجران فراهم کرده‌اند. همچنین شما می‌توانید در برخی از دانشگاه‌های تراز اول دنیا برای تحصیلات تکمیلی در این رشته درخواست دهید.

  • دانشگاه وندربیلت آمریکا
  • دانشگاه آیوو آمریکا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا
  • دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان
  • دانشگاه منچستر انگلیس

برای انتخاب رشته از کارشناسان نوتروفیل کمک بخواهید

رقابت برای قبولی در اکثر رشته‌های پیراپزشکی زیاد است. اما رشته شنوایی سنجی با توجه بازار کار بالا و دوره فارغ‌التحصیلی منطقی، می‌تواند جزو اولویت‌های اول هر داوطلبی باشد. پس اگر به خوبی درک کردید نیازهای رشته شنوایی سنجی چیست و به آن علاقه دارید، کافیست با مراجعه به سایت نوتروفیل از مشاوران رتبه برتری ما کمک بگیرید. این مشاوران از ابتدا تا پایان دوران کنکور و انتخاب رشته در کنار شما خواهند بود.

سوالات متداول

برای موفقیت در رشته شنوایی سنجی باید کدام دروس دبیرستان را تقویت کرد؟

درس زیست‌شناسی و زبان انگلیسی دو درس مهم برای این رشته به شمار می‌روند.

آیا امکان تحصیل در دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز برای این رشته وجود دارد؟

خیر رشته شنوایی سنجی فقط در چند دانشگاه دولتی ارائه می‌شود.

شرایط اشتغال در رشته شنوایی سنجی برای خانم‌ها چگونه است؟

خوشبختانه بحث جنسیتی برای این رشته مطرح نیست و مهارت و تجربه فرد ملاک استخدام او خواهد بود.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها