دوره دندانپزشکی چند سال است؟

دوره دندانپزشکی چند سال است
مسیر مطالعه

دوره دندانپزشکی چند سال است؟ تحصیل در رشته دندانپزشکی، با دوره تحصیلی کوتاه‌تر نسبت به پزشکی، درآمد مناسب و بازار کار خوب، این رشته را به یکی از محبوب‌ترین رشته‌های علوم تجربی در سال‌های اخیر تبدیل کرده است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که دانش‌آموزان رشته تجربی پیش از انتخاب این رشته باید بدانند این است که رشته دندانپزشکی چند ترم است و طول دوره طرح دندانپزشکی چند سال است؟

طول دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی یک دوره ۶ ساله است که شامل ۲ سال دوره عمومی و ۴ سال دوره تخصصی می‌شود. پس از این ۶ سال، دانشجویان به عنوان پزشک عمومی می‌توانند وارد بازارکار شوند اما اگر قصد گرفتن تخصص در یکی از گرایش‌های به خصوص را دارند، باید همچنان به تحصیل ادامه دهند. گذراندن طرح در رشته دندانپزشکی اجباری بوده و طول دوره طرح دندانپزشکی ۲ سال است.

معرفی اجمالی رشته دندانپزشکی

یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در میان دانش‌آموزان رشته تجربی، رشته دندانپزشکی است. این رشته به واسطه طول تحصیل کوتاه‌تر نسبت به پزشکی و درآمد بیشتر، از محبوب بیشتری برخوردار است. قبولی در رشته دندانپزشکی کار راحتی نیست؛ زیرا اکثر داوطلبین رشته تجربی خواهان قبولی در این رشته هستند. برای اینکه بتوانید در رشته دندانپزشکی در دانشگاه مدنظرتان قبول شوید؛ باید از ابتدا با برنامه‌ریزی و اصولی شروع به مطالعه کنید.

حضور یک مشاور کنکور متخصص به شما کمک می‌کند تا پستی بلندی‌های این مسیر را بهتر بشناسید و راحت‌تر بتوانید در رشته دندانپزشکی قبول شوید. شما حتی می‌توانید با مشاورینی که در سال‌های گذشته رشته دندانپزشکی قبول شده‌اند، مشاوره داشته باشید. از طریق مراجعه به صفحه «مشاور رشته تجربی» می‌توانید با طرح‌های مشاوره و برنامه‌ریزی و مشاورین آشنا شوید.

طول دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی و تخصصی

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به بررسی طول تحصیل و طول دوره طرح دندانپزشکی بپردازیم. اگر می‌خواهید با رشته دندانپزشکی به‌طور کامل‌ آشنا شوید، می‌توانید مقاله «معرفی رشته دندانپزشکی» را مطالعه کنید.

برای پاسخ به این سؤال که رشته دندانپزشکی چند سال طول میکشد؟ باید بگوییم تحصیل در رشته دندانپزشکی شش سال طول می‌کشد. این دوره شامل دو بخش اصلی است: دو سال ابتدایی که به‌عنوان دوره علوم پایه شناخته‌شده و چهار سال بعدی که دوره تخصصی همراه با کارآموزی نامیده می‌شود.

دوره علوم پایه

در دو سال اول، دانشجویان به مطالعه مفاهیم پایه و تئوری‌های اصلی می‌پردازند. این دوره عمومی که شامل 43 واحد درسی است، به دروس عمومی پزشکی مانند موارد زیر اختصاص دارد:

  • بیوشیمی
  • ژنتیک
  • ایمنی‌شناسی
  • بافت‌شناسی
  • میکروب‌شناسی
  • فیزیولوژی نظری و عملی
  • آناتومی
  • آمار پزشکی و روش تحقیق

آزمون علوم پایه

پس از پایان دوره علوم پایه، دانشجویان باید در یک آزمون جامع شرکت کنند. موفقیت در این آزمون شرط ورود به دوره چهارساله تخصصی است.

دوره تخصصی و کارورزی

دانشجویان پس از گذراندن آزمون علوم پایه و موفقیت در آن، وارد دوره چهارساله تخصصی می‌شوند. این دوره شامل دروس تخصصی مانند موارد زیر است:

  • دندانپزشکی کودکان
  • آسیب‌شناسی دهان
  • رادیولوژی دهان
  • کنترل عفونت در دندانپزشکی
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • فارماکلوژی و…

بنابراین تا اینجای کار دریافتیم که طول تحصیل دندانپزشکی از پزشکی کمتر است و همین امر یک مزیت و برتری برای رشته دندانپزشکی به حساب می‌آید. شاید این دغدغه برایتان پیش بیاید که آیا دندانپزشکی به میزان پزشکی درآمد دارد؟ باید بگوییم درآمد رشته دندانپزشکی نیز به اندازه رشته پزشکی و حتی بیشتر از آن است. اگر می‌خواهید به‌طور کامل درآمد یک دندانپزشک را در ایران و سایر کشورها بدانید، مقاله «درآمد دندانپزشکی» را مطالعه کنید.

طول دوره طرح دندانپزشکی

احتمالاً این سؤال برایتان پیش‌آمده که آیا دندانپزشکی هم مانند پزشکی طرح اجباری دارد؟ بله، رشته دندانپزشکی نیز شامل طرح اجباری دو ساله است. یعنی دانشجویان پس از پایان دوره شش‌ساله خود و فارغ‌التحصیلی، باید در این طرح شرکت کنند. طی این دو سال، آن‌ها به مناطق محروم اعزام شده و خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهند و البته در این دوره، دانشجویان حقوق ماهیانه نیز دریافت می‌کنند.

بعد از اتمام این طرح دوساله، دانشجویان می‌توانند وارد بازار کار شوند و فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در زمینه دندانپزشکی آغاز کنند.

آیا با مدرک پزشکی عمومی دندانپزشکی می‌توان وارد بازار کار شد؟

یکی از متداول‌ترین سؤالات دانش‌آموزان این است که آیا پس از پایان ۶ سال و اخذ مدرک پزشکی عمومی دندانپزشکی، می‌توان وارد بازار کار شد؟ دانشجویان دندانپزشکی پس از گذراندن دوره‌ شش‌ساله، قادرند به‌عنوان دندانپزشک عمومی وارد بازار کار شوند.

اما برای دستیابی به تخصص در زمینه‌های مختلف دندانپزشکی باید به تحصیلات خود ادامه دهند. بیشتر دانشجویان دندانپزشکی به دنبال کسب تخصص هستند؛ بنابراین رقابت در آزمون‌های تخصصی شدید است. اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که طول تحصیل تخصص دندانپزشکی چند سال است؟ باید بگوییم اکثر دوره‌های تخصصی دندانپزشکی حداقل سه سال طول می‌کشند. گرایش‌های تخصصی دندانپزشکی عبارت است از:

گرایش‌های تخصصی دندانپزشکی
گرایش‌های تخصصی دندانپزشکی
  • اندودنتیست (متخصص درمان ریشه)
  • متخصص ترمیم و زیبایی
  • ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی)
  • پریودنتیست (متخصص جراحی لثه)
  • پروستودنتیست (متخصص پروتزهای دندانی)
  • متخصص دندانپزشکی اطفال
  • پاتولوژیست دهان و دندان (متخصص آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت)
  • متخصص رادیولوژی فک و صورت
  • متخصص بیماری‌های دهان

دندانپزشکی و دردسرهای کمترش!

در این مقاله با پاسخ به این سؤال که «دوره دندانپزشکی چند سال است؟» متوجه شدیم طول تحصیل رشته دندانپزشکی از پزشکی کمتر است و از طرفی با مدرک دندانپزشکی عمومی نیز می‌توانید وارد بازار کار شوید. بنابراین دندانپزشکی دردسرهای کمتری نسبت به پزشکی دارد و به همین دلیل نیز میان داوطلبین از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

اگر هنوز به انتخاب رشته خود مطمئن نیستید و به دنبال معرفی سایر رشته‌های تجربی هستید؛ می‌توانید از «نوتروفیل» کمک بگیرید. نوتروفیل مرجع جامعی برای کنکوری‌ها است که اکثر رشته‌های دانشگاهی را در بلاگ خود به‌طور کامل معرفی کرده است.

سؤالات متداول

دوره دندانپزشکی چند سال است؟

تحصیل در رشته دندانپزشکی ۶ سال طول می‌کشد. این دوره شامل دو بخش علوم پایه و تخصص است.

طول دوره طرح دندانپزشکی چند سال است؟

طول دوره طرح دندانپزشکی ۲ سال بوده و اجباری است.

تخصص دندانپزشکی چند سال طول می‌کشد؟

اکثر دوره‌های تخصصی دندانپزشکی حداقل سه سال طول می‌کشند.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها